Spring naar bijdragen

Member only cache - Waarom?


Aanbevolen berichten

Morgen zal de eerste Member Only Cache (MOC) in Nederland online komen. De cache gaat heten ´Fly a Kite´ wat zoiets betekent als: een (proef)ballonnetje oplaten.

 

Waarom?

 

Sinds begin maart bestaat de mogelijkheid om member te worden van onze moeder-site Geocaching.com. Indien je member wordt dan krijg je wat beperkte extra functionaliteit, waaronder MOC.

De afgelopen maanden heb ik het idee gekregen dat dit toch wel voordelen kan hebben. Ik ben de laatste tijd geconfronteerd met het plunderen van caches (ook anderen zoals we kunnen lezen in dit forum). Niet alleen het verdwijnen van een hele cache maar ook de inhoud vervangen door allerlei vreemde, waardeloze prullaria. Aan dat laatste zijn wij, Geocachers in Ned., ook zelf schuldig. Het gaat natuurlijk niet  alleen om het ruilen, maar het geeft wel een extra dimensie aan geocaching. Voor mijn kinderen werkt het erg stimulerend.

Ik loop al een tijdje met een idee voor een geocache in mijn hoofd die veel moeite, tijd en geld gaat kosten. Ik heb er toch wel moeite mee om iets waar ik veel tijd en moeite in heb gestoken zomaar op de site te publiceren. Als ruilobjecten moet je dan bv. denken aan originele CD´s, DVD´s, ed.

We kunnen wel verhitte discussies gaan opstarten over alle voor - en nadelen, elitair of publiek maar ik wil wel eens weten of dit bij members aanslaat. Ik wil de komende maanden eens kijken hoe dat gaat met een MOC.

 

Niet meteen met z´n allen lid worden want in deze cache zitten nog geen DVD´s. Voorlopig is het slechts een proefballon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

denk je echt dat deze gegevens 'geheim' blijven?

Van alle caches heb ik bv de coordinaten online staan net als een korte omschrijven van wat en hoe.

 

Maar jij legt dus een cache neer, kost je wat geld aan spullen, en iedereen die hem wil vinden, betaald ook geld aan geocaching?

Het is toch iets voor iedereen, van iedereen?

 

plunderen gebeurt 9 op de 10 keer (minstens) door NIET geocachers (bv honden, kinderen etc etc), dus een slechte rede.

 

Maar we zullen zien waar dit heen zal gaan. Ik ga dus niet betalen (verplicht dus, donaties zijn prima (vrijwillig) en daar zou ik aan mee hebben gedaan, maar ik wil geen verplichte donatie moeten doen om caches te mogen zoeken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn voorstel is om deze caches niet op het geocaching.nl BeNeLux kaartje te plaatsen. Als hij speciaal voor Charter Members is dan zoeken Charter Members ze ook zelf maar op via geocaching.com. Die is ook degene die het geld ontvangt en privileges verstrekt, dan regelen ze ook zelf maar een kaartje.

Reageer maar met voors en tegens, natuurlijk wel goed beargumenteerd. Dan kijken we wel met z'n allen wat de beslissing wordt.

Uit in elk geval je stem door die in de Poll over dit voorstel aan te geven ([u:post_uid0]let op dat je niet eerst kijkt zonder je stem uit te brengen, je kunt dan [b:post_uid0]helemaal[/b:post_uid0] niet meer aan de Poll meedoen.[/u:post_uid0])

 

Ik hoop van ganser harte dat hiermee NIET een trend gezet is voor meer van dit soort caches hier in de buurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom heel sterk in de verleiding de members de toegang tot mijn 'gewone' caches (GC's) te ontzeggen. En eventuele logjes van members te verwijderen. Het enige wat mij weerhoudt is dat mijn caches dan hoogstwaarschijnlijk gewipt gaan worden door geocaching.com. Wat maakt het mij ook uit. De members doen maar, ik kies dan wel andere caches uit, er zijn er genoeg. Betalen om een cache te mogen bezoeken vindt het Cairnteam lachwekkend. En ach, al die prachtige goodies die we dan mislopen.... Als volwassen kerel ben ik nu bezig sleutelhangers te verruilen voor pluchen beertjes ed.  Dat verschaft mij grote voldoening. Als ik een originele DVD wil hebben ga ik wel naar de winkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er toch wel moeite mee om iets waar ik veel tijd en moeite in heb gestoken zomaar op de site te publiceren.

 

Ik vind dit nogal wat. :0  Wil je hiermee suggereren dat al die andere plaatsers dus geen tijd en moeite hebben gedaan om een goede cache te maken, die zij overigens wel (de tobbers) zomaar op de site hebben gepubliceerd. Volgens mij heb je daar zelf ook dankbaar gebruik van gemaakt.  :devil:

 

...de inhoud vervangen door allerlei vreemde, waardeloze prullaria. Aan dat laatste zijn wij, Geocachers in Ned., ook zelf schuldig. Het gaat natuurlijk niet  alleen om het ruilen, maar het geeft wel een extra dimensie aan geocaching. Voor mijn kinderen werkt het erg stimulerend.

 

Ik proef hier een vorm van materialisme die zijn weerga niet kent. Er moeten dus kostbare dingen in een cache zitten om stimulerend te zijn voor de kinderen, of is het juist voor pa die dat eigenlijk wel stimulerend vindt? Triest vind ik dat. IK zou dan gewoon in een winkelstraat gaan cachen. :sleeping:

 

Niet meteen met z´n allen lid worden want in deze cache zitten nog geen DVD´s. Voorlopig is het slechts een proefballon.

