MegaHeks Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Je kunt nl. niet voorkomen dat mensen die in het bezit zijn van een GPS stoppen met geocachen. Ik KAN je een lijstje geven van mensen die gestopt zijn door "gezeik" over regeltjes ander gezeur en toestemming. De vraag is alleen WIL ik dat. Vraag eens aan plaatsers hoeveel mensen in hun logboekje staan die niet loggen op i-net......... Ik wed met je dat elke plaatser die dingen in zijn logboekjes terug vind
Rovel Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Ik zeg daarom ook dat de tijd nabij is, omdat de tijd er nu nog niet rijp voor is. Ook ik moet er persoonlijk momenteel niet aan denken lid te worden van een vereniging. Maar naar buiten toe is een vereniging een krachtig instituut en een goede gesprekspartner. Met alle respect voor Zenz, want hoewel ik hem niet ken heb ik dat zeker, maar ik denk dat hij een betere kaart bij SBB zou kunnen spelen als hij niet alleen weet van 'de leden' willen, maar ook als hij weet dat de leden hem steunen. Die zekerheid heeft hij nu namelijk niet. En dat weet SBB ook.
Joseph Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Maar dat is nog steeds niet de mening van de massa. Naar mijn mening is de tijd nabij dat de geocaching gemeenschap zich moet organiseren in een vorm waarin leden zich moeten uitspreken voor een bepaald beleid, een vorm waarin een bestuur de leden vertegenwoordigt en uitvoering kan geven aan dat beleid, waarin een bestuur verantwoording voor haar daden aan de leden verschuldigd is, oftewel: een vereniging . Correct, en ik ben de laatste die dat zal tegenspreken. Ik wilde dan ook niet de mening van de massa weergeven maar enkel mijn visie en die is gevormd door de vele gesprekken over dit onderwerp met andere Geocachers. Ik wilde niet aangeven dat die visie daarmee zwaarder weegt, enkel dat die visie in mijn optiek zwaar en veel gewogen is door mezelf. Ik kan echter nog steeds voor niemand meer spreken als voor mezelf. Je moest eens weten hoe vaak we dit serieus, voor en achter de schermen, besproken hebben. Ik persoonlijk ben een groot voorstander van een vereniging. Eigenlijk altijd al geweest. Ik heb dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Een vereniging bied de mogelijkheid voor een democratische inslag en tevens de mogelijkheid om voor de leden op te treden. In de vorm van een stichting blijft dat altijd moeilijk. Een stichting aan de andere kant is makkelijker om snel zaken voor elkaar te krijgen, "to get things done". We hebben destijds voor een stichting gekozen om snel zaken te regelen. Om echter met die stichting een breed draagvlak te creeeren en op te komen voor de geocaching-community blijkt heel moeilijk. Destijds was de community nog niet rijp voor een vereniging. Ik denk dat ie dat NU wel is. Temeer omdat er een persoon is in de community waarin vrijwel iedereen vertrouwen heeft: Zenz. Hij zou die kar ook kunnen trekken. Hij zou dan ook werkelijk een juridische achterban hebben waarvoor hij opkomt namelijk de leden. de leden zouden dan ook een draagvlak hebben voor inspraak namelijk de ledenvergadering. Het zou ook zaken helder maken. Stichting(en) om zaken te regelen, websites onder te brengen, slagvaardig, fondsen werven bij bedrijven, etc. EEN vereniging met een democratisch gekozen bestuur die de belangen van de Geocachers behartigd. Naar de Stichting(en) toe, naar SBB, naar NM, andere overheden, etc. Ik ben het dus roerend met je eens. Misschien moeten we dat eens als een optie serieus gaan bekijken. De kans van slagen valt of staat echter met de bereidheid van de Geocachers om lid te worden van een vereniging. Contributie te betalen. Ik word lid, ik laat mijn stem horen op de jaarvergadering en ik ben bereid om daar contributie voor te betalen. Wie nog meer ?
Peetee Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Ik word lid, ik laat mijn stem horen op de jaarvergadering en ik ben bereid om daar contributie voor te betalen. Wie nog meer ? Ik zou daar zeker voor zijn. Het zou ook de positie van Zenz bij de beheerders veel duidelijker maken. Hij zou dan namelijk namens een groep kunnen spreken en onderhandelen. Nu kan hij dat niet. Er mag dan gesproken van een geocaching-community, maar eigenlijk is er helemaal niet zoiets als dé geocaching-community. Nu kan Zenz slechts spreken namens de stichtingen en de sites. Niet dat dat onbelangrijk is, want ik denk dat vooral de beide sites een heel belangrijke rol kunnen en ook moeten spelen in de communicatie tussen beheerders en cachers. Maar spreken, en afspraken maken námens de community kan niet, want die community bestaat als zodanig niet. Toch zou ook de verenigingsvorm niet alle problemen oplossen, omdat je ook dan slechts een beperkte groep cachers bereikt, en vertegenwoordigt. De "buitenstaanders" zullen ook dan toch weer gewoon hun eigen gang gaan.
