Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

volgens mij is dat "tot de macht" dus 10^2 = 10 tot de macht 2 = 10*10

maar als ik het mis heb, dan hoor ik dat graag :rolleyes:

bewerkt door post@co
Geplaatst

O gelukkig maar.

Ik had op wiki iets gelezen als

\wedge Conjunctie en

A ∧ B is waar als A èn B waar zijn; anders onwaar

en dacht: gompie,nu dit weer.

Maar machtsverheffen dat lukt me nog wel.

Bedankt voor de snelle reaktie.

Robert.

Geplaatst

Dat zou iets zijn voor een cache die werkt met 'verzamelingen'. Sets en sub-sets enzo. (Iets dergelijks zou best in mijn nog te maken cache kunnen gaan voorkomen trouwens...)

Geplaatst

Op de rekenmachine die brugklassers kopen zit sinds enkele jaren een toets met ^ en ook op de windows rekenmachine vind je een knop x^y.

En zoals in eerdere reacties te lezen valt is het inderdaad bij ^2 een kwadraat maar bij x^y verhef je getal x tot de macht y.

Zou mij niet verbazen dat ze verheffen (optillen stijgen) aan het teken 'omhoog' hebben gekoppeld. ;-)

Geplaatst (bewerkt)

De reacties zijn allemaal goedbedoeld en op zich niet heel verkeerd, maar als "expert" op dit gebied kan ik het toch niet laten om te reageren en even wat dingen recht te zetten.

- Een symbeel heeft geen betekenis, maar binnen een bepaalde context kunnen we er wel een betekenis aan toekennen. Zo wordt binnen de wiskunde aan het symbool + de betekenis van "optellen" gegeven, terwijl dit binnen een computerprogramma dat met tekst werkt vaak voor "plak 2 stukken tekst aan elkaar" kan staan.

- Inderdaad wordt de ^ (het dakje) binnen de wiskunde, zeker als dat met de computer geschreven is, vaak gebruikt voor machtsverheffen. 10^2 komt dan inderdaad op 100 uit.

- Binnen programmeertalen staat ^ echter vaak voor de XOR, de exclusieve bitwise OR. Dit betekent dat je de 2 getallen in binaire notatie schrijft, en de bits paarsgewijs vergelijkt. Als de bits ongelijk zijn (dus in het ene getal 0 en in het andere 1) dan wordt de resulterende bit 1, anders 0. In dit geval komt 10^2 uit op 8, want:

1010 (binaire notatie van 10)

0010 (binaire notatie van 2)

-------- XOR

1000 (binaire notatie van 8)

- De conjunctie, het ∧ (wedge) teken, wordt binnen de logica gebruikt voor een logische AND. Dit is inderdaad waar als beide argumenten waar zijn. Ook hier bestaat overigens een bitwise variant van (meestal geschreven als "&") die dan weer de bits paarsgewijs vergelijkt, maar alleen 1 oplevert als beide bits op 1 staan. Let op dat dit dus een ander symbool is dan het dakje (maar hij lijkt er wel op).

- Binnen de verzamelingenleer gebruiken we voor een intersectie (elementen die in beide sets voorkomen) het teken ∩ (cap). Dit is weer een ander symbool, alhoewel het natuurlijk wel lijkt op het dakje en de wedge, wat ook weer niet geheel toevallig is.

bewerkt door J-Thread
Geplaatst

Bedankt J voor je uitgebreide uitleg, maar ik ben bang dat trackr (en vele anderen) nu sterretjes ziet. Laten we het er op houden dat het in de cachebeschrijving waar hij het in tegen kwam vast gewoon over machtsverheffen ging...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...