Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb vorig jaar een cache gelegd die voor een deel (fysieke) waypoints heeft in gebied dat staatsbosbeheer beheerd. Ik heb ook een gebruiksovereenkomst getekend. Er was echter geen sprake van leges. Kennelijk zijn er verschillen in werkwijze tussen de regio's bij staatsbosbeheer.

Geplaatst

Ik heb vorig jaar een cache gelegd die voor een deel (fysieke) waypoints heeft in gebied dat staatsbosbeheer beheerd. Ik heb ook een gebruiksovereenkomst getekend. Er was echter geen sprake van leges. Kennelijk zijn er verschillen in werkwijze tussen de regio's bij staatsbosbeheer.

Dat klopt. De regio's en boswachters in de verschillende natuurgebieden mogen dit zelf uitmaken bij SBB.

Leges betreffen meestal de kosten die zij inschatten kwijt te zijn aan de geocache (administratie, controle etc.).

In een aantal gebieden kosten aanvragen van diverse recreanten zoveel uren extra dat er een tekort ontstaat en daarvoor dan een bijdrage wordt berekend. (althans, zo heb ik dat uit verschillende bronnen begrepen)...

Geplaatst

----

"Gebruiker is aansprakelijk voor en gehouden tot herstel van alle schade die Gebruiker en/of deelnemers in de uitvoering van deze overeenkomst toebrengen aan Staatsbosbeheer en/of derden." -----

Wat de gevolgen hiervan kunnen zijn, met het gedrag van vele cachers in het achterhoofd, zou wel eens een veelvoud van de genoemde kosten met zich mee kunnen brengen.

Nieuwe aanplant o.i.d.

:beerchug:

Geplaatst

Alle cachers die hebben gereageerd, bedankt!

Mijn eerste reactie was inderdaad "dan maar niet". Maar aan de andere kant knaagt het. Ik heb een mooi plekje, ik heb een leuk idee (vind ik zelf :yes:). Dus om bij de eerste tegenslag het bijltje er direct bij neer te gooien . . .

Ik ben de komende dagen druk met het lanceren van mijn eerste cache (een andere). Maar als die ligt ga ik waarschijnlijk toch nog wat alternatieven proberen:

- rechtstreeks contact met de boswachter (maar wie is dat, hoe kom ik daar achter)

- andere CO's in dezelfde SBB regio benaderen, wellicht hebben zij ervaring

- maar eens persoonlijk langs gaan voor een gesprek.

Over die aansprakelijk stelling voor het gedrag van anderen maak ik me niet de grootste zorgen, volgens mij gaat dat in tegen het Nederlandse rechtsysteem. Met een klein bedrag als drempel ("donatie") kan ik nog wel leven. Maar om per cache 75 euro te gaan lappen, dat gaat mij veel te ver. Dan inderdaad maar niet.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn pogingen om iets verder te komen, maar verwacht geen snelle actie. Ik moet even moed verzamelen . . .

Geplaatst

Je hebt een email ontvangen.

Er wordt nog contact met je opgenomen door de beheerder, dat de leges van de baan zijn.

Het hoofdkantoor van SBB heeft in zijn beleidslijn:

"SBB heft geen leges (o.i.d.) in verband met de aanvraag voor het plaatsen van nieuwe geocaches"

Nog niet iedere beheerder van SBB is op de hoogte van deze beleidslijn.

- Robert

• Top! 3
Geplaatst

Je hebt een email ontvangen.

Er wordt nog contact met je opgenomen door de beheerder, dat de leges van de baan zijn.

"SBB heft geen leges (o.i.d.) in verband met de aanvraag voor het plaatsen van nieuwe geocaches"

- Robert

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Geplaatst

Ja, prima zaak!

En als ook de rest van de bepalingen van tafel gaat, dan is het helemaal goed.

----

"Gebruiker is aansprakelijk voor en gehouden tot herstel van alle schade die Gebruiker en/of deelnemers in de uitvoering van deze overeenkomst toebrengen aan Staatsbosbeheer en/of derden." -----

Want je laat je als cacheplaatser natuurlijk niet verantwoordelijk verklaren voor schade die is aangericht aan eigendommen van Staatsbosbeheer en/of die van derden, door anderen dan jijzelf.

Wel spreek je natuurlijk met de boswachter af dat de cache wordt gedeactiveerd en verwijderd op het moment dat deze, of de activiteiten van mede-geocachers, voor overlast zorgt.

Geplaatst (bewerkt)

@Peetee, we zullen dat punt ook meenemen, want we hebben volgende week weer overleg met het hoofdkantoor van Staatsbosbeheer.

-Hemma

bewerkt door De broekies
Geplaatst

Jullie zullen begrijpen dat ik erg blij ben met dit positieve en supersnelle resultaat. Ik houd jullie op de hoogte, maar tot zover heel erg bedankt voor alle hulp!

Geplaatst

- Robert

Helemaal geweldig! Heb net vanmorgen een afspraak voor gesprek gemaakt met SBB over een te leggen serie.

Geplaatst (bewerkt)

Vandaag een goed gesprek gehad met Staatsbosbeheer. Naast diverse andere punten o.a. het punt van aansprakelijkheid waar Peetee en Piepmuis het over hadden besproken. Had er goed gevoel over en waarschijnlijk is dit punt straks niet meer als dusdanig vermeld op hun gebruikersovereenkomst.

-Hemma

bewerkt door De broekies
Geplaatst

Goede afspraken zijn hopelijk een garantie voor zorgvuldigheid.

Maar toch nog even het volgende.

Er zit een verschil tussen aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid. Als ik een cache zodanig moeilijk verstop dat sommige cachers zich genoodzaakt zien het bos om te spitten, dan voel ik mij ten zeerste verantwoordelijk. Geocachen is een prachtige hobby die veel andere hobby's in zich verenigt. Puzzelen, wandelen, fietsen, van natuur genieten, enzovoort, afijn dat weten jullie zelf wel. Maar de natuur is mij lief en met geocachen ben ik daarin te gast en voel mij verantwoordelijk geen schade aan te (laten) richten. Beetje hoogdravend? Maar gemeend.

Eerdaags vraag ik voor de tweede keer toestemming aan SBB.

• Top! 1
Geplaatst

Goede afspraken zijn hopelijk een garantie voor zorgvuldigheid.

Er zit een verschil tussen aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.

Ik heb begrepen dat er aan het stukje in de tekst over aansprakelijkheid nog gewerkt wordt. Dat wil natuurlijk niet direct zeggen dat dat goed komt, maar ik ga er vanuit dat het wel goed komt.

Geplaatst (bewerkt)

Vandaag een goed gesprek gehad met Staatsbosbeheer. Naast diverse andere punten o.a. het punt van aansprakelijkheid waar Peetee en Piepmuis het over hadden besproken.

:thumbsup:

Verder ben ik het eens met Odlaniger. Verantwoordelijkheid voor de cache en de manier waarop je hem verstopt ligt bij de cache-eigenaar. Maar een organisatie mag jou m.i. nooit aansprakelijk stellen voor andermans gedrag.

Wel moet volgens mij het wangedrag van anderen aanleiding kúnnen zijn tot het ruimen van de cache. Daarom is en blijft overleg met de boswachter belangrijk.

bewerkt door Peetee
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...