Spring naar bijdragen

Dit was niet de afspraak!! - Worden wij hier bedonderd??


Gast 73-1011035307

Aanbevolen berichten

Gast 73-1011035307

Wat ik hier tegenkwam....

 

-----KNIP------

Groundspeak Charter Membership

You tried to visit a subscription-only cache. If you have a subscription you need to login first. If you would like to find out more about Groundspeak subscriptions, read below.

 

Need to activate your subscription?

If you need to activate your subscription, you first need to login.

 

 

----------------

Is dat nu TOCH de eerste stap naar betaal-caches???

Kijk en oordeel zelf....

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.asp?ID=23044

 

Voor alle duidelijkheid: Ik heb goed gelezen wat erbij staat. Het is nogal in tegenspraak met zichzelf. "Geocaching blijft gratis" aan de ene kant, en dan deze cache(s?) aan de andere kant. Ik ben ernstig verontrust dat dit zich verkeerd ontwikkeld.

 

Voordat we weer met modder gaan smijten, dit is MIJN mening en IK baal hier ontzettend van. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn. Post je mening, als je daar zin in hebt, zonder meteen die van anderen aan te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mooi is dat. Maar ja, wat doe je eraan. Dan maar niet naar die caches. Het zou een beetje ver gaan om als tegenzet voortaan de elite-geocachers te gaan weren van onze plebs-caches. Bijvoorbeeld door de logjes van de elite-cachers  consequent te verwijderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf geocaching.com:

[b:post_uid0]Why should I pay for a membership?[/b:post_uid0]

Since this is a charter membership, there are currently only a few new features that will be available to you. We will be adding more features for premium users every month, and your subscription will be locked in at a lower price. 

[b:post_uid0]Member only caches:[/b:post_uid0] Some caches will only be available to premium members. This has been a request of many geocachers who want to put more energy into designing a cache for dedicated geocachers. As the cache owner, you can make any of your caches "subscriber only," so folks will need a subscription to seek it out. (Note: member only caches may not be any better than public geocaches. Each cache is managed by their cache owner.)

Helaas is dit één van de onderdelen van het Charter Membership. Ook ik vind het dubieus om te zeggen dat het gratis blijft en dan toch caches te maken waar je, op welke manier dan ook, voor moet betalen om erbij te komen. Het is zoiets als: ja zeggen, nee doen.

Als zo'n cache in Nederland komt dan hoop ik dat hij massaal genegeerd wordt. Ook door eventuele Nederlandse Charter Members. En dat er geen mensen zijn die Member worden om zo'n cache te kunnen bezoeken, want dan volgen er toch meer omdat dan de trend is gezet.

Charter Member om website features te hebben? Discutabel maar verdedigbaar i.v.m. kosten.

Charter Member om 'special' caches te kunnen bezoeken? [b:post_uid0][i:post_uid0][u:post_uid0]BAH[/u:post_uid0][/i:post_uid0][/b:post_uid0]!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, daar is er dan zo een. We hebben het hier al eens over gehad, meen ik mij te herinneren.

Ik bedoel dan caches die niet voor iedereen toegankelijk zijn.

In dit specifieke geval moet je dus member zijn. In vele andere gevallen moet je beschikken over specifiek materiaal of vaardigheden.

Als voorbeeld: - kunnen abseilen / klimmen

- de beschikking hebben over een bootje of kunnen zwemmen

- entree betalen voor een attractie of gebied

- kunnen snorkelen / duiken + apparatuur

 

Ik verwacht niet dat de member-caches de overhand zullen krijgen of de gratis-caches geheel zullen vervangen.

Voorlopig is het nog zo dat je als plaatser van een cache zelf uitmaakt of deze vrij te zoeken is of alleen voor members.

 

Ik ben member geworden omdat ik het werk dat gestoken wordt in het onderhouden van de site waardeer en niet om dit soort caches te vinden/loggen. Ik vind het wel een aardige bijkomstigheid.

 

ZONNIG SPOOR    :)   ZUURTJE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik heb dit reeds voorzien t.a.v. dat membership. Ik had hier een tijd terug al een uitgesproken mening over. Ik vertrouw dat Amerikaanse gedoe dus niet zo erg. Let wel (dat schreef ik de vorige keer ook); Ik ben niet anti-Amarikaans, maar ik heb ruime ervaring met het doen en laten (denken) van deze bevolkingsgroep. Op een gegeven moment weet men wel iets te verzinnen, waarmee men geld om kan zetten, men mensen min of meer kan dwingen met hun manier van denken mee te doen; niet voor niets kent men de uitdrukking "Dollartekens in de ogen hebben". Ik ken deze versie dus overigens niet in een andere muntsoort. :(

 

Maar toen werd mij gezegd dat dat nooit zou gebeuren en dat dat veel te ver gezocht was, dat ........... dat nooit zou (doen) toestaan etc. :blush:

 

Welnu, zie hier het resultaat en bepaal zelf hoe het zit. [b:post_uid0]Als wij dat hier dus gaan invoeren kap ik er gelijk mee![/b:post_uid0]  :devil:

 

Ennuh, dat is mijn mening of je het er mee eens bent of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit specifieke geval moet je dus member zijn. In vele andere gevallen moet je beschikken over specifiek materiaal of vaardigheden.

Dat zijn toch wel heel verschillende dingen:

1) iets kunnen en daarbij de benodigdheden hebben die geld kosten

2) geld uitgeven om gegevens te mogen krijgen

 

ad 1: voor benodigdheden die je niet hebt is vaak met wat creativiteit wel iets te regelen zodat het niets hoeft te kosten als je niets wilt uitgeven.

