wolojoli Geplaatst 24 mei 2013 Geplaatst 24 mei 2013 wolojoli, op 23 Mei 2013 - 23:34, zei: Ik heb de taal van de GPS op Engels staan, maar dat zal niet zo erg zijn voor deze omschrijving: Even zelf maar een testje gedaan, want het lijkt er op dat iedereen over bovenstaande zinnetje heen leest. Niet verwonderlijk, want wat kan dat er nu mee te maken hebben... Alles dus. Als ik de taal van de GPS op Nederlands zet werkt het bij mij ook niet. Maar omdat ik de taal normaal op Engels heb staan... Het is dus inderdaad een bug, en quipie, als je dit ook aan Garmin meld kunnen ze gerichter naar de bug zoeken!
Team Tabak Geplaatst 24 mei 2013 Geplaatst 24 mei 2013 Ik volg de berichten over de 600 al enige tijd met interesse (niet alleen hier maar ook in andere media) en ik moet toch zo langzamerhand vaststellen, dat er een hoop onvolkomenheden onder het beslist mooie scherm zitten verscholen. Het lijkt erop, dat het apparaat te vroeg in de markt is gezet. Software is behoorlijk buggy en ook over de uitvoering van de GPS wordt geklaagd. Een scherm, dat steeds op slot gezet moet worden. Een usb aansluiting, die op een ongelukkige plaats zit, het scherm dat (tamelijk overbodig) te pas en te onpas heen en weer draait, een te trage fix van de satellieten, geen winst in nauwkeurigheid t.o.v. 450/500 en Dakota etc. Let wel, dit is niet mijn conclusie, dit is wat je her en der leest op fora en in recensies. Zal op sommige punten best wel wat overdreven zijn, maar toch. Ik denk, dat ik het nog maar een tijdje aanzie en wacht, tot de nodige updates zijn verschenen en het toestel wellicht wat aangepast wordt. Ook met de 550T en de Dakota zullen de caches best nog wel gevonden worden.... :-) Ondertussen blijf ik de avonturen van de gebruikers met belangstelling volgen. 1
Blade21 Geplaatst 24 mei 2013 Auteur Geplaatst 24 mei 2013 Ik volg de berichten over de 600 al enige tijd met interesse (niet alleen hier maar ook in andere media) en ik moet toch zo langzamerhand vaststellen, dat er een hoop onvolkomenheden onder het beslist mooie scherm zitten verscholen. Het lijkt erop, dat het apparaat te vroeg in de markt is gezet. Software is behoorlijk buggy en ook over de uitvoering van de GPS wordt geklaagd. Een scherm, dat steeds op slot gezet moet worden. Een usb aansluiting, die op een ongelukkige plaats zit, het scherm dat (tamelijk overbodig) te pas en te onpas heen en weer draait, een te trage fix van de satellieten, geen winst in nauwkeurigheid t.o.v. 450/500 en Dakota etc. Let wel, dit is niet mijn conclusie, dit is wat je her en der leest op fora en in recensies. Zal op sommige punten best wel wat overdreven zijn, maar toch. Ik denk, dat ik het nog maar een tijdje aanzie en wacht, tot de nodige updates zijn verschenen en het toestel wellicht wat aangepast wordt. Ook met de 550T en de Dakota zullen de caches best nog wel gevonden worden.... :-) Ondertussen blijf ik de avonturen van de gebruikers met belangstelling volgen. De onnauwkeurigheid is iets wat ik ook ervaar. Van de week had ik in het bos 16m en in het open veld 6m. Slaat werkelijk nergens op. Met alleen GPS satellieten is het nog erger. Cachen is uiteraard wel mogelijk maar ik had gehoopt dat het daadwerkelijk vinden van de caches gemakkelijker zou gaan omdat hij een electronisch kompas heeft. Dat wordt eigenlijk ongedaan gemaakt door zijn onnauwkeurigheid. Dat snel draaiende scherm is een optie. Dat kun je uitzetten. Dat heb ik dan ook na een half uurtje lopen al snel gedaan. Mijn 600 krijgt wel sneller een fix dan mijn Dakota.
quipie Geplaatst 24 mei 2013 Geplaatst 24 mei 2013 quipie, op 24 Mei 2013 - 08:12, zei: wolojoli, op 23 Mei 2013 - 23:34, zei: Ik heb de taal van de GPS op Engels staan, maar dat zal niet zo erg zijn voor deze omschrijving: Even zelf maar een testje gedaan, want het lijkt er op dat iedereen over bovenstaande zinnetje heen leest. Niet verwonderlijk, want wat kan dat er nu mee te maken hebben... Alles dus. Als ik de taal van de GPS op Nederlands zet werkt het bij mij ook niet. Maar omdat ik de taal normaal op Engels heb staan... Het is dus inderdaad een bug, en quipie, als je dit ook aan Garmin meld kunnen ze gerichter naar de bug zoeken! Net weer met Garmin gebeld en bovenstaande gemeld over de Taal. Zij gaan nu gericht zoeken en rapporteren mij over het verloop van het filter probleem. Wordt vervolgd.
