Spring naar bijdragen

Cache Inaktief. Hoe Te Melden?

Aanbevolen berichten

Het is allemaal niet zo moeilijk. In de meest gevallen is het een kwestie van logisch nadenken. Jij legt een cache, dus jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud en de staat waarin de cache moet verkeren.

Is de cache weg dan is het leuk als je daar een melding van krijgt. Je kunt dan op pad om het te controleren en te herstellen. Doe dat dan ook of anders haal hem eruit.

Ik zou niet zo snel een needs archived note plaatsen omdat ik (meestal) niet weet wat er precies met die cache aan de hand is. Een mail naar de eigenaar is altijd goed. Reageert die na enige tijd niet dan kun je een extra note op de site plaatsen zodat anderen op de hoogte zijn dat er iets met de cache aan de hand is. Daar krijgt de eigenaar dan ook weer een email van. Needs maintenance kun je dan ook plaatsen.

Wij hebben eens meegemaakt dat een team allerlei initiatieven ging tonen terwijl er met de cache niets aan de hand was. Dat maakt het er niet eenvoudiger op.

Laat de verantwoording bij de cachelegger.

Nu gaan we de reviewers lastig vallen met allerlei vragen die eigenlijk heel simpel beantwoord kunnen worden.

Eigenlijk moest er een ingang zijn waar je dit soort vragen kunt stellen. Een, of meerdere personen, die een goede kennis van zaken heeft (hebben).

Via dit forum werkt het blijkbaar niet goed genoeg terwijl hier ook veel kennis zit.

Misschien moet er ook een reviewer bij. Als Kruimeldief het zo druk heeft dat hij nauwelijks of niet voldoende kan reageren op "reviewersvragen", zal er een aktie moeten komen om hem te ontlasten.

Als hij aangeeft dat het via Twitter gemakkelijker werkt is het misschien een idee om in deze site een sms mogelijkheid in te bouwen die hetzelfde werkt als Twitter. Teams die dat niet willen hoeven dan geen Twitteraccount aan te maken.

Het is maar een idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Misschien moet er ook een reviewer bij. Als Kruimeldief het zo druk heeft dat hij nauwelijks of niet voldoende kan reageren op "reviewersvragen", zal er een aktie moeten komen om hem te ontlasten.

Als hij aangeeft dat het via Twitter gemakkelijker werkt is het misschien een idee om in deze site een sms mogelijkheid in te bouwen die hetzelfde werkt als Twitter. Teams die dat niet willen hoeven dan geen Twitteraccount aan te maken.

Die 2e reviewer is er al, dat is de KralenFee. Die helpt voor zover ik het kan zien Kruimeldief eigenlijk alleen als hij door omstandigheden achter ligt met het reviewen of er opeens een enorme aanwas aan nieuwe caches is. Aangezien de KralenFee al een tijdje niets gereviewed heeft, ga ik er van uit dat Kruimeldief de stroom van caches "makkelijk" aan kan. Mocht dat niet zo zijn, dan zijn de communicatielijnen tussen de 2 reviewers extreem kort en kan ze bijspringen.

Het grootste deel van de "frustratie" en "versplide tijd" zit hem in de dingen er omheen die niet binnen het takenpakket van de reviewers vallen, maar die wel op hun bord gedumpt worden. Een extra reviewer zou daar dus ook niet veel aan toevoegen, want ook voor die persoon zouden die activiteiten buiten zijn/haar takenpakket vallen.

Dat die extra dingen bij de reviewers terecht komen, ook al is het niet iets voor hun takenpakket, is echter ook wel weer vrij logisch. Zij zijn voor de meeste geocachers namelijk "het gezicht" van Groundspeak en spreken nog Nederlands ook. Dus een hoop mensen zullen uit onkunde/gemakzucht/... inderdaad proberen hun problemen/vragen bij de reviewers neer te leggen.

Dat de reviewers deze mailtjes "negeren" vanwege de grote hoeveelheid mail die ze daardoor krijgen vind ik vervolgens niet zo vreemd. Het is alleen wel jammer dat de mailtjes die er wel toe doen hierdoor wat ondergesneeuwd raken. Maar ook daarvoor geldt: het is een hobby, geen levensbedreigende situatie. Die extra dag, week, maand, ... is helemaal niet erg.

Een "filter" (al dan niet apart persoon of geautomatiseerd systeem) die/dat zich hier mee bezig gaat houden zou een uitkomst zijn, omdat de reviewers dan rustig kunnen reviewen en de vragers toch ergens terecht kunnen met hun vragen. Zo'n initiatief zou echter vanuit Groundspeak opgezet moeten worden, aangezien de cachers toch bij Groundspeak aankloppen bij dit soort vragen, want zij zijn de instantie waarbij de caches gelist zijn. Je kan je vervolgens echter wel weer afvragen wat zo'n filter kan toevoegen, want hij/zij/het zal vaak nee, geen idee, niet binnen mijn scope moeten verkopen. Het enige voordeel is dus dat men snel reactie op zijn mail krijgt, ook al staat daar bijna altijd "nee" in.