Peetee Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Nu ik wat over de verenigingsvorm doordenk, zie ik eigenlijk ook weer de beperkingen ervan. Het probleem ervan zit namelijk in het feit dat cachen eigenlijk een heel vrijblijvende sport/hobby is, net als fietsen, wandelen, vissen en zo. Allemaal hobby's die je alleen, maar ook in clubverband kunt beoefenen. Dat geeft iedereen ook de keuze om dus wel of niet lid te worden van zo'n club. Je zult dan ook zien dat heel veel mensen geen lid van een vereniging zullen worden, omdat ze daaraan geen boodschap hebben. Daarnaast bestaat er ook de kans dat de vereniging zich uitsluitend gaat richten op zijn leden. Een ander gevaar is, dat er zich meerdere verenigingen gaan vormen. Elk met een eigen beleid, en met eigen contacten jegens de natuurorganisaties. En dat zou onwenselijk zijn. In dat opzicht zou je kunnen pleiten voor de stichtingsvorm, die ook niet zozeer gebonden is aan een groep, maar vooral voorwaardenscheppend bezig is.
MegaHeks Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Dat geeft iedereen ook de keuze om dus wel of niet lid te worden van zo'n club. Je zult dan ook zien dat heel veel mensen geen lid van een vereniging zullen worden, omdat ze daaraan geen boodschap hebben.Daarnaast bestaat er ook de kans dat de vereniging zich uitsluitend gaat richten op zijn leden. Ik denk dat dat laatste wel zal gaan mee vallen, er zijn tig mensen lid van vereniging maar nog niet van de KN bond, en die zal er in onze hobby ook nooit komen. Zie je het al voor je Koninklijke Bond Voor Recreanten. Nog even een ander balletje als jij lid word van een kanoclub. wat verw8 jij dan..??
Joseph Geplaatst 10 november 2003 Geplaatst 10 november 2003 Je zult dan ook zien dat heel veel mensen geen lid van een vereniging zullen worden, omdat ze daaraan geen boodschap hebben. Je gaat dan van het negatieve uit dat men de Vereniging ervaart als een belemmering. Ik mag er toch vanuit gaan dat vele Geocachers ook de voordelen van zo'n vereniging zien. Daarnaast bestaat er ook de kans dat de vereniging zich uitsluitend gaat richten op zijn leden. Tja, een algemeen verbindend verklaring zullen we wel niet krijgen van de overheid maar toch, EEN vereniging waar we met 25% van ons huidige Geocachersbestand lid van worden is toch een gewicht in de schaal. Veel MEER gewicht als 2 Stichtingen bij elkaar, naar ik aanneem.
Woudreus Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 Zie je het al voor je Koninklijke Bond Voor Recreanten. Die is er dus al, nl. de ANWB... En dat is inmiddels een van de grootste verenigingen van Nederland. Maar ook uitgever van het blad met de grootste oplage van Nederland (de Kampioen) én een hele grote bloeiende commerciële organisatie (uitgever, reisburo, etc.). Van dat laatste zijn overigens niet veel mensen op de hoogte.
Peetee Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 Je gaat dan van het negatieve uit dat men de Vereniging ervaart als een belemmering. Nee hoor, de verenigingsvorm hoeft helemaal geen belemmering te vormen. Alleen als ik denk aan de verenigingen waarvan ik in de loop van mijn leven lid ben geweest, dan denk ik aan kleine plaatselijke of regionale clubjes, die toch vooral en alleen de belangen van haar eigen leden vertegenwoordigden. Misschien is mijn beeld van een vereniging daardoor wel een beetje scheefgetrokken. Om ook maar even antwoord te geven op de vraag van MegaHeks: Nog even een ander balletje als jij lid word van een kanoclub. wat verw8 jij dan..?? Het bovenstaande is denk ik hierop ook van toepassing. Als ik lid zou worden van een kanoclub, dan verwacht ik daar allereerst mensen aan te treffen die het gezellig vinden om mede-kanovaarders te treffen en met elkaar activiteiten te ontwikkelen. Verder verwacht ik dat het bestuur vooral lokaal en voor haar leden doende is om allerlei randvoorwaarden voor het beoefenen van de sport gerealiseerd te krijgen. Ik denk dan bv. aan aanlegsteigertjes, een clubhuis, trailerhellinkje, etc. Ook stappen ze namens de leden naar de overheid, voor vergunningen, subsidies, e.d. Daarnaast zullen er (zeker als je in een waterrijk gebied zit) allerlei mensen zijn, die in hun achtertuin ook een kano hebben liggen, maar niet de behoefte hebben om daarvoor lid te worden van een kanoclub. Zij vinden het bv. erg leuk om op een mooie zomeravond nog even een tochtje te maken, juist niet in groepsverband. Deze vergelijking kun je ook doortrekken naar hobby's als wandelen, fietsen, vissen, cachen, e.d. Het zijn allemaal hobby's die je eigenlijk ook heel goed individueel, zonder club kunt beoefenen. Waar ik dus evt. naar toe zou willen, is een landelijke vereniging als samenbindende factor, die natuurlijk in eerste instantie staat voor de belangen van de leden, maar zich daarnaast toch vooral ook blijft richten op wat er buiten de vereniging m.b.t. het geocachen gebeurt. Een beetje zoals de vakbonden dat doen: onderhandelen voor de belangen van álle cachers, zowel de leden als de niet-leden.
