Kruimeldief Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Misschien gaan ze maar de rook kolom toe, dat trucje is al een paar duizend jaar oud EXODUS 13: Jahwe ging voor hen uit; overdag in een wolkkolom, ' s nachts in een vuurzuil om hun licht te zijn hahahah, ja, of op de geur af. GRTZ Kruimeldief vraagt zich af of Barny stiekem dominee is
Peetee Geplaatst 31 december 2003 Auteur Geplaatst 31 december 2003 Na de teleurstellende ervaring gistermiddag met de politie-meldkamer Friesland vandaag beter nieuws: Ik heb hetzelfde testje uitgevoerd, maar ik heb nu contact opgenomen met de CPA Friesland in Leeuwarden, waar Brandweer en Ambulance samen hun coördinatiecentrum/meldkamer hebben. Hier bleek men wel met coördinaten uit de voeten te kunnen, en wel op 2 manieren: - men beschikt over een atlas, gebaseerd op RD. - men heeft een computerprogramma waain men de coördinaten zowel in RD als in ddºmm'ss"-formaat kan invoeren. Ik heb samen met de centralist beide manieren getest met de 2 coördinaten van mijn caches Zwettepoel en Rottige Meenthe, die hemelsbreed zo'n 20 km uitelkaar liggen. In beide gevallen kwam de centralist hier, zij het met enige moeite, goed uit. Dat het met enige moeite ging kwam doordat men pas volgende maand hierin uitgebreide instructie gaat krijgen. Ook heb ik ze gewezen op de mapquest-url die ik aan het begin van dit draadje al noemde. Ze zullen i.o.m. de systeembeheerder bepalen of die voor hen bruikbaar is. Dus voor Friesland geldt: bij problemen in het veld direct 1-1-2 bellen en vragen naar ambulance (logisch!) of brandweer. (dus niet vragen naar de politie) Dit is sowieso erg praktisch, omdat de brandweer bij problemen in afgelegen gebieden vaak assistentie verleent aan de ambulancediensten i.v.m. het overwinnen van de natuurlijke obstakels die men onderweg kan tegenkomen, zo vertelde de centralist. Zijn er vrijwilligers om e.e.a. ook voor de andere provincies te testen?
JandeBeHanger Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Bel je dan voor een test 112. Ik wil het in Drente ook wel testen, maar 112 bellen zonder direkte noodzaak heb ik niet zo veel zin!
Peetee Geplaatst 31 december 2003 Auteur Geplaatst 31 december 2003 Bel je dan voor een test 112. Nee, gistermiddag heb gebeld naar 0900-8844 (landelijk nummer voor niet-dringende zaken) en vervolgens gevraagd doorverbonden te worden naar de politie-meldkamer Friesland. Vanochtend heb ik het nummer van de CPA (Centrale Post Ambulance) gevonden op een of andere gemeente-site. Maar het zou me niet verbazen dat ze je ook bij 0900-8844 hiernaartoe kunnen doorverbinden.
TeamTobi Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Waarom zouden de landelijke hulpdiensten iets moeten kunnen met de door ons gebruikte coordinaten, toch niet voor die 1100 mensen ?? Je moet gewoon net iemand treffen op de meldkamer die wat van coordinaten afweet. De reden dat de diverse meldkamers zijn uitgerust met een programma wat met coordinaten werkt is niet in het kader van hulpverlening naar burgers toe. Meldkamers zijn hiermee uitgerust zodat ze kunnen zien op een kaartje (city-gis) waar ieder voertuig zich bevind en dus ook welk voertuig zich het dichtste bij een ongeval bevind, dat voertuig kan dan beter worden aangestuurd als eentje die 10 kilometer verder zit... Coordinaten worden vanuit de voertuigen automatisch met een GSM verzonden, alleen de software hiervan hapert nogal eens (vodafone). Bij meldingen zal dan ook altijd het adres worden doorgegeven ipv coordinaten. Personeel van de meldkamer is doorgaans zeer goed op de hoogte van hun werkgebied (vaak word het werkgebied van de centralist toegwezen aan de degene die zelf ook in dat gebied woont ivm de plaatselijke kennis (geografisch). Op deze wijze is het meestal toch vrij goed mogelijk te achterhalen waar iemand zich bevind. Tenzij die natuurlijk alleen maar "bos" kan zeggen. Mbt tot vliegtuigen / heli's ed.. Als deze wat signaleren worden aan de voertuigen de RD coordinaten doorgegeven. Deze voertuigen worden van te voren gekoppeld aan een heli of vliegtuig en weten dus dat ze een provinciale atlas mee moeten nemen.
