Spring naar bijdragen

Meters Lopen Op, Terwijl Ik Dichterbij De Cache Kom??!!

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vandaag weer een cache gezocht, maar helaas niet gevonden.

Het vreemde is, dat als wij de cache via de kaart zoeken, de meters naar de cache oplopen!!! B)

Dat is echt heel vreemd. Bijna alle caches hebben we gevonden als de pijl precies op de cache stond,

maar dan zouden de meters toch ook rond 0,1 of 2 meter moeten liggen??

Maar dat kan in sommige gevallen wel eens 20 tot 30 meter schelen!!!

Het zou natuurlijk fijn zijn, dat je zowel op de kaart als op de aantal meters kan zoeken, maar dat lukt ons dus niet.... :yes:

Ik denk dat het aan een instelling moet liggen, want anders zou ik het niet weten.

Hoe gaat dat bij jullie en heeft iemand de oplossing voor ons?

Je zou ons super blij maken.... ;)

Ps: wij hebben de oregon 300

Geplaatst

Hallo Kaatje, ik maak op uit jou verhaal dat als je een cache vind de meter vaak op 0 stond. Dat is heel mooi... zij het niet dat door de omgeving of het weer (vrijezicht naar de lucht) de gps een behoorlijke miswijzing kan krijgen.

De cache zul je dus vaak ook moeten vinden door goed naar de omgeving te kijken, wat hoort er niet thuis, wat ligt er niet natuurlijk bij en meer van dat soort omgevings informatie. De gps zal je er in de buurt brengen, maar zelden er voor zorgen dat je er bovenop staat.

grtzz

Geplaatst
Hallo Kaatje, ik maak op uit jou verhaal dat als je een cache vind de meter vaak op 0 stond. Dat is heel mooi... zij het niet dat door de omgeving of het weer (vrijezicht naar de lucht) de gps een behoorlijke miswijzing kan krijgen.

De cache zul je dus vaak ook moeten vinden door goed naar de omgeving te kijken, wat hoort er niet thuis, wat ligt er niet natuurlijk bij en meer van dat soort omgevings informatie. De gps zal je er in de buurt brengen, maar zelden er voor zorgen dat je er bovenop staat.

grtzz

Ik zeg niet dat ik precies op nul meter wil staan, zoeken blijft natuurlijk leuk, maar als je naar een micro of nana opzoek met en hij wijkt 30 meter af van de kaart, dan word ik daar niet blij van.

Ik blijf het vreemd vinden, dat als met mijn gps in de hand en met de kaart naar de cache loop (ik zie de pijl richting de cache gaan) en dat de meters dan optellen.... De meters zouden dan toch moeten aftellen of zie ik het verkeerd???

Geplaatst
Heb je dat altijd of alleen bij een recente cache??

Anders even instellingen nakijken

Het is niet altijd, maar het zou toch altijd moeten kloppen??

Vandaag stonden we op de kaart Precies op de cache, terwijl het appartaat aangaf dat we er nog 28 meter vandaan waren.

We gaan dan ook twijfelen, wat is nu goed? De kaart of het aantaal meters? Meestal is de kaart het goede punt,

maar vandaag hebben we de cache niet gevonden.....

Geplaatst (bewerkt)

Het lijkt er op dat je te inderdaad hebt te maken met de miswijzing van de gps op dat moment. Ik begrijp dat je naar aanleiding van de aanwijzingen en coördinaten p de kaart ziet dat je op het goede punt bent?

Dat de meter oploopt kan. Stel:

Stel de miswijzing is 30 meter , je meter staat op 0 maar op de kaart blijkt dat je nog 30 meter noordelijk moet. Als je dan die kant op loopt zal het aantal meters toenemen ipv afnemen.

Hier is niets aan te doen. omdat je het soms hebt neem ik aan dat de instellingen in je gps wel goed staan. Dat je het soms hebt hangt dan af van hoge bomen, gebouwen, dicht blader dek of gewoon veel bewolking of regen. Ook blijkt in de praktijk nog wel eens dat het moment van de dag uitmaakt, op sommige momenten staan de meeste satellieten lager aan de horizon waardoor er eerder het signaal wordt geblokkeerd.

grtzz

bewerkt door Cernunnos
Geplaatst
Je hebt wel de WGS84 als kaartdatum ingesteld neem ik aan?

Yep!!!! Dat staat inderdaad in mijn gps (oregon 300 ) ingesteld.

Maar ben ik dan de enige die deze ervaring heeft???

Geplaatst
Het lijkt er op dat je te inderdaad hebt te maken met de miswijzing van de gps op dat moment. Ik begrijp dat je naar aanleiding van de aanwijzingen en coördinaten p de kaart ziet dat je op het goede punt bent?

Dat de meter oploopt kan. Stel:

Stel de miswijzing is 30 meter , je meter staat op 0 maar op de kaart blijkt dat je nog 30 meter noordelijk moet. Als je dan die kant op loopt zal het aantal meters toenemen ipv afnemen.

Hier is niets aan te doen. omdat je het soms hebt neem ik aan dat de instellingen in je gps wel goed staan. Dat je het soms hebt hangt dan af van hoge bomen, gebouwen, dicht blader dek of gewoon veel bewolking of regen. Ook blijkt in de praktijk nog wel eens dat het moment van de dag uitmaakt, op sommige momenten staan de meeste satellieten lager aan de horizon waardoor er eerder het signaal wordt geblokkeerd.

grtzz

Zou dat het echt zijn???

