Spring naar bijdragen

Welke handGPS aanschaffen en wat is daarbij belangrijk?


Profit2U

Aanbevolen berichten

Hallo! Ben een newbie mbt geocaching, maar het lijkt me erg gaaf!

 

Ik heb als nieuwkomer een aantal vragen, waarbij ik eigenlijk de volgende dingen wil kunnen doen:

- geocaching

- route(s) en geocache punten opslaan en overzetten naar PC

- kaart

- kompas

 

Welke handgps is hiervoor geschikt en heeft nog een redelijke prijs?

Misschien 2e-hands?

Waar moet ik op letten bij aanschaf?

Heeft een handgps software nodig?

 

Ik beschik momenteel over een PDA met TomTom als routeplanner, welke ook weer te koppelen is aan een BlueTooth GPS ontvanger.

Is zoiets dan ook een geschikte combinatie om geocaching mee te doen?

 

Alvast dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb als nieuwkomer een aantal vragen, waarbij ik eigenlijk de volgende dingen wil kunnen doen:

- geocaching

- route(s) en geocache punten opslaan en overzetten naar PC

- kaart

- kompas

 

1. Welke handgps is hiervoor geschikt en heeft nog een redelijke prijs?

2. Misschien 2e-hands?

3. Waar moet ik op letten bij aanschaf?

4. Heeft een handgps software nodig?

 

Ik beschik momenteel over een PDA met TomTom als routeplanner, welke ook weer te koppelen is aan een BlueTooth GPS ontvanger.

5. Is zoiets dan ook een geschikte combinatie om geocaching mee te doen?

Tjonge wat een hoop vragen! Ik beantwoord je vragen even met de Garmin-gps'en in het achterhoofd.

 

1. Een overzichtje:

- Koop je hem alleen voor geocaching, dan is de Geko 101 al geschikt.

- Wil je via de pc routes en waypoints kunnen up- en downloaden, dan moet je minimaal de Geko 201 hebben, of de Etrex Euro.

- Wil je ook een kaart in je gps, dan moet je minimaal naar de Etrex Legend (of bv. de Map76)

- Wil je ook nog een electronisch kompas, dan wordt het minimaal een Etrex Vista (of bv. de Map 76S)

 

2. Tja, kun je natuurlijk doen. Je hebt dan geen garantie, maar daar staat natuurlijk de lagere prijs tegenover.

 

3. Let er op dat je je eerst afvraagt of het apparaat kan wat jij ervan verwacht. Verder worden er nieuwe gps'en (veelal Vista's) op de veilingsites aangeboden die vanuit de USA zijn geimporteerd. Deze zijn te herkennen aan de Amerikaanse basiskaart. Zulke Vista's worden veelal op marktplaats.nl en dergelijke sites aangeboden voor rond de € 300-350. Dit lijkt een mooi prijsje, maar besef dat dit apparaat in de USA rond de $ 250 kost, zo rond de € 210 dus. Bovendien zit bij dit apparaat dus een Amerikaanse garantie. Heb je problemen, dan moet je er dus mee rekenen dat het apparaat naar de USA opgestuurd moet worden. Bij de Nederlandse importeur hoef je niet aan te kloppen!

 

4. Een handgps heeft op zich geen software nodig, anders dan de al aanwezige firmware. Voor het up- en downloaden van routes en waypoints is wel software nodig, maar dat is gratis op het Internet te vinden, bv. www.easygps.com.

Voor het kaartmateriaal (voor bv. Legend, Vista en Map76S) moet wel extra betaald worden. Ook worden er gps-sets aangeboden incl. kaartmateriaal.

 

5. Heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik betwijfel of TT in het veld bruikbaar is, anders dan voor het vinden van een geschikt parkeergelegenheid. Daarnaast is een PDA natuurlijk ook erg kwetsbaar. Je moet er toch rekening mee houden dat apparaat je wel eens uit de handen kan vallen, en ook dat het tijdens het cachen wel eens zal regenen. De gps'en zijn veel robuuster dan de pda's, en waterdicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo! Ben een newbie mbt geocaching, maar het lijkt me erg gaaf!

