Bloodwoosj Geplaatst 28 december 2009 Geplaatst 28 december 2009 heel eenvoudigRD kun je vergelijken met een x en y coordinaat zo heten ze namelijk ook je moet alleen kijken hoe de coordinaten liggen zodat als je 2 lijnen maakt ze elkaar ook snijden van 2 coodinaten kun je namelijk een lijn genereren je weet de richtingcoefficient en een bekend punt is een van die 2 punten dus de lijn staat vast. Dit doe je voor beide coordinaten daarna stel je beide vergelijkingen aan elkaar. 2 vergelijkigen 2 onbekenden is oplosbaar dus heb je het snijpunt. Op de manier van omzetten naar RD kun je veel meer wiskundige berekeningen toepassen. Maakt niet uit hoe de vorm is als je maar van de tegenoverliggende punten de lijn berekent. Is elementaire wiskunde VMBO zal dit zeker krijgen. Ik kan dit ook in het veld op een klein stukje papier realiseren zonder PC-PDA enz. Kost wel beetje tijd maar lukt wel. Malyenki heeft een leuke caches met eenvoudige en gevorderde wiskunde voor de liefhebbers..... Inderdaad, dat lukt met een kladje in het veld, zo heb ik het ook ooit gedaan toen ik mijn gps nog niet zo goed kende. Wat "elementaire wiskunde" en VMBO betreft, dit is klinklare onzin. Ook op GL/TL niveau VMBO leren leerlingen dit niet. Greetz Bloodwoosj/docent wiskunde
handleiding Geplaatst 28 december 2009 Geplaatst 28 december 2009 (bewerkt) Leuk, maar van de starter niets meer vernomen. Ja, de starter heeft de cache denk ik wel gevonden http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...95-d0208bdc3224 28 december 2009 bewerkt door handleiding
Waldio Geplaatst 28 december 2009 Geplaatst 28 december 2009 Inderdaad. Hij heeft de moeilijke rekenmethode niet gebruikt. RD kun je vergelijken met een x en y coordinaat zo heten ze namelijk ookje moet alleen kijken hoe de coordinaten liggen zodat als je 2 lijnen maakt ze elkaar ook snijden van 2 coodinaten kun je namelijk een lijn genereren je weet de richtingcoefficient en een bekend punt is een van die 2 punten dus de lijn staat vast. Dit doe je voor beide coordinaten daarna stel je beide vergelijkingen aan elkaar. 2 vergelijkigen 2 onbekenden is oplosbaar dus heb je het snijpunt. Op de manier van omzetten naar RD kun je veel meer wiskundige berekeningen toepassen. Maakt niet uit hoe de vorm is als je maar van de tegenoverliggende punten de lijn berekent. Is elementaire wiskunde VMBO zal dit zeker krijgen. Ik kan dit ook in het veld op een klein stukje papier realiseren zonder PC-PDA enz. Kost wel beetje tijd maar lukt wel. Malyenki heeft een leuke caches met eenvoudige en gevorderde wiskunde voor de liefhebbers.....