Zenz Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 Ik voorzie (ondervind) echter 3 en een halve praktisch problemen1) van wie is een gebied, welk district ? 2) wie moet ik daarvoor aanspreken, of wordt je van het kastje naar de muur gestuurd ? 3) wanneer en hoe kan ik de desbetreffende persoon bereiken? 3,5) moet ik eerst nog gaan uitleggen wat geocaching is? Als het antwoord op de eerste vraag SBB of de Vereniging Natuurmonumenten is, zijn de antwoorden op 2, 3 en 3,5 als volgt: 2. De boswachter VPR (voorlichting en public relations) die voor dat gebied verantwoordelijk is. Ik heb een compleet overzicht van alle beheerders van SBB en NM. Van die gegevens willen we graag een kaart en/of Ozi shapefile maken, zodat de match nog eenvoudiger te maken is: wil je die taak op je nemen, stuur dan even een PM! 3. Kort door de bocht: tijdens kantooruren (het is per slot van rekening voor deze mensen gewoon werk) via hun mobiele telefoon. Die nummers zijn beschikbaar. 3,5. Extra uitleg kan geen kwaad. Ook daarvoor is materiaal aanwezig. Zowel SBB als VNM hebben hun boswachters via interne communicatiekanalen (memo's, personeelsblad, beleidsplan) en informatiedagen verteld over geocaching, maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat deze info iedereen heeft bereikt - laat staan dat het bij iedereen even goed is geland. Als het antwoord op de eerste vraag *niet* SBB of VNM is, liggen de zaken moeilijker. Dan zul je via de gemeente (kadaster) op zoek moeten naar de eigenaar of beheerder, die doorgaans geen idee zal hebben wat geocaching is. Daar zijn we ook mee bezig, maar die doelgroep is een stuk moeilijker te bereiken in die zin dat er geen centraal aanspreekpunt is, zoals bij SBB of VNM.
Gotcha! Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 Thx Zenz Als die de online applicatie er is zal dat voor menigeen de drempel verlagen. Misschien verstandig om ook bij de verschillende regionale landschapsstichtingen te informeren. Die hebben naar ik meen zelfs een overkoepelend orgaan in de Bilt zitten.
Rovel Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 Ik had niet verwacht dat het verenigingsonderwerp ooit al eens aan de orde is geweest en ik kan me ook voorstellen dat de tijd er toen nog niet geschikt voor was. Snelheid en slagvaardigheid was destijds geboden en met een kleine groep om voor te zorgen was een stichting zinvol genoeg. Nu zullen de zaken anders komen te liggen. Ik ben geen profeet, maar ik kan toch voorspellen dat de groep geocachers de komende jaren explosief zal stijgen. Als jullie dat ook voorzien, dan moet je je ook afvragen of die grote groep t.z.t. niet gestuurd moet (wil?) worden. Of een vereniging opgericht moet worden en hoe dat te organiseren zal moeten worden onderzocht en besproken. Zorgvuldig. Want in eerste instantie zal het idee de doorsnee geocacher afschrikken. In het journaal is het woord 'vrijbuiter' gebruikt. Dat is, uiteraard, negatief ontvangen. Maar het zou ook precies aan kunnen geven hoe de 'buitenwereld' tegen de geocacher aankijkt: vrij, niet gebonden, niet georganiseerd, zonder regels handelend. Moeten we daar niet iets van leren?
