Tornado Bram Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Bedoel je dat je elke cache in je eentje moet kunnen vinden? Nee je mag iedereen om hulp vragen en ik mopper niet maar ik kan gewoon geen isbn nummers van boeken vinden en sommige geboortedatums van schrijvers, het is ook maar een voorbeeld, misschien heb jij nog een internet site?
Pentagram Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 We willen even reageren op dit draadje, omdat we menen recht van spreken te hebben. Alle caches van Geopatra gedaan. Een stel Figilili’s van Williii gedaan. Gisteren toevallig een stel van Pyne gedaan. Ja, op ons komt het ook een beetje over als dat er een stel elkaar erg uit zitten te dagen. Moet kunnen. Nee, ik geloof niet dat daar moeilijke wiskundige berekeningen voor nodig zijn. Uitdagend; Ja! Moeilijk; Misschien, soms! Onmogelijk; Neen! Voor de caches van Geopatra kunnen we zeggen dat er inderdaad een stel hele makkelijke hit en runs bijzitten, maar daarnaast heeft die hele leuke multi’s geplaats met net wat meer uitdaging. Sneaky verstopplekjes of gewoon wat meer kennis van je GPS vereist. Voor de caches van Williiii geldt, volgens ons hetzelfde, stel hit en runs en wat uitdagendere ( wat een woord!). Daarbij is echter, volgens ons, geen wiskunde vereist, ook geen extra diepe kennis van je GPS, maar heb je gewoon één of andere gekke “hersenkronkel” nodig. Dat hij daarbij een cijfern…..r is, komt misschien wiskundig over, maar is gewoon een afwijking. (Dit is overigens positief bedoeld hoor Williii, één van onze leden is nl ook zo’n cijfern…..r). Er zijn nou eenmaal mensen die getallen héél leuk vinden, en daar hele leuke dingen mee kunnen zonder dat daar wiskunde aan te pas komt. Daarbij is het dus gewoon een kwestie; valt het kwartje, is het makkelijk, valt het niet, wegleggen, misschien komt het ooit, misschien komt het nooit. So what! Wat betreft de caches van Pyne willen we zeggen dat er misschien inderdaad wat wiskunde aan te pas komt, maar niet echt onoverkomelijk. Bij één heb ik inderdaad m’n oude wiskundeboeken op moeten diepen om uit te vinden hoe een bepaalde formule ook al weer precies in elkaar stak. Volgens mij behoorde dit overigens wel tot een beetje basiskennis van de wiskunde. Daarnaast zijn het caches waarbij er thuis gespeeld en gepuzzeld moet worden om de exacte coordinaten te achterhalen. Daarbij speelt dan weer precies en geduldig werken een hoofdrol Kennis dus van coordinaten, koers ed. Als daar één en ander wiskundig overkomt, wordt dat mi duidelijk in de beschrijving reeds uitgelegd. In dat rijtje hoort overigens Hoogtepunt, volgens ons, ook thuis. Wat betreft die andere mystery-caches in het westen des lands, kan ik geen daadwerkelijke mening spuien. Ook daar hebben we wel even mee gestoeid, wordt je misschien, door de onderlinge rivaliteit daarzo, een beetje meegesleept, maar heb ik geen tijd en geen zin om daar hele dagen mee bezig te zijn. Op ons komt het over dat het hetzelfde verhaal van het kwartje is. Alles bij elkaar willen wij er dus mee zeggen; Cache je al een tijdje, heb je interesse in alles wat met coordinaten en koersen te maken heeft, dan blijken de zogenaamd moeilijke toch niet zo moeilijk te zijn. En bij die mystery caches valt het kwartje snel, met moeite, of nooit. Het is dan maar aan jezelf hoeveel moeite je ervoor wil doen. Alles bij elkaar; lekker blijven doen dus.
Banjer Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 maar mijn mening is dat een cache voor iedereen te vinden moet wezen. Daar ben ik het niet mee eens, en daarbij komt dat dat vrijwel onmogelijk is. Er zijn bijvoorbeeld genoeg caches die ik niet "kan" bezoeken omdat deze in een gebied liggen waar honden niet mogen komen, en ik altijd mijn hond meeneem. Neem dan ook nog eens de bereikbaarheid van caches voor ouderen, minder-validen of geocachers met jonge kinderen in buggies. Als één van de eisen voor een cache de bereikbaarheid/vindbaarheid voor iedereen zou moeten zijn dan blijven er waarschijnlijk weinig over...
