Spring naar bijdragen

Accu's


Henk25

Aanbevolen berichten

;) Zeker de accu's (AA) met een capaciteit boven de 2000 mAh lijken mij zeer geschikt. Maar gaan ze ook langer mee dan bijvoorbeeld een Alkaline batterij, zeker omdat de spanning maar 1,2 V is ten opzichte van de 1,5 V bij de batterijen? Ook ervaringen met acculaders zijn welkom.

Groeten,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik gebruik de GP Powerbank Smart met een setje Nimh-batterijen van 2100 mAH. Bevalt me uitstekend, batterijen worden geladen binnen 75 minuten.

 

Daarnaast heb ik tijdens cachetochten altijd een extra setje bij me als reserve.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruiken wij ook GP 2000 en nog een bekent merk van 1800 MA.

gaan lang genoeg mee, zeker als je een reserve pak bij je hebt.(neem ze wel mee tijdens cachen, en niet in de auto laten liggen.anders ben je al een uurtje bezig ,en als dan de batterij leeg is ,...ja dan moet je eerst terug naar de auto.) :thumbup: Deze batterijen gaan langer mee dan de goedkoope batterijen (10 stuks in een doosje) in de winkel.

Trouwens, als je iets minder spanning hebt(5.2 volt inplaats 6 volt) neemt het ook minder stroom af.

WET VAN OHM. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oplaadbare batterijen

 

De test van de consumentenbond van oktober 2003 is te vinden op

 

http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...essages/831263/

 

Zelf gebruik ik De Aldi variant onder het mom doe mij er ook maar een stel voor die prijs ,daar kan je geen buil vallen, is het niks dan is het niks; maar de ervaring is goed 4 st 1700 mAH 1,2 volt accu's voor samen 2,65 euro. Merk TOP craft;

 

belaste afgegeven spanning in een werkende etrex vista ; 2,8 volt (geen 2,4 v !!!)

belaste afgegeven spanning van 2 powercell batterijen ook 2,8 volt

 

Doet dus niet onder voor een gewone AA batterij. Bevalt prima , ook in de digitale camera.

 

Of ze 1000 uur meegaan weet ik niet, veel dure varianten gaan soms ook maar 200 uur mee, maar voor nog geen 70 eurocent per stuk mag je niet mopperen voor wat je krijgt.

Voor het opladen nemen we gewoon rustig 9 uur voor, na eerst keurig ontlaadt te hebben.

 

Maar of je met deze 8, die ik heb, in vakantieomstandigheden met intensief camera en gps gebruik uitkomt weet ik ook weer niet, maar als ik een ruige bui heb, dan kan het zijn dat ik er nog eens 5 euro 30 tegen aansmijt. Geen GP Powerbank Smart , nee , maar zolang op de etrex vista geen doorzichtig achterkantje zit, kom ik daar nog wel mee weg. Jullie weten het nu. Maar ook dat zit wel safe toch?

 

Resumerend voor nog geen 70 euro cent per stuk tegen een gp van gemiddeld 3,50 hoeft een Aldi accu van 1700 mah maar 200 uur mee te gaan al dan niet toestemming van de wet van Ohm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens, als je iets minder spanning hebt(5.2 volt  inplaats 6 volt) neemt het ook minder stroom af.

WET VAN OHM. ;)

Dat is nog maar de vraag. De wet van Ohm geldt voor een (ohmse!!) weerstand, d.w.z. dat de weerstand onafhankelijk van de stroom is.

 

Een GPSr daarentegen is een actieve schakeling. Hierbij kan de stroom heel anders dan lineair met de spanning toenemen, zoals met een ohmse weerstand het geval is. Misschien neemt hij meer dan evenredig toe, misschien minder, of misschien is de stroom wel bijna onafhankelijk van de spanning. Zo eenvoudig is het dus niet. :thumbup:

belaste afgegeven spanning in een werkende etrex vista ; 2,8 volt (geen 2,4 v !!!)

belaste afgegeven spanning van 2 powercell batterijen ook 2,8 volt

Voor zowel oplaadbare als niet-oplaadbare batterijen geldt dat er een ontlaadcurve is, d.w.z. dat de spanning volgens een bepaald patroon afneemt naarmate de batterij verder ontladen raakt. Vooral bij de oplaadbare zakt de spanning het eerste stukje erg snel, om daarna een hele tijd vrijwel constant te blijven, waarna de spanning zeer plotseling wegvalt. Dit laatste gaat zo snel dat de batterij-leeg aanduiding vaak maar enkele seconden duurt. Omdat tijdens het overgrote deel van het ontlaadtraject de spanning lager is dan bij gewone batterijen wordt de nominale spanning van de oplaadbare batterijen lager gerekend dan die van de gewone. Het gebiedje waarin de spanning boven de 1,2 V ligt duurt maar erg kort!

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens, als je iets minder spanning hebt(5.2 volt inplaats 6 volt) neemt het ook minder stroom af.

WET VAN OHM. 

