jeroenenaman Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Ik ben bezig met een nieuwe mystery cache. De bedoeling is dat de cache in een bepaald thema komt, waarbij door codes te kraken 3 waypoint coordinaten gevonden worden. Deze 3 WPs zouden dan zo'n 50 kilometer uit elkaar liggen en op die 3 lokaties is dan een aanwijzing te vinden die je nodig hebt voor het uiteindelijke coordinaat. Mijn vraag is: mogen waypoints zover uit elkaar liggen of zijn daarvoor geen regels? Ik weet dat dit probleem opgelost kan worden door elk WP te downgraden naar een aparte (oppikker-)cache en van het uiteindelijke coordinaat een soort van bonuscache te maken maar dat is nou juist niet de bedoeling. Want op elke van de 3 waypoints moet je namelijk iets autentieks vinden met een aanwijzing erop en niet een logrolletje of zo want dat slaat nergens op. Wie weet hier meer over te zeggen? Alvast bedankt!
Jersepe Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Voor zover ik weet zijn er geen regels over de maximale afstand. Of het aan te raden is, is een ander verhaal. Mij zou het niets uitmaken. De vraag is natuurlijk waar het parent-waypoint komt te liggen. DIe moet wel binnen een bepaalde afstand van de cache liggen.
Peet en Jop Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Of het mag durf ik zo even niet te zeggen, maar ik vraag me af hoeveel mensen 50km gaan afleggen om bij een volgend wp te komen, en dat dan ook nog 3 keer.
Lepman Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij mag dat, maar de cache zelf mag maximaal 3,2 km van het coordinaat af liggen wat op de pagina staat. Doe dus maar een duidelijke hint erbij... dan zoek ik die 3,2 km straal wel af ipv 200 km te rijden
Jersepe Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Of het mag durf ik zo even niet te zeggen, maar ik vraag me af hoeveel mensen 50km gaan afleggen om bij een volgend wp te komen, en dat dan ook nog 3 keer. Och, je kunt het zien als een cache die je stukje bij beetje kunt oplossen. Moet je wel je administratie in orde hebben, en niet zo'n sloddervos als ik zijn die antwoorden van mysteries altijd ergens opschrijft en ze dan vervolgens niet meer kan vinden, en dan weer van vooraf aan met een puzzel moet beginnen.
ET4FR & CO Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij mag het niet zomaar. Je moet in staat zijn je caches te controleren op eenvoudige wijze. Anders zou je zomaar overal caches mogen neerleggen, maar niet in staat zijn ze te onderhouden. En Lepman de hint zal wel worden "achter een boom", dus ga jij maar lekker 3.2 km afzoeken achter elke boom
jeroenenaman Geplaatst 5 juni 2009 Auteur Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij mag het niet zomaar. Je moet in staat zijn je caches te controleren op eenvoudige wijze.Anders zou je zomaar overal caches mