Spring naar bijdragen

Caches in TomTom formaat (.ov2)


bussie

Aanbevolen berichten

Op de site van TomTom is software te downloaden die een tekstfile omzet naar een Point Of Interest database.

 

Nu lijkt het me wel aardig om de caches in TomTom te hebben, zodat je die op de kaarten kan zien liggen.

Onderstaand is een beschrijving hoe het tekstbestand ingedeeld moet zijn om er .ov2 van te kunnen maken.

MAKEOV2 1.1

===========

 

The use of MAKEOV2.EXE is as follows:

 

    MAKEOV2 inputfilename [outputfilename]

 

The input file should be a text file (extension ASC is recommended!) that

should simply contain lines of text. Any line starting with a semi-colon

will be ignored. Empty lines will also be ignored. All other lines are

expected to represent points of interest. Such a line should specify a

longitude, a latitude and a name, seperated by commas.

 

It is recommended that the name is put between double quotes.

 

A name should not contain double quotes. Longitudes and latitudes may be

specified either as degrees and fractions of degrees, or in degrees,

minutes and seconds. Both colons and single-quote/double-quote notation

may be used for minutes and seconds. So, all the following lines are

all equivalent:

 

 

53.5 , 4 , "Truckers Restaurant La Bamba"

53.5000000 , 4.00000000 , "Truckers Restaurant La Bamba"

53'30"00 , 4'00"00 , "Truckers Restaurant La Bamba"

53'30 , 4'0 , "Truckers Restaurant La Bamba"

53:30:0 , 4 , "Truckers Restaurant La Bamba"

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik op een makkelijke manier zo'n tekstbestand kan aanmaken om dit voor elkaar te krijgen?

 

Ik neem aan dat er veel andere TomTom gebruikers zijn die hier wel gebruik van zouden willen maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tja, waarom gemakkelijk doen als het moeilijk kan....... :D

 

Ga naar dit draadje en download het progje en installeer het.

 

Nu kun je bestaande loc files of gpx files die gebruikt worden als waypoints op geocaching.com converteren naar allerlei bestanden en dus ook naar OV2 files gebruikt in TomTom.

 

Als je een bestaande waypoint of een hele serie waypoints converteert naar TomTom dan geeft je het bijvoorbeeld de naam geocaching.ov2 Je saved deze file naar de directory "Benelux Navigator Map" die aangemaakt is door TomTom. In deze directory vind je ook alle andere OV2 files die gebruikt wordt door TomTom.

 

je zorgt dat je een icoontje krijgt die grebruikt wordt in TomTom met dezelfde naam. geocaching.bmp en dan ben je klaar. Nu kun je alle dagen alle caches van nederland als ov2 file aanmaken, je klikt op het icoontje van een cache en je wordt naar de cache gebracht of in de buurt van de cache.

 

Zo gebruik ik geocaching.ov2 als file om de caches die ik die keer wil bezoeken. Dan heb ik nog maagden.ov2 en bugs.ov2 enz.

 

Om alles online te zetten is me ff teveel werk.

 

Geef via een pb maar even je emailadres en ik zal je een aantal voorbeelden sturen met de icoontjes die ik erbij heb gemaakt.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r: Wanna know all my secrets? Ask my teddybear!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de info, Kruimeldief!

 

Ik had het draadje al eerder gelezen en ook de site van het progje al eens bezocht maar het is niet duidelijk dat er ook .ov2 bestanden mee gemaakt kunnen worden.

Aangezien er heel veel programma's verkrijgbaar zijn en ik niet alles dat beschikbaar is wil downloaden en uitproberen ben ik dus nooit verder gekomen dan kijken op de website.

 

Ik ga het gelijk uitproberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant!

Ik was al op zoek naar een tooltje om simpel ov2 bestanden aan te kunnen maken. Ik weet dat Gartrax het kan, maar heb daar nog niet naar gekeken.

In principe wil ik alle conversies direct vanuit CacheMaps aan kunnen sturen. Voor de meeste conversies gebruik ik GPSBabel via CacheMaps, maar die kent TomTom nog niet als output. Dus dit lijkt me een prima aanvulling.

Ik zal een cax-file maken om dit te realiseren

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik op een makkelijke manier zo'n tekstbestand kan aanmaken om dit voor elkaar te krijgen?

Als je CacheMaps gaat gebruiken dan kan je (zodra ik dit heb geimplementeerd) zelf aangeven welke caches je naar TomTom wilt sturen en maakt ie met één druk op de knop het ov2 bestand voor je aan.

