Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
welke schaal wil jij gebruiken om te geocachen dan ???

1:10.000 lijkt mij zeer geschikt... :thumbup:

1:50.000, met kaarten van 1:10.000 heb je véél te véél detail... :D

Ja, ook daarbij geldt : ieder zijn ding...

:D

Geplaatst
Maar dat is de 450 en niet de 450T. Jammer! Ik werd al blij en begon mijn portemonee al te trekken. :thumbup:

edit: net even gekeken'de 450 T is 345. Ook geen slechte prijs.

Vergeet niet min 10€ verzendkosten er bij te tellen

Geplaatst
@ Sukor: en waar heb je hem vandaan/prijs?

Futurumshop 429 incl btw+bezorgkosten. Binnen 2 dagen goed geleverd

Geplaatst

Toch wel een hoop centjes. Geef je binnenkort ook wat gebruikerservaring door, hier? Ik moet nog even over de streep worden gehaald.

Geplaatst
Toch wel een hoop centjes. Geef je binnenkort ook wat gebruikerservaring door, hier? Ik moet nog even over de streep worden gehaald.

Is relatief. Ik weet van deze shop die betrouwbaar is en goed levert. Dit is voor mij wel wat waard.

Heb hiervoor drie jaar met explorist 100 gecached. Op het eerste zicht werkt de 450T wel makkelijk, basiskaart lijkt nog afdoende. Moet alleen even kijken hoe het allemaal werkt met downloaden van GPS -files ed

Geplaatst

Daar heb je gelijk in. Goedkoop kan, als het eventjes tegenzit, ook wel eens duurkoop worden. Dan heb je liever een leverancier wat meer in de buurt.

Geplaatst

Kijk eens naar mijn eerdere post

Had ik al met veel interesse gelezen. Waarvoor mijn dank. Maar hoe meer mensen ik over het toestel hoor, hoe beter ik er een mening over kan vormen (buiten er gewoon zelf eentje kopen en ermee aan de gang gaan, natuurlijk).

Geplaatst (bewerkt)

Hij zal hetzelfde werken als de 550T. Heb al eens eerder gezegd. Voor het fotogedeelte hoef je het niet echt te doen. Dat is kwalitatiief niet hoogstaand. Bij goede weersomstandigheden gaat het allemaal wel, maar het ontstijgt zeker de kwaliteit van een mobieltje niet.

De andere features werken wel goed. Had voorheen een 60Csx. Vooral de weergave van het kaartmateriaal ziet er veel gelikter uit en je hebt ook een beter overzicht door het grotere scherm. Bij fel licht is de zichtbaarheid wat minder dan je zou mogen verwachten. Ook bij "volle verlichting". Door de achtergrond wit te houden, wordt dit wel iets verbeterd. Het batterijverbruik is een punt van aandacht. Gingen deze week op weg voor 18 caches op Schouwen Duiveland, waarvoor best wel wat kilometers afgelegd moesten worden. Af en toe ook een korte multi er tussendoor. Dan blijft de GPS konstant aan voor navigatiedoeleinden, hetgeen hij overigens uitstekend doet (met City Navigator kaarten). Na drie uur waren de batterijen (oplaadbare 2500 nimh batterijen) zo goed als leeg. Geen ramp, want we hebben meerdere setjes batterijen bij ons, maar je moet er wel rekening mee houden. Waarschijnlijk zal het batterijverbruik gunstiger worden in de zomermaanden bij hogere temperaturen. Het was deze week tamelijk koud.

Het touchscreen gedeelte werkt voorbeeldig. Met weinig aanrakingen ben je waar je wezen moet. Alles vereist enige gewennin g. Dat is hier ook zo. Maar in vergelijking met de 60CSx gaat het allemaal een stuk sneller.

De nauwkeurigheid is goed, ook in bosrijk gebied. twee weken geleden gingen we op stap in regenachtige weersomstandigheden en dan wil de naald nog wel eens alle kanten opstuitereren. De ervaring leert dan, dat als je hem even rust gunt het wel weer goed komt.

We hebben wel al een paar keer ervaren, dat de GPS tijdens het cachen "op zwart slaat". Hij moet dan weer opnieuw opgestart worden en gaat dan weer vrolijk verder. Het hoe en waarom is ons nog niet duidelijk geworden. Wij weten ook niet, of anderen dan ook wel eens last van hebben. We constateren wél, dat het batterijverbruik altijd een streepje lager geeft na zo'n uitval. Het verband ontgaat ons echter.

Papierloos geocachen gaat uitstekend. Wij laden de caches in de GPS via GSAK. Dan verdwijnen de HTML tags, die we wel krijgen als we rechtstreeks vanaf geocaching.com laden. De tekst is uitstekend te lezen. Ook korte multi's zijn zo wel te doen. Voor langere met veel vragen blijven we papier prefereren.

