Team Tabak Geplaatst 19 augustus 2013 Geplaatst 19 augustus 2013 (bewerkt) Bij voldoende draagkracht is het zeker mogelijk Geo d'Or nieuw leven in te blazen. Een flink aantal jaren is deze functie verwaarloosd. Mensen hadden het idee er iets mee te kunnen doen, maar verder dan een idee kwam het niet. Gebruikers van het forum moesten de nieuwkomers uitleggen, waarom het niet meer kon. De site-eigenaren hebben zich al die tijd in stilzwijgen gehuld. Uiteraard zijn anderen hierop ingesprongen en kwamen er internationale beoordelingssystemen. Het favo systeem van geocaching.com lijkt nu algemeen aanvaard. Vele nieuwkomers weten al niet eens meer wat het Geo d'Or systeem inhoudt en hoe je die beoordeling kunt benutten. Wat denk je nu zelf... Dat de inmiddels 30.000 Nederlandse geocachers het zolang verwaarloosde geo d'Or systeem onmiddellijk weer zullen omarmen mocht je dat ooit weer gaan opstarten? Het favo systeem zul je niet meer kunnen verdrijven. Het is toegankelijk en werkt gemakkelijk. En wat betreft het Keurmerk idee. Er bestaat een site, die daar bij uitstek geschikt voor is, want het omarmt nu reeds de kwaliteitscaches. Inderdaad, "qualitycaching.com. Hang er een database aan met de toekomstige keurmerkcaches, stel een aantal keurmeesters aan (er is volgens @Vlinder een meer dan gemiddelde belangstelling voor, gezien de mail in zijn box dus dat is geen probleem) en synchroniseer déze site (geocaching.nl) gewoon weer met geocaching.com. Iedereen blij en duidelijkheid troef. En beide sites (zowel qualitycaching.com als geocaching.nl) kunnen daarmee uit het slop getrokken worden, want nu gebeurt er zowel op de ene als op de andere site (afgezien van dit forum) vrijwel niets meer. Of, en dat zou nog veel beter zijn.... Combineer het beste van beide werelden en maak er samen iets moois van. Qualitycaching.com ziet er gelikt uit en heeft heel veel potentie om er iets moois uit te laten groeien. Maar als niemand er gebruik van maakt en er slechts een handvol caches genoemd worden dan lijdt de site een kwijnend bestaan en gaat al dat moois teloor en langs ons heen. Weliswaar wantrouwt @Vlinder mijn topografische kennis van Brabant, maar als ik zeg.... Reserveer een tafeltje ergens in Baarle-Nassau en rijdt vanuit Roosendaal en Eindhoven die kant op, gooi er een flink aantal achterover en praat! Dan kan er iets heel moois ontstaan, waar wij - eenvoudige site gebruikers - op niet al te lange termijn wel eens veel plezier aan zouden kunnen beleven. 19 augustus 2013 bewerkt door Team Tabak 2
Odlaniger Geplaatst 19 augustus 2013 Geplaatst 19 augustus 2013 Geoman, als je af en toe de topics hebt gevolgd heb je kunnen lezen dat het ongenoegen niet slechts bestond uit het disfunctioneren van diverse functies, maar bovenal uit het uitblijven van reacties van jouw zijde, zowel op het forum als via PM. Maar goed, niet meer achterom kijken. Het feit dat je nu iets van je laat horen doet mij en waarschijnlijk vele anderen deugd en dat moedigt aan om mee te denken.
