Spring naar bijdragen

Kies Ik Voor Een Garmin Oregon 450 Of Een 450T?


moedermuis

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij willen graag een gps aanschaffen en na veel afwegingen hebben we besloten dat het een oregon 450 wordt. Nu hebben we nog de keus uit een 450 of een 450T.

 

Het verschil is dat er op de 450T een topografische wereldkaart zit 1:100.000

Ik heb me laten vertellen dat je daar niet veel aan hebt, dat een kaart van 1:25.000 meer geschikt is.

 

Wij gaan het apparaat gebruiken om te geocachen. Zowel op de fiets als wandelend.

 

Ook hebben we gehoord dat je er sowieso een kaart bij aan moet schaffen. Dit zijn ook niet de minste kosten en zullen we kiezen voor de Benelux kaart.

 

 

Binnenkort gaan we naar Frankrijk. Dan hebben we niets aan de Benelux kaart. Maar een kaart van Frankrijk kost net zo veel als het apparaat zelf dus dat schaffen we niet aan.

 

 

Waar zouden we beter voor kunnen kiezen? Prijs verschil tussen de één en ander is zo'n 50 euro. Dat vind ik veel. Dus ik wil heel graag zeker zijn van mijn beslissing.

 

Graag hoor ik jullie mening hierover. Er zit wel een beetje haast bij, we gaan nl al snel op vakantie en ik moet hem nog bestellen :-)

 

 

 

Gr. m.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hij schijnt niet zo goed te zijn als in NL en BE, maar je zou op de Oregon 450 ook een extra kaart kunnen plaatsen, de OSM (Openstreetmap) kaart. Hij is zelfs gratis.

Nadeel is wel dat hij niet zo goed routeert als commerciële kaarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grote voordeel van de 450T boven de 450 is dat die een intern geheugen heeft van 4GB i.p.v. 1GB voor de 450. Ik heb een 450 gekocht en een extra geheugenkaartje. Wat betreft de routering van de commerciële kaarten, als fietser vind ik die ook bagger. De openstreetkarten zijn, zeker in NL waar AND zijn database gedoneerd heeft, ook goed. En een stuk goedkoper.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst bedankt voor je super snelle reactie. Ik heb nog wat vraagjes voor je, ter verduidelijking.

 

 

Bedoel je met "hij" in je eerste zin de 450T of de 450?

 

Ik ga er vanuit dat jij de 450t bedoelt. Is de 450 dan ook minder buiten NL en BE? Ligt dat aan de kaart of aan het apparaat?

 

Ik moet alles nog aanschaffen en het is me nog allemaal onduidelijk hoe ik alles moet installeren. Kan ik de OSM gewoon via google vinden en installeren?

 

En wat bedoel je precies met "hij routeert niet zo goed als de commerciele kaarten"?

 

Bedoel je daarmee dat hij niet precies genoeg is? Dat je er minder op kan zien?

 

Is het zo dat wanneer je een gps (ongeacht welke van de twee) aanschaft je echt een blanco beeld ziet? tot nu toe heb ik er alleen één gehuurd en is dat mijn enige voorbeeld. Dus ik kan me geen voorstelling maken van hoe alles eruit ziet.

 

 

Gr. M

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

 

Wij Team Norssk

 

Wij hebben altijd gekozen voor de T versie bij de oregon. Wij bezitten de oude 400T en ook de 550T.

Op die manier heb je altijd kaarten van europa op je toestel staan. Al zijn ze 1:100 000 je hebt tenmiste iets en echt niets aan hebben kan ik uit ervaring niet zeggen.

Maar je zult altijd een goede kaart erbij moeten kopen en dan zou ik voor Nederland kiezen voor de Onroute wandelkaart en de Onroute Fietskaart. Beide kaarten kunnen op twee toestellen worden geladen en zijn routable. Ze kosten ongeveer €89,00 per stuk. En als je dan nog de kennis of de tijd hebt om via Openstreetmaps de kaart of delen van Frankrijk te downloaden moet je dat zeker doen en lukt dat niet of ben je net ergens waar je geen deel van hebt gedownload dan werkt de topokaart die op het toestel zit ook prima.

Er is ook een mogelijkheid om openstreetmaps BENELUX te downloaden. Op deze kaart staat ook nog een stuk van Duitsland net in de grensstreek. Op deze gratis te downloaden kaart kun je in Nederland en Belgie goed fietsen en wandelen.

