NN4S13 Geplaatst 25 november 2012 Geplaatst 25 november 2012 (bewerkt) Hallo, Laat ik me eerst even voorstellen, ik heb me namelijk pas net aangemeld bij het forum. Ik ben Michael, single, techneut, 35 en ben graag buiten/ in de natuur (meestal alleen) en woon in Helmond. Ik houd van wandelen, mtb-en, kamperen en klussen. Ik doe nu een klein jaar aan geocaching nadat ik 3 jaar aan de restauratie van mijn eigen cache camper heb gewerkt. Hier komt mijn lognaam dan ook vandaan. Mijn oldtimer camper rijd namelijk maximaal 90 km per uur en om dat "kenbaar" te maken aan de auto's achter mij zit er een sticker op mijn achterbumper. Op de sticker staat "No need for speed", ik heb geen haast als ik met mijn speelgoed onderweg ben. Dit is afgekort tot NN4S en 13 is mijn geluksnummer, dus werd het NN4S13. Ik loop vooral multi's omdat het wandel aspect mij zeer aanspreekt, traditionals pick ik meestal op als ik er toch langs kom maar hier ga ik niet speciaal naar op zoek. Ik loop al even rond met wat ideeen om een leuke multi te maken die van leuke technische WP's gebruik maakt. Technisch in de vorm van hoe je de aanwijzigingen moet vinden. Omdat het nu vroeger donker is, ben ik nachtcaches gaan lopen en dat fenomeen spreekt mij erg aan als leuke afwisseling. Overdag een cache lopen in de buurt van een nachtcache en rond 18:00 weer terug het bos in met een hoofdlampje. Ik voel me erg op mijn gemak in het bos waardoor je 's nachts lekker rustig kunt lopen, ik ben in ieder geval nog geen enkele keer iemand tegen gekomen. Nu komen we aan bij het onderwerp van het topic, door het lopen van de nachtcaches wil ik naast de multi ook een nightcache gaan maken. Het idee is klaar, ik heb een leuke eindcache gemaakt en 2 van de 3 WPs zijn ook af. Het verhaal is klaar en moet ik alleen nog even in het engels vertalen. Gisteren ben ik een leuke route gaan zoeken van in totaal 6 km en gisteren heb ik 200 reflecterende tacks besteld in de US (waar ze een stuk goedkoper zijn dan hier). Het gebied is eigendom van Brabant water en opengesteld voor het publiek, echter zoals bijna overal alleen tussen zons op- en ondergang te betreden. Ik wil natuurlijk ervoor zorgen dat de cache volledig legaal geplaatst wordt zonder dat ik hem over een jaar moet archiveren of dat degenen die hem lopen in de problemen komen als ze gezien worden. Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een cache op brabant water grondgebied? kan iemand me misschien helpen aan een contact persoon zodat ik kan communiceren met iemand die er al ooit van gehoord heeft. Wellicht zit er iemand hier op het forum die bij Brabant water werkt of daar iemand kent en eens kan informeren waar ik me het beste kan melden. Ik denk dat het een hele leuke nachtcache kan zijn in een relatief rustig gebied dat goed te bereiken is en niet "in the middle of nowhere" ligt. Als ik toestemming kan krijgen, dan ligt hij er binnen een week. Wie kan mij helpen, een ingang krijgen is altijd beter als naar een algemeen emailadres schrijven! Zo nu weer het bos in om te cachen Groeten, Michael 25 november 2012 bewerkt door NN4S13 1
Team Tabak Geplaatst 25 november 2012 Geplaatst 25 november 2012 Welkom op dit forum. Mooi verhaal. Met veel plezier gelezen. Voor wat betreft jouw vraag. Hier doemt toch wel een probleem op lijkt me. Uiteraard zul je om toestemming moeten vragen, maar ik kan me niet voorstellen, dat iemand bij het Brabant Water toestemming kan geven voor een nachtcache in een gebied, dat je slechts bij daglicht mag betreden. Ze zullen daar een reden voor gehad hebben en als je wél aan cachers toestemming zou geven om het gebied na openingstijden te betreden, dan zal je dat aan iedereen moeten doen.... En dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren. Ik vrees dus, dat je een andere gebied zult moeten uitzoeken voor je cache.