Crow & Éowyn Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 als de brandweer ook niet weet waar je het over hebt, is wel heel vreemd. Hoe doen ze dat dan als er een brand in een bos is en dit wordt gesignaleerd door zo'n vliegtuigje dat zomers speciaal daarvoor patrouilleert? Hoe geven zij dan door waar de blusboys moeten zijn? Misschien gaan ze maar de rook kolom toe, dat trucje is al een paar duizend jaar oud EXODUS 13: Jahwe ging voor hen uit; overdag in een wolkkolom, ' s nachts in een vuurzuil om hun licht te zijn Hier wil ik best even op inhaken, regelmatig zulke situaties meegemaakt . Het werkt als volgt: een patrouille vliegtuig of helicopter van de rijksluchtvaart dienst neemt een verdachte rookpluim waar boven een bosgebied. Daarna worden er een aantal proefrondes gemaakt om de strekking van de brandhaard in kaart te kunnen bregengen. Bij deze rondes worden er 4 punten in RD grid gelogd om het strekkings gebied zo nauwkeurigmogelijk aan de brandweer door te kunnen geven. Bij de meldkamer van de brandweer worden deze RD punten op een kabouterkaart ingetekend, wordt de opzichter gewaarschuwd en gaat de brandweer op pad. Bij deze corpsen kunnen ze dus wel degelijk met RD en WGS 84 datums werken. Ik weet alleen niet of de politie er ook mee om kan gaan de ambulance en brandweer diensten in ieder geval wel.
Peetee Geplaatst 31 december 2003 Auteur Geplaatst 31 december 2003 1. Waarom zouden de landelijke hulpdiensten iets moeten kunnen met de door ons gebruikte coordinaten, toch niet voor die 1100 mensen ?? .... 2. Personeel van de meldkamer is doorgaans zeer goed op de hoogte van hun werkgebied .... Tenzij die natuurlijk alleen maar "bos" kan zeggen. 1. Ik hoop dat hulpdiensten niet zo reageren als jij ze tijdens een stress-situatie in het veld opbelt: "Sorry meneer/mevrouw, u bent met zo weinig. Op dat soort hulpvragen kunnen we echt niet reageren." 2. Maar dáár gaat het hier natuurlijk om. Mijn probleem is niet dat de hulpverleners het gebied niet kennen, maar dat ík het gebied niet ken. Op het moment dat ik een hulpverlener precies kan vertellen waar ik zit heb ik natuurlijk geen coördinaten nodig. Maar als ik niet verder kom als "Ik weet dat ik ergens in Gaasterland zit ...", dan wordt het voor een hulpverlener al een heel ander probleem. Nou ben ik zelf in Gaasterland heel goed bekend, maar dat geldt natuurlijk niet voor cachers uit andere delen van het land. Die weten vaak wel waar ze ongeveer zitten, maar bijna nooit tot op de paar kilometer (of meer) nauwkeurig. Bovendien kennen zij de omgeving niet, zodat ze ook niet kunnen refereren aan een of meer orientatie-punten in de buurt.
TeamTobi Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 [1. Ik hoop dat hulpdiensten niet zo reageren als jij ze tijdens een stress-situatie in het veld opbelt: "Sorry meneer/mevrouw, u bent met zo weinig. Op dat soort hulpvragen kunnen we echt niet reageren." Oke, maar je zult ook moeten begrijpen als je een melding doet, "Ik ben hier op N 51...blabla in het WSG84 stelsel" dat men er dan geen snars van zal snappen.... Beter is dan, ik ben in het noordelijk deel van Gaasterland in de buurt van......(eigen invulling). Hoe dan ook feit zal altijd blijven dat de de diverse CPA's nooit en te nimmer voorop zullen lopen met de techniek. Neem C2000 en dat er voor een vooralsnog "zeer beperkte" echt geen grote investeringen gedaan zullen worden, hoe graag wij dat misschien ook zouden willen....
Peetee Geplaatst 31 december 2003 Auteur Geplaatst 31 december 2003 Hoe dan ook feit zal altijd blijven dat de de diverse CPA's nooit en te nimmer voorop zullen lopen met de techniek. Neem C2000 en dat er voor een vooralsnog "zeer beperkte" echt geen grote investeringen gedaan zullen worden, hoe graag wij dat misschien ook zouden willen.... Vaak hoeft voor een goed resultaat niet veel (soms zelfs niets) geinvesteerd te worden. Een van de CPA-mensen die ik vanmorgen sprak vertelde me dat men al langer met coördinaten werkte, maar dan met een heel andere achtergrond: voor de verslaglegging van luchtmetingen bij grotere en/of gevaarlijke branden. Allereerst door de functionaris die de luchtmetingen gaat verrichten de coördinaten te geven van de plekken waar hij moet meten en ten tweede bij de schriftelijke verslaglegging van die metingen. Het lokaliseren van gestrande wandelaars met gps is dan gewoon een nieuwe toepassing van een bestaand concept.
