DanPan Geplaatst 27 april 2013 Geplaatst 27 april 2013 De handleiding van de nieuwe Oregon 6xx is beschikbaar.
MacDD Geplaatst 27 april 2013 Geplaatst 27 april 2013 Oke, freizeitkarte geprobeert. Staat stukken minder aan paden op dan op de benelux kaart van garmin. Ik stap weer terug. Jammer, had er wel eea van verwacht.
Blade21 Geplaatst 29 april 2013 Auteur Geplaatst 29 april 2013 Ik heb vandaag wat kunnen cachen in het Reichswald. Het apparaat werkt goed. Alleen de nauwkeurigheid laat te wensen over. Die is de hele middag niet beter geweest dan 14 m. Het Reichswald is altijd wel lastig want de Dakota 10 zat meestal rond de 5-7m. Garmin, dit moet beter!
Leandraakje Geplaatst 30 april 2013 Geplaatst 30 april 2013 (bewerkt) Heb m ondertussen ook, er arriveerden er vanochtend twee bij Bever in Houten. Leuk speledingetje :-) Wel gelijk een bug gevonden in de software: Wanneer je naar Waypoint beheer gaat en alle waypoints met een bepaald symbool selecteert, krijg je een lijst met die waypoints. Wil je vervolgens alle waypoints met dat symbool verwijderen, dan klik je op wis, vervolgens op selecteer alles. De te wissen waypoints worden netjes geselecteerd en achter Wis komt tussen haakjes het juiste aantal te wissen waypoints getoond. Klik je vervolgens op Wis, dan worden alle waypoints met het symbool gewist, maar helaas ook alle andere waypoints. edit: taalvoutjes :-) 30 april 2013 bewerkt door Leandraakje
Blade21 Geplaatst 30 april 2013 Auteur Geplaatst 30 april 2013 Ja dat kan ook vervelend zijn. Ik zit echter meer met de nauwkeurigheid. Ik heb zo juist de Oregon en de Dakota naast elkaar in de tuin gelegd. 5 minuutjes wachten en gekeken wat de nauwkeurigheid was. 3m voor de Dakota en 5m voor de Oregon. Daarna GLONASS uit gezet en alleen de GPS satellieten. 10m. Dat moet echt beter.
StefandD Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 Ik zit echter meer met de nauwkeurigheid. De aanduiding voor nauwkeurigheid zegt niet zo veel,dat is slechts een theoretische berekening. Daar de Oregon andere satellieten meeneemt in die berekening is de uitkomst ook anders. Dat hoeft niet altijd minder te zijn. Het kan ook zijn dat de Dakota iets te optimistisch is over zijn mogelijke afwijking. Goed de nauwkeurigheid testen is door beide toestellen mee te nemen bij een flinke wandel- en/of fietstocht, liefst door verschillende soorten gebieden i.v.m. beperkte ontvangst, en achteraf de tracklogs met de werkelijke weg (en met elkaar) te vergelijken.
teamkorhoen Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 @Blade21 Navstar is van oorsprong Amerikaans en werkt sinds 1955 met 24 satellieten, Glonas is van Russische oorsprong en werkt sinds 2011 ook met 24 satellieten. Dus als je naar deze cijfers kijkt zal het niet nauwkeuriger zijn. De nieuwe GPSr 's kunnen wel beide systemen aan, de oudere types kunnen alleen Navstar aan.
Leandraakje Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 Bij mij Oregon lijkt het wel oke te zijn met de nauwkeurigheid, afwijking van 3 tot 5m achter ons huis (vrij dichtbebouwde nieuwbouwwijk). Wat ik tot nu toe grootste nadeel vind, is dat de batterijen idoot snel leeglopen, binnen uur of drie. Oke ik gebruik oplaadbare batterijen van de Action, maar in mijn Garmin 60csx deden deze het prima. Ik had bij de Oregon de verlichting al uitgezet, maar hij stond nog niet op de batterij spaarstand, dus wel continu beeld. Maar eh, dat had ik toch ook altijd bij mn oude GPS. Iemand aanraders voor betere batterijen? Is het logisch/terecht dat deze GPS zo snel batterijen laat leeglopen? Zou de officiele oplaadbare batterijen-pack behorende bij de Oregon 600 (en 650) het beter doen? Verder doet de GPS het prima. Wel soms nog even zoeken naar waar in het menu opties zijn verstopt, maar dat lukt steeds beter.