 

Veel succes Team Norskk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoelde algemeen dat je op een oregon ook een andere kaart kan zetten, de OSM kan zowel op de 450T als de 450 maar zoals Technetium al zegt kan je dan beter de 450 kopen. De 450T topografische kaart kan helemaal niet routeren, d.w.z. je kan er geen route mee plannen. Ik bedoelde met hij trouwens de OSM kaart, niet het apparaat.

 

De OSM kaart (ik gebruik dan wel de variant: openfietsmap voor NL) kan maar tot 20km routes maken. En persoonlijk vind ik dat die soms kromme routes maakt, maar ja dat zal in het buitenland wel meevallen.

 

Een oregon geeft inderdaad als je die aanschaft zonder kaarten een vrijwel blanko beeld. Op de meeste outdoor GPS-en moet je er een extra kaart opzetten (gekocht of dus gratis zoals OSM)

 

Ps. Voor de duidelijkheid ik heb zelf een Oregon 450

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga ik toch voor een 450 aangezien wij daar, in mijn beleving, genoeg aan hebben. De extra geheugenkaartjes heb ik zelf wel (4 gb en 8gb). Dus die hoef ik niet meer aan te schaffen.

 

Kan ik van jullie een link krijgen waar ik die gratis mappen kan downloaden? Zet ik die op het kaartje of zet ik dat direct op het apparaat?

 

Brrr, ben nog niet zo goed in het uitzoeken van dat soort dingen. Dat leer ik ws wel snel. We hebben nog maar 3 geocaches gedaan (en nu al besmet, hihi) en het apparaat dat ik huurde (oregon 300) vond ik al ingewikkeld :-s

 

Wat heerlijk zeg, dat je hier zo snel antwoord krijgt. Super!

 

Gr. M

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt nu iets ingewikkelder: Voor bijvoorbeeld die openstreetmap op de Oregon te krijgen, heb je een programma op de pc nodig om het er op te zetten, en de kaart zelf. (Als je tenminste vooraf routes wil plannen op de PC).

 

Om kaarten op de Oregon te krijgen kan je het beste bij www.garmin.com het programma Basecamp downloaden. En aan die OSM kaarten kan je komen via www.openstreetmap.org. Ik kan helaas niet zo goed uitleggen hoe je die kaarten dan op je toestel krijgt, ook al doe ik het zelf regelmatig.

 

Je hebt toch wel micro-SD kaartjes he, gewone SD kaartjes krijg je niet in de Oregon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OSM on Garmin.

Hier kan je kant-en-klare kaarten downloaden (direct naar gps of SD, dat maakt niet uit) of kaarten die je via Mapsource naar je gps kan sturen. Dat staat aangegeven in het overzicht.

Bij gebruik van meerdere kaarten wel even de bestandsnaam van de kaarten aanpassen, anders overschrijft de ene kaart de andere en heb je toch maar één kaart in je gps.

Niet alle kaarten zijn routeerbaar, maar ook dat staat duidelijk in het overzicht aangegeven.

 

Nog een handige link om je Oregon wat beter leren kennen: Oregon Wiki. Deze site is engelstalig, maar je haalt er een hoop informatie uit wat betreft mogelijkheden en moeilijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, ik had wel begrepen dat het om de micro sd kaartjes gaat hoor, en niet de gewone :-) Ik ben wel blond maar niet van nature.

 

Als ik dat allemaal geinstalleerd heb en ik wil een geocache gaan doen, waar zet ik dan die route op? Moet ik de coordinaten dan steeds handmatig (zoals bij de 300) invoeren of kan ik gewoon die hele route, incl. foto's etc. erop zetten? Dát was nl mijn bedoeling.

Ik print sowieso ook de route uit, je weet maar nooit (ik ga voor zekerheid).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te zien heb ik genoeg leesvoer :thumbup:

Ik zal me niet vervelen.

 

De gps is besteld en eigenlijk heb ik de neiging om naast de brievenbus te liggen om dat ik hem núúúúú wil hebben :blush: maar ik moet nog heel even geduld hebben.

 

En tot die tijd ga ik eens flink lezen over het hoe en wat van de gps. Ik kan me er nu nog geen voorstellng bij maken dus moet ik mijn tijd nuttig besteden en zal het kwartje echt wel vallen.

 

Super bedankt voor al jullie antwoorden en mee denken. Mocht ik er niet uit komen dan weet ik jullie te vinden :-)

 

En ehhh, voor tips ben ik altijd in hoor!

 

Gr. M

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...