Spring naar bijdragen
  • 0

Mapsource En Basecamp

Vraag

Geplaatst

Reeds enkele maanden ben ik in discussie met de helpdesk (be) van Garmin. Zoals ik hier al in verschillende berichten heb gelezen: er bestaat een wanverhouding tussen vertikale en horizontale afstanden in het beeld van zowel Mapsource als BaseCamp. De oude versie van Mapsource had dit niet.

Al mijn uitleg wordt steeds afgewimpeld met de bewering dat het aan mijn monitor ligt. Ik zou die op een verkeerde resolutie hebben ingesteld.

Zijn er gebruikers die dit probleem niet hebben? Of zijn er slechts een paar enkelingen die last hebben van dit fenomeen? Zou het kunnen dat veel gebruikers dit probleem niet onderkennen?

De test die men kan uitvoeren is heel simpel. Plaats gewoon een waypoint op een plan. Geef in de eigenschappen aan dat er een cirkel moet getekend worden rond dit punt (nabijheidsgrens) van bvb 1000m. Indien de getekende cirkel rond is, dan zou ik dat een wonder noemen, want bij mij is dit steeds een ovaal.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ik heb het even uitgeprobeerd in Mapsource en ook ik heb een ovaal om het waypoint staan. Maar als ik naar alle vier de windstreken de afstand van uit het hart van het waypoint meet dan is dat naar alle vier de kanten gelijk.

Heb je hier wat aan?

• 0
Geplaatst
Ik heb het even uitgeprobeerd in Mapsource en ook ik heb een ovaal om het waypoint staan. Maar als ik naar alle vier de windstreken de afstand van uit het hart van het waypoint meet dan is dat naar alle vier de kanten gelijk.

Heb je hier wat aan?

Bedankt voor uw antwoord.

Indien u bedoelt dat de afstand van uit het midden van het ovaal tot aan de rand in alle richtingen even lang is (in meters of kilometers), dan betekent dit toch dat uw beeld vervormd is. Het plan wordt getekend alsof het een beetje achterover tegen een muur is gaan liggen.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb net even gekeken, en ook bij mij is de cirkel niet rond, maar heel erg ovaal. Veel breder dan hoog. Ik heb een schermresolutie van 1920x1080 (breedbeeld)

bewerkt door Peetee
  • 0
Geplaatst
Reeds enkele maanden ben ik in discussie met de helpdesk (be) van Garmin. Zoals ik hier al in verschillende berichten heb gelezen: er bestaat een wanverhouding tussen vertikale en horizontale afstanden in het beeld van zowel Mapsource als BaseCamp. De oude versie van Mapsource had dit niet.

Al mijn uitleg wordt steeds afgewimpeld met de bewering dat het aan mijn monitor ligt.

Opmerkelijk dat de helpdesk van Garmin niet op de hoogte is van het feit dat de afstanden in MapSource bij de laatste versies ovaal worden weergegeven. Wil je de afstanden hebben zoals ze behoren te zijn, dan zit er maar 1 ding op en dat is versie 6.13.7 installeren.

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Opmerkelijk dat de helpdesk van Garmin niet op de hoogte is van het feit dat de afstanden in MapSource bij de laatste versies ovaal worden weergegeven. Wil je de afstanden hebben zoals ze behoren te zijn, dan zit er maar 1 ding op en dat is versie 6.13.7 installeren.

Het is een heen-en-weerschrijven dat blijkbaar telkens bij een nieuweling terecht komt. Alles van vooraf aan terug uitleggen, met telkens het verlossende antwoord: het is te wijten aan uw beeldscherm, verkeerd ingesteld.

Ik wacht dus nog altijd op de gebruiker die er geen last van heeft.

bewerkt door Mdri
  • 0
Geplaatst

Het is een heen-en-weerschrijven dat blijkbaar telkens bij een nieuweling terecht komt. Alles van vooraf aan terug uitleggen, met telkens het verlossende antwoord: het is te wijten aan uw beeldscherm, verkeerd ingesteld.

Ik wacht dus nog altijd op de gebruiker die er geen last van heeft.

Het is iets wat in de laatste versies van MapSource optreed. En inderdaad de afstanden zijn gelijk. Het is een probleem wat alleen Garmin kan oplossen en niet de instellingen van welke monitor dan ook.

Ze proberen de schuld gewoon ergens neer te leggen waar hij niet hoort. Ook de leveranciers van Garmin artikelen hebben er last van.

• 0
Geplaatst
Wil je de afstanden hebben zoals ze behoren te zijn, dan zit er maar 1 ding op en dat is versie 6.13.7 installeren.

Ik werk met Mapsource Versie 6.15.6, en heb geen problemen. Bij mij is een cirkel een cirkel.

Maar ik werk met monitoren met een verhouding 3/4, en niet een breedbeeld monitor.

Misschien ligt het daar aan.

Als voorbeeld geef ik een ander programma die daar moeite mee heeft. Flight simulator 9:

de instrumenten zijn rond op een 3/4 monitor, maar ze zijn ovaal op een 9/16 monitor...

• 0
Geplaatst

Het heeft niets met de het type of de instellingen van je monitor te maken.

Hier vier waypoints met een zone van 1.000 km.

mapsource%20ovaal.jpg

Ik denk dat de oorzaak bij de gebruikte kaart datum gezocht moet worden.

In plaats van het tekenen van de kaart op het scherm met een vaste meters/pixel verhouding gebruiken ze nu een vaste graden/pixel verhouding.

En omdat er in de breedtegraad meer meters gaan dan in de lengtegraad krijg je een ovaal op het scherm als je een cirkel op de kaart wilt tekenen.

Wat het effect nog eens versterkt is hoe verder van de evenaar deste minder meters er in de lengtegraad zitten waar door de ovaal nog breder wordt.

• 0
Geplaatst

Heeft dit te maken dat we een bolling (van de aarde) op een plat vlak moeten weergeven (de monitor) zeker als de afstenden wat groter zijn als op het plaatje zal dit zeker effect hebben

• 0
Geplaatst

Inderdaad, met deze versie zijn alle problemen, ivm het vertekend beeld, van de baan.

Van harte dank voor uw tussenkomst.

• 0
Geplaatst
Het heeft niets met de het type of de instellingen van je monitor te maken.

Hier vier waypoints met een zone van 1.000 km.

Ik denk dat de oorzaak bij de gebruikte kaart datum gezocht moet worden.

In plaats van het tekenen van de kaart op het scherm met een vaste meters/pixel verhouding gebruiken ze nu een vaste graden/pixel verhouding.

En omdat er in de breedtegraad meer meters gaan dan in de lengtegraad krijg je een ovaal op het scherm als je een cirkel op de kaart wilt tekenen.

Wat het effect nog eens versterkt is hoe verder van de evenaar deste minder meters er in de lengtegraad zitten waar door de ovaal nog breder wordt.

Mijn datum is ingesteld op WGS84, maar behalve "datum" is ook nog de soort "projectie" van belang.

Projectie op een vlak, cilinder of kegel.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...