Spring naar bijdragen

hoogtepunt ivm kalibreren


Fientje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Met de vakantie al weer bijna voor de deur, lijkt het me toch zinnig dat ik de hoogtemeter eens ga kalibreren. Maar dan moet ik weten hoe hoog ik zit.

Mijn vraag is weet iemand een punt waarvan de exacte hoogte bekend is zodat ik daar naar toe kan gaan om te kalibreren.

 

Als het effe kan graag bij mij in de buurt: zeg maar ergens tussen Utrecht en Amersfoort.

 

 

Fientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat heeft totaal géén nut.

 

Een barometische hoogtemeter (zoals in de Vista, een luchtdrukmeter dus) moet je dagelijks kalibreren en als het weer omslaat wel vaker. Dat komt omdat het hoogteverschil wordt berekend aan de hand van luchtdrukverschillen. Hoger in de bergen wordt de luchtdruk lager en als je een hoge of lagedrukgebied boven je hoofd hebt veranderd het natuurlijk ook.

 

Hoe moet dat dan wel: Je gebruikt de hoogtemeter alleen in de bergen. En in de bergen is op elke pas en top wel een bord met de juiste hoogte of anders is dat wel op de topo kaart te vinden. Je neemt dus even de tijd om aan het begin van de dag te stoppen bij z'n bord en kalibreer op dat moment je hoogte.

 

De afgelezen barometerdruk kan je alleen ijken als met een andere barometer (dus niet afgaan op de opgegeven waarden in een of ander weerbericht)

 

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O... nou bedankt, Stefanne.

 

Jij bent duidelijker dan de handleiding, die ik toch nog eens goed ga lezen.

 

Hoewel... is er niet zoiets als een leuke cursus over dit soort zaken waar mijn hiaat in mijn algemene ontwikkeling op dit gebied eens wat wordt bijgespijkerd?

 

Fientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel...  is er niet zoiets als een leuke cursus over dit soort zaken waar mijn hiaat in mijn algemene ontwikkeling op dit gebied eens wat wordt bijgespijkerd?

is het mischien een idee om weer een kabouterevent te organiseren

net als vorig jaar.

twinlife wil ook wel bijgespijkerd worden en ik denk ook wel

andere cachers.

wie o wie voelt er iets voor om dit weer te organiseren.

ik kan het draadje niet 1 2 3 terug vinden maar de vorige keer

moet een suc6 geweest zijn.

 

wij melden ons zeker aan

 

gr twinlife

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoogtemeter :

de hoogtemeter in Uw GPS : tamelijk onbetrouwbaar, tis te zeggen, als Uw GPS een 5-tal minuten onbeweeglijk ligt is de hoogtemeting min of meer correct.

 

Barometrische hoogtemeter (ikzelf heb een Thommen)

is eigenlijk enkel te gebruiken in kombinatie met een stafkaart, en het werkt zo:

voor je aan een tocht begint kijk je op de stafkaart hoe hoog je zit(hoogtelijnen tellen)

je bent lekker aan het wandelen en na een uurtje of zo kijk je op de stafkaart weer hoe hoog je zit en controleer met hoogtemeter.

En zo verder.

Wat is nu het nut van die hoogtemeter als je toch constant met de kaart moet vergelijken?

Wel, je kan een kaartleesfout maken en denken dat je verloren gelopen bent, dan is de hoogtemeter één van de instrumenten om te bepalen waar je kan zitten (standlijn-bepaling), en als je regelmatig hebt gecontroleerd, is de meting betrouwbaar.

Als er meerdere uren zijn verstreken zonder controle kan je makkelijk 100 meter hoogtefout hebben.

 

Tweede gebruik van de hoogtemeter: als weervoorspeller: als (bij stilstand in een basiskamp bijvoorbeeld) je merkt dat je plots hoogte wint (a rato van zo'n 50 meter per uur) kan je er donder op zeggen dat er gedonder komt(den barometer zakt,...)

in het omgekeerde geval, als je hoogte "verliest" bij stilstand, is er mooi, bestendig weer op komst.

