Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Hulplijn waarvoor??

Voor het geval je in het veld op de een of andere manier in problemen mocht komen.

Geplaatst
Hulplijn waarvoor??

Wil of An bel eens jou plaatselijke hulpdiens en vraag of ze jou kunnen vinden als je in het bos zit met een gebroken been en niet verder kunt. En geef ze een coordinaat. De mijne kunnen me vinden maar bij veel buro's weten ze niet wat ze met je aan moeten. Als jij dan geen nummer van een lokaal medecacher hebt ( want daar gaat de noodlijst over) zou jij wel eens uren daar in dat bos kunnen zitten met je breukje of ander calamieteiten.

groetjes Heks

Geplaatst
TeQuila Geplaatst op June 01 2004, 08:31:05

--------------------------------------------------------------------------------

Zo ik ben weer terug van het event en zag een hoop reactie's staan voor de noodlijst.

Dus de nieuwe gaat zo de deur uit.

Nog even voor de duidelijkheid.

Als iemand zich wil aanmelden dan heb ik voor de noodlijst de volgende info nodig

GeoCache Naam : <vul hier je geocache of team naam in>

Voornaam : <Voornaam>

Telefoon : <Mobiel nummer>

Regio : <voor welke regio ben je beschikbaar>

Hulplijn : <ben je ook bereid om als hulp lijn te dienen.>

Ehbo : <Ben je inbezit van een ehbo diploma>

Extra info : <extra info zoals 2e telefoon nummer of iets ander>

Hulplijn waarvoor??

Met hulplijn wordt in dit geval bedoeld of je gebeld mag worden als een geocacher een cache niet kan vinden.

Stel ik zoek een multicache van jou, maar een aanwijzing is weg dan zou ik niet verder kunnen.

In zo'n geval kijk in de noodlijst of jij je opgegeven hebt als hulplijn.

Zo ja dan bel ik je om me verder te helpen.

Geplaatst

Ondanks dat ik deze discussie niet gelezen heb ( 10 pagina's vond ik wat veel en ik had weinig tijd) is het wellicht leuk om te vermelden, dat de Regiopolitie Gooi- en Vechtstreek ( Hilversum, Bussum, Huizen, Loosdrecht, Muiden etc) bezig is een systeem in gebruik te nemen waarmee middels GPS apparatuur, de positie van diverse politie-voertuigen actueel gevolgd kan worden.

Daartoe heeft men computerschermen staan, waarop de gehele kaart van Nederland ( en zelfs daar buiten) te bekijken valt en op dat scherm is elke lokatie in coordinaten uit te lezen ! ( Zegmaar OziExplorer, maar dan voor de politie :lol: )

Dit zowel in UTM als WGS84 ( dd.mm.mmm) formaat. Dus als je al eens in nood komt, en je belt met een mobieltje naar 112 dan kom je (ALTIJD) terecht bij de meldkamer van het Korps Landelijke Politie Diensten te Driebergen. Als je dan al niet weet waar je bent ( want zij zouden je moeten doorverbinden naar de politieregio waar je je bevind) dan zou je in ieder geval je coordinaten kunnen doorgeven en vertellen dat de Regiopolitie Gooi- en Vechtstreek dan kan vertellen waar je exact uithangt ( als dat dan maar niet letterlijk is ).

Ik ga nog even informeren of de KLPD dit zelf ook niet kan, want dan zou dit alle problemen oplossen.

• 1 month later...
Geplaatst

En dan te bedenken dat bij een grote brand, of brand met gevaarlijke stoffen, een meetploeg van de brandweer op stap wordt gestuurd met een atlas waar de coordinaten over en weer worden opgegeven in RD. Dus elke centralist (brandweer) zou dit begrip moeten kennen, wordt trouwens ook geleerd op de cursus.

Geplaatst
is het wellicht leuk om te vermelden, dat de Regiopolitie Gooi- en Vechtstreek ( Hilversum, Bussum, Huizen, Loosdrecht, Muiden etc) bezig is een systeem in gebruik te nemen waarmee middels GPS apparatuur, de positie van diverse politie-voertuigen actueel gevolgd kan worden.
wordt in Friesland door ambulances ook gebruikt, en ook al enkele politiewagens. Update per minuut. (AVLS)
Geplaatst

hoi

In de meldkamer Den Bosch kan alleen gezocht worden op straatnaam en postcode. De positie van het "incident" wordt op een digitale kaart weergegeven waar onderaan waarschijnlijk (!) de coördinaten staan.