Team Tabak Geplaatst 19 augustus 2013 Geplaatst 19 augustus 2013 Dat ben ik met Odlaniger eens. Het is goed, dat je je hier wat duidelijker uitlaat over de nabije toekomst van deze site. Wat ook leuk is, dat we over enkele jaren met z'n allen kunnen zeggen.....: In 2013 vond er een bijeenkomst plaats in Baarle - Nassau, die de geocaching community in Nederland voorgoed veranderde..... Succes mannen! 1
MacDD Geplaatst 19 augustus 2013 Geplaatst 19 augustus 2013 Maar goed, niet meer achterom kijken. Niet mee eens helemaal. Wel achterom kijken, daaruit leren en dan voorwaarts mars.
wimyv Geplaatst 19 augustus 2013 Geplaatst 19 augustus 2013 Wet van de remmende voorsprong. 't Is niet anders. :-(
keske27 Geplaatst 19 augustus 2013 Geplaatst 19 augustus 2013 (bewerkt) Dat ben ik met Odlaniger eens. Het is goed, dat je je hier wat duidelijker uitlaat over de nabije toekomst van deze site. Wat ook leuk is, dat we over enkele jaren met z'n allen kunnen zeggen.....: In 2013 vond er een bijeenkomst plaats in Baarle - Nassau, die de geocaching community in Nederland voorgoed veranderde..... Succes mannen! Hallo all, Baarle-Nassau is voor mij iets te ver uit de buurt om iets leuks op poten te zetten. Ik kan daar geen leuke uitbater waar je een 100-tal + mensen kwijt kan. Maar René het lijkt mij een leuk plan om daar de aftrap te geven voor een geheel vernieuwde .NL site. Dus aan een ieder die daar een leuke Kroeg weet met een gezellige uitbater: Reserveer deze voor de volgende maand ;-) Ik ben dan zeker van de partij om een pilske te pakken. Groetjes, Keske27 19 augustus 2013 bewerkt door keske27
keske27 Geplaatst 20 augustus 2013 Geplaatst 20 augustus 2013 Hallo all, Zijn er nog cachers uit de omgeving Baarle Nassau die dit stokje op willen pakken? Ik heb wel zin in een pilske. En wie weet met mij nog meerdere.. Iets voor Vlindertje of Team Tabak? Groetjes, Keske27
Vlindertje Geplaatst 20 augustus 2013 Geplaatst 20 augustus 2013 De dag dat ik geen zin heb in een pilske is de dag waarop ze mij definitief als een 'large' onder de zoden kunnen schuiven. Voor Baarle Nassau is het echter nog te vroeg, maar het stokje is al opgepakt. Het Keurmerk is er immers al en ook de Keurmeester-software krijgt gestalte. 2
Team Tabak Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 Ik heb wel zin in een pilske. En wie weet met mij nog meerdere.. Iets voor Vlindertje of Team Tabak? Persoonlijk zie ik niets in het keurmerk. Het kwijnende bestaan van qualitycaching.com is daar een goed voorbeeld van. En er zijn voor iedereen meer dan genoeg filtermogelijkheden aanwezig binnen het aanbod van geocaching.com. Een bundeling van krachten zie ik wél zitten. Daarvoor zouden wij (gebruikers van die media) kunnen profiteren. Ik laat het initiatief daarover echter graag over aan een jongere generatie.
ikbenjanuz Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 Ik ben ook niet zo voor een keurmerk, terwijl het idee er achter op zich wel goed is. Wat ik mis is dat je nu alleen favoriet kunt uitdelen en verder niet. Terwijl bij zo'n beetje alles wat je tegenwoordig doet of koopt kunt aangeven wat je er van vindt (de klant is koning tenslotte),moeten we het bij geocache doen met een door een ander bepaald keurmerk? Ik zou er voor zijn als diegenen die de cache lopen de cache beoordelen (ook terrein en moeilijkheid), en dat er meer mogelijkheden komen om te zeggen wat je er van vindt. Je zou bijvoorbeeld een algemeen rapportcijfer kunnen geven voor de cache en op een aantal andere items ook een cijfer geven (originaliteit, omgeving, etc). Zo ontstaat er een genuanceerd beeld van de cache en laat je het oordeel over aan degene die de cache lopen. De CO maakt tenslotte voor hen de cache! Dat zou naar mijn idee dan een veel beter beeld geven wat je te wachten staat en het oordeel of een cache goed of slecht is, of wel of geen kwaliteit heeft, laat je dan over aan de doelgroep. Daarentegen is het nadeel misschien dat de verrassing ook een beetje weg is (maar je hoeft het natuurlijk niet te lezen). Verder zou ik er wel behoefte aan hebben dat je kunt aangeven in een multi hoeveel kilometer je gelopen hebt en hoe lang je er over gedaan hebt. Die informatie mis ik nu soms als ik bijvoorbeeld een beperkte tijd heb om een cache te lopen.
