Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo, ik zie door de bomen de cache niet meer :eek:

Ik wil mijn eerste GPS kopen maar twijfel nog erg tussen de 60csx en de dakota 20.

De Dakota 20 lijkt mij gebruiksvriendelijker maar ik lees zo veel goede reviews over de 60 csx.

Ik doe nu alles nog op mijn Galaxy S maar het ontvangst en nauwkeurigheid laat mij wel eens in de steek.

wat ik het belangrijkste vind is de nauwkeurigheid.

zit er bij deze 2 verschil in nauwkeurigheid of is dit te verwaarlozen?

graag zie ik een mening van iemand die deze 2 goed kent en mij kan helpen voor mijn keuze.

Ik moet een gps hebben voor februari omdat ik dan 4 dagen naar Budapest ga en daar een paar caches wil doen.

Ik riskeer het niet om het met mijn Telefoon te doen omdat ik denk dat deze tussen de gebouwen zijn ontvangst verliest.

bvd en mvg Rob

Geplaatst

Wij hebben ze allebei. Nauwkeurigheid is gelijkwaardig. Dakota is sneller. De 60 is stootvaster, handig als je hem laat vallen of in heel slecht weer cached. Nu werk je met een touchscreen telefoon de dakota is ook touch dus dat werkt makkelijk. De 60 heeft knopjes. Hier in huis worden beiden met veel plezier gebruikt. Nog een klein voordeel van de dakota hij neemt de cache beschrijving ook mee. Je kunt dus teruglezen! Bij de 60 is paperless niet te doen. Succes (Volgens mijn man is de beste optie alletwee hahahaha).

Geplaatst

Wij hebben de Dakota 20 en die bevalt prima!! Hij is nauwkeurig gebruiksvriendelijk, kortom een fijne GPS, wie weet heb je wat aan mijn antwoord, als je vragen hebt mail me maar! Mvg team yipdijck

Geplaatst

Eigenlijk hebben de "Kopfdorf-Rangers" mijn mening ook veroord. Beide zijn goede apparaten. Je zou er geen miskoop aan doen. Alles beter dan cachen met een telefoon. Zelf hebben wij zowel een Map60Csx als een Oregon 300. Om eerlijk te zijn gaat mijn voorkeur uit naar de Oregon (Vergelijkbaar met de Dakota) vanwege ghet bedieningsgemak en de mogelijkheid tot opslaan van beschrijvingen. Nadeel is wel dat de Oregon al behoorlijk beschadigd is. Had 'ie maar geen outdoorapparaat moeten worden. Succes met de keuze.

Geplaatst

Dank voor jullie reacties, het zal dan de Dakota 20 worden. Inderdaad vanwege touchscreen en als de nauwkeurigheid hetzelfde is is de keus zo gemaakt.

Dat deze ook alle cache gegevens kan inladen is makkelijk maar niet noodzakelijk. Ik heb wel gelezen dat dit pas mogenlijk is bij een premium membership, is dit zo of kan dit altijd?

Dank voor jullie reacties!

Geplaatst

Ik ben net afgelopen week met mijn Dakota 20 aan het cachen geweest in het centrum van Praag. De ontvangst tussen de hoge gebouwen viel mij mee. Wat vooral een voordeel van de Dakota was, is dat je hem onopvallend in je hand kan houden, zonder dat iedereen je raar aankijkt. Als je hem goed in je hand houdt en bedient, lijkt het niet veel anders dan dat je een iets grote mobiele telefoon aan het bedienen bent. Je wilt tenslotte wel een beetje onopvallend kunnen vinden en loggen. Met een grote 60csx wordt dat al een stuk lastiger, het was al lastig genoeg tussen de vele mensen op straat een cache te vinden. Ik heb al redelijk vaak mijn 'veters weer opnieuw moeten strikken'. Succes in Budapest.

Als je een lading caches wilt laden, heb je voor pocket queries inderdaad een Premium nodig en het liefste ook GSAK. Die kun je volgens mij eerst nog gratis evalueren, maar is de aanschaf ook zeker waard.

Geplaatst

GSAK, welk voordeel heb je daarmee??

Misschien nog een overweging; megallan eXplorist CG.

Valt ook niet echt op in de hand ;-) Of het moet de kleur zijn :-)

Geplaatst (bewerkt)

Wat het voordeel van GSAK is? Dat is wel genoeg op het forum te vinden, maar om een paar te noemen: je kunt de resultaten van de pocket queries veel verder verfijnen en bewerken, opgeloste coordinaten van mysteries correct naar de GPS sturen, vernaggelde tekst door HTML codes leesbaar op je GPS zien, extra notes toevoegen, statistieken pagina naar je profiel uploaden en nog zeer veel meer waar je achter komt door ermee te gaan werken. Eerst zag ik de toegevoegde waarde er ook niet zo van in, maar het is inmiddels bijna onmisbaar geworden. Zeker als je paperless wilt cachen. Maar niks moet natuurlijk.

