Spring naar bijdragen

Rolstoelvriendelijk


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een opmerking over het niet rolstoelvriendelijk zijn van een cache van ons zouden we wel graag willen weten wat de richtlijnen hierin zijn.

De betreffende cache is tot op 20 cm te benaderen, alleen bevindt deze zich in de grond en zou daardoor mogelijk niet te pakken zijn zonder een hulpmiddel of persoon.

We hebben gezocht, maar nergens kunnen vinden wat de exacte richtlijnen hiervoor zijn.

Als elke cache die rolstoelvriendelijk is te pakken moet zijn zonder bukken o.i.d blijft er waarschijnlijk weinig over.

Wij zijn misschien ten onrechte dan ook vanuit gegaan dat rolstoelende cachers samen met iemand op pad zijn die eventueel de cache voor ze kan pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sivota heeft hier o.a. een topic aan gewijd, klik

Misschien heb je daar wat aan?

 

Ook de zoekfunctie (typ in: rolstoel, minder valide) geeft enkele resultaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het topic is bekend, maar ik zoek de geldende richtlijnen om onduidelijkheid weg te nemen.

Het gaat hier ook om het rolstoelvriendelijk icoon en niet over beperkingen van mensen.

Om maar een voorbeeld te noemen; voor Geovlinder zou hij niet te openen zijn met haar hand, maar dat staat volledig los van het rolstoelvriendelijke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Richtlijn

Een rolstoelvriendelijke cache met een 1 ster terreinwaarde en een rolstoelicoontje op de pagina moet in zijn geheel zelfstandig door een rolstoeler te doen zijn.

 

Is dit niet het geval dan moet de terreinwaarde naar anderhalve ster en het rolstoelicoontje weg (of met een rode streep erdoor).

 

Ik had al van deze cache gehoord en ga binnenkort wel even kijken, echter wanneer de stash in de grond zit is de cache niet rolstoelvriendelijk.

 

De maatregel is van eind 2005, dus bij caches van voor die tijd is het vaak nog anders weergegeven.

 

 

Ach, laatst was ik bij een cache bij een sluisje bij Medemblik. Ook een cache met 1 ster terreinwaarde. Trappetje op, piepklein paadje en twee meter van een talud af richting water om de stash te kunnen pakken. Er stond wel een regeltje op de pagina, maar van een cache met 1 ster terreinwaarde verwacht ik toch dat dezewat makkelijker is. Ook had ik laatst een discussie met een cachelegger die op zijn pagina de cache als rolstoelvriendelijk aanprees, maar waarbij de rolstoeler moest gaan staan om de cache te pakken. Arme benen. :wistling:

 

Zoals gezegd ga ik binnenkort even naar die van jullie kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden in de checklist van Kruimeldief is dit onder het kopje Cachepagina:

 

Ik heb bij de "Attributes" ook het rolstoel-icoontje gebruikt als ik de terreinwaarde op "1" heb gezet. Twijfel ik of mijn geocache ook door een rolstoelgebruiker gedaan kan worden, plaats ik geen rolstoelicoontje in de Attribues maar zet wel de tereinwaarde op minimaal "1.5". Weet ik zeker dat de geocache niet door een rolstoelgebruiker gedaan kan worden dan plaats ik het rolstoel-icoontje met rode streep erdoor en zet de terreinwaarde op minimaal op "1.5".
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitgaande dan van de richtlijn die Sivota aangeeft vraag ik me dan toch af hoeveel caches er over zullen blijven en hoeveel rolstoelende cachers er zijn die alleen op pad gaan en daadwerkelijk ook de cache aan het eind kunnen pakken.

Het gros zit toch op of in de grond, en ook nog vaak achter een stam o.i.d waardoor hij dus ondanks dat de route volledig rolstoelvriendelijk is en de cache tot op zeg een centimeter of 50 te benaderen is deze cache dus afgedaan moet worden als rolstoelonvriendelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo beperkt zijn die alleen gaan cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die oplossing hebben we overwogen.

Dit is ook iets wat de beperkte cacher zelf kan bedenken, en als hulpmiddel kan gebruiken m.i.

Maar de discussie is wanneer is een cache rolstoelvriendelijk en wanneer kan het icoontje niet meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een virtuele log toestaan is sympathiek, maar ik vraag me af of de rolstoel-cacher niet veel liever een krabbeltje in het logboek wil kunnen zetten omdat dat meer voldoening geeft? De rolstoel-cacher weet immers dat de enige echte regel bij geocaching is dat je het pas een found mag noemen als er in het logboek geschreven is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denkd at een cacher met een beperking zich er heel erg goed van bewust is dat hij/zij een beperking heeft en dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Er zijn ook cachers die waarschijnlijk niet alleen een potje open kunnen krijgen, die zullen dan toch ook een andere oplossing moeten vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan bepaalde caches alleen loggen door en dankzij samenwerking met andere cachers, tot zo een gelegenheid zich voordoet laat ik die caches links liggen.

Waarschijnlijk zullen veel gehandicapte cachers dat ook zo aanpakken :)

 

Maar waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is de mening van de doelgroep - Stelt die prijs op een uitzonderingsbehandeling dat ze kunnen volstaan met een virtuele log, of worden ze liever gelijk behandeld als alle andere cachers?