Voor wat betreft de "T" nog even het volgende. Indien je al over goed kaartmateriaal beschikt (een combinatie van City Navigator en Topo Benelux 2010 bijvoorbeeld), dan is het basismateriaal op de GPS eigenlijk overbodig. Wij gebruiken het niet, maar het is misschien handig, wanneer je in het buitenland bent. Jammer is het ook, dat de basiskaarten niet routeerbaar zijn.

Maar de algemene indruk is erg plezierig en wij kunnen het apparaat eenieder aanbevelen. (Wij hebben het apparaat inmiddels een maand of vier en we hebben er al zo'n 300 caches mee gedaan, dus enige ervaring is er al!!!)

bewerkt door Gerrit Tabak
Geplaatst

Prima! Duidelijk en goed verhaal! Ik heb zelf een 60Cx. We zitten(zaten) in een vergelijkbare situatie. Multies lopen gaat dus ook makkelijk? Is het eenvoudig om naar het volgende WP te gaan? En om een volgende WP (in een multi) er in te zetten, als er bijvoorbeeld een oplossing een een WP verwerkt moet worden. Projecteren naar een volgend WP? Of zeg je dan; ja, nou, daar ben je dan wel even mee bezig. Alles is natuurlijk een kwestie van wennen. Ik hoop alleen niet dat het omslachtiger is dan bij 60Cx.

Geplaatst

Multi's lopen kan papierloos, maar je moet dan wel steeds omschakelen van beschrijving cache gedeelte naar kompas of kaart. Voor een korte multi is dat wel te doen, maar als je een multi hebt met laten we zeggen meer dan 6 vragen, dan prefereren wij absoluut een uitgeprinte beschrijving. Afgezien nog van het feit, dat de beschrijving, die in de GPS terecht komt een maximum kent van een aantal regels of woorden. Negen van de tien beschrijvingen komen er in zijn geheel op, maar als het om een multi zou gaan met 15 of meer vragen, dan heb je een beste kans, dat de laatste vragen er niet meer opstaan. Dat is balen als je bijna bij het einde bent...... Dus wel altijd even controleren of de beschrijving van de cache er in zijn geheel opstaat!!!

Het ingeven van waypoints is eenvouding. Je gaat naar "Markeer waypoint"en drukt daarop. Vervolgens kies je voor de optie "Opslaan en bewerken" en dan kies je voor" wijzig locatie" Vervolgens geef je de juiste coördinaten in. Je sluit af met een tikje op het "V" teken en gaat dan naar de menuoptie "Waarheen?". Dan druk je op waypoints en kiest het zojuist ingegeven nummer. Drukken, kies GA en de richting wordt aangegeven.

Projecteren is eenvoudiger dan is in de 60 serie. Je drukt weer op "Markeer waypoint", vervolgens opslaan en bewerken en dan neem je de onderste optie "Project waypoint" daar aangekomen geef je eerst de graden in en vervolgens de afstand. Je hebt daar de keuze uit meters, kilometers etc. Eén keer doen en je beheerst het.

Zoals het hier staat lijkt het een heel gedoe, maar in de praktijk heb je het in een paar seconden voor elkaar. Gewoon doen, zou onze brabantse zanger Frans zeggen.....

Handig van het papierlose cachen is ook, dat je naar keuze (via GSAK) een aantal logjes mee kunt laten komen en uiteraard de gedecodeerde hint. Logjes en hint zijn heel snel oproepbaar en het heeft ons toch menig keer geholpen om een cache te vinden, danwel sneller te vinden.

Onze dochter heeft overigens een Dakota 20 en we kunnen niet anders zeggen, dat veel van de opties die de Oregon serie heeft ook toepasbaar zijn op de Dakota. Voor veel minder geld is dit een fantastisch apparaatje voor mensen die lekker willen cachen en de (slechts enkele) beperkingen van de Dakota op de koop toe willen nemen. Het heeft niets met de Oregon 450T van doen, maar we willen het toch even vermelden!!! Voor iets meer dan 200 Euro ben je dan het baasje!! Papierloos cachen, projecteren, kaarten plaatsen op een optioneel kaartje, alles kan. De batterijen gaan veel langer mee dan bij een Oregon. Het beeld is iets kleiner dan dat van de Oregon, maar zeker niet hinderlijk kleiner. Dakota bezitters zullen beslist onze waarneming in deze kunnen bevestigen!!!

Maar als eerder gezegd. Wij zijn alleszins happy met de 550T (of 450T). Naar ons idee het beste wat er te koop is voor geocaching. Maar we vinden het niet meer dan fair om ook te vermelden, dat geocaching niet afhankelijk is van een dikke beurs. Ook met goedkopere apparatuur kun je prima uit de voeten.

Geplaatst

Nogmaals bedankt voor dit uitstekend relaas! Ik ga waarschijnlijk ook voor dit toestel. Misschien eventjes wachten (als ik dat volhoud) of er niet een leuke aanbieding komt (vaderdag) binnen afzienbare tijd. :dribble:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...