handleiding Geplaatst 28 december 2009 Geplaatst 28 december 2009 Inderdaad. Hij heeft de moeilijke rekenmethode niet gebruikt. RD kun je vergelijken met een x en y coordinaat zo heten ze namelijk ookje moet alleen kijken hoe de coordinaten liggen zodat als je 2 lijnen maakt ze elkaar ook snijden van 2 coodinaten kun je namelijk een lijn genereren je weet de richtingcoefficient en een bekend punt is een van die 2 punten dus de lijn staat vast. Dit doe je voor beide coordinaten daarna stel je beide vergelijkingen aan elkaar. 2 vergelijkigen 2 onbekenden is oplosbaar dus heb je het snijpunt. Op de manier van omzetten naar RD kun je veel meer wiskundige berekeningen toepassen. Maakt niet uit hoe de vorm is als je maar van de tegenoverliggende punten de lijn berekent. Is elementaire wiskunde VMBO zal dit zeker krijgen. Ik kan dit ook in het veld op een klein stukje papier realiseren zonder PC-PDA enz. Kost wel beetje tijd maar lukt wel. Malyenki heeft een leuke caches met eenvoudige en gevorderde wiskunde voor de liefhebbers..... is idd niet de makkelijkste manier, maar is wel nauwkeurig ik heb zo namelijk al een keer een projectie thuis berekend, kon ik zo op het WP af fietsen scheelde me een behoorlijk tijdje fietsen zal de manier die hier gebruikt wordt vast wel een keer gaan toepassen, scheelt tijd en rekenwerk. en om eerlijk te zijn, ik was echt in de veronderstelling dat ik dit ooit in een ver verleden op school al een keer heb gehad 3 of 4e klas LTS electrotechniek. (of is dit niet vergelijkbaar met VMBO van tegenwoordig)
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 Misschien is er iemand die dan misschien weet wat je moet doen als je het ingewikkelder maakt? We hebben zes plaatsen, en moeten van die zes plaatsen het zwaartepunt uitrekenen. Dus niet telkens twee plaatsen met een lijn verbinden, want ze liggen niet netjes op een cirkel. Is er een programma om dit mee uit te rekenen?
Japiejoo Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 Alle coördinaten omzetten naar RD, vervolgens alle X optellen en delen door 6 en alle Y optellen en delen door 6 en dan weer terug naar WGS84. Dat is denk ik het eenvoudigste.
technetium Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 Omzetten naar RD is niet eens nodig. Gewoon met graden werken (of zelfst alleen de minuten als je niet over hele breedte- of lengtegraad werkt ook. Als je punten over meer dan een halfrond zitten moet je wat extra's doen voor het zwaartepunt, maar dan kun je met RD ook niets. Tc
Japiejoo Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 (bewerkt) Alleen kan je met graden en minuten in principe niet zomaar het gemiddelde nemen omdat de afstand tussen 2 graden lijnen niet gelijk is. Nou zal het in de meeste gevallen niet een probleem zijn wat betreft de afwijking als de punten maar dicht genoeg bij elkaar liggen. Met het omzetten naar RD was de aanname dat het in Nederland is inderdaad wel gedaan, maar dat is dus wel nauwkeuriger vanwege bovengenoemde reden. Plus meestal ook nog eenvoudiger omdat je gewoon met een decimaal systeem kan rekenen ipv het graden minuten systeem (voor de omzetting naar decimale graden dan). Er zijn uiteraard complexere manieren, maar dat is niet echt nodig lijkt me. 12 januari 2011 bewerkt door Japiejoo
technetium Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 Alleen kan je met graden en minuten in principe niet zomaar het gemiddelde nemen omdat de afstand tussen 2 graden lijnen niet gelijk is. Nou zal het in de meeste gevallen niet een probleem zijn wat betreft de afwijking als de punten maar dicht genoeg bij elkaar liggen. Klopt, is was even abuis, wat je moet doen is omrekenen naar chartesiche coordinaten. Dan kun je ze optellen en het gemiddelde berekenen. Tc
Japiejoo Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 Ja inderdaad, dat is wel gewoon overal toepasbaar.
Bloodwoosj Geplaatst 12 januari 2011 Geplaatst 12 januari 2011 Voor de niet-wiskundige: wie zich een breuk zoekt naar chartesiche coördinaten en ze niet vinden kan, die zou beter kunnen zoeken naar cartesische coördinaten. Greetz Bloodwoosj.
Broosha Geplaatst 13 januari 2011 Geplaatst 13 januari 2011 Voor de niet-wiskundige: wie zich een breuk zoekt naar chartesiche coördinaten en ze niet vinden kan, die zou beter kunnen zoeken naar cartesische coördinaten. Greetz Bloodwoosj. Dank. Hoe ga ik dit allemaal onthouden.... Hopelijk vindt ik dit draadje ooit nog terug als het aan de orde komt.....
Aanbevolen berichten