Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Toch heb ik het idee dat het percentage tradi's de laatste jaren aan het stijgen is.

Die indruk heb ik hier in Frankrijk en over de grens in Duitsland ook. Alle bezienswaardige plekken zijn inmiddels van een tradi voorzien. Toch komen er steeds weer een hoop traditionele caches bij, helaas lang niet altijd origineel.

Een nieuwe trend lijkt bij ons in opkomst om een traditionele cache te plaatsen als verjaardagscadeau, als een persoonlijke mijlpaal of als uiting van liefde. Reken maar dat er volgende week weer Valentijnscaches zullen komen. De tradi is dan vaak (primair) gericht op één specifieke persoon, die de cache als FTF mag loggen (met een vriendelijk verzoek daartoe in de cachebeschrijving).

Na de FTF zullen er -op puntenjagers na- vaak weinig andere geocacheurs op afkomen. Dan begint het probleem. Iemand wil een leuke serie of multi cache realiseren en dan liggen die 'prulcaches' in de weg. Want ze worden zelden gearchiveerd én zelden bezocht.

Frankrijk is in ieder geval nog géén paradijs voor multi's en mysteries. Er is veel ruimte, maar oninteressante tradi's liggen vaak op 'strategische' plekken. Dan wordt het echt zoeken en plannen om een innovatieve cache te plaatsen.

geocachen in de Elzas

• Top! 2
Geplaatst

Toch heb ik het idee dat het percentage tradi's de laatste jaren aan het stijgen is.

Die indruk heb ik hier in Frankrijk en over de grens in Duitsland ook. Alle bezienswaardige plekken zijn inmiddels van een tradi voorzien. Toch komen er steeds weer een hoop traditionele caches bij, helaas lang niet altijd origineel.

Een nieuwe trend lijkt bij ons in opkomst om een traditionele cache te plaatsen als verjaardagscadeau, als een persoonlijke mijlpaal of als uiting van liefde. Reken maar dat er volgende week weer Valentijnscaches zullen komen. De tradi is dan vaak (primair) gericht op één specifieke persoon, die de cache als FTF mag loggen (met een vriendelijk verzoek daartoe in de cachebeschrijving).

Na de FTF zullen er -op puntenjagers na- vaak weinig andere geocacheurs op afkomen. Dan begint het probleem. Iemand wil een leuke serie of multi cache realiseren en dan liggen die 'prulcaches' in de weg. Want ze worden zelden gearchiveerd én zelden bezocht.

Frankrijk is in ieder geval nog géén paradijs voor multi's en mysteries. Er is veel ruimte, maar oninteressante tradi's liggen vaak op 'strategische' plekken. Dan wordt het echt zoeken en plannen om een innovatieve cache te plaatsen.

geocachen in de Elzas

Tja, zal het tij keren of gaan we ten onder door het zwerfafval? Of....komt er eindelijk een betere tak van Groundspeak met quality caching only? Iets wat ooit geprobeerd is in door enkele mensen die snappen van geocachen eigenlijk inhoudt: http://www.qualitycaching.com

Geplaatst

Frankrijk is in ieder geval nog géén paradijs voor multi's en mysteries.

En dat zal het ook nooit worden, tenminste niet wat de database van gc.com betreft. De Fransen hebben hun eigen database: www.cistes.net. Daar moet je zijn voor de betere caches.

Het zoeken van kistjes aan de hand van aanwijzingen op internet is begonnen in Engeland (Letterboxing). In Amerika en Frankrijk zijn aparte spelvarianten ontstaan, met respectievelijk www.geocaching.com en www.cistes.net als meest vooraanstaande websites. GC.com was bij de chauvinistische Fransen nooit erg populair, ook vanwege de taalbarrière. Nog steeds is Frankrijk op de kaart van gc.com relatief dun bezaaid met caches, maar sinds de site ook in het Frans is vertaald, is gc.com in Frankrijk begonnen met een inhaalslag.

Probleem is echter dat Frankrijk pas bij gc.com is ingestapt na de gloriejaren van het geocachen, toen de database al was gekaapt door de volgende afsplitsing/spelvariant: kokerrapen in wedstrijdverband. De Fransen hebben dus maar een relatief korte geschiedenis bij gc.com en heel veel slechte voorbeelden. Terwijl simpel strooigoed bij ons langzaam de norm wordt, is het voor de Fransen het uitgangspunt.

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat er op één plek zowel een geocache geplaatst was, als zo'n ciste. Dus twee containers op soms nog geen tien meter van elkaar. Geen wonder dat ze regelmatig door elkaar gehaald worden, dus ook GC en TB die in de container van de ciste kunnen verdwijnen. Het geocachen in Frankrijk is pas zo'n jaar of vijf terug serieus van de grond gekomen.