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 ...Voor de caches van Williiii geldt, volgens ons hetzelfde, stel hit en runs en wat uitdagendere ( wat een woord!). Daarbij is echter, volgens ons, geen wiskunde vereist, ook geen extra diepe kennis van je GPS, maar heb je gewoon één of andere gekke “hersenkronkel” nodig. Dat hij daarbij een cijfern…..r is, komt misschien wiskundig over, maar is gewoon een afwijking. (Dit is overigens positief bedoeld hoor Williii, één van onze leden is nl ook zo’n cijfern…..r). Er zijn nou eenmaal mensen die getallen héél leuk vinden, en daar hele leuke dingen mee kunnen zonder dat daar wiskunde aan te pas komt. ... Blij met jullie reactie Pentagram, helemaal mee eens, ook met de quote hierboven. Ik houd inderdaad erg van getallen. Ook mijn beroep (statistisch analist) had daar veel mee te maken. Toch komt er in mijn caches niet veel rekenwerk te pas. Daarbij laat ik buiten beschouwing het lettertjes tellen, wat je bij heel veel caches in den lande ziet, want dat is bijna inherent aan het geocachen geworden. Ook het oplepelen van een stoot coördinaten in mijn caches doet niet mee, want geocachen bestaat bij de gratie van coördinaten. Wat blijft er dan nog aan rekenwerk over in mijn caches? Zeer weinig. Of vergis ik me en lijd ik aan beroepsdeformatie?
Heirbaut Hunters Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 mmm Williii... je bericht hierboven bevat een aardige spoiler... het kwartje valt.. en ik snap nu waar V ligt Die had ik ook rap opgelost (denk ik). Maar om even 150 kilometer te rijden om een microcache op te duikelen, nee, dank je. Het is inderdaad geen hogere wiskunde, maar je hebt er wel logisch inzicht voor nodig. Logisch inzicht en wiskunde gaan helaas hand in hand. En Williii, jij als statistisch analist kan dat wel makkelijk vinden, maar er is ook nog zoiets als beroepsdeformatie. Ik werk in de automatisering. Als er iemand (hobbyist) bij me komt dat hij/zij iets prachtigs heeft uitgevogeld of gemaakt heeft, en ik zie dat, denk ik meestal iets van leuk, aardig, niks bijzonders, knudde, o jee, gelukkig heb ik dat niet, mens dat is al 82 keer uitgevonden. Maar ik zal meestal zeggen dat het prachtig is en vooral erg handig. Als iemand roept 3, 6, 9, ... roept de volgende als het goed is (inderdaad!) 12. Maar ik denk dat 40% van de mensen geen idee hebben waar het over gaat. Dus waar de halve goegemeente roept: "Hogere wiskunde" kun je ook lezen "Tekort aan logisch inzicht"; ook hier geldt, dat ieder zijn eigen gave heeft. Erg onmeetbaar. Ook zo onmeetbaar is richtinggevoel: dat heb je of heb je niet. Heb je het wel, dan voel je al waar je heen moet. Nummers en cijfers zijn best leuk. En als iemand daar een cache aanknoopt, vind ik dat ook leuk. Ik zal ze zelf echter niet gaan zoeken, omdat ik de hele week al met dat soort dingen bezig ben (denkwerk). Ik wil in het weekend lekker geocachen; sjokken van Waypoint A naar Waypoint B, wat schoffelen in de grond. Glimlachen, mijn naam opschrijven, en verder niks. Is de cache te moeilijk gebleken, dan laat maar. Als de cache op voorhand te moeilijk lijkt, print ik 'm niet eens uit of lees ik 'm niet eens. Williii neemt het risico dat zijn caches voor sommige onvindbaar blijven. Prima toch? Zijn keus. Maar dat geeft een ander niet het recht om zijn/haar frustratie meteen bot te vieren. Er ligt (naar men zegt) ergens een cache op 15 meter diepte in het water. Die zal niet vaak gelogd zijn, wel? Aan de plaatser de keus. Maar daar zeuren we toch ook niet over. Er liggen er een aantal op de Waddeneilanden; niemand zeurt toch over het feit dat je de boot moet betalen? Laat ieder in zijn waarde, accepteer dat de ene persoon moeilijker caches plaatst dan de ander en accepteer dat je wel of niet alle caches in Nederland kan doen. Als we goed ons best doen, kunnen we elke cache in Nederland afkraken. Zullen we dat laatste maar niet gaan doen??!
boudewijn99nl Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Het lijkt me heel simpel. Er zijn twee soorten mensen. Mensen die een ogenschijnlijk onoplosbaar probleem een uitdaging vinden en mensen die dat onoplosbare frustrerend vinden. De eerste mensen beleven plezier aan het vinden van de oplossing, de anderen moeten gewoon gaan punniken of zo. MENSCH ERGER JE NIET! "grrr, kunnen die puzzels niet wat makkelijker? Ik wil ook geocachen maar heb geen GPS. Dus kunnen die puzzels niet zonder die stomme getalletjes? Kunnen er geen grote gele pijlen op de stoep komen???" "ki bn dsylectisch, knu die puuuzels neit zonder tkets?" "ik wil een berichtje naar de krant sturen met de vraag of ze de cryptogrammen wat makkelijker willen maken want ik ben beslist beta en kan dit niet aan, *sniksnik* en wil alle puzzels kunnen oplossen want anders heb ik straks niet 1000 puzzels opgelost en dan kom ik lager in de ranking"
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Dank voor je reactie, Heirbaut Hunters. Doet me goed. En ik zal die hogere wiskunde voortaan wat anders moeten interpreteren, denk ik...
