Spring naar bijdragen
  • 0

Kadaster Top25 Kaarten Importeren In Oziexplorer?

Vraag

Geplaatst

Ik heb bij het Kadaster de gratis Top25 kaarten besteld en deze in Geotiff formaat ontvangen. Volgens mijn informatie moet Oziexplorer deze probleemloos kunnen lezen. Helaas leest Oziexplorer echter de calibratiegegevens niet in, ondanks dat ik de noodzakelijke dll (OziGeoTiff.dll) hiervoor wel in de Oziexplorer map heb staan. Ook het maken van een .tfw bestand met listgeo helpt niet. Elk afzonderlijke kaartdeel (er zijn er meer dan 400) handmatig calibreren lijkt me niet de juiste weg. Is dit niet geautomatiseerd mogelijk? Zo ja: hoe???? Het doel van deze exercitie is uiteraard een leesbare offline kaart op mijn smartphone krijgen zodat ik ook (via Androzic) kan navigeren zonder internetverbinding.

N.b. Ik ben een newbie op het gebied van Oziexplorer. De uitstraling van het programma komt me gedateerd voor. Wellicht zijn er andere, modernere programma's voor het omgaan met kaarten op je smartphone. Alle tips zijn welkom!

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

De kaarten en mapfiles doen het prima met Ozie (V3.95.5n) onder windows.

Ook na omzetting naar osfx3.

Echter bij Ozie voor android blijkt er een offset te ontstaan van ruim 100m

vb: Rijksdriehoeksmeting 155000 / 463000 (OLV kerk) naar WGS84: N52 09.310 E005 23.232

Deze coordinaten komen in windows exact uit op de kerk.

Dit coordinaat invoeren in de android versie (Beta 1.18) geeft een plaats aan op 100m ZZW.

Het lijkt erop dat de android versie niet (goed) met Rijksdriehoekmeting overweg kan.

Het oude probleen met de CE versie lijkt hiermee terug.

Kan iemand een set mapfiles maken voor WGS84?

• 0
Geplaatst

De set Map-files voor TOP25raster 2012.zip afkomstig van

http://tech.groups.yahoo.com/group/Ozi-UsersNL/files/

bevatten bij mij deze kopregels

+++++

OziExplorer Map Data File Version 2.2

01h-top25raster-2010

F:\!!TEMP\TOP25raster_test3\TOP25raster_Landsdekkend\TIFF-TFW\01h-top25raster-2010.tif

1 ,Map Code,

Rijksdriehoeksmeting,, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Map Projection,Transverse Mercator,PolyCal,No,AutoCalOnly,No,BSBUseWPX,No

Point01,xy, 0, 0,in, deg, 53, 29.9797,N, 5, 35.9201,E, grid, , , ,

Point02,xy,10400, 0,in, deg, 53, 29.8996,N, 5, 59.4325,E, grid, , , ,

Point03,xy,10400, 5000,in, deg, 53, 23.1598,N, 5, 59.3372,E, grid, , , ,

Point04,xy, 0, 5000,in, deg, 53, 23.2395,N, 5, 35.8868,E, grid, , ,

++++

Volgens mij is dat dan Rijksdriehoek

• 0
Geplaatst

Op een RD gecalibreerde kaart kom ik op:

OziExplorer Map Data File Version 2.1

01H_Ameland

D:\01H_Ameland.jpg

1 TIFF scale factor

RD,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Map Projection,Transverse Mercator,PolyCal,No,AutoCalOnly,No,BSBUseWPX,No

Point01,xy,100,100,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 170000, 611000,N

Point02,xy,10100,100,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 195000, 611000,N

Point03,xy,10100,4500,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 195000, 600000,N

Point04,xy,100,4500,in,deg, , ,N, , ,W, grid, , 170000, 600000,N

Point05,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point06,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point07,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point08,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point09,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point10,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point11,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point12,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point13,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point14,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point15,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point16,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , , ,

Point17,xy, , ,in, deg, , ,, , ,, grid, , ,

Mij valt op dat de Axel versie als WGS-84 opkomt, deze laatste als RD.

Verder: RD, Rijksdriehoeksmeting beide gesupport zijn in mijn windows versie van ozi. Vroeger moest je usergrid instellen.

• 0
Geplaatst

Omdat de nieuwe versie van November net wat andere kaartnamen bevat, heb ik maar even wat nieuwe map-files gegenereerd.

Voor de handigheid deze ook meteen maar in WGS84 gedaan, zodat ze na conversie ook op de CE en Android versie zouden moeten werken.

De file is (tijdelijk) te downloaden via http://jedisoftware.demon.nl/geocachen/GEOTIFF-nov12-map.zip

Overigens wilde Ozi de nieuwe TIFs in het bestand niet tonen; pas nadat ik deze opnieuw had bewaard vanuit een fotobewerkingsprogramma (Gimp) toonde Ozi de kaart.

• Top! 1
  • 0
Geplaatst

Nu je het vraagt. Ik heb even een paar van de geoTIFF's bekeken.

GeoTIFFExamine.exe geeft aan dat de pixel grootte 2,5 is en dat de coördinaten van de linker bovenhoek in meters zijn.

listgeo.exe geeft wat meer details. Dat de projectie parameters en mapdatum er ook in zitten. De naam is niet Rijksdriehoeksmeting maar "Datum_Amersfoort".

Kort gezegd: ik weet niet waarom Ozi raar doet met deze geoTIFF's.

• 0
Geplaatst

Ik zie in bovenstaande berichten dat er enige verwarring is over de inhoud van mapfiles. Het volgende ter verduidelijking:

Toen in 2002 de eerste top kaarten kwamen kende Ozi de mapdatum Rijksdriehoeksmeting niet. Er is toen een user-datum gemaakt (in de datums.dat file) genaamd RD.

De mapfiles hadden als mapdatum naam erin staan "RD" en de calibratie punten genoteerd in RD meters staan.

Later is aan Ozi intern de mapdatum "Rijksdriehoeksmeting" toegevoegd.

Vandaar dat je in latere topo kaarten deze mapdatum naam ziet staan en niet "RD".

Als Ozi een kaart importeert en de calibratie doorkrijgt in grid coördinaten (Meters) (en weet heeft van het grid), de projectie en de mapdatum dan gaat die sleutelen eraan. In plaats van dat in de map-file in de regel waar het calibratiepunt beschreven wordt achter de 'grid' de notatie in RD meters komt te staan, zet Ozi een notatie in graden daar (=deg) neer.

En dat zijn geen WWGS84 graden maar RD-graden, iets dat niemand nergens nooit gebruikt vanwege de verwarring die het geeft. Bij deze dus.

• 0
Geplaatst

Heren ( en dames? ), zijn deze Top25 kaarten ook te gebruiken op een Garmin Gps ( bv. GpsMap60Cx )? Als dit mogelijk is, verwacht ik dat veel mede hobbyisten dat ook zeer interessant vinden.

Gr.

Paul

• 0
Geplaatst

Overigens is dat niet super, als je niet ver genoeg inzoomt kun je de teksten niet lezen, ga je te ver zie je stippen. Het blijft een pixelmap.

• 0
Geplaatst

Ter verduidelijking: iedere bitmap kun je geijkt op een 62 krijgen. Helaas kan dit alleen maar als het compressie en beveiligingsprotocol van Garmin dit toe staat. BirdsEye doet dit voor je via Basecamp (en die controleert je Birdseye autorisatie). De enige route tot op heden.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...