De caches van voor die tijd, die vaak op zeer bekende plaatsen liggen, zijn er in veel gevallen door buitenlanders neergelegd. Er zijn zeer weinig mensen die zowel geocachen (Groundspeak) als cistes zoeken. Het aantal cisteurs lijkt af te nemen. Geocaches (vaak tradi's in series) worden de laatste twee jaar ook neergelegd door toeristenorganisaties, die deze caches meestal niet aanmelden op de database van Groundspeak.

Persoonlijk vind ik het aanbod van multi's en mystery caches in Frankrijk ook erg beperkt. Ik weet dat er onderlinge competitie is om op één dag maximaal te kunnen scoren. Zelf ga ik als plaatser daarin niet mee, om mensen aan véél punten te helpen. De groep GC'ers die het betere werk waarderen en minder punten binnenhalen is helaas klein, maar groeit wel.

bewerkt door RandoLoup
Geplaatst
Persoonlijk vind ik het aanbod van multi's en mystery caches in Frankrijk ook erg beperkt. Ik weet dat er onderlinge competitie is om op één dag maximaal te kunnen scoren. Zelf ga ik als plaatser daarin niet mee, om mensen aan véél punten te helpen. De groep GC'ers die het betere werk waarderen en minder punten binnenhalen is helaas klein, maar groeit wel.

Wat me in Frankrijk (Bretagne) opviel afgelopen zomer was het frote aantal series (circuits), waarbij langs een mooie wandeling een stuk of 10, 15 micro's liggen in plaats van waypoints in een multi. Dat heeft voor- en nadelen. Zou het een multi met verborgen waypoints zijn, dan zou het niet kunnen vinden van een enkel waypoint maken dat je vastloopt. Bij het 'circuit' kun je dan gewoon verder naar de volgende. Nadeel is wel de grote administratie van alle logs. Ik schrijf graag een echte log voor iedere cache. Na zo'n circuit is dat serieus werken.

Geplaatst

Wat me in Frankrijk (Bretagne) opviel afgelopen zomer was het frote aantal series (circuits), waarbij langs een mooie wandeling een stuk of 10, 15 micro's liggen in plaats van waypoints in een multi.

Dit zie je ook in de regio's Elzas en Lorraine en er komen er steeds meer bij (rando-caching, cyclo-caching). De multi's worden steeds zeldzamer.

Van de jongste 100 nieuwe caches in France, was nog maar 3% een multi. Logisch dat zo'n percentage laag uitvalt als steeds meer tradi's in serie geplaatst worden dan multi's met een groot aantal WP's.

Geplaatst

Tja, zal het tij keren of gaan we ten onder door het zwerfafval? Of....komt er eindelijk een betere tak van Groundspeak met quality caching only?

Grappig dat je het begrip 'zwerfafval' gebruikt. 'Litter' (zwerfvuil) is namelijk op het GroundSpeak hoofdkantoor de gangbare aanduiding van het fantasieloze prulwerk, dat tegenwoordig 80% van de database vult. De term is al enkele jaren in zwang, sinds Jeremy tijdens een vergadering het moderne geocaching gekscherend 'Litterboxing' had genoemd.

Die betere tak van GroundSpeak met uitsluitend kwaliteitscaches komt er niet. Wel bestaan er sinds 2005 plannen om een Munzee-achtige spelvariant voor puntenjagers te introduceren, maar dat idee ligt sinds het debacle van de Challenges weer in de ijskast. GroundSpeak is niet opgericht om geocaching te reguleren of te saneren, maar om aan het spel te verdienen. Ze verkopen geocaching-spullen en hebben er dus belang bij dat zo veel mogelijk mensen DENKEN dat ze aan geocaching doen. Ook de dwangmatige raper, die van parkeerplaats naar parkeerplaats rijdt om kokertjes te loggen, koopt zijn petje en car stickers in de webshop, ook al speelt hij een heel ander spel.

De echte geocachers kunnen zich ergeren aan het zwerfvuil of, net als de medewerkers van GroundSpeak, glimlachend de schouders ophalen. Je kunt het zwerfafval ook beschouwen als een extra uitdaging die bijdraagt aan de voorpret. Zie het zoeken naar geocaches in de berg logkokers gewoon als een onderdeel van het spel.

Geplaatst

Leuk, toch? Met geocaching heeft het weliswaar niets te maken, maar het verklaart wel waarom de USA het laagste percentage kwaliteitscaches heeft. Dit wacht ons overigens ook.

Geplaatst

Dit wacht ons overigens ook.

In Duitsland zijn ook al een paar van dit soort series, die eigenlijk alleen maar plaats innemen. Als Google Maps plaatje, zonder rekening te (kunnen) houden met de aantrekkelijkheid van een route.