Heirbaut Hunters Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 "ik wil een berichtje naar de krant sturen met de vraag of ze de cryptogrammen wat makkelijker willen maken want ik ben beslist beta en kan dit niet aan, *sniksnik* en wil alle puzzels kunnen oplossen want anders heb ik straks niet 1000 puzzels opgelost en dan kom ik lager in de ranking" Ik betaal notabene voor die krant , en dan kan ik die puzzel niet eens maken! %$!^@#%^%@# Lekkere Return On Investment zo! EN de prijsvraag kan ik nu ook al niet meedoen, grrrrrrrrrrr Maar zonder dollen: Maar ik vind wel dat elke cache in principe alleen met GPS oplosbaar moet zijn, in combinatie met de beschrijving op gc.com. Dus teruggrijpen naar wiskundeboeken, PDA's, notebooks, OZI, bellen met de maker etc moet niet hoeven. Als er dus wetenschap voor nodig is, dient dat op de cache-pagina vermeld te worden. En als het zo is dat je voor de huidige caches al voor honderden euro's extra moet investeren in boeken, software, hardware etc, zijn we verkeerd bezig.
Lady Cachetta Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Maar nog steeds geen moeilijke berekeningen. Mijn dochter, die je echt niet kunt beschuldigen van grote gaven op rekengebied, rekende het daarna bijna uit haar hoofd achteloos uit. Potverdorie, wordt alweer mijn vermeende anti-kwaliteit op het gebied van wiskunde aangehaald door mensen die er verstand van denken te hebben. Ik wil hier graag een nuance in aanbrengen: misschien is wiskunde B niet mijn sterkste kant, maar ik had wel een 9 (negen) op mijn examen voor wiskunde A. Ik geloof echter niet dat ik daar wat aan gehad heb bij het oplossen van de MDC (Moeilijke Delft Caches).
boudewijn99nl Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Er is een cache in de buurt van de marshall eilanden. Daar kan je alleen komen als je onderdeel bent van het Amerikaanse leger. Er is een cache die je alleen met een helicopter kan bereiken. Er ligt een cache in de alpen die je alleen kan bereiken als je Alpinist bent. Voor ieder wat wils toch??? Waarom heeft kruimeldief nog geen reactie gegeven in deze thread?!? Is ook voor het eerst. Hopelijk is er niets ernstigs met hem aan de hand. Kruimeldief alles goed?!?
Heirbaut Hunters Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Kruimel werkt 33 uur per week, las ik. Ik denk dat die 33 uur bijna om zijn. Wacht rustig af, en zijn berichtenteller zal spoedig de 2000 bereiken. Of zou hij een andere naam hebben aangenomen en voor de taart gaan?
boudewijn99nl Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Kruimel werkt 33 uur per week, las ik. Ik denk dat die 33 uur bijna om zijn. Wacht rustig af, en zijn berichtenteller zal spoedig de 2000 bereiken.Of zou hij een andere naam hebben aangenomen en voor de taart gaan? Wat je ook kan doen is je password vergeten en een nieuwe aanvragen. Na een password reset krijgt je een nieuw gebruikersnummer (is mij ook al een aantal malen overkomen). De inschrijvingsdatum blijft wel intact. Okay dit blijkt iedereen al te weten
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Kruimel werkt 33 uur per week, las ik. Ik denk dat die 33 uur bijna om zijn. Wacht rustig af, en zijn berichtenteller zal spoedig de 2000 bereiken.Of zou hij een andere naam hebben aangenomen en voor de taart gaan? Ik dacht dat Kruimel 6 dagen per week (van 10 dagen) werkte. Zijn die 6 dagen al om?
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Ik kan je overigens zo de mening van Kruimel geven: Die heeft ie niet, want ten noorden van Amersfoort liggen geen moeilijke caches
boudewijn99nl Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Ik kan je overigens zo de mening van Kruimel geven:Die heeft ie niet, want ten noorden van Amersfoort liggen geen moeilijke caches Ja komt vooral door die Friezen. Die zijn niet zo snugger
Aanbevolen berichten