Triskelle Geplaatst 24 mei 2013 Geplaatst 24 mei 2013 Zoals al eerder aangegeven is de nauwkeurigheid die het toestel aangeeft het resultaat van een theoretische berekening. Het is dus van groot belang om de mate van deze - theoretische - onnauwkeurigheid in de praktijk te testen door bijvoorbeeld het toestel op een officieel meetpunt tot rust te laten komen. Zonder een dergelijke praktische onderbouwing bewijzen de berichten over de aangegeven onnauwkeurigheid alleen maar dat de Oregon 6xx anders rekent. Dit is een beetje de paradox van GPS-systemen ... hoe nauwkeuriger het systeem, des te beter het in staat is om zijn eigen onnauwkeurigheid aan te geven (het zijn net mensen wat dat betreft).
Blade21 Geplaatst 24 mei 2013 Auteur Geplaatst 24 mei 2013 Triskelle, de onnauwkeurigheid is er gewoon. Als ik ver genoeg inzoom op een kaart dan zie ik dat ik dat ik idd zo'n beetje die onnauwkeurigheid langs het pad loop.
andemo Geplaatst 25 mei 2013 Geplaatst 25 mei 2013 Zou het liggen aan het model. Ik heb de 600, net even in luxemburg wezen cachen en dat ging prima. Een snelle fix, een nauwkeurigheid van rond de drie meter. Waar ik wel aan moet wennen is het scherm. Doordat het een touch scherm is en als ik dat scherm per ongeluk aanraakt, heb ik gelijk een ander scherm. Daar ben ik nog niet handig in. Ook wennen dat het scherm draait, maar nooit helemaal ondersteboven. Dus als je het apparaat op zijn kop hebt, draait het scherm niet mee. Maar een mooi duidelijk scherm. Ik had of heb de gps 60csx hiervoor. Om eerlijk te zijn vind ik die net zo goed. Maar de duidelijkheid van het scherm en de mogelijkheid van caches opslaan in die 600 was voor mij de reden om deze te nemen. Het touch scherm vind ik tot nu toe niet handiger. Maar ik hoop dat dat gewoon nog onwennigheid is
Blade21 Geplaatst 25 mei 2013 Auteur Geplaatst 25 mei 2013 Je kunt het scherm vergrendelen. Dat automatisch draaien daar zit ik ook niet op te wachten. Soms kan het handig zijn vermoed ik. Je kunt het scherm natuurlijk ook vergrendelen. Ik kwam er vandaag achter dat indien het scherm vergrendeld is je nog steeds de toets aan de zijkant van het toestel kunt gebruiken. Dus je kunt zonder het scherm te ontgrendelen switchen tussen de kaart, kompas, cachelijst en beginscherm. Gewoon scrollen.
jofema Geplaatst 7 juni 2013 Geplaatst 7 juni 2013 (bewerkt) Ik ben sinds vorige week ook in het bezit van een Oregon 600. De eerste dagen een aantal keer een "freeze" gehad, toestel sloeg vast en enige mogelijkheid was batterijen er uit. Nadat ik het toestel wat beter heb ingericht (met name bij ieder profiel slechts basemap + 1 kaart aanzetten) heb ik geen freeze meer gehad. Als ik een tracklog bekijk kom ik soms wel gekke dingen tegen, het lijkt alsof het "auto pauze" niet helemaal lekker werkt en niet heel consequent is in wanneer hij wel en niet meet. Verder verschijnt er bij stilstand (zittend op tuinstoel) al snel een flinke kluwe aan sporen, waaruit je kunt opmaken dat het apparaat niet heel precies weet waar je zit. Aan de andere kant met geocachen geen last gehad, een aantal multis gelopen en alle punten feilloos gevonden. Ik heb niet naar de afwijking gekeken, want dat getal zegt in mijn beleving niet zoveel (als het apparaat echt zou weten wat de afwijking is, weet het ook precies waar het zich bevindt, toch?). Al met al vind ik het een heel tof apparaatje. Heb vorige week ook nog even met een 450 gespeeld en daar is eigenlijk ook niets mis mee, maar het scherm van de 600 is wel echt stukken beter. Oja: batterijen/batterijduur. Eerste setje duracel alkaline was in 4 uur leeg. Heb nu Eneloop precharged NiMH rechargables er in zitten, eerste setje (dus precharged) gaat nu al 9 uur mee en staat nog op vol. 7 juni 2013 bewerkt door jofema
Blade21 Geplaatst 7 juni 2013 Auteur Geplaatst 7 juni 2013 (bewerkt) Ik heb niet naar de afwijking gekeken, want dat getal zegt in mijn beleving niet zoveel (als het apparaat echt zou weten wat de afwijking is, weet het ook precies waar het zich bevindt, toch?). Nee, zo werkt dat niet. De onnauwkeurigheid is een circel om je waarschijnlijke locatie heen ter grootte van de onnauwkeurigheid. De nauwkeurigheid wordt berekent aan de hand van signaalsterkte, hoogte boven de horizon van de satelliet etc. Als je dat echt wil weten dan zou je een landmeetkundig boek moeten kopen. Ik er wel het een en ander van gehad op het HBO maar dat is lang geleden Maar als je je verveeld dan kun je dit proberen te snappen. Ik begrijp er weinig van. http://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system#Nauwkeurigheid 7 juni 2013 bewerkt door Blade21
jofema Geplaatst 7 juni 2013 Geplaatst 7 juni 2013 Ah ok, ik zal er eens induiken, wil het toch wel graag snappen. Net even gekeken, als ik het apparaat aanzet staat ie op 20m, daarna loopt ie redelijk snel terug naar 5m tot soms 3m. Stukje lopen dan loopt hij weer op naar 7-8m. Heb nog niet geprobeerd wat Glonass en Waas/Egnos voor verschil maken.