Vlindertje Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 (bewerkt) We moeten het al jaren doen met een door een ander bepaald keurmerk. Een keurmerk dat vanuit een ivoren toren wordt toegekend door vertegenwoordigers van een Amerikaanse webshop. In dit draadje pleiten we voor een keurmerk dat wordt toegekend door bereikbare geocachers zoals jij en ik, die zich hebben aangemeld als Keurmeester. En tegelijk met het Keurmerk worden mogelijkheden geïntroduceerd om caches een algemeen rapportcijfer te geven, dat het gemiddelde is van rapportcijfers voor de cachebeschrijving, de route en de uitvoering van de container. PS: Het wordt overigens ook mogelijk om caches te maken waarbij, ALS JE DAT WILT, automatisch aan elk logje wordt toegevoegd hoeveel kilometer je hebt gelopen en hoe lang je er over gedaan hebt. 21 augustus 2013 bewerkt door Vlindertje 1
MacDD Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 Keurmeester met een hoofdletter k. Nu wil ik helemaal Keurmeester worden.
ikbenjanuz Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 We moeten het al jaren doen met een door een ander bepaald keurmerk. Een keurmerk dat vanuit een ivoren toren wordt toegekend door vertegenwoordigers van een Amerikaanse webshop. In dit draadje pleiten we voor een keurmerk dat wordt toegekend door bereikbare geocachers zoals jij en ik, die zich hebben aangemeld als Keurmeester. En tegelijk met het Keurmerk worden mogelijkheden geïntroduceerd om caches een algemeen rapportcijfer te geven, dat het gemiddelde is van rapportcijfers voor de cachebeschrijving, de route en de uitvoering van de container. PS: Het wordt overigens ook mogelijk om caches te maken waarbij, ALS JE DAT WILT, automatisch aan elk logje wordt toegevoegd hoeveel kilometer je hebt gelopen en hoe lang je er over gedaan hebt. Klinkt goed allemaal! Het enige waar ik wat vraagtekens bij heb is het keuren van de caches. Er valt naar mijn idee alleen iets te keuren als je concrete en objectieve criteria hebt opgesteld, die voor iedereen begrijpelijk, helder en eenduidig zijn. En dat lijkt me heel erg ingewikkeld maar ik laat me graag verrassen!
MacDD Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 Hee mensen, ik zit wel te geiten, maar persoonlijk zie ik dit echt wel zitten en is mijn aanbod om keurmeester hier in dit gebied te zijn ook echt wel serieus. Waarom ; regelmatig stuur ik mensen door naar caches die ik zelf goed in elkaar vind zitten.
Vlindertje Geplaatst 21 augustus 2013 Geplaatst 21 augustus 2013 Er valt naar mijn idee alleen iets te keuren als je concrete en objectieve criteria hebt opgesteld, die voor iedereen begrijpelijk, helder en eenduidig zijn. En dat lijkt me heel erg ingewikkeld maar ik laat me graag verrassen! Die criteria worden in dit draadje herhaaldelijk genoemd en zijn de gewone kenmerken van een geocache, zoals die op elke geocaching-site, ook deze, worden vermeld: een doos met een logboek op een bijzondere locatie. Doos en logboek zijn objectieve criteria. Over de bijzonderheid van een locatie kun je eindeloos discussiëren, maar dat gaan de Keurmeesters niet doen. Alleen als de locatie overduidelijk niet bijzonder is (voortuin) en de CO in de cachebeschrijving niet aangeeft waarom de locatie in zijn ogen toch bijzonder is, wordt dit criterium voor de Keurmeesters een punt van overweging en wellicht een reden voor een stemming. We gaan caches keuren, niet muggenziften.
Aanbevolen berichten