NN4S13 Geplaatst 25 november 2012 Auteur Geplaatst 25 november 2012 Hallo Gerrit, Bedankt voor je reactie, maar er worden wel vaker specifieke uitzonderingen gemaakt. Zo is er in de buurt van venray ook een nachtcache die in samenwerking met de gemeente tot stand is gekomen, hier mag normaal gezien ook 's nachts niet gelopen worden. Daar zijn er door de gemeente extra voorwaarden aan het lopen van de cache verbonden. Zo moet er gereserveerd worden en kunnen maximaal 6 personen per nacht deze lopen. Ik heb ook al een nachtcache gelopen in staatbosbeheer bossen, ik ga er vanuit dat deze ook met toestemming geplaatst is en daar mag je normaal gezien ook niet 's nachts lopen. Nu kun je wel een aanvraag doen voor een cache en niet vermelden dat het om een nachtcache gaat, puur om de toestemming te krijgen maar ik wil het graag goed doen. Niet dat ik roomser dan de paus ben hoor, maar een cache kost je toch rond de 75 euro met alle materialen bij elkaar. Het zou dan jammer zijn als alle tacks bv verwijderd worden. De thread is dan ook gedacht om bij Brabant Water een geocache vriendelijke ingang te vinden voor een dergelijke uitzondering. Wellicht heeft er al iemand ervaring met hun of heeft de juiste relaties. Het feit dat iemand een speciale uitzondering krijgt betekend niet dat dit voor iedereen hoeft te gelden in mijn ogen. Alles hangt daarbij af van het soort cache, de professionaliteit van de aanvrager en de specifieke afspraken die met hem gemaakt zijn. groeten Michael
de kikkers Geplaatst 25 november 2012 Geplaatst 25 november 2012 (bewerkt) Hoi NN4S13, Welkom op het forum Lijkt me een prima plan, ik zou voor de uitvoering ervan gaan! Maar: Eerst toestemming vragen aan de grondbeheerder, hoor! Het zou jammer zijn als je veel werk in een cache steekt, waar later géén toestemming voor komt. Great fun met geocaching typefoutje is verbeterd 25 november 2012 bewerkt door de kikkers
Flaker91 Geplaatst 25 november 2012 Geplaatst 25 november 2012 Heb je niet toevallig een kennis die goede banden heeft met de eigenaar van de grond? Off-topic: Ik wil graag ook eens een nachtcache lopen (zoals je al stelde: dat kan op de vroege avond nu ook al), maar ik zoek nog gezelschap met wat NC-ervaring.
NN4S13 Geplaatst 25 november 2012 Auteur Geplaatst 25 november 2012 Hallo Flaker91, Nee helaas ken ik niemand bij Brabant water, ook bij mij op het werk niet zover als ik nu heb kunnen informeren. Het is behoorlijk groot waterwinningsbedrijf, dus een goede ingang is beter als naar info@ adres een mailtje te sturen. Vandaar ook de oproep hier, ik wacht nog een weekje of 2 op een reactie en dan ga ik het zelf rechtstreeks proberen. Nachtcaches zullen wel altijd lastig blijven qua toestemming, maar zijn wel heel leuk als je van wandelen houd. Het gaat meestal namelijk wat minder om het gebruik van je GPS, deze heb je meestal alleen aan het begin en einde nodig. De bossen zien er met een hoofdlampje in het donker helemaal anders uit om dat het contrast heel anders is. Ook nachtcaches loop ik alleen want ik ben op het moment een one man cacheteam Groeten Michael
nekrav Geplaatst 25 november 2012 Geplaatst 25 november 2012 (bewerkt) Als eerste hartelijke welkom in de soms warrige wereld van het geocachen. Een interesante maar zeer verslavende hobby. Nu even met betrekking tot je vraag, ik kom vlakbij jou uit de buurt, niet Helmond maar uit A-R, lijkt mij dat je dan wel weet waar. De wat oudere cachers bij ons uit de regio kennen mij nog wel want ik had ooit 54 caches liggen in de regio. Na adoptie bleven er nog 45 over en deze zijn reeds gearchiveerd, ik mag dus denk ik wel zeggen dat ik wel weet bij wie je moet zijn. Als eerste kan ik je vertellen dat je voor een nachtcache nooit geen toestemming meer krijgt bij wie dan ook in de regio Helmond. Ik heb dit zelf mee gemaakt met mijn nachtcache die ik daarom dan ook van de ene op de andere dag moest archiveren. Je kunt eventueel het relaas hiervan nalezen op de cache pagina alhier: http://coord.info/GC29N4Y Daar zie je o.a. de reden waarom er geen nachtverguningen meer worden verstrekt. Bij expliciet Brabant water kun je heel moeilijk toestemming