 

Ook geld uitgeven voor toegang tot een cache is discutabel. Samen met een ander stel hunters zijn wij wel een cache aan het voorbereiden waarvan de eindcache alleen op bepaalde tijden bereikbaar is (binnen dus). Betalen hiervoor is niet nodig, maar is optioneel en wel een goede afsluiting naar keuze. (Meer gegevens volgen binnenkort.)

 

Nog even voor de duidelijkheid: een charter member worden om je steentje/$'tje/€'tje bij te dragen in de kosten vind ik niks mis mee hoor, moet ieder voor zich weten. Dat daar zekere privileges bijhoren qua opties op de website, o.k. Maar om een aparte groepsmogelijkheid te creëren qua cachegegevensbereikbaarheid, daar ben ik het niet mee eens. Mede door de soms hoog oplopende meningsverschillen die kunnen ontstaan. Deze zijn het bewijs van de verschillende 'kampen' vormingskans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

Lara en ik zijn geen member. We hebben wél al een aantal keren een donatie gedaan naar geocaching.com. Dit juist omdat we het werk waarderen en het graag voor iedereen toegankelijk willen houden. Voor die donatie willen wij geen extra diensten of privileges maar nu worden er dus wél caches voor ons onbereikbaar gemaakt en dat vind ik schandalig!

Één ding is duidellijk: einde van onze steun!

Verder vind ik het verachtelijk dat pas geleden nog bij hoog en bij laag werd beweerd dat dit **nooit** zou gebeuren. (tot ruzie aan toe zelfs, weten julle nog?).  En dan maken ze [i:post_uid0]mij[/i:post_uid0] nog uit voor leugenaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf denk dat doneren een prima idee is. Moeten betalen om caches te mogen zien niet. Maar: dat bepaalt de cache-eigenaar, volgens mij.

 

Dus: als we in NL massaal caches alleen voor members maken, dan moet je wel. Als we het massaal niet doen, blijft het hier gratis.

 

En anders is er altijd nog navicache.com, waar plaatsing en zoeken niks kost. De interface is alleen nog wat minder...

 

We kunnen het met elkaar dus duur of goedkoop maken.

 

Overigens: speciale vaardigheden nodig hebben is nog wat, maar als het klauwen met geld moet kosten (je moet bijvoorbeeld met een helicopter naar de cache toe, even overdreven voorbeeld), dan haak ik af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierboven staan een heleboel meningen waar ik het wel zo ongeveer mee eens ben. Maar omdat het toch om persoonlijke meningen gaat, hierbij nog even een samenvatting die op mij van toepassing is:

 

[b:post_uid0]Voor:[/b:post_uid0] Al of niet op geregelde basis een willekeurig vrijwillig bedrag doneren. Ik zou dan wel graag even willen weten of dat geld dan ten goede komt aan geocaching.nl of geocaching.ergensandersopdewereld. Als je daarmee privileges op de website krijgt, dan prima (mogelijkheid om kaartjes te zien of EasyGPS downloads (kan nu voor iedereen), of andere functionaliteiten, die het geocachen geriefelijker maken.)

[b:post_uid0]Tegen:[/b:post_uid0] berperkte/geselecteerde toegang tot caches. Iedereen moet bij alle caches (op het web) kunnen komen.

[b:post_uid0]Tegen:[/b:post_uid0] versnippering van geocache sites. Ik ben er voorstander van dat alle caches toch wel op 1 plaats gerubriceerd worden. Ik zou het heel jammer vinden als er allemaal of nog meer schaduw en/of concurentiesites zouden ontstaan. Voor zover ik inzicht heb hoe geocaching.com en .nl samen werken heb ik alle lof voor de beheerders. (Zijn er nog meer lokale sites van geocaching, zoals bijvoorbeeld www.geocaching.uk (ik verzin maar wat)?)

[b:post_uid0]Neutraal:[/b:post_uid0] caches waar je voor moet betalen om er bij te kunnen komen. Daarbij moet volgens mij wel gelet worden op het niet commerciele karakter van de caches (volgens de spelregels van geocaching.com), dus een cache midden in Artis is wat mij betreft daarmee uitgesloten. Een multicache waarvoor je met een pontje mee moet, mag van mij, maar dan graag wel even vermelden op de site. Een cache op een natuurterrein waar je lid van moet zijn mag van mij ook wel, maar ook dat dan even vermelden op de site.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een stemmingmakerij.

Ik kan me voorstellen dat je dat vindt, Waterboys.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die kwaad dan wel woest worden over MOC's. (Wellicht mensen die zelfs in het geheel [u:post_uid0]niet[/u:post_uid0] tegen het Charter Membership zijn.)

 

Dit is nou juist ook een van de grotere bezwaren die ik heb: de kans op vorming van twee kampen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik inzicht heb hoe geocaching.com en .nl samen werken heb ik alle lof voor de beheerders. (Zijn er nog meer lokale sites van geocaching, zoals bijvoorbeeld www.geocaching.uk (ik verzin maar wat)?)

Er is een vergelijkbare geocaching.de voor onze Duitse buurtjes.

Het domain geocaching.fr is ongeclaimd en geocaching.it is van iemand maar geeft geen beeld. (stand vorige week).

Effe een aanvulling erbij: Italie zit op:

http://www.geocaching-italia.com/

 

In Frankrijk gebeurt weinig. Misschien is het daar wachten op een officieel Frans woord voor geocaching.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...