De Magellan is ook een mooi apparaat en had hem zelf ook overwogen. De schermpjes zien er ook erg leuk uit. Wat bij mij echter doorslag gaf voor Dakota was het 3-assige kompas, wat ik veel gebruik als ik vlak bij de cache ben of om te peilen en het kunnen plaatsen van een micro-SD. Ik heb er een 8 Gb kaartje in gestopt en kan een zeer grote hoeveelheden kaarten in stoppen (bv. van Openmaps). Maar dat zijn natuurlijk allemaal persoonlijke overwegingen.

bewerkt door terp1234
Geplaatst

Ik heb vandaag de nieuwere versie van de gpsmap60 mogen ontvangen, de gpsmap62s en er vandaag ook de eerste caches meegepakt en ik moet zeggen hij werkt uitermate vriendelijk. Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad als jij. Ik had een garmin Etrex Legend Cx en dat was al een fijn aparaat om mee te cachen en het kost ook niet gelijk de hele wereld en het is nog steedds een goed werkende gps, al geef ik hem aam mn ouders over enkele dagen.

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe gps had ik eigenlijk de Oregon op het oog. Maar na wat googlen en wat over het forum gesurft te hebben kwam ik tot de conclusie dat die touchscreen gps'en niet je van het zijn. Dit vooral vanwege het defect raken van het scherm, we banjeren er nogal eens mee door bossen, steegjes, moeten wel eens klimmen, kortom niet al te gps/electronica vriendelijke omgevingen. Tevens kan het scherm hier in Europa niet gerepareerd worden, dit heb ik hier op het forum gelezen of dit ook het geval is voor de Dakota moet je zelf even hier op het forum bekijken.

Zo ben ik tot het besluit te komen om de gpsmap62s aan te schaffen, de nieuwere versie van de 60serie. Hij is zeer robuust, net als de 60 dat is en hij is erg gebruiksvriendelijk, net als elke nieuwe telefoon moet je gewoon je weg door de knoppen en menu's even leren kennen en dan gaat het vanzelf. Ook met deze gps kun je zonder papier cachen en dat vind ik al een hele vooruitgang vergeleken bij mijn oude gps. Met de 62 kun je trouwens geen wherigo's doen, heb dit ook weer gelezen hier op het forum.

Als ik jou was zou ik hier het forum over de diverse gps'en eens doorbladeren en zo tot een besluit komen. Ook is het handig om vergelijksites te gebruiken want er kan nogal een verschil in de prijs zitten in mijn geval liep het verschil op tot over de 100 euro en dat is een avondje surfen toch wel waard dan.

Succes met je zoektocht naar je nieuwe gps

Groet Vattabier

• 4 weeks later...
Geplaatst

Terp1234 bedankt voor je info.

Paperless cachen kan ik makkelijk doen met de iPhone, die gaat toch altijd mee.

Ben net lid geworden van CG dus GSAK moet nog maar even wachten. :-)

En ik had ook graag de gpsmap62s willen hebben echter was de Megallan een stuk goedkoper voor onze nieuwe hobby.

Maar hij staat met stip bovenaan als opvolger van de Megallan ooit een keer. :-)

Geplaatst

je kunt de resultaten van de pocket queries veel verder verfijnen en bewerken, opgeloste coordinaten van mysteries correct naar de GPS sturen, vernaggelde tekst door HTML codes leesbaar op je GPS zien, extra notes toevoegen, statistieken pagina naar je profiel uploaden en nog zeer veel meer

De resultaten van een pocket query verfijnen? Als je een PQ maakt is hij toch al verfijnd? Mijn PQ's bestaan uit de caches die ik wil doen, niets meer en niets minder. Voor wat betreft de opgeloste coördinaten, die moet je in GSAK toch invoeren en daarna weer in je GPS? Kun je ze dan niet beter meteen in je GPS invoeren? Scheelt een handeling. De vernaggelde tekst (HTML) is iets waar ik in de Oregon 550 geen last van hebt. En ik maak geen gebruik van GSAK. Vreemd. En de statistieken doet Groundspeak tegenwoordig voor me :-)

Volgens mij heb ik nog geen GSAK nodig :-)

Geplaatst

Allen bedankt voor jullie reacties, het is alweer een tijdje geleden dat ik de Dakota 20 heb aangeschaft.

Deze bevalt goed, eigenlijk heel goed super.

Ik gebruikt geen GSAK en mis het ook niet.

Wat ik doe is de avond voor vertrek ff kijken waar ik heen ga en bekijk de caches die ik tegen ga komen, lees de caches en als ze de moeite waard zijn ( zijn ze allemaal :D ) dan zet ik ze 1 voor 1 in mijn Dakota. Ik heb op dat moment ook mijn telefoon erbij en zet ik de caches ook in mijn telefoon .Op mijn telefoon staat dan ook alle informatie die op de cache-site staat en heb ik dus alles bij de hand :beerchug:

Het zou wel eens veel makkelijker kunnen maar deze manier bevalt mij ook goed, heb ik de caches gedaan gooi ik beide weer leeg om zo ook geen rommeltje te maken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...