Heracross Geplaatst 12 april 2011 Geplaatst 12 april 2011 Een vriend heeft als startende geocacher een Etrex H gekocht. Prima natuurlijk, het apparaat geeft echter een afwijking van tussen de 50 en 100 meter en is dus als zodanig onbruikbaar voor geocachen. Hij is ongebruikt dus als nieuw. Moet je zo'n GPS eerst kalibreren of iets dergelijks? Ik heb al even gezocht op het forum, maar ik kan alleen iets vinden over het kalibreren van de hoogte meter.
Ellino Geplaatst 12 april 2011 Geplaatst 12 april 2011 Ik weet natuurlijk niet op welk moment jullie die afwijking gemerkt hebben maar aangezien je schrijft dat het apparaat nieuw uit de doos is is het misschien raadzaam om dat ding voor de eerste keer even ruim de tijd te gunnen om een fix te krijgen. Als 'ie voor het eerst uit de doos is weet het apparaat totaal niet waar 'ie is.
Heracross Geplaatst 12 april 2011 Auteur Geplaatst 12 april 2011 het is getest, nadat er al een uur een fix was!
topzoekertje Geplaatst 12 april 2011 Geplaatst 12 april 2011 Heb je gecontroleerd of de kaart-datum goed is ingesteld (WGS84)? Geeft de GPS zelf ook aan dat zijn positiebepaling erg onnauwkeurig is ?
Heracross Geplaatst 12 april 2011 Auteur Geplaatst 12 april 2011 instelling (Hddd mm.mmm) is goed, accuracy: 4 meter
020261edward Geplaatst 12 april 2011 Geplaatst 12 april 2011 ik heb er zelf ook een en die is perfect op de graad nauwkeurig. maar ik kreeg een fout melding en ben toen naar een gps shop geweest (waypoint) en die heeft hem geupdate en is daarna weer perfect. misschien een tip met de garmin e Trex H kun goed geocaschen. succes vdmeertjes
Peetee Geplaatst 12 april 2011 Geplaatst 12 april 2011 Heb je gecontroleerd of de kaart-datum goed is ingesteld (WGS84)? Geeft de GPS zelf ook aan dat zijn positiebepaling erg onnauwkeurig is ? Was ook mijn eerste gedachte. Dat het mapdatum niet op WGS84 staat ingesteld.
Fotogravinnetje Geplaatst 12 april 2011 Geplaatst 12 april 2011 de notatie DDD MM.MMM wordt niet alleen bij WGS84 gebruikt, maar ook bijvoorbeeld bij NAD27. Daar zit idd ongeveer dat verschil van 50-100m tussen....
Heracross Geplaatst 12 april 2011 Auteur Geplaatst 12 april 2011 ik heb eerst verkeerd gekeken, het was inderdaad een verkeerde instelleing bij mapdatum. deze stond op dutch. Nu dus op wsg84, ik haalde dit door de war met notatie ddd mm.mmm Nu klopt het. Draadje kan gesloten worden
Pierre Gielen Geplaatst 17 mei 2012 Geplaatst 17 mei 2012 Nog 1 opmerking voor de draad wordt gesloten :-) Een afwijking is op zich niet erg indien: #1 je weet hoe groot de afwijking is #2 de afwijking constant is. Dit vertelde me een professionele fotograaf me ooit over zijn afwijkende belichtingsmeter. Groet, Pierre
Aanbevolen berichten