 

MIS: de formule hier is : P=U*I

Of: het vermogen is het produkt van stroom en spanning

het vermogen van een GPS is constant, de spanning zakt dus moet de stroom stijgen om het geheel terug in evenwicht te krijgen.

 

Voilà sé

 

Christiaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MIS: de formule hier is : P=U*I

Of: het vermogen is het produkt van stroom en spanning

het vermogen van een GPS is constant, de spanning zakt dus moet de stroom stijgen om het geheel terug in evenwicht te krijgen.

Hier is de klok en de klepel van toepassing: dat het vermogen van de GPS constant zou zijn is een volkomen onbewezen stelling.

 

Eenvoudig voorbeeld: als je een (silicium)diode en een weerstand in serie voedt met een lage spanning, zoals hier, dan zal de stroom meer dan evenredig toenemen met de spanning. Over de diode staat een spanning van 0,7 V, bijna onafhankelijk van de stroom die er door gaat. Zet je 2 V over de schakeling, en is de weerstand 1 kOhm, dan is de stroom

(2-0,7)V/1 kOhm=1.3 mA

Zet je er de dubbele spanning op, dan wordt het

(4-0,7)V/1 kOhm=3,3 mA, meer dan het dubbele.

 

Misschien is het stroomverbruik geregeld, zodat een hogere batterijspanning niet in een grotere stroom resulteert.

Maar een constante warmtebron leveren is vast niet het streven van de fabrikant. Als het apparaat kan werken bij een bepaalde stroom zal hij zeker geen kunstgrepen gaan toepassen om een extra stroomverbruik te creëren als de batterijspanning mocht afnemen.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vertaal deze wijsheden nou eens in iets waar ik als lezer wat aan heb?

 

Nu bedoel ik verder niet onvriendelijk, maar het draadje is opgestart met de bedoeling nuttige wetenswaardigheden naar boven te halen over oplaadbare batterijen, waar een forum lezer wat aan heeft.

 

Wat vind jij nu met die wetenschap het beste om in het apparaat te proppen? Concreet graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vind jij nu met die wetenschap het beste om in het apparaat te proppen? Concreet graag.

Het heeft geen zin om hier een ander draadje te herhalen.

 

Prof. Y. Lupardi verwees eerder in dit draadje al zeer terecht naar Oplaadbare batterijen - Wie, wat en waar van batterijen....

 

Voor serieuze informatie over het onderwerp kun je uitstekend daar terecht; hier is een zijlijntje ontstaan met informatie die zijdelings verbonden is met het onderwerp. Ook interessant, voor sommigen althans. :D

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een korte serieuze samenvatting van dit draadje zou m.i. kunnen zijn.

 

De vraag is of de levensduur van oplaadbare batterijen in een GPSr in vergelijking met niet-oplaadbare groter is dan uit vergelijking van de capaciteit zou blijken, dit door de lagere spanning van de oplaadbare cellen.

 

Het antwoord is niet zo te geven, er zal gemeten moeten worden. Mijn vermoeden is dat het wel iets uit zal maken, maar doordat het stroomverbruik erg kan variëren door wisselingen in het gebruik - al dan niet verlichting, spaarstand, WAAS, veel rekenen - en dan ook nog de temperatuur, is het meten nog niet zo eenvoudig.

 

Bovendien is het de vraag of het wel zo zinvol is omdat het verbruik zo enorm kan variëren. Onomstreden is dat niet-oplaadbare batterijen voor GPS-ontvangers alleen als noodvoorziening goed zijn, tenzij het extreem koud is. Iets meer omstreden is het nut van 1h snelladers, omdat ze zo duur zijn. Maar het is wel erg prettig, zeker in mijn geval waar ik op reis een aantal cellen moet opladen en dat nu achter elkaar 's avonds kan doen, en niet hoef te kiezen welke er de hele nacht in de lader gaan.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit ga ik nu eens meten

Christiaan

En hier zijn dan mijn metingen:

toestel : SporTrack Map

batterijen:Dracell Plus : batterijspanning tijdens test: 3.1Volt(verse set batterijen)

gemeten stroomopname (GSM aan't zoeken naar satelieten, en op kaartscherm):125MilliAmpere

gemeten stroomopname met backlite light on: 180mA

 

Accu's : GP 2100mA/h : batterijspanning: 2.55Volt

gemeten stroomopname (GSM idem als hierboven) 210mA

gemeten stroomopname met licht : 310mA

 

Mijn besluit: deze GPS heeft een zeker vermogen nodig om te werken, daalt de spanning, dan moet de stroomopname stijgen.

 

concreet: als de spanning van de batterijen daalt, omdat ze bijna leeg zijn, zal de GPS meer stroom vragen, waardoor de batterijen nog meer belast worden, waardoor de spanning verder zal dalen, waardoor de GPS nog meer stroom zal vragen,...

enfin, je weet waar ik naartoe wil, dit verklaart waarom accu's zo plots "plat" vallen

batterijen hebben er minder last van, zij gaan geleidelijker "plat"

 

Christiaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...