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk maakt het mij niet uit, als de route leuk is en de opdrachten onderweg gedaan, dan ben ik al blij dat ik op die bijzondere plek ben geweest.

In een not found, kan ik ook mijn ervaringen kwijt en foto's toevoegen aan de log.

Het stukje dat het wel of geen found is, boeit me niks dus.

 

Virtueel mogen loggen zou voor mij geen meerwaarde hebben. Echt loggen, wat betekend dat ik de cache open krijg en kan zien wat erin zit, dat heeft wel grote meerwaarde. Naast dat mijn nieuwsgierigheid dan wordt bevredigd, vind ik het ook super leuk om dingen te ruilen en vooral om tb opdrachten te vervullen.

 

Dus ik prefereer caches die makkelijk te bereiken zijn en ik open krijg, boven een mogelijkheid voor een virtuele log.

 

Maar van mij hoeft niemand zijn cache aan te passen, als de info maar duidelijk is en zo niet mail ik idd zelf de eigenaar, nooit een probleem geweest.

 

Wel heel vervelend is als de info fout is, bijv de afstand. Ik weet hoe ver ik kan en hou zelf rekening met fout lopen, maar als iemand 3 km minder erop zet dan werkelijk is, dan heb ik dus een probleem.

 

Maar goed bovenste is allemaal relatief, want in de praktijk heb ik tegenwoordig niet eens meer tijd om te cachen.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals gezegd ga ik binnenkort even naar die van jullie kijken.

 

 

Vanmiddag al even in de gelegenheid geweest om de cache te bezoeken en helaas, niet echt een rolstoel toegankelijke cache. Niet helemaal gek overigens dat jullie dat dachten, team Nessa, maar soms weet je als valide niet wat de moeilijkheidsgraad van de obstakels kan zijn. Ik heb een mail met uitleg in detail naar jullie toegestuurd.

 

Omdat ik vanmiddag bij een tweede cache met een 1 ster terreinwaarde en een rolstoelicoontje stond, met een eindlocatie waar ik zo om moest lachen dat de cachelegger dat geschikt vond (hier is echt niet over nagedacht) zet ik een deel van mijn betoog aan team Nessa hier neer. Niet om hen te kijk te zetten, maar om het punt maar weer eens een beetje onder de aandacht te brengen en hopelijk stemt het tot enig nadenken.

 

 

 

"Kijk, ik zie het zo.

 

Geocachen als spel is in principe niet ontwikkeld voor rolstoelers. Geen punt. Geocachen wordt echter in de praktijk wel beoefend door rolstoelers/scootmobielers.

In 2005 is van Groundspeak de guideline gekomen dat caches met een 1 ster terreinwaarde in zijn geheel zelfstandig door rolstoelcachers te doen moeten kunnen zijn.

In Nederland gaan er weinig cachers die rolstoelafhankelijk zijn alleen op uit. Ze zijn er echter wel, ik heb ze ontmoet.

 

In landen met bijvoorbeeld veel oorlogsveteranen (USA) gaan er meer geocachers alleen op uit en soms wordt geocachen als een deel van de revalidatie gebruikt en vooral om de zelfredzaamheid en zekerheid weer terug te winnen.

Dit is een ander soort rolstoeler dan de gemiddelde Nederlandse rolstoelcacher.

De oorlogsveteraan, de rolstoelbasketballer, kortom de rolstoelcachers die na een val zich zelf weer in de rolstoel kunnen hijsen en die er wel alleen op uit gaan, dat zijn de geocachers waar (vermoed ik) waarschijnlijk de guideline van Groundspeak op gebaseerd is.

 

In Nederland kun je discussiëren over dit uitgangspunt en de 1 ster waardering op eigen wijze interpreteren, maar daar heeft de rolstoelcacher minder aan. Die gebruikt (net als ik) de guideline om in te schatten of de kans groot is om de cache te kunnen loggen. Een eigen interpretatie van de cache-legger over wel of geen begeleiding en andere zaken rond deze guideline werkt dan alleen heel erg verwarrend en soms misleidend.

 

Natuurlijk helpen mails naar de cachelegger sturen en van te voren uitwisselen ook en zo je wilt, de mogelijkheid om virtueel te loggen.

Echter, wees nou als cache-legger gewoon duidelijk. Is de cache niet zelfstandig door een rolstoeler te doen of weet je het niet zeker, dan gewoon terreinwaarde naar anderhalve ster, geen rolstoelicoontje en a.u.b. geen aanbeveling voor rolstoelers op de pagina.

 

Daarmee help je rolstoel cachers en gehandicapten gewoon het allerbeste."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "kritiek" goed doorgelezen.

We hebben het opgelost door een extra regel in de listing in rood zodat het goed opvalt.

Onzes inziens geef je daarmee de rolstoelende cacher die wel hulp meeheeft de kans om deze cache toch te doen.

Het terrein is maar 1 ster(gewoon straat) en de cache is tot 20 cm te benaderen, en we zouden het jammer vinden als mensen de cache zouden laten voor wat het is omdat ze denken dat hij niet te doen is.

De zelfstandige rolstoeler kan nu kiezen wat hij/zij wil doen.

De meest ideale oplossing zou zijn een icoontje met een rolstoel en een helper erbij o.i.d. waardoor het voor de beperkte cacher weer wat makkelijker wordt om caches uit te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...