Jarod67 Geplaatst 8 juni 2013 Geplaatst 8 juni 2013 Dit probleem had ik ook. als ik een halfuur stil stond dan ging ie naar 5 mtr en heel soms 3 mtr. mijn dakota 20 gaat naar 3 a 2 mtr en daar blijft hij ook op, tenzij je in bos loopt of stad. ook garmin vind dit niet kunnen. vandaar ik deze ingeleverd heb. maar hopelijk vinden ze daar een oplossing voor.
herm Geplaatst 3 oktober 2013 Geplaatst 3 oktober 2013 Ik heb sinds kort de O650t. De bijgeleverde batterijpack is teleurstellend. Bij 2 streepjes kon ik geen foto meer maken in een donkere omgeving met en zonder flitser. Scherm werd zwart en ik moest opnieuw opstarten. Ik gebruik nu Eneloop xx 2400 mAh oplaadbare AA's. Dat zijn klasse batterijen. Foto's maken zelfs met bijna lege batterijen is geen probleem. Ik mis bij het geocachen enorm de bruine kistjes op de kaart die na het vinden van de cache in de plaats kwamen van de groene. De 550t deed dat wel. Als je bij de 650t een vondst ingeeft verdwijnt het icoontje op de kaart zonder dat er iets voor terugkomt. Heel jammer. Het kompas is nogal nerveus. De afwijking die de 650t aangeeft en waarover nogal wat te doen is is weliswaar vrij groot, maar de 550t kende soms ook flinke afwijkingen. Volgens mij zegt dat bij het cachen niet zoveel. Bij het plaatsen van een cache speelt (on)nauwkeurigheid van de gps van de cache-eigenaar uiteraard ook een grote rol. Vandaar dat in veel gevallen een hint geen overbodige luxe is. Ik heb er inmiddels een behoorlijk aantal caches gevonden (ook niet gevonden) en niet echt een opvallend verschil gemerkt t.o.v. de 550t. Ik zal komend weekend beide beide toestellen eens naast elkaar gebruiken. Het sluiten van de achterklep vind ik bij de 650 minder robuust dan bij de 550. Een beetje knullig mechanisme om deze klep vast te zetten. Hetzelfde geldt ook voor het klepje dat de usb ingang afsluit. Geen verbetering. Voor het overige vind ik het best wel een leuk toestel. De afleesbaarheid van het scherm is t.o.v. de 550t echt een enorme verbetering.
Blade21 Geplaatst 4 oktober 2013 Auteur Geplaatst 4 oktober 2013 Welke Firmware gebruik je? De versie 3.30 is een stuk beter. Het kompas is minder nerveus en de nauwkeurigheid is flink verbeterd.
Hogelanders Geplaatst 4 oktober 2013 Geplaatst 4 oktober 2013 (bewerkt) Welke Firmware gebruik je? De versie 3.30 is een stuk beter. Het kompas is minder nerveus en de nauwkeurigheid is flink verbeterd. Het blijft natuurlijk van de zotte dat je tot ruim 5 maanden na aankoop moet wachten tot de problemen opgelost lijken te worden. Tuurlijk, alles heeft wel eens een update nodig maar dit was geen kattenpis. En dan heb je er ook nog een flink bedrag voor op tafel gelegd. Dit pleit niet voor Garmin. 4 oktober 2013 bewerkt door Teamdanhoff
Aanbevolen berichten