Spring naar bijdragen

Lat/Lon


GeoTeeth

Aanbevolen berichten

;) Nog één weetje erbij dan... Een minuut op de parallellen is exact gelijk aan een Nm ofwel Nautical mile danwel zeemijl in het nederlands (da's ongeveer 1850m). Da's hardstikke handig als je zeekaarten gebruikt. Met je steekpasser pas je dan het equivalent aan minuten af op de parallel en onafhankelijk van de kaartschaal kan je dan snel je afstand uitpassen (daar komt die kreet dus vandaan...) Nu zullen niet veel geocachers daar iets aan hebben, maar het gaat in dit draadje dus om weetjes niet waar...

 

Alhoewel als je nog een Confluence punt op je naam wilt zetten... op zee zijn er nog een paar vrij. Deze alleen niet meer...maar die is dan ook heel heel erg gevaarlijk kijk maar :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat je er nog nooit van afgereden bent komt in de eerste plaats doordat het elastiek waarmee je auto vastzit aan je huis zo kort is. En in de tweede plaats natuurlijk doordat je juist wel van een platte aarde, maar niet van een bolvormige over de rand kunt rijden......  :lol1:

 

++ Lex ++

Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik op een paar kleine grensoverschrijdingen na, ik Nederland nog nooit uit ben geweest. Ik hou niet van dat wereldse gedoe. Ik schaam me als Nederlander dat ik me eens heb laten verleiden tot goedkoop tanken in Duitsland en goedkoop alcohol aanschaffen in datzelfde land. ik voel me gewoon een landverrader.

Geef mij maar lekker mijn PCtje op de stille heide en zo nu en dan een Fee en ik ben tevree......

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;)Mits er continue internetverbinding is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht niet dat ik iets gezegd had over bolberekening losgelaten op onze aardkloot in de oudheid, volgens mij lezen mensen iets wat er niet staat. Heb alleen een aantal wetenswaardigheden opgesomd, verder niet  ;)

Als dit aan mijn adres gericht is wil ik even een misverstandje rechtzetten.

 

De door jou gegeven wetenswaardigheden worden door mij juist zeer gewaardeerd. Alleen van één onderdeel betwijfel ik de juistheid. Ik schreef dat de wereldkaart die twee keer zo lang als breed is voortkomt uit de afbeelding van de bolvormige aarde, en juist omdat bolberekening niets met een platte aarde van doen heeft denk ik dat pas achteraf verzonnen is dat de platte aarde die men in de oudheid aannam gezien werd als een platte rechthoek met een lengte/breedteverhouding van 1 op 2.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik op een paar kleine grensoverschrijdingen na, ik Nederland nog nooit uit ben geweest. Ik hou niet van dat wereldse gedoe. Ik schaam me als Nederlander dat ik me eens heb laten verleiden tot goedkoop tanken in Duitsland en goedkoop alcohol aanschaffen in datzelfde land. ik voel me gewoon een landverrader.

Geef mij maar lekker mijn PCtje op de stille heide en zo nu en dan een Fee en ik ben tevree......

 

GRTZ

 

Kruimeldief :lol1:Mits er continue internetverbinding is

Beste Kruimel... Troost je dan met de gedachte dat als jij dat al een landverrader noemt, dit hele land waarschijnlijk allleen maar landverraders kent. :huh:

 

Maar de vraag is of dat erg is nu we 'met z'n allen' de groot europesche gedachte aanhangen... Volgens mij wonen Nederlanders in Nederland zelfs een beetje in het buitenland. Immers Brussel bepaald al voor meer dan 85% wat hier gebeurd...

 

Maar terug naar het draadje... Om ook jou te laten zien dat de aarde een bol is. Wel eens op een heldere avond aan ons wondermooie noorzee strand gestaan en daar met fee wel eens genoten van de zons ondergang en niet alleen naar de Fee gekeken? Ja, dan zag je de zon langzaam in het waterzakken... Als je toen niet een enorm gesis hoorde en grote stoomwolken zag, waar is dan de zon gebleven? Nu die verdween achter de kromming van die grote bol waar op we leven. Nee, beslist een keer gaan doen.

 

Enne als je gebruikmaakt van sateliten en de aarde is geen bol, waarom laten die rare Amerikanen die dingen dan steeds van plaats wisselen...

 

Zomaar een paar vraagjes erbij voor de tweede kersdag. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ontken zeker niet dat de benamingen lengte en breedte later zijn bedacht Lex, maar de info die ik heb (en ik zal eens kijken of ik de bron terug kan vinden) spreekt ervan dat de benamingen zo gekozen zijn vanwege reeds lang ingeburgerde kaartformaten of iets van dien aard.

Maar is goeie opmerking, duik hier eens dieper in en hoop weer boven te komen met een sluitende verklaring. ;)

 

iedereen fijne dagen nog,

 

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Postman:

Kijk, dat noem ik nu een hart onder de riem steken. Echt zo van als jij niet deugt dan deugt er niemand meer. Thanx

 

FF ontopic:

 

Als ik op het strand sta, en ik hoor geen sissen als de zon aan de horizon in het water zakt, dan is dat het bewijs dat de aarde rond is?

Je vraagt waar dan de zon gebleven moet zijn? Gewoon, de diepte in om dan onder de grond door te gaan om dan aan het eind van de tocht weer aan het begin van de kaart omhoog te gaan. Anders zou het toch ook niet donker worden? En in de winter duurt zijn tocht onder de grond door langer omdat het dan zo koud is. Hij reist dan langzamer.

 

Trouwens, het lijkt me wel een keer leuk om zoiets mee te maken. Die ene keer dat ik op het strand was, had de zon geen zin om te schijnen. Er zat steeds een wolk tussen. En ik ben nog een keer op het IJsselmeer geweest, maar daar was geen strand.