Een serie i.p.v. een multi is wel te overwegen als het zwaarteniveau van de caches èn het terrein dat er tussen ligt, sterk wisselt. Je bent dan niet gedwongen om alle WP's te doen om de final te kunnen loggen. Als je fysieke conditie of ervaring ontoereikend is, kun je een cache uit een serie tenminste nog overslaan.

Deze cache serie bijvoorbeeld, zou ik nooit als multi kunnen publiceren.

Geplaatst

Wij hebben in Engeland schitterende series gelopen door fantastisch mooie gebieden. 10 tot 15 caches over afstanden tussen 15 en 20 km. Heerlijke (bijna) dagtochten door ongerepte gebieden en met de zekerheid dat je aan het einde van de dag toch wat te loggen hebt, al zou je er 1 of 2 missen. Genieten hoor! Er blijft toch altijd wat hangen als je na 15 km sjouwen een multi niet kunt vinden doordat je iets gemist hebt of wat dan ook. Weliswaar heb je natuurlijk toch die mooie wandeling beleefd, dat staat vast..... maar er knaagt iets van binnen..... Het gevoel een inboorling bekeerd te hebben terwijl je de kraaltjes thuis hebt laten liggen..... zoiets!

• Top! 2
Geplaatst

Er is ook niets mis met tradi's of series, mits deze zijn gemaakt in de geest van het spel geocaching; dus om spelers mooie gebieden te laten ontdekken en naar bijzondere locaties te leiden, waar een echte geocache is verstopt. Een echte geocache kenmerkt zich door aanwezigheid van een volwaardig logboek en artikelen om te ruilen.

Op het moment dat aan deze uitgangspunten en kenmerken, die de essentie van het spel vormen, geen waarde meer wordt gehecht en andere motieven op de voorgrond treden, zoals de drang tot scoren, is geen sprake meer van geocaching. Voor wie snel en simpel wil scoren in competitieverband, en daarbij de locatie en uitvoering van de cache onbelangrijk vindt, is er een apart spel met een website die geheel aan deze wensen tegemoet komt: www.munzee.com

Geplaatst

. Het gevoel een inboorling bekeerd te hebben terwijl je de kraaltjes thuis hebt laten liggen..... zoiets!

Kralenfee die eindelijk online is en jij met een drup aan de neus haar de hand schudt :clown: ??

• Top! 1
Geplaatst

Voor wie snel en simpel wil scoren in competitieverband, en daarbij de locatie en uitvoering van de cache onbelangrijk vindt, is er een apart spel met een website die geheel aan deze wensen tegemoet komt: www.munzee.com

Gelukkig ben ik geen puntenjager, want ik zie dat er welgeteld twee munzees in de Elzas zijn. Ik verwacht ook niet dat zoiets het geocaching minder populair maakt. Dat ligt overigens aan de plaatsers van de caches. De cistes liggen er de laatste jaren ook maar laveloos bij en houden zo langzamerhand op te bestaan.

ztye9.jpg

Misschien is het jammer dat het met de challenges (global challenges waren helaas alleen voor Amerikanen) nooit niks is geworden. Dan kon je nog één challenge of een multichallenge aan een op zich saaie tradi koppelen.

Geplaatst

Gelukkig ben ik geen puntenjager, want ik zie dat er welgeteld twee munzees in de Elzas zijn. Ik verwacht ook niet dat zoiets het geocaching minder populair maakt.

Munzee heeft juist een gunstige invloed op geocaching. Enkele jaren geleden had ik ter gelegenheid van een familiefeest een geotocht uitgezet. Twee neven zijn daarop ook gaan cachen. Eén van hen heeft inmiddels enkele schitterende routes in de Peel op zijn naam staan, maar de ander vond het nodig een Rondje Dorp te publiceren. Onnozelheid troef! Dat kan ik nu gerust schrijven, want hij bezoekt dit forum niet langer en ook het Rondje is gearchiveerd. Dat danken we aan Munzee. Munzee is strooineef op het lijf geschreven. Geen containers, maar stickers met codes. Even je smartphone richten en je hebt een puntje erbij. Munzee is ook bedoeld als een wedstrijd en dat spreekt hem aan. Prima, ieder het zijne.

Wat dat betreft kan Munzee dus als een bliksemafleider fungeren en spelers aantrekken voor wie een cache slechts een gelegenheid is om een puntje te scoren. Neef mikt niet langer kokertjes in de berm en dat komt het geocachen ten goede. Helaas volgen (nog) maar weinig puntenjagers zijn voorbeeld. Neef was nog niet zo lang bezig, maar spelers die al duizenden puntjes hebben verzameld zullen niet snel overstappen naar Munzee. Die blijven strooien en rapen bij gc.com omdat ze anders helemaal opnieuw moeten beginnen. Laten we hopen dat Munzee snel komt met een functie die het mogelijk maakt over te stappen met behoud van puntjes.

• Top! 1
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...