Azimuth a.k.a. Kora Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 Ik zou wel eens willen weten wat de meerderheid van de cachers wil. Ik word er langzamerhand namelijk wat moe van. Ik dacht dat men overleg en samenwerking wilde, maar als ik afga op de luidste stemmen verdoe ik mijn tijd met dit hele overlegtraject. Het probleem met de zwijgende meerderheid is natuurlijk dat ze zwijgt, maar dat neemt niet weg dat de steun van de meerderheid voor het welslagen van het hele verhaal absoluut noodzakelijk is. Tot nog toe heb ik het idee dat er vooral tegen toestemming vragen opgehikt wordt door eerdere slechte ervaringen. Laten we wel wezen, als je belt om toestemming te vragen en je krijgt direct te horen dat je die niet krijgt en desbetreffende ambtenaar geeft je een of andere onzinnige reden waaruit duidelijk blijkt dat hij geen flauw idee heeft waar je over praat dan is de motivatie gauw weg. Maar nu is Zenz bezig om met staatsbosbeheer te overleggen over het plaatsen van geocaches en als ik de verhalen hoor gaat dit goed. Staatsbosbeheer staat in principe positief tegenover geocaching en is bereid een eenvoudige procedure voor het vragen van toestemming in elkaar te zetten. Als ik het goed begrepen heb betekent dit in de praktijk dat staatsbosbeheer toestemming geeft tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. Zwaarwegende redenen kunnen zijn dat het gebied te kwetsbaar is (vogelbroedplaats, zeldzame flora, meestal toch al verboden gebied), dat de cache op een plek ligt die schade oplevert (naast een reeenleger, bovenop een dassenburcht) enzovoort. Als ik weet dat ik niet direct nul op rekest zal krijgen zal ik zeker om toestemming vragen, niet alleen omdat het me redelijk lijkt, maar ook omdat ik een natuurliefhebber ben, maar van het bos weinig meer weet dan dat er bomen staan. Hoewel ik mijn best zal doen een verantwoorde plek te zoeken zou het mij ook kunnen gebeuren dat ik een cache naast een dassenburcht leg omdat ik het verschil tussen een dassenburcht en een konijnehol niet zie, en ook al niet omdat ik niet kan beoordelen of dit hol nog in gebruik is of niet. Het lijkt me dan wel praktisch om dit met de boswachter te overlegggen, hij zal wel weten waar het kan en waar niet. het lijkt me zelfs hardstikke leuk om een keer met de boswachter op stap te gaan, ik heb ook al mensen gehoord die met een boswachter overlegd hebben waarbij de boswachter zelf al suggesties deed voor goede verstopplaatsen. Ik spreek volkomen op persoonlijke titel, maar wat mij betreft zie ik graag een goede verstandhouding tussen de geocachers en staatsbosbeheer. Hier wil ook ook graag aan meewerken door met hen te overleggen.
Rovel Geplaatst 11 november 2003 Geplaatst 11 november 2003 het lijkt me zelfs hardstikke leuk om een keer met de boswachter op stap te gaan, ik heb ook al mensen gehoord die met een boswachter overlegd hebben waarbij de boswachter zelf al suggesties deed voor goede verstopplaatsen. Ja, dat is ook leuk. Ik ben met de boswachter van het duingebied (duinwachter, dus) bij Castricum op stap geweest en dat was een zeer genoeglijke wandeling die ik niet meer zal vergeten. Ik wilde wat plaatsen op een plek, waarvan hij zich afvroeg of dat wel een goede plek was, omdat daar af en toe gemaaid werd. Niet dat hij bezorgd was voor de maaimachine, maar voor beschadiging van de cache. Dus ik zou zo'n onmoeting niet uit de weg gaan. Misschien juist wel aanmoedigen, omdat persoonlijk contact alleen maar 'goodwill' (nederlands woord schiet me zo gauw niet te binnen) kweekt.
EastWoodTeam Geplaatst 12 november 2003 Geplaatst 12 november 2003 Als reactie op Rovel, Wij hebben in 'de Elzen' in Dordrecht een cache liggen die in overleg met de beheerder van SBB daar geplaatst is, ik heb toen simpelweg het telefoonnummer gebeld dat op het infobord van het gebied staat en kwam bij hem terecht. Het was nog een jonge kerel en snapte helemaal waar we mee bezig waren, we hebben nog wat extra uitleg gegeven en uitgesproken hoeveel mensen er ongeveer in een jaar die cache zouden gaan zoeken.... Later, toen de cache actief was hebben we hem de url gemaild zodat hij zelf ook kan kijken wat er gebeurt. Ook in logs van cachers staat regelmatig een positieve opmerking omdat de cache daar 'met medewerking van...' ligt. Er was maar 1 voorwaarde, dat als het toch teveel schade zou aanrichten, wij op zijn verzoek de cache zouden verwijderen....
Aanbevolen berichten