We waren wel in een dicht begroeid bos...

Dat klopt dus wel, normaal gesproken, klopt het altijd wel redelijk met wat meters afwijking daar gelaten.

Maar heb jij er dan ook last van en hoe ga jij op de laatste meters dan op zoek naar de cache??

Met de kaart of anders?? Ben benieuwd!

Geplaatst (bewerkt)
Vandaag weer een cache gezocht, maar helaas niet gevonden.

Het vreemde is, dat als wij de cache via de kaart zoeken, de meters naar de cache oplopen!!! ;)

Dat is echt heel vreemd. Bijna alle caches hebben we gevonden als de pijl precies op de cache stond,

maar dan zouden de meters toch ook rond 0,1 of 2 meter moeten liggen??

Maar dat kan in sommige gevallen wel eens 20 tot 30 meter schelen!!!

Het zou natuurlijk fijn zijn, dat je zowel op de kaart als op de aantal meters kan zoeken, maar dat lukt ons dus niet.... :blink:

Ik denk dat het aan een instelling moet liggen, want anders zou ik het niet weten.

Hoe gaat dat bij jullie en heeft iemand de oplossing voor ons?

Je zou ons super blij maken.... :thumbup:

Ps: wij hebben de oregon 300

Wij hebben vorige week dezelfde GPS gehuurd, en hadden ook dat probleem, dat de meters opliepen, terwijl de cache daar eigenlijk niet kon liggen. Terwijl de iPhone van papaBeMiX iets uit de richting lag...wij zijn er niet verder ingedoken, omdat de GPS de volgende dag toch terug moest, maar wij vonden het ook merkwaardig. En waar dat nou aan heeft gelegen :no:

Deze GPS zou het in het bos beter moeten doen, als ik de verhuurder moet geloven, dan andere GPS's.

Toen ik hem terugbracht, kreeg ik te horen, dat er een nieuwe GPS is, de Dakota 10 of 20, goedkoper en kleiner.

Wie kan me vertellen, welke fijner is????

groetjes, mamaBeMiX

bewerkt door BeMiXteam
Geplaatst
Zou dat het echt zijn???

We waren wel in een dicht begroeid bos...

Dat klopt dus wel, normaal gesproken, klopt het altijd wel redelijk met wat meters afwijking daar gelaten.

Maar heb jij er dan ook last van en hoe ga jij op de laatste meters dan op zoek naar de cache??

Met de kaart of anders?? Ben benieuwd!

De minste afwijking die we volgens mij ongeveer halen in NL onder goede omstandigheden is 3 mtr. Dit loopt echter onder slechte omstandigheden soms zelfs op naar een meter of 40. Iedereen heeft daar afhankelijk van zijn hardware in meer of mindere mate mee te maken.

Ik gebruik zelf geen losse kaart, alleen de topo kaart op mijn garmin colorado zelf maar die neemt natuurlijk de afwijken net zo hard mee.

Tja die laatste meters zijn dan in slechte omstandigheden nog wel eens lastig. Komt dan echt aan op het goed de omgeving in je opnemen, de aanwijzingen nog eens langsgaan etc. Echt ouderwets spoorzoeken zeg maar LOL. Kijk naar ongewone dingen, dingen die je opvallen, bedenk jezelf waar zou ik de cache hebben neergelegd etc. Soms zijn er subtiele aanwijzingen te vinden zoals een paar takken in de vorm van een pijl oid.

Tja en soms vind je hem dan toch nog niet, of zit je echt niet goed... that's all in the game

grtzz

Geplaatst

Dichte begroeiing is uiteraard een plausibele verklaring voor afwijking. Maar mogelijk kan het ook iets anders zijn: heb jij het elektronisch kompas aanstaan? Mijn ervaring (met Garmin 60 CSx) is dat als het elektronisch kompas aan staat, en ik een stuk loop, dat hij ook heel raar reageert. Het elektronisch kompas heb ik daarom nooit meer aan.

Geplaatst

ik had wel eens een avond gehad dat alles een afwijking van ca.50 meter had! het kan wel eens helepn de batterijen er op nieuw in te doen en de oregon op te starten.

peterseli

Geplaatst
Dichte begroeiing is uiteraard een plausibele verklaring voor afwijking. Maar mogelijk kan het ook iets anders zijn: heb jij het elektronisch kompas aanstaan? Mijn ervaring (met Garmin 60 CSx) is dat als het elektronisch kompas aan staat, en ik een stuk loop, dat hij ook heel raar reageert. Het elektronisch kompas heb ik daarom nooit meer aan.

Ik heb wel mijn compas op " auto " staan...

Moet ik dat dan op " uit " zetten???

Is dat het gene wat je bedoeld?

Geplaatst (bewerkt)

Dat is zover ik na kan gaan op forums bij de colorado geen probleem. Bij de 60csx wordt het inderdaad wel eens genoemd als probleem maar ook daar zou het na een update beter moeten gaan.

@Kaatje kompas dus gewoon aan laten staan. Zoals je al omschrijft is het soms dus ligt niet aan je kompas maar echt aan het eerder door mij genoemde probleem.

grtzz

bewerkt door Cernunnos
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...