Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goed, ik ben nu een tijdje met geocachen bezig en het bevalt me prima (hoewel ik wel een mooi-weercacher ben, met regen blijf ik lekker binnen). :D

Anyway, ondertussen dus verschillende doosjes gezocht, sommige gevonden, sommige niet. Het vinden van de plaats waar de cache ongeveer moet liggen is niet zo'n punt. Maar dan...

Het lukt me maar niet om met m'n eTrex Venture een erg nauwkeurige plek van de cache te krijgen, door de miswijzing is het de ene keer 10 meter die kant op, dan weer 15 meter de andere kant op. Het komt er meestal op neer dat een stuk van tientallen vierkante meters afgezocht moet worden, en dan is het ook wel een beetje geluk hebben om 'm te vinden.

Dus m'n vraag: kun je aangekomen bij ongeveer de juiste plek je GPS wel uitzetten, of kan het ding ook nog ergens voor dienen om een precieze(re) plek te bepalen? Ik heb al verschillende dingen bedacht (de cache "omcirkelen", trachten een soort driehoeksmeting te doen), maar tot nu toe met weinig succes...

Geplaatst

Wat ik meestal doe is de plek benaderen vanuit meerdere richtingen (als dat tenminste kan). Dan loop ik meestal heeeeeel erg langzaam om te kijken hoe mijn GPS reageert (Legend). Goed kijkend naar de pijl en de afstand schat ik in waar ik moet zijn. Dit herhalend vanuit een paar richtingen lukt het vaak wel. Maar als een wilde in de rondte rennen, nee, dat is gedoemd om te mislukken.

En als het echt niet wil, dan "de botte bijl" methode. Inderdaad, gewoon 160 vierkante meter uitkammen :(

En je uiteraard inleven: wat zou IK doen, waar zou IK hem neerleggen. Dat helpt ook niet altijd overigens :D

• 2 months later...
Geplaatst

Een tip die ik ooit eens las en mij eigenlijk al veel geholpen heeft op niet geaccidenteerd terrein is de volgende:

Vertraag zeker niet bij het naderen van de cache maar nader de cache al wandelend tot op ongeveer 10 meter en markeer de plaats in je geheugen, loop verder tot je ongeveer 10 meter voorbij de cache bent (de pijl wijst nu achter je) en stop dan. Kijk naar de plek die je mentaal markeerde, de kans dat je de cache vindt op de helft van deze afstand is vrij groot. Moet je eens proberen, lukt aardig.

Geplaatst
nader de cache al wandelend tot op ongeveer 10 meter en markeer de plaats in je geheugen, loop verder tot je ongeveer 10 meter voorbij de cache bent (de pijl wijst nu achter je) en stop dan. Kijk naar de plek die je mentaal markeerde, de kans dat je de cache vindt op de helft van deze afstand is vrij groot. Moet je eens proberen, lukt aardig.

Volgens mij geldt dat altijd :cry: 10 meter voor de cache stoppen en dat punt markeren en dan de cache 10 meter voorbij lopen en dat punt markeren, en dan ligt de cache op de helft daarvan. Dat geldt zelfs nog zonder GPS.

Als je weet dat je 10 meter van de cache afzit, waarom loop je hem dan ook nog 10 meter voorbij? Gewoon er naar toe lopen lijkt me handiger :eek:

Welke 10 meter bedoel je? Dat je GPS zegt dat je nog 10 meter moet. of 10 meter EPE?

De GPS kan wel zeggen dat je nog 10 meter van de cache af bent, maar als de EPE 15 meter is, kun je er dus nog 10 tot 25 meter vanaf zitten.

Ik weet niet wie je dat heeft verteld, maar zoals jij het brengt, klopt het niet. Je zult continu je EPE moeten weten.

Gewoon naar de cache lopen tot je op 0 meter bent en controleren wat je EPE is. Zover kun je er dan gemiddeld nog vanaf zitten. En zoals al eerder gemeld, anders nog eens vanaf een andere kant komen aanlopen.

Maar geen GPS is gelijk. Ik heb een etrex, een 76s en een Emtac BT GPS. Alledrie wijzen een andere kant op. Meestal heeft mijn 76S gelijk. Het is soms zo gek dat de Etrex zegt dat ik 10 meter naar links moet en de 76S zegt dat ik 10 meter naar rechts moet. Dan ga ik de 76S wel volgen. :D

GRTZ

Kruimeldief :beerchug: Een konijntje ligt vroeg in bed, omdat het maar twee tandjes hoeft te poetsen.