TeamTobi Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Vooruit nog reactie dan... Vaak hoeft voor een goed resultaat niet veel (soms zelfs niets) geinvesteerd te worden. Een van de CPA-mensen die ik vanmorgen sprak vertelde me dat men al langer met coördinaten werkte, maar dan met een heel andere achtergrond Je hebt nu dus waarschijnlijk net die ene getroffen die je wel wat kan vertellen, maar waar je naar toe wilt is dat iedereen die jouw te woord staat daartoe in staat is, ongeacht welke meldkamer je belt. Dus zul je al die mensen (1000?) moeten opleiden, al is het maar een middag cursus. Toch weer 1000x ...euro. En wie / welke regio / welke afdeling politie / brandweer / ambulance gaat dat betalen? Programma's die coordinaten omrekenen naar bijv postcodes...daar zal eerst uitgebreid onderzoek naar gedaan moeten worden voordat deze in een bedrijfskritische omgeving worden geimplementeerd. Datzelfde geld overigens ook voor een simpele url... Dus niet / weinig investeren ? Maar even terugkomende op het opleiden..dan hebben we dus wel ongeveer 1 hulpverlener die met coordinaten om kan gaan per geocacher.
Peetee Geplaatst 31 december 2003 Auteur Geplaatst 31 december 2003 Je hebt nu dus waarschijnlijk net die ene getroffen die ... Ik heb vanmorgen net die ene getroffen die me vertelde dat hij en zijn collega's (zie mijn bijdrage van vanochtend) volgende maand die cursus in het omgaan met coördinaten en een gps toch al krijgen, los van het bestaan van geocachers. Een extra investering levert dat dus ook hier niet op. Als geocachers, in voorkomende gevallen, hiervan geen gebruik van maken is volgens mij een gemiste kans. Ik ben blij dat de centralist die ik vanmorgen sprak e.e.a. wat positiever inzag dan jij dat blijkbaar doet.
TeamTobi Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Nou ja zeg, dat heeft niks met positief inzien te maken. Ik geef je een realistisch beeld van hoe het nu gesteld is op de diverse meldkamers. In de toekomst zal dat beter worden maar nogmaals, de overheid loopt met dit soort dingen altijd achteraan. Dat zul je maar moet accepteren. Je ziet nu overigens wel dat het gebruik van GPS binnen de overheid langzaam toeneemt. Bijv de ambtenaren van provinciale waterschappen worden nu al uitgerust met etrexen.
team wolfje Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Hallo wijken we niet een beedje van het onderwerp af het ging erover of we een noodlijst moesten opstellen groetjes Wolfje
Peetee Geplaatst 31 december 2003 Auteur Geplaatst 31 december 2003 wijken we niet een beedje van het onderwerp afhet ging erover of we een noodlijt moesten opstellen Nee hoor, het draadje gaat over hoe je in geval van problemen in het veld je positie bekend kan maken aan de hulpdiensten. Zie de titel van het draadje. De noodlijst is daar inderdaad een onderdeel van. En daar wijken we (volgens mij) niet van af.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Zijn er vrijwilligers om e.e.a. ook voor de andere provincies te testen? Wij hebben onder het genot van wat oliebollen en een wijntje even de meldkamer Haaglanden gebeld. Hier volgt de dialoog: Meldkamer 1-1-2 hier... Test 1-1-2 , hallo test 1-2-1 eh sorry 1-1-2 Hallo meldkamer Haaglanden hier... Ja, met Carrotte. Ik wil even weten of ik coördinaten kan doorgeven. Hallo meldkamer Haaglanden hier, wat kan ik voor u doen?... Ik zit hier op noord 52 graden en nul... Dat is behoorlijk warm. Doorverbinden met de brandweer? Waar bevindt u zich?... Dat probeer ik net uit te leggen. En oost 4 graden negen... Oh de brand is alweer aan het doven? Nee mens, er is helemaal geen brand. Het gaat hier om een test. Ohw, dus u hebt als proef een brandje gesticht? Neehee. Wat is dan uw punt? Nou 52 graden noord en 4 graden oost. Ja zo draaien we in kringetjes. Wat wilt u nou eigenlijk? <Zucht...>, u een prettige jaarwisseling wensen.. Nou dank u wel en leg maar gauw de telefoon neer, dag meneer Carrotte. Dag mevrouw, bedankt voor de test. Je ziet, meldkamer Haaglanden is in staat u onder alle omstandigheden positief te woord te staan...
Aanbevolen berichten