Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

ik heb sinds een week een Oregon 450 en ben snel door mijn batterijen heen. Ik gebruik nu NIHM 2100 batterijen en ik ga 2700 aanschaffen. (Tip voor een merk?)

Wat voor instellingen kan ik het beste in mijn apparaat zetten waarmee hij zo min mogelijk beperkingen heeft maar zo min mogelijk energie verbruikt?

Ik heb zelf al gevonden:

Schermhelderheid (middels aan/uit knop de gloeilamp aanpassen)

Verlichtingtijdsduur via instellingen -> scherm

Batterijbesparing op aan zetten ook via instellingen -> scherm

Hebben jullie nog meer tips?

Dankjewel

Geplaatst

Ik gebruik eneloop oplaadbare batterijen, heb op het internet er een aantal gekocht + bijbehorende bewaardoosje. werkt perfect. Neem er altijd twee in apparaat mee en twee opgeladen in doosje. Gaat nooit fout. Ik doe meer dan een hele dag met de batterijen en de opgeladen batterijen zijn nooit leeg als ik ze nodig heb.

Ik houd helemaal geen rekening met energiegebruik: als ze op dreigen te gaan gewoon nieuwe setje erin.

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb goede ervaringen met de Recyko Batterijen van GP. Blijven wat langer op spanning. Desalniettemin gaan de batterijen niet langer mee dan ca. 6 tot 8 uur. Het kan helpen, door je kompas uit te zetten en de verlichting op een lager pitje te zetten. Je kunt er ook voor kiezen om de tracks niet op te nemen. Wellicht helpt dat wat, maar ik doe het nooit. Uiteraard moet je de soort batterijen op NIMH zetten. De beste tip is toch altijd nog: Een setje extra batterijen meenemen! Lijkt een open deur, maar je staat raar te kijken, als de GPS het niet meer doet en je batterijen liggen in de auto, terwijl jij 2 uur verderop aan het einde van een spannende multi staat.....

Ik zie, dat medehobbyist Biegstra me net voor is.... Prima! Sluit me helemaal aan bij zijn visie. Dat halve uur wat je bespaart met al die maatregelen schiet ook niet echt op.

Succes.

bewerkt door Snapernixvan
Geplaatst

Chirp uitzetten

Maar ik neem gewoonlijk 8 Recyco volle batterijen mee voor een dagje weg :)

Geplaatst

Ik gebruik Ansmann batterijen en ben daar heel tevreden over. Verder staat de achtergrondverlichting standaard uit, maar de screentimeout ook! Dus het scherm altijd aan. Maar net als de anderen hebben we altijd een setje extra batterijen bij. Maar de een setje gaat meestal meerdere dagen cachen mee. Dus het batterijverbruik valt wel mee.

Geplaatst

Wij hebben meerdere sets eneloop batterijen. Deze gaan minimaal een dag mee. We zorgen er wel voor dat ze steeds met hetzelfde setje bij elkaar gebruikt worden. De batterijen laden we met een sanyo lader (geen snellader).Ze staan in de gps aangemerkt als NiMH. Verder hebben we de battery save aan staan, de verlichtingstijdsduur op blijft aan.

Geplaatst

Ik gebruik Sanyo 2700 mAh Nimh batterijen voor mijn Oregon 450T. Als lader gebruik ik een Maha Powerex MH-C9000 lader. Ik ben uitermate tevreden over deze combinatie. Een setje is meer dan voldoende voor een dag.

Geplaatst

Bovenstaande lader echt een aanrader :D

Geeft aan als er een cel van de max 4 laadbare slecht is en dus aan vervanging toe is

Dus hoef je je setjes niet bij elkaar te houden

Gewoon de laadstroom steeds controleren en als hij sneller achteruit gaat, wegdoen die ene accu

En je kan alles door elkaar laden AA AAA en verschillende capaciteiten

Geplaatst (bewerkt)

Ik ben razend enthousiast over de Endurance batterijen van Conrad in combinatie met de oplader van Varta! Batterijen, AA en AAA in verschillende combinaties en capaciteiten tegelijk te laden, blijven na het laden lang goed op spanning.

De oplader:

- geeft aan wanneer batterijen niet meer goed opladen

- kan gebruikt worden op 230V, maar ook op 12V in de auto

- kan ook als Powerpack gebruikt worden om via USB bv een Ipod Touch of een telefoon op te laden!

bewerkt door Diafragma
Geplaatst

Een mooi verhaal over batterijgebruik.... Een week of zes geleden schafte ik mij (naast mijn Garmin 550T , die ik nu zo'n twee jaar gebruik en waar ik erg happy mee ben) een Dakota 20 aan als reserve en eventueel voor gebruik door derden, die meegaan om te cachen. Tot mijn verbazing waren de batterijen na twee uur helemaal leeg. Ik had zelfs de indruk, dat het apparaatje ze leegtrok terwijl hij uit stond..... Van alles geprobeerd. Allerlei soorten batterijen, instellingen etc. etc. Niets hielp. Balen.

Totdat een week of wat terug een nieuwe update verscheen van Garmin voor de Dakota. Zowel GPS software (nu versie 5.00) - als gewone software (nu 4.30) werd opgepimpt. Het probleem was meteen over. De batterijen gaan nu twee dagen mee. Ik heb me suf gepiekerd wat het verschil nu zou hebben gemaakt. Ik weet het niet. Het is ook niet zo belangrijk meer. Het werkt.

Ik ben alleen nieuwsgierig of anderen deze ervaring wellicht ook hebben gehad of dat het puur exemplarisch was.

Geplaatst

ik denk exemplarisch. op forum.gps.nl heb ik daar nl niets over gelezen

Er is wel een draadje over op het gps forum en wel deze (scroll even naar dit bericht en verder voor de uitleg).

De conclusie is dat het merk en type SD-kaartje blijkbaar veel uitmaakt. Ik zelf heb er gelukkig geen last van.

Geplaatst

Beste 013 Medic

Ik gebruik in de Dakota20 NiMH-cellen van OEGE-ENERGIE.DE van maar liefst 3200 mAh.

Natuurlijk altijd een reservesetje mee.

Met 'schermverlichting uit' en 'display niet uitschakelen' heb ik met 1 setje van twee

afgelopen week 2 dagen genavigeerd tijdens het zeilen van 09.00 uur tot 19.00 uur.

Zelfs de derde dag de ochtend nog gebruikt.

Ook met 'schermverlichting aan' en 'display na 60 seconden uit' kan ik er twee dagen mee cachen.

Misschien ten overvloede maar bij instellingen van je apparaat moet je ook de juiste batterijsoort instellen.

Als deze namelijk op gewone batterijen staat (1,5 Volt celspanning) en je stopt er volle oplaadbare in (1,43 V)

dan geeft de batterij indicator eerst nog wel aan dat ze vol zijn.

Binnen de kortste keren, als de celspanning begint te dalen, geeft de indicator aan aan dat de cellen leeg zijn omdat de celspanning schijnbaar te laag geworden is.

Er zit nu eenmaal 0,3 V verschil tussen oplaadbare en gewone cellen.

Succes

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...