krijgen omdat deze gebieden zogeheten waterwinningsgebieden zijn en ze bang zijn als wij van alles daar verstoppen het gebied vervuilt raakt en dit ten koste gaat van het kwaliteit van het grondwater. Toch kun je wel voor een dagcache nog soms toestemming krijgen (hangt van het gebied af) van Brabant Water en bij wie je dan moet zijn heb ik inmiddels met een PM naar je toegestuurd omdat ik het niet correct zou vinden om hier namen van beheerders te zetten zonder hun toestemming. Voor een nachtcache zul je dus moeten uitwijken naar de gebieden van Venray, Laarbeek en Sommeren, daar worden nog wel nachtvergunning verstrekt. Deze regio's liggen allemaal niet zover van Helmond en zijn dus onderhoud technisch gezien goed te doen zelfs voor jou stukje speelgoed Mocht je nog meer info willen een pm mag je me altijd sturen, voor een mooie kwaliteits cache ben ik altijd bereid om te helpen. <edit> tikfoutje hersteld. 25 november 2012 bewerkt door nekrav
Koen-Thirza Geplaatst 26 november 2012 Geplaatst 26 november 2012 Welkom op dit forum. Mooi verhaal. Met veel plezier gelezen. Voor wat betreft jouw vraag. Hier doemt toch wel een probleem op lijkt me. Uiteraard zul je om toestemming moeten vragen, maar ik kan me niet voorstellen, dat iemand bij het Brabant Water toestemming kan geven voor een nachtcache in een gebied, dat je slechts bij daglicht mag betreden. Ze zullen daar een reden voor gehad hebben en als je wél aan cachers toestemming zou geven om het gebied na openingstijden te betreden, dan zal je dat aan iedereen moeten doen.... En dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren. Ik vrees dus, dat je een andere gebied zult moeten uitzoeken voor je cache. Onzin Geocachen in het Donker in Rhoon lag ook in een gebied wat je alleen maar met daglicht mocht betreden als we die bordjes mochten geloven.
Team Tabak Geplaatst 26 november 2012 Geplaatst 26 november 2012 Dank voor de subtiele kwalificatie van mijn antwoord aan de draadjestarter. Gelukkig gaat het antwoord van @nekrav iets dieper en dus genuanceerder in op zijn vraag en daaruit blijkt, dat mijn inschatting nog niet zo heel ver uit de richting lag.....
NN4S13 Geplaatst 26 november 2012 Auteur Geplaatst 26 november 2012 Er zijn meer nacht geocaches toegestaan in gebieden die 's nachts eigenlijk gesloten zijn. Dit zijn allemaal uitzonderingen van de gemeente, de zogeheten opv ontheffing plaatselijke verordening. Hier kwam ik na wat tips en onderzoek achter. Het feit dat een gemeente een opv toekend hoeft niet te betekenen dat elke gemeente dat doet of dat je geen aanvraag hoeft te doen. Zowel gerrit tabak als nekrav hebben me al erg goed (offline) geholpen waar ik dankbaar voor ben. Ik ga er 1 poging aan wagen maar in het betreffende gebied is het 99% zeker niet toegestaan
BKE Geplaatst 26 november 2012 Geplaatst 26 november 2012 Ik woon zelf in Lieshout en dat is niet zo ver van Helmond vandaan. Brabant Water stelt vaak bepaald eisen als je een cache wilt verstoppen. Nekrav noemt zelf al een hele belangrijke: geen vervuiling van de ondergrond zodat hun bedrijfsvoering nimmer in gevaar komt. Een ander punt is dat er waterputten in het gebied aanwezig zijn. We mochten niets aan dit putten bevestigen en ook in de cachebeschrijving opnemen dat cachers niet op de putten mogen gaan zitten, klimmen, ed. vanwege storing (al zal het vast wel eens gebeuren dat er iemand op gaat zitten). Maar niet gemakkelijk wil niet zeggen onmogelijk. Onze cache Engineering Nature (http://coord.info/GC1FF01) loopt ook door een gebied van Brabant Water. Om toestemming te krijgen hebben we toen een brief gestuurd naar het algemene adres van BW (Brabant Water N.V., Postbus 1068, 5200 BC ’s-Hertogenbosch) en daarin ons verzoek toegelicht en ons telefoonnummer vermeld. Na een paar weken nam de beheerder van het gebied contact met ons op. Na diverse keren bellen, overleggen en ons plan mailen is het gelukt. Wat daarbij heeft geholpen is dat Staatsbosbeheer akkoord ging met de route en de verstopwijze van de WP's. Toen was Brabant Water snel overstag. Succes met de voorbereiding en een nieuwe nachtcache in de buurt is altijd leuk.
