Spring naar bijdragen

HP PDA met gps-unit


Aanbevolen berichten

Een collega van mij heeft een HP 1940 palmtop gekocht met TomTom-navigatie. Maar hij krijgt telkens de melding dat 'de gps-ontvangst onbetrouwbaar is'. Die melding kwam zelfs bovenop een Rotterdamse flat. Er is een bluetooth-verbinding tussen de PDA en de gps-ontvanger.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Over de gemaakte verbinding moet wel volgens gelijke richtlijnen met elkaar gecommuniceerd worden: oftewel via hetzelfde protocol.

Weet je dus zeker dat TomTom volgens bijv. NMEA praat en je GPS ook? (Kan natuurlijk ook een ander protocol zijn dan NMEA, maar deze ken ik toevallig.) Ook moeten de snelheden (in baud, bijv. 4800) aan elkaar gelijk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een collega van mij heeft een HP 1940 palmtop gekocht met TomTom-navigatie. Maar hij krijgt telkens de melding dat 'de gps-ontvangst onbetrouwbaar is'. Die melding kwam zelfs bovenop een Rotterdamse flat. Er is een bluetooth-verbinding tussen de PDA en de gps-ontvanger. 

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Allereerst moet natuurlijk de PDA en de BT GPS elkaar zien en een verbinding hebben gemaakt, oftewel ze moeten "bonded" worden. Ze moeten elkaar zien en dmv een code die op de GPS vermeld is verbonden worden. De code is een password dat nodig is tussen 2 BT apparaten. Meestal is het 0000 of 0183. Dat zal wel al gebeurd zijn omdat de melding komt dat de ontvangst onbetrouwbaar is. Dus een GPS wordt in ieder geval herkend.

De protocol en de baudrate heeft er voor een BT GPS normaal niets mee te maken omdat de BT GPS een soort driver heeft in de config van TomTom. Je kunt ook voor SIRF BT of NMEA BT kiezen. Een BT GPS kan zelfs de maximum Baudrate aan wat 56700 is.

 

 

Als de verbinding tussen de PDA en de BT GPS geslaagd is dan moet de driver die de GPS aangemaakt heft op de PDA gevonden worden door TomTom. Dit is een van de configuratieinstellingen van TomTom.

 

Wat voor merk GPS is het?

 

De melding die gegeven wordt van onbetrouwbaar kan 2 dingen betekenen. Allereerst dat er te weinig sattelieten worden gezien om een goede verbinding te maken. Dat valt ook te zien in TomTom. Minimaal 3 sats moeten gezien worden.

 

Een ander reden kan zijn dat er wel genoeg sats zijn maar dat TomTom gewoon niet weet waar je bent. ik kan me voorstellen dat een op een hoge flat geen straat wordt ontdekt door TomTom. Hetzelfde gebeurt namelijk als je op een landweggetje trijdt dat ook niet in TomTom bekend is. Dan zie je een groen vlak en krijg je ook dezelfde melding. eenmaal weer op een voor TomTom herkenbare weg wordt de route weer berekend en kun je zien waar je bent en waar je langs moet.

TomTom is echt super. En toch lach ik er soms om als ik op plaatsen kom waar de PDA mijn linksaf wil sturen terwijl de weg een jaar geleden is afgesloten. Hetzelfde is soms een melding dat ik links op de rotonde moet, neem derde afslag en dan is er (nog) geen rotonde.

 

Ik zou het geheel ff installeren in de auto, adres invoeren buiten de stad en gaan rijden. Als het signaal slecht is gewoon blijven rijden totdat het wel goed is dan wordt de route automatisch berekend.

 

Als het niet lukt hoor ik het wel en anders ff naar forum van de pocket pc club gaan. Daar zitten 1000den kenners ;)PPC forum

 

GRTZ

 

KruimelTom :DWat wil jij later worden als je groot bent?

- Gewoon,... mezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankdank voor de reacties, mijn collega (forum user Ves) heeft er goede nota van genomen en gaat aan de slag met zijn haperende apparatuur. We wachten zijn verslag in dit forum af.

Prima. Ben ook benieuwd en vaak online ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief :DDe kunst is om van jouw probleem iemands anders probleem te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de melding dat 'de gps-ontvangst onbetrouwbaar is'

 

Dit betekent dat tomtom wel weet waar die is, maar dat is niet op een weg/straat.

 

Tomtom is een navigatie programma voor auto's.

Tomtom kan je alleen de weg wijzen als je op een weg/straat zit.

 

Zit je midden in het bos of boven op een rotterdamse flat dan weet tomtom het niet meer.

Vandaar de melding.

 

Gewoon even midden op de A13, A15, A16, A20 of A29 gaan staan.

 

Dan komt het helemaal goed. (met Tomtom dan) :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....en gaat aan de slag met zijn haperende apparatuur.

Ook wij hebben in het begin effe liggen klungelen met HP 1940 en TT. Het is niet zozeer dat de apparatuur hapert als wel het onbekende van de gebruiker met de apparatuur. Na wat tips uit dit forum en rondsnuffelen op het PPC forum ging het al beter. Tegenwoordig hebben we geen problemen meer. Na het opstarten van TT krijgen wij ook vaak de melding ‘gps-positie onbetrouwbaar’, maar als je buiten op de weg staat is dit meestal na een paar seconden al weer opgelost. In een stad met hoge gebouwen zal dit waarschijnlijk wat langer duren.

 

Succes

Thea

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor alle reacties. Maar het probleem heeft zichzelf opgelost. Toen ik weer eens wilde kijken, bleek de PC zichzedlf geheel te hebben reset. Dus moest ik alles opnieuw installeren en zowaar, nu blijkt hij ineens wel te weten waar hij zit, zelfs bovenop een Rotterdamse flat en is de gps-ontvangst ineens maximaal. Nu maar hopen dat het zo blijft en dat ie niet weer zichzelf schoonveegt.

Ves

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...