Flaker91 Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 Bij mij Oregon lijkt het wel oke te zijn met de nauwkeurigheid, afwijking van 3 tot 5m achter ons huis (vrij dichtbebouwde nieuwbouwwijk). Wat ik tot nu toe grootste nadeel vind, is dat de batterijen idoot snel leeglopen, binnen uur of drie. Oke ik gebruik oplaadbare batterijen van de Action, maar in mijn Garmin 60csx deden deze het prima. Ik had bij de Oregon de verlichting al uitgezet, maar hij stond nog niet op de batterij spaarstand, dus wel continu beeld. Maar eh, dat had ik toch ook altijd bij mn oude GPS. Iemand aanraders voor betere batterijen? Is het logisch/terecht dat deze GPS zo snel batterijen laat leeglopen? Zou de officiele oplaadbare batterijen-pack behorende bij de Oregon 600 (en 650) het beter doen? Verder doet de GPS het prima. Wel soms nog even zoeken naar waar in het menu opties zijn verstopt, maar dat lukt steeds beter. Als het goed is, heeft de Oregon de optie voor twee accupacks, zowel een Oregon-pack als eigen batterijen. Mocht je nieuwe batterijen zoeken, dan zou ik toch gelijk overstappen op Eneloops. Kost wel even wat, maar dan heb je ook wel wat. Waar m'n oplaadbare batterijen van de Aldi (niks mis mee!) na een dag cachen toch wel op waren, zijn m'n Eneloops na twee dagen cachen nog maar 2/3 leeg, ik zou er nog wel een middag mee op pad kunnen!
Leandraakje Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 Dank voor je reactie! Nieuwe batterijen is inderdaad geen overbodige luxe. Morgen in Rotterdam maar even kijken tijdens mijn pauze. Ook goede ervaringen gehoord/gelezen over de oplaadbare batterijen (incl oplader) die door Apple worden verkocht. Dus misschien worden dat ze wel (29 euro voor 6 batterijen plus oplader).
Flaker91 Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 Ik had mijn Eneloops voor 27 euro voor een lader en 4 batterijen. Dus de prijs is wel redelijk vergelijkbaar. Maar hebben die batterijen ook de geringe zelfontlading zoals Eneloops?
Leandraakje Geplaatst 1 mei 2013 Geplaatst 1 mei 2013 Even gezocht en gevonden: 'De batterijen die Apple gebruikt zijn overigens gewoon Sanyo Eneloop 1900mAh' Dus dan kan ik die ook aanschaffen en dan gelijk voor een oplader kiezen waarin 4 batterijen tegelijk kunnen opladen ipv 2.
Blade21 Geplaatst 2 mei 2013 Auteur Geplaatst 2 mei 2013 @teamkorhoen Als ik in het satellietscherm kijk dat ziet de GPS ook meer satellieten. Het toestel zal dus sneller een fix krijgen. Ik neem aan dat bij een overschot aan satelieten om uit te kiezen hij diegene pakt met het beste signaal. Dat betekent dat hij sneller een fix krijgt. Minder kans op minder dan 4 satellieten om de positie te bepalen maar inderdaad niet per definitie dat hij nauwkeuriger wordt dan met alleen GPS. @StefandD Goede raad. Ik zal zodra ik tijd heb eens op pad gaan met beide GPS-en. Ik gebruik oplaadbare batterijen van de Hema. Die gebruik ik al een paar jaar. Ik merk dat ze steeds sneller leeg gaan. Maar goed. Oplaadbare batterijen slijten nu eenmaal. De handleiding van de Oregon 600 schrijft trouwens dat de levensduur van batterijen achteruit gaat bij gebruik van GPS en GLONASS.
Blade21 Geplaatst 2 mei 2013 Auteur Geplaatst 2 mei 2013 Ik heb de raad van StefandD opgevolgd en heb een kilometer gelopen met beide apparaten. Ze geven allebei een iets andere route waarbij de Dakota (zwarte lijn) mijn uitstapje halverwege naar een pad naar rechts goed weer gaf en de Oregon (rode lijn) niet zo goed. Het lijkt er op dat de Oregon iets nauwkeuriger is al ontloopt het elkaar niet veel. Toen ik begon te lopen gaf de Dakota een nauwkeurigheid van 3m aan en de Oregon van 8m. Ik ben gestopt met lopen na precies 1 km op de Oregon. De Dakota gaf toen 1,04 km aan. Nu had ik twee schermafdrukken uit basecamp willen plaatsen maar ik weet niet hoe ik bestanden vanaf mijn harde schijf upload naar het forum. Ik lijk alleen naar url's te kunnen verwijzen.
technetium Geplaatst 2 mei 2013 Geplaatst 2 mei 2013 waarbij de Dakota (zwarte lijn) mijn uitstapje halverwege naar een pad naar rechts goed weer gaf en de Oregon (rode lijn) niet zo goed.Dit klinkt alsof het Kalman filter in de Oregon iets fanatieker afgesteld staat dan in de Dakota Het lijkt er op dat de Oregon iets nauwkeuriger is Ik ben gestopt met lopen na precies 1 km op de Oregon. De Dakota gaf toen 1,04 km aan. Beide beweringen zijn in overeenstemming met een sterker filter op de Oregon. Wat ik hiermee wil zeggen: Behalve de ontvanger speelt ook de software in je GPSr een rol bij de nauwkeurigheid. Tc
Aanbevolen berichten