Spring naar bijdragen

Spoorlijn Niet Routeerbaar?


huismetdehaan

Aanbevolen berichten

Ik ben nog een redelijk groentje in GPS land en probeer de werking van mijn Garmin 60CSx te doorgronden. Ik reis dagelijks met de trein naar mijn werk. Als ik in de trein mijn GPS aanzet kan ik op de kaart zien welke route ik volg. Wat mij daarbij opvalt is dat de koerswijzer (het zwarte pijltje op het kaartscherm) steeds probeert om via wegen naast de spoorbaan te gaan. Pas als de weg gaat afwijken van de spoorlijn komt de koerswijzer weer terug op de spoorlijn, maar bij de volgende weg of fietspad springt de koerswijzer weer daar naar toe. Het maakt niet uit of ik navigatie aan of uit heb en er is ook geen verschil in navigeren langs wegen of zonder wegen.

Ik vraag me af hoe dit komt. Is dit omdat de spoorlijn niet routeerbaar is en de wegen wel? Wordt de spoorlijn dus alleen als landschapselement gezien zoals gebouwen, meertjes, hoogspanningsmasten e.d?

Het maakt allemaal natuurlijk niets uit want de trein eindigt toch wel op het station (tenminste tot nu toe wel). Ik wil het alleen begrijpen. Ben benieuwd.

 

Hans

 

P.S. Ik gebruik de TopoBenelux op de 60CSx.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij kan het antwoord kort en krachtig zijn.

Alleen een trein heeft wat te zoeken op het spoor. Ook is het niet wenselijk om het spoor te gebruiken als "wandelroute" ook niet als je er langs loopt, als er geen paden zijn.

Ik denk dus dat in de kaarten spoorverbindingen een speciale aanduiding hebben zodat ze niet worden opgenomen in het routeren van een route. Gelukkig dus maar. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af hoe dit komt. Is dit omdat de spoorlijn niet routeerbaar is en de wegen wel? Wordt de spoorlijn dus alleen als landschapselement gezien zoals gebouwen, meertjes, hoogspanningsmasten e.d?

Ik denk dat je zelf al aangeeft hoe het komt. En de reden daarvan, die is mooi verwoord door cernunos :-)

Overigens kan je de manier van reageren van je gps vaak veranderen. In mijn garmin heet dat "plaats op weg". Als je dat op "uit" zet dan blijft je gps de plaats aangeven die is berekend, met "aan" zal hij de dichtstbijzijnde weg kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De spoorlijn is natuurlijk niet routeerbaar zoals al aangegeven door Cernunnos. Maar dat het pijltje op de weg ernaast gaat zitten en niet netjes op de spoorweg blijft kan je eenvoudig uitzetten en heeft op zich niets met routeerbaarheid te maken, maar met het feit dat een instelling ervoor zorgt dat het pijltje op de weg blijft, wat handig is als je in de auto zit, maar om te cachen, of om in de trein te zitten :) , is dat niet aan te raden.

In de 60CSx kan je dit uitzetten door naar het kaartscherm te gaan -> Menu toets -> Algemeen (meest linkse icoontje) -> Plaats op weg uitzetten.

 

Plaats op weg—zorgt dat de positiepijl naar de dichtstbijzijnde weg “springt”, om onnauwkeurigheden in uw GPS-positie te compenseren. Aldus de handleiding van de 60CSx.
bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie antwoorden, dit bevestigt mijn vermoeden dat de spoorlijn niet routeerbaar is. Overigens zit ik keurig in de trein als ik de spoorlijn volg, dus maak je geen zorgen.

@Wad-Seekers en Japiejoo: Deze optie had ik nog niet in de gaten, 'Plaats op de weg' moet inderdaad uitgezet worden, vanmiddag terug eens kijken of de trein nu wel op het spoor blijft.

 

Hans

 

Ik moet natuurlijk ook eerst de handleiding helemaal uitlezen ;-)

bewerkt door huismetdehaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat een tijdje terug ook te spelen met mijn gps (60 CSx) in de trein en met nRoute van Garmin (bestaat inmiddels niet meer, maar oude versies zijn nog te downloaden) kan je de volledige gps functionaliteit op je laptop krijgen als je je gps met usb aansluit. Dat was wel grappig om ze zien moet ik zeggen, maakt de kaart ook een stuk duidelijker :yes:

Het spoor werd overigens goed gevolgd, doet hij goed, die machinist :thumbup:

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...