Trouwens, beide keren was de Fee er niet bij. Er moet toch iemand het eten klaar hebben als ik thuis kom?

 

Prettige dagen en veel geluk en gezondheid voor 2004 voor jou en de jouwen....

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;)die zich afvraagt hoe zo'n muur er aan de andere kant van de werled moet zitten om al dat zeewater tegen te houden. Vast ook gebouwd door Nederlanders. Weg met Europa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in de winter duurt zijn tocht onder de grond door langer omdat het dan zo koud is. Hij reist dan langzamer.

Dat noem ik nog eens inzicht; zelfs ik begrijp nu eindelijk waarom de winternachten langer zijn dan de zomernachten.

 

Nu alleen nog een verklaring voor de kortere dagen in de winter; de lucht is ook koud en toch gaat de zichtbare zon sneller, want hij is eerder weer onder. ;)

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu alleen nog een verklaring voor de kortere dagen in de winter; de lucht is ook koud en toch gaat de zichtbare zon sneller, want hij is eerder weer onder.

Misschien omdat een dag en een nacht samen 24 uur duren? Als de nacht langer duurt omdat de zon door de kou langer moet reizen onder de grond door dan duurt toch automatisch een dag korter? Kou? trager? vloeibaar wordt door kou stroperiger?

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:die lex hoger had ingeschat. 24 uur min lange nacht is nu eenmaal altijd een korte dag

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, nee, Kruimel, hier moet ik je toch even corrrigeren. Het heeft te maken met verschil in massa. Door een vaste stof (grond) gaat de verplaatsing nou eenmaal trager dan door gas (lucht).

Hoe verklaar je dan dat hij zomers sneller door de vaste stof heen gaat dan in de winter? Zomers gaat de zon toch ook onder de grond door om onder aan de kaart weer omhoog te gaan?

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:Honk if you love peace and quiet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimel, je hebt het niet op Duitsers, maar in je bekrompen visie over de vorm van onze aardkloot, zul je dan toch moeten toegeven dat voor jou gezien daar in Drenthe de zon elke dag in Duitsland weer boven de grond komt. En je weet het: geen zon, geen leven. Dus wees die Duitsers maar dankbaar, dat ze elke dag de zon als een soort vlieger oplaten om op jouw mooie bolletje te schijnen. :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimel, je hebt het niet op Duitsers, maar in je bekrompen visie over de vorm van onze aardkloot, zul je dan toch moeten toegeven dat voor jou gezien daar in Drenthe de zon elke dag in Duitsland weer boven de grond komt. En je weet het: geen zon, geen leven. Dus wees die Duitsers maar dankbaar, dat ze elke dag de zon als een soort vlieger oplaten om op jouw mooie bolletje te schijnen.  ;)

Dat de aarde plat is, dat geloven we graag. Zeker als je weet dat alle travelbugs uit de race er al bijna afgevallen zijn. Maar dat Williii denkt dat Kruimel een mooi bolletje heeft???????

Volgens mij heeft hij altijd een pet of een hoed op, misschien om zijn bolletje te beschermen tegen de warme stralen van de zon? Ik weet het niet. Maar als je het hebt over een mooi bolletje.... hier is die van Ruud, ik poets hem elke dag op.

5b5fd597-e6bc-45aa-9683-9b032ec93891.jpg

 

groetjes Marja :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe verklaar je dan dat hij zomers sneller door de vaste stof heen gaat dan in de winter?

Dat heb je zelf verklaard: in de zomer is de grond warmer, waardoor de dichtheid afneemt en de zon er sneller doorheen kan. En dat moet ook wel, want de zon moet 's zomers overdag een langere weg afleggen dan 's winters overdag. Hij heeft daar dus meer tijd voor nodig en omdat er, zoals je zelf aangaf, maar 24 uur in een dag zitten, moet die tijdwinst komen door de verplaatsing 's nachts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat Williii denkt dat Kruimel een mooi bolletje heeft???????
Een mooi bolletje? Ik ben straight hoor. En volgens mijn kapster heb ik dik haar en nergens inhammen. Maar dat geeft niets. Kaal vind ik ook mooi en ik zou er geen probleem hebben om geheel kaal te worden. Vinden vrouwen sexy. Kun je het voorstellen een lekkere glimmende bolle kop en pens.

 

Tjee ik vind het volgende veel erger:

 

Kruimel, je hebt het niet op Duitsers, maar in je bekrompen visie over de vorm van onze aardkloot

Dat je meldt dat ik het niet zo op heb met Duitsers, zie ik als een geweldig compliment, bijna een staande ovatie. Dan vergeet je nog dat ik hetzelfde denk over Fransosen en Amerikanen. Maar, dat je me in een adem ook nog bekrompen noemt op mijn visie over de vorm van onze aarde, dat doet enorm pijn. Ik weet niet waar ik dat aan verdiend heb. En dat terwijl het nog Kerst is. Dit komt aan als een dolksteek. Ook gij Brutus?

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:Straks gaat die eikel ook nog vertellen dat er echt mensen op de maan hebben gelopen, sommige kun je echt alles wijsmaken. Bestaat de Kerstman soms ook??? Hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat Williii denkt dat Kruimel een mooi bolletje heeft???????
Een mooi bolletje? Ik ben straight hoor. En volgens mijn kapster heb ik dik haar en nergens inhammen. Maar dat geeft niets. Kaal vind ik ook mooi en ik zou er geen probleem hebben om geheel kaal te worden. Vinden vrouwen sexy. Kun je het voorstellen een lekkere glimmende bolle kop en pens.

Ik heb inhammen, volgens mijn kapster (Marja) dun haar en sexy dat ze me vindt ;)

Zit ik wat betreft berichtjes al aan mijn tax???

:ph34r: Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...