 

Christiaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het mischien een idee om weer een kabouterevent te organiseren

net als vorig jaar.

twinlife wil ook wel bijgespijkerd worden en ik denk ook wel

andere cachers.

wie o wie voelt er iets voor om dit weer te organiseren.

Ik heb toch niks te doen B) dus misschien wil ik wel wat op touw zetten.

Maar dat hangt af van de belangstelling. Wordt dan omgeving Heerde/Epe en ik wil zien dat ik dan ons scoutinggebouw kan 'misbruiken'

Interesse?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan moet ik weten hoe hoog ik zit.

 

Als het effe kan graag bij mij in de buurt: zeg maar ergens tussen Utrecht en Amersfoort.

Je weet niet precies waar je woont? :rolleyes:

 

Als er een vliegveld in de buurt ligt, kun je te weten komen hoe hoog je zit. Ieder vliegveld, hoe klein ook, weet hoe hoog het zit. Daar kun je dus ook de boel calibreren.

 

GRTZ

 

Kruimeldief B)Hoogtepunt?? Het hoogtepunt van een sinaasappel: de persconfrontatie.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan moet ik weten hoe hoog ik zit.

 

Als het effe kan graag bij mij in de buurt: zeg maar ergens tussen Utrecht en Amersfoort.

Je weet niet precies waar je woont? :rolleyes:

 

Als er een vliegveld in de buurt ligt, kun je te weten komen hoe hoog je zit. Ieder vliegveld, hoe klein ook, weet hoe hoog het zit. Daar kun je dus ook de boel calibreren.

 

GRTZ

 

Kruimeldief B)Hoogtepunt?? Het hoogtepunt van een sinaasappel: de persconfrontatie.

.

Op sommige kaarten staan ook hoogtes, let op je Vista moet zeker 20 minuten aanstaan!

De hoogte aangave van mijn Vista klopt aardig met de hoogtes welke in Frankrijk aangegeven worden.

Het verschil was meestal niet groter dan 10 m.

Hier in noord Nederland zijn er niet zulke grote hoogte verschillen, Emmen ca 22 m, Assen ca 16m.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op sommige kaarten staan ook hoogtes, let op je Vista moet zeker 20 minuten aanstaan!

De hoogte aangave van mijn Vista klopt aardig met de hoogtes welke in Frankrijk aangegeven worden.

Het verschil was meestal niet groter dan 10 m.

Hier in noord Nederland zijn er niet zulke grote hoogte verschillen, Emmen ca 22 m, Assen ca 16m.

Tja, of je doet onze cache "De Schans" in Emmen en je weet dan exact hoe hoog je zit en je zit dan meteen op de hoogste punt van Emmen :rolleyes:

 

GRTZ

 

Kruimeldief B) die eigenlijk maar heel sporadisch op zijn hoogtemeter/barometer kijkt van zijn 76S

 

Ik ben niet contactgestoord, ik weet alleen nooit hoe ik in gesprek kom met anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, of je doet onze cache "De Schans" in Emmen en je weet dan exact hoe hoog je zit en je zit dan meteen op de hoogste punt van Emmen
Ergens tussen de 62 en 66 meter.

Ik vond die afgedekte vuilnisbelt veel interesanter toen er nog geen bomen op stonden.

Lekker helling vliegen met de rc modelzwever!

Het stonk toendertijd nog wel behoorlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ons landje hebben we het kwa hoogte makkelijk: gezien de nauwkeurigheid waarbij GPS-en de hoogte meten, dan wel. Wil ik de hoogte weten dan loop ik naar een watertje en zoek een NAP-peilschaal op. En zelfs in Zuid-Limburg, waar je de grootste bobbels hebt, is altijd wel een schutsluisje oid te vinden in de buurt met NAP-schaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...