 

Ik heb als nieuwkomer een aantal vragen, waarbij ik eigenlijk de volgende dingen wil kunnen doen:

- geocaching

- route(s) en geocache punten opslaan en overzetten naar PC

- kaart

- kompas

 

Welke handgps is hiervoor geschikt en heeft nog een redelijke prijs?

Misschien 2e-hands?

Waar moet ik op letten bij aanschaf?

Heeft een handgps software nodig?

 

Ik beschik momenteel over een PDA met TomTom als routeplanner, welke ook weer te koppelen is aan een BlueTooth GPS ontvanger.

Is zoiets dan ook een geschikte combinatie om geocaching mee te doen?

 

Alvast dank.

als je het forum goed had doorzocht had je ook antwoorden op deze vragen gekregen.

er zijn namelijk al verschilende draadjes hierover geweest.

 

 

gr twinlife (die het bij een vista houd)

 

suc6 met de aanschaf en in de toekomst met geocachen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles is al zo goed als beantwoord.

Je punt 5, de PDA is al heel vaak hier genoemd. Het is leuk maar niet specifiek voor dit doel gebouwd. TTN heb je zo goed als niets aan tijdens het cachen. Wel om naar een geschikte parkeerplek te rijden, zelfs dicht bij de cache. Een cache zoeken met TTN kan alleen maar als de cache op of aan de openbare weg ligt. Anders geeft TTN een foutmelding.

Er zijn in combinatie met een PDA en een GPS nog een tig progjes te koop dat allemaal gebruikt kunnen worden met cachen. Dan heb je dus wel een normale GPS nodig of een GPS dat aan de PDA gekoppeld zit hetzij via CF, SD, BT of kabel. Een GPSmuis heb je dus niets aan omdat deze gevoed moet worden via een sigarettenaanstekeraansluiting van de auto. Of je moet een autoaccu meenemen in de rugzak.

 

Ik heb alle soft- en hardware geprobeerd en blijf lekker met een "normale" GPS lopen.

 

Wat voor een GPS? Iedere eis dat je stelt maakt het ding weer 100 euro duurder. De eisen die je stelt aan zo'n apparaat staan dus tegenover de inhoud van je portemonnee.

Meestal zijn dit vragen van mensen die al in het bezit zijn van een PDA, TTN en GPS muis. Andersom wordt deze vraag hast niet gesteld omdat voor de prijs van een goede PDA, een goede (BT) muis, diverse software, o.a OziCE en TTN2, en bijbehorende geheugenkaartjes, zo ongeveer 1000 euro neergeteld wordt. Daarvoor heb je een aardige GPS met kaartmateriaal, en bekabeling voor o.a PC en auto.

 

Ik zou gaan voor een leuke GPS dat aangesloten kan worden op een PC, een kabel daarvoor aanschaffen, ook nog een kabel dat de GPS eventueel kan verbinden met de PDA en dan ben je redelijk goedkoop en goed bezig.

 

Voor kabels en dergelijke moet je in Duitsland zijn bij Sivia Haid. Goede service, desnoods dag en nacht via email, goede prijs. Namelijk ongeveer 50% van de prijzen in Nederland. Bezorging binnen een week en geen extra kosten omdat je via Paypal kunt betalen. Veilig en goedkoop. onder rembours komt er echt een flinke dikke vette slok bij.

 

Wil je meer info, hetzij over PDA gedoe, hetzij eventuel software voor GPS/PDA dan lees ik dat hier wel.

maar, nogmaals, ik zou zelf gaan voor een normale GPS en mijn PDA met TTn2 gebruiken om naar de dichtsbijzijnde parkeerplaatst van de cache te rijden. Je kunt wel alle cache gegevens meenemen op de PDA, dan heb je geen printout meer nodig.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :D Men zegt vaak dat de wereld niet om geld draait maar om liefde. Het is mij helaas nog niet gelukt een auto te krijgen door een kus te geven aan de verkoper!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...