 

P.S. Weet iemand waar de definities van de specifieke TomTom ov2-bestanden te vinden zijn? Dan kunnen we ook tooltjes als loc2ov2 en gpx2ov2 maken. Scheelt weer een paar stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.S. Weet iemand waar de definities van de specifieke TomTom ov2-bestanden te vinden zijn? Dan kunnen we ook tooltjes als loc2ov2 en gpx2ov2 maken. Scheelt weer een paar stappen.

Was de beschrijving die ik in het eerste bericht had gezet waaraan een tekstbestand moet voldoen voor conversie naar .ov2 niet voldoende? Anders moet je maar eens op dit adres kijken voor nog meer conversie progjes voor TomTom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.S. Weet iemand waar de definities van de specifieke TomTom ov2-bestanden te vinden zijn? Dan kunnen we ook tooltjes als loc2ov2 en gpx2ov2 maken. Scheelt weer een paar stappen.

Was de beschrijving die ik in het eerste bericht had gezet waaraan een tekstbestand moet voldoen voor conversie naar .ov2 niet voldoende? Anders moet je maar eens op dit adres kijken voor nog meer conversie progjes voor TomTom.

Het asc-tekstbestandje is duidelijk. Wat ik zoek is de definitie van het ov2 bestand. Zodat ik zonder tussenkomst van het asc bestand direct van een loc-bestand een ov2 kan maken. Ik zal ook P-Terminator even PM-en. Die maakt ook ov2 aan met Gartrax, dus die moet het hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het bestandsformaat van een .ov2 file kan je vinden op de TomTom site in de SDK documentatie:

http://www.tomtom.com/images/ttnavsdk_manual.pdf

 

In C# ziet de code om een waypoint te schrijven er dan zo uit:

 

void WriteOv2WaypointType2(BinaryWriter w, double lat, double lon, string name)

{

byte type = 2;

Int32 longitude = (Int32)Math.Round(lon * 100000, 0);

Int32 latitude = (Int32)Math.Round(lat * 100000, 0);

 

if (name.Length > 12)

name = name.Substring(0, 12);

 

Int32 length = 13 + name.Length + 1;

 

w.Write(type);

w.Write(length);

w.Write(longitude);

w.Write(latitude);

w.Write(name.ToCharArray());

w.Write((byte)0);

}

 

 

Groeten,

 

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.poihandler.com/

 

Wellicht beantwoordt deze link ook aan de vraag,

hier is het helemaal niet nodig om met andere progies te werken alles staat er reeds

 

GRTZ

Daar ben ik het niet mee eens. Je bent hier wel afhankelijk van het up to date blijven van de caches. Die PDA-man heeft wel mooi alle caches van Nederland ge-upped, maar de laatste update is van 3 augustus.....

 

terwijl bovenstaande progjes in no time alles up to date hebben. Gewoon de locfile van .com downloaden en converteren met een druk op de knop en je ov2 is klaar. Even overzetten naar de plaats waar je directory van TomTom is op je pocket en thats all. Alles met elkaar een minuutje werk. Online op .com ben je toch al om de juiste caches te vinden.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :eek: Hoge bomen maken lange planken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar als ik dat doe, en ik in TomTom op de cache druk, dan krijg ik gccfg8w of zoiets en niet de cache naam.

Om dat te veranderen moet ik voordat ik het logfile converteer de namen veranderen, een voor een. Of weet iemand er een handiger manier voor???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Gartrax rechtermuisklik, select all, autorename.

 

Alle caches krijgen dan de eerste 8 of 10 karakters die bij de cache horen. Zo komen ze ook bij mij in de GPS te staan. Alles gaat daarna vanzelf, ook al heb je een file van 500 caches.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :eek: Ik houd niet van water; je weet nooit wat de vissen erin hebben gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.poihandler.com/

 

Wellicht beantwoordt deze link ook aan de vraag,

hier is het helemaal niet nodig om met andere progies te werken alles staat er reeds

 

GRTZ

Daar ben ik het niet mee eens. Je bent hier wel afhankelijk van het up to date blijven van de caches. Die PDA-man heeft wel mooi alle caches van Nederland ge-upped, maar de laatste update is van 3 augustus.....

 

terwijl bovenstaande progjes in no time alles up to date hebben. Gewoon de locfile van .com downloaden en converteren met een druk op de knop en je ov2 is klaar. Even overzetten naar de plaats waar je directory van TomTom is op je pocket en thats all. Alles met elkaar een minuutje werk. Online op .com ben je toch al om de juiste caches te vinden.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het handig is om de caches die je al gedaan hebt niet meer in het bestand op te nemen, of de caches die je waarschijnlijk toch niet snel zal doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...