Geplaatst
Welke 10 meter bedoel je? Dat je GPS zegt dat je nog 10 meter moet. of 10 meter EPE?

De GPS kan wel zeggen dat je nog 10 meter van de cache af bent, maar als de EPE 15 meter is, kun je er dus nog 10 tot 25 meter vanaf zitten.

Ik bedoel uiteraard NIET de EPE ! Die EPE geeft je eigenlijk niet meer dan een idee van wat de fout op de positiebepaling is.

Wanneer we nu navigeren naar een bepaald punt geeft ons toestel ons permanent een schatting van waar we ons bevinden en toont ons via de welgekende pijl in welke richting we moeten lopen. Zolang we wandelen en op enkele honderden meters van onze cache verwijderd zijn ondervinden we weinig last van de fout van enkele meters op de positiebepaling. De resultante van de berekening (de pijl) blijft globaal de juiste richting aangeven

En dan gebeurt het ! Naarmate we de werkelijke cachepositie naderen en de afstand dus verkleint begint de fout zwaarder door te wegen. De pijl begint zich dan vreemd te gedragen (20-30 meter zone).

Zo hebben we ook de neiging te vertragen wanneer we een cache naderen omdat we denken dat het dan nauwkeuriger zou worden. Dit is dus eigenlijk niet waar omdat een gpstoestel (zonder ingebouwd kompas) in beweging dient te zijn om een betrouwbare richting aan te geven.

In de methode die ik hierboven beschreven heb stop je NIET! Je EPE is ook van geen belang want de kans dat die verandert op die 20 meter is niet echt groot.

Het is in elk geval een illusie dat met welke methode dan ook, louter afgaand op wat de pijl en het aantal meters ons zegt we het toestel bovenop de cache zullen kunnen leggen. Ons toestelletje zal ons in de onmiddelijke omgeving van de cache brengen maar de rest zullen we zelf moeten uitvissen door te kijken, de omgeving te lezen.

Dit gegeven is denk ik ook zeer belangrijk voor mensen die een cache verbergen : Indien de verbergplaats niet "logisch" en niet nader omschreven is, het onmogelijk wordt om de cache gemakkelijk te vinden (zonder een aantal vierkante meter om te woelen).

Geplaatst

Gewoonlijk wandel ik langzaam naar het vermoedelijke eindpunt.

Daar leg ik mijn blauwe rugzak af en rond dit punt begin ik te zoeken.

Het probleem is dat niet alleen jou GPS een bepaalde fout heeft maar dat ook het geval was met de GPS van de cachelegger.

Bij een bepaalde cache 't heilig cachke ( GCJ28W )

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...c9-7174555f518a

had ik een EPE van 7 meter.

De coördinaten zoals bedacht door de cachelegger lagen daar een heel stuk vanaf.

Die moesten uit een paar tellingen van voorwerpen afgeleid worden maar het aantal mogelijkheden was beperkt.

Het dichtstbijzijnde mogelijke punt lag op 16 meter (meer dan tweemaal mijn EPE) en het punt dat we denken dat de cachelegger bedoeld had lag maar liefst op 31 meter.

In dit geval denken we dat de cachelegger ofwel vrij onwetend was ofwel erg lui en nooit de moeite heeft genomen coördinaten te gaan uitmiddelen (en liefst als het kan op verschillende dagen).

Het gebeurt niet zo gauw dat je kan aantonen (met redelijke zekerheid tenminste) hoe onnauwkeurig de meting van de ander was.

Wat ik dus ook kwijt wou : Een oproep voor wie caches legt om je eindcoördinaten a.u.b. met de nodige zorg te bepalen

Geplaatst
Een oproep voor wie caches legt om je eindcoördinaten a.u.b. met de nodige zorg te bepalen

Veel belangrijker vind ik om een duidelijke, nee een overduidelijke aanwijzing te geven in de omschrijving.

Dat voorkomt niet alleen irritatie bij de zoeker, maar het voorkomt ook schade aan de natuur.

Het is vaak genoeg voorgekomen dat ik een cache niet heb gevonden, omdat ik weigerde de omgeving om te spitten.

Bijvoorbeeld laatst een cache in België verstopt in de bossen. Omschrijving: zoek bij een stronk. Het barste van de stronken. Deze heb ik dus niet gevonden. Of beter: heb ik niet willen vinden. De natuur is mij belangrijker dan mijn aantal gevonden caches.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...