NN4S13 Geplaatst 27 november 2012 Auteur Geplaatst 27 november 2012 Hallo BKE, Bedankt voor je reactie, weer een puzzelstukje erbij. Ik ben jouw cache bij het zoeken naar multi's al een keer tegengekomen, maar heb deze op de lange termijn geschoven vanwege de D5 classerering want dat is nog wat te lastig voor me. Tot D3 lukt me meestal nog goed en daar zijn er genoeg van om me nog een lange tijd vrolijk bezig te houden Met alle info kan ik de cache omschrijving steeds weer wat nuttiger aanvullen. De omschrijving waarschuwde al dat je niet aan de putten moet komen, maar dan vanuit het thema van het verhaal. Want daar zou zich wel eens wat in kunnen bevinden wat bewust achter slot en grendel zit en moet blijven Ik ga komend weekend dus een heel lang en volledig document aanmaken als plan van aanpak in de hoop dat er nog iets te regelen valt. Ik ga denk ik ook voorstellen dat het een premium cache wordt met inschrijving om het een beetje te kunnen sturen. Het voorbereiden vind ik wel leuk, alleen het ongewisse of het wel of niet kan is wat minder. Het is net een klein projectje he en als engineer me niet helemaal vreemd. Maar hier komt ook weer wat PR bij kijken als je het goed wil doen en ik houd wel van "first time right". Ok ok ik zal het nu alvast maar toegeven ik ben een beetje een perfectionist in mijn prive projecten (zakelijk is men al met wat minder tevreden ). Ik zit nu dan alleen met het dilemma aanpak via brabant water als door BKE weergegeven of aanpak via gemeente (en gemeente naar Brabant water) als door nekrav... Daar moet ik eens even over na gaan denken! Als iemand als techneut nog een (of twee als je het hele verhaal wilt lezen) slapeloze nacht wilt hebben, dan kun je voor het restauratie relaas van mijn cache campertje hier de historie van de afgelopen 3 jaar nalezen. Maar ben gewaarschuwd het is een lang verhaal! http://goelette.yourbb.nl/viewtopic.php?t=102 Gr Michael
NN4S13 Geplaatst 28 november 2012 Auteur Geplaatst 28 november 2012 Ik heb me gisteren eens kwaad gemaakt en ben druk aan het typen geweest voor "het plan van aanpak voor het plaatsen van een geocache in **" Het cache verhaal met alle omschrijvingen in nederlands en engels was al 4 pagina's en deze had ik al zo goed als af. Na een zeeer volledige uitleg over de uitvoering van de caches met wat foto's, uitvoering gewenste plaatsing, de route, het thema, alle zaken waarmee rekening is gehouden en de diverse voorstellen om alles in goede banen te laten verlopen zat ik op 13 A4tjes aan tekst en foto's. Uitgebreider/ gedetaileerder kan ik mijn bedoelingen niet omschrijven! Een collega van me blijkt een kennis te hebben die bij Brabant water werkt. Hij gaat eens voorzichtig informeren of ik mijn brief aan een specifiek persoon kan richten binnen de organisatie in plaats van hun algemene adres te gebruiken. Als dit het geval is, dan ga ik waarschijnlijk voor de aanpak om Brabant water aan te schrijven. Als ik daar nee krijg, dan ligt het in ieder geval niet aan gebrek aan helderheid over mijn bedoelingen. Het zou jammer zijn, maar jah dan zie ik het maar als een goede oefening voor een nieuw verhaal en locatie in een gebied waarvan de zekerheid van toestemming een stuk hoger is. Ik laat tzt nog wel weten wat de reactie is geworden. In ieder geval bedankt voor iedereen die hier en via PM al gereageerd heeft. Er komt hoe dan ook een nachtcache (2-3*D) bij in brabant!
nekrav Geplaatst 28 november 2012 Geplaatst 28 november 2012 Op bovenstaande kan ik alleen maar zeggen: GOED BEZIG Een nachtcache is altijd welkom. Zo alleen je brief niet al te lang maken, alleen de specifieke nodige info (plaats van je wp's en zo) evaring leert dat dit meestal voldoende is. Een kruiwagentje (bekende) bij BW is natuurlijk helemaal mooi meegenomen
Aanbevolen berichten