Mijn reactie op dit verhaal was: Dus we moeten altijd een vlag en een rooksignaal meenemen B)

groetjes

Bandiet

p.s. is het niet zo dat de meeste gpssen een kaartscherm hebben? :yes:

Geplaatst
p.s. is het niet zo dat de meeste gpssen een kaartscherm hebben?  :no:

Veel wel, maar dus lang niet allemaal. Maar het was voor mij inderdaad reden om er een Vista bij te kopen.

Geplaatst

Wij hebben de noodlijst altijd in onze rugtas zitten en een aantal staan er

in onze gsm's. Ik denk dat als er iets gebeurt is, het om het even is wie je beld,

het enige wat je nodig hebt, is iemand die jou coördinaten kan vertalen naar een locatie

en dit het ongeval kan melden aan de hulpdiensten, hiervoor is dus niet van belang waar

deze persoon zich bevind in Nederland, hij/zij hoeft dus niet persé uit dezelfde regio te komen.

Maar heeft iemand er al bij stil gestaan, wat te doen als de gsm het niet overleefd heeft (te water geraakt bijv.)

of je hebt gewoon simpelweg geen bereik?

Dus toch altijd ook iemand laten weten, voor je vertrekt, waar je ongeveer naar toe gaat.

Geplaatst

Ach.... dit is maar Nederland... En er was een tijd dat er geen gsm's waren (zelfs ik kan me dat nog herinneren...) en erger er zijn plekken in Nederland en dat zijn niet de minste, die geen eens gsm dekking hebben...

Maar dan maak je toch gewoon rooksignalen of gebruik je semafoor of een noodfluit... (by the way heb je dan geen tweede gsm goed waterdicht verpakt bij je??? geintje). Maar goed; wat kan je nu eigenlijk gebeuren in de Nederlandse wildernis, wat niet gewoon thuis kan gebeuren... Zonder risico leeft niemand. :)

• 2 weeks later...
Geplaatst

Hoi hoi,

Ik heb vandaag eens een paar berichtjes uit laten gaan naar de verschillende hulpdiensten hier in zuid limburg. Ik zal jullie op de hoogte houden of zij wel met een gps om kunnen gaan

gr. Walking Eagle ;)

Geplaatst

Ik heb de afgelopen dagen contact gehad met de meldkamer van politie/brandweer/ambu van zuid Limburg.

Na eerst eea uitgelegd te hebben en via de telefoon geprobeerd te hebben kwamen we erachter dat zij gebruik maken van kaarten in het RD systeem en dat dus mbv van RD coordinaten een persoon gevonden kan worden. Daartoe moeten ze wel een aantal schermen en programma's uit en omzetten maar het is mogelijk. Na ff proberen kwamen we op het zelfde punt op de brunssumerheide uit HULDE :thumbup:

De desbetreffende leidinggevende waarmee ik gesproken heb zou een kleine handleiding uit laten gaan naar alle centralisten alhier om ze te vertellen hoe wat en waar. Zo zie je maar weer hier in zuid Limburg is de politie (soms) je beste vriend :beerchug:

gr. Walking Eagle

En denk eraan RD coordinaten!!!!!!!!!! :blush:

Geplaatst
En denk eraan RD coordinaten!!!!!!!!!! :beerchug:

Das met onze grid maar een kleine 120 meter verschil. Als je in het bos ligt te gillen van de pijn vinden ze je wel :thumbup:

Geplaatst
Ik heb de afgelopen dagen contact gehad met de meldkamer van politie/brandweer/ambu van zuid Limburg.

Na eerst eea uitgelegd te hebben en via de telefoon geprobeerd te hebben kwamen we erachter dat zij gebruik maken van kaarten in het RD systeem en dat dus mbv van RD coordinaten een persoon gevonden kan worden. Daartoe moeten ze wel een aantal schermen en programma's uit en omzetten maar het is mogelijk. Na ff proberen kwamen we op het zelfde punt op de brunssumerheide uit HULDE  :thumbup:

De desbetreffende leidinggevende waarmee ik gesproken heb zou een kleine handleiding uit laten gaan naar alle centralisten alhier om ze te vertellen hoe wat en waar. Zo zie je maar weer hier in zuid Limburg is de politie (soms) je beste vriend :beerchug:

gr. Walking Eagle

En denk eraan RD coordinaten!!!!!!!!!! :o

:D Kijk, ik bedoel maar... Het is alweer even geleden dat we dat aan de orde stelden, maar kennelijk is het toch blijven hangen. Wat niet helemaal is blijven hangen is kennelijk dat omrekenprogje van RD naar WGS84. Gaan we dus nog even iets aan doen. Overigens weten ze dat ze me altijd kunnen bellen, voor de laatste meters.

Maar gillen gaat natuurlijk ook ... :blush:

sjors

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...