 

Hier hoef je dus absoluut niet bang voor te zijn, wat ons betreft althans. Ik hoop dan ook van ganser harte dat iedereen deze cache naast zich neer legt en laat voor wat die is. Blijft de inhoud tenminste ook op een hoog niveau, zonder prullaria, toch...........?  :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is de naam van de MOC?

Voor mij is dit een proef om te kijken of members hier behoefte aan hebben. Ik weet dat er veel mensen zijn die dit niet aanstaat en dat het een gevoelig onderwerp is. Maar om me nu al voor materialist uit te maken vind ik wel ver gaan.

 

V.w.b. die DVD´s dat is als voorbeeld bedoeld. Als je een DVD koopt dat kijk en luister je er 1/2/3 .... keer naar en vervolgens ligt hij een half jaar in de kast. Je kan bv. een cache maken waarin DVD´s worden geruild. Als er dan bv. een 5-tal DVD´s in liggen, wordt die cache misschien aantrekkelijk om te plunderen. Ik weet dat er in Duitsland zo´n soort cache bestaat met boeken. Ik ben even de naam kwijt en die cache is overigens voor iedereen toegankelijk.

Het werk dat jullie besteden aan het opzetten van caches waardeer ik zeer en wij bezoeken ze graag. En ik weet dat jullie er net zoveel tijd insteken (misschien wel meer) als ik.

Aan deze cache heb ik de normale hoeveelheid tijd besteed, verder niets bijzonders. Het is een proefballon.

De cache die ik in gedachte heb, kost echt veel tijd en energie. Voordat ik besluit om dat te gaan doen, wil ik eerst kijken of er wel interesse voor MOC´s is.

 

De cache hoeft niet te worden opgenomen op de Benelux-kaart omdat de coordinaten, denk ik, niet zichtbaar zijn op de site.

 

Na een paar maanden, zal wel na de vakantieperiode worden, beoordeel ik aan de hand van de logs (of geen logs) of ik mijn nieuwe idee ga uitvoeren of niet. De ´Fly a Kite´ cache wordt dan of gearchiveerd of krijgt een andere status.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching gaat dus echt niet om de spullen die in de cache liggen alleen, het gaat volgens mij om het geheel, en om het dan dus "for members only" te doen gaat voor mij te ver en is er dus weer iets waar je persee abonee van moet worden.

 

E2137

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Lady & de Vagebond

Ja, daar beginnen wij - in z'n algemeenheid - ook een beetje bang voor te worden. Niet zozeer voor een 'thematische' cache (met uitsluitend Duitstalige boeken, Alle 13 FabelTastisch cd's of Hotelzeepjes_met_Heerlijke-Heksenlucht :( ) want een thematische cache is misschien nog niet eens zo'n gek idee.

Maar een uitgesproken slecht idee is een ontwikkeling waarbij cache-hunting zich in de richting van treasure-hunting ontwikkelt; wie niet meer blij kan zijn met een gevonden sleutelhanger, TMF-pen of hotelzeepje maar uitsluitend nog een echt waardevolle buit verwacht, heeft al snel een ontevreden trek om de mond.  :blush:

 

En zeg nou zelf: een ontevreden hoofd in een mooi natuurgebied omdat de inhoud van de cache niet waardevol genoeg was... nee toch?

 

V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mij is de charme van geocaching vooral het vanaf je huis volgen van het pijltje op je gps, zo veel mogelijk zonder hulp van een kaart, en vervolgens het liefst zonder de hint de geocache te vinden.

 

als iemand reden heeft om een cache members only te maken dan moet hij/zij dat vooral doen. ik ga er in ieder geval niet naar op zoek, want er zijn nog genoeg leuke public domain caches die ik nog moet vinden.

 

ik ben het trouwens eens met de waterboys dat de discussie niet moet gaan over de inhoud van de caches maar over het feit of de coordinaten wel of niet members only moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van Kooten en De Bie zouden het zo niet hebben gewild, een members-only-cache.

Ik dacht een voorbeeld te nemen wat één van de tegenstanders van MOC wel zou aanspreken. Shit, weer fout ...

 

Ik denk hardop verder:

Gebaand pad door de chaos .............. kunnen we dat niet interpreteren als de MOC's tussen de geocaching chaos (chaos in de betekenis van ongeorganiseerd).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

allo allemaal!

 

ik begin me toch wel een beetje boel zorgen te maken hoor!

juist het feit dat de caches in principe vrij toegankelijk moeten zijn voordat je ze mag plaatsen en dat ze dus niet Commercieel geexploiteerd mogen worden.. (daar ziet www.geocaching.com op toe toch). gaan we nu toch caches maken waar je dus voor moet betalen voor je toegang krijgt.. raar zeg..

een donatie wil ik graag doen.. betalen voor caches snow way...

 

mijn EUR 0.05

 

groetsels,

 

Gimli  :hehe:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Dit postje moet na het postje van Lady & de Vagebond gelezen worden. Ik probeerde iets te edit-en en vervolgens werd het postje ge-delete.)

 

Het topic wordt nogal toegespits op de ruilobjecten.

Waardevol kan ook zijn een verzameling 'van Kooten en de Bie' spullen: van boek tot sleutelhanger. Leuk om te ruilen en te delen met liefhebbers, maar minder leuk om te laten verdwijnen.

 

Ik kan mij verder wel vinden in het stukje van Lady & de Vagebond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...