Dat is in mijn ogen ook het "probleem" met zo'n SMS concept. Maar een kleine fractie van de geocachers komt op de verschillende geocaching fora, dus komt in aanraking met die "feature". Het overige gros van de geocachers kent het dus niet en zal dus alsnog terugvallen op o.a. de mail. Daarnaast zegt Kruimeldief in zijn uitgebreide antwoord hierboven dat de Twitter communicatie eigenlijk alleen bedoeld is voor dingen die haast hebben. En als je realistisch gaat kijken, hoe vaak is dat nu echt?

Dit is trouwens geen aanval op flet, want ik ben het grotendeels met hun/zijn/haar verhaal eens, maar ik probeer wat context te schetsen om aan te geven dat er eigenlijk helemaal geen probleem is met de huidige situatie.

Ik ben zelf namelijk ook erg terughoudend met Needs Archived logjes. Ik heb zojuist even gekeken en heb er in mijn totale geocaching carrière 3 geplaatst. (2 daarvan zijn daarna gearchiveeerd, de derde heeft een nieuw leven gekregen daarna) Maar er zijn veel en veel meer caches waar ik ze juist expres niet geplaatst heb, juist omdat ik bang ben dat ze dan ook daadwerkelijk gearchiveerd worden, terwijl het me meestal leuke caches lijken om te doen. Een mailtje naar de eigenaren en/of Needs Maintenance logjes werken meestal veel effectiever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het officiële groundspeak standpunt mbt 'Needs Archived note' (van http://support.groundspeak.com//index.php?...age&id=134)

de reviewer heeft hier dus wel degelijk een taak, maar het logtype zou nauwelijks voor behoren te komen.

What is a Needs Archived note or logtype?

There are several instances when the posting of a "Needs Archived" note is appropriate. Upon posting this type of log an email will immediately be sent to the cache owner and the local reviewer. Here are some example situations that warrant a Needs Archived note.

1 - There is a safety, law enforcement, trespassing or similar issue requiring immediate attention. Occasionally a cache is placed in a location that is considered inappropriate for safety reasons - schools, court houses, or airports among the most common.

2 - There is no immediate problem, but it is painfully evident that the cache is missing AND the owner is missing. This is often done by geocachers who recently visited or done by the regional volunteer for the area where the cache is located.

When a reviewer receives a Needs Archived note he/she will usually:

Post a note to the cache page in response to the Needs Archived log, providing the owner with an opportunity to fix the problem, and then following up in a few weeks to make sure the issue has received attention from the owner. In cases where there's a legitimate maintenance need like a wet or possibly missing container, but not a trail of evidence that the owner has ignored their responsibility, it is appropriate to give the owner a fair chance to respond.

OR

Do nothing. Some Needs Archived notes are logged purely as a matter of frustration, either because of a personal dispute with the cache owner or an inability to find the cache. New geocachers sometimes mistakenly assume that because they cannot find the cache when their GPS zeroes out, it *must* be missing and therefore should be archived. Other folks simply choose the wrong log option by accident. Each day, there's usually an Needs Archived note that says "we really enjoyed the hike to this beautiful spot. We took a toy bear and left a screwdriver set. Thanks for the cache."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...

Deze cache (GC18JMH) wordt ook niet meer onderhouden. Ik heb de eigenaar al 2x een emailtje gestuurd en de laatste mail heb ik aangeboden de cache te adopteren. De cache ligt in een bos waar ik minimaal 5x per week kom en ik vind het een leuke cache, een multi zo dicht bij huis.

Op beide mails geen reactie en ook de notes op de cache pagina van andere cachers leveren niets op!

Jammer, jammer.

Iemand nog een idee wat nu te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze cacher heeft al 2 jaar geen cache meer gelogd en sinds december 2009 niet meer ingelogd op .com Misschine is deze persoon gestopt met zijn hobby..... of cached onder een andere NickName

Een note naar de reviewer is voldoende om de caches op de hitlist te plaatsen.....

bewerkt door Mr.Atari
quote verwijderd, het aangehaalde bericht staat erboven!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja duidelijk qua archiveren maar kun je zo'n cache nog op een of andere manier redden/hergebruiken als de originele plaatser zoals in dit geval van de aardbodem lijkt verdwenen?

Je kunt een cache uiteraard niet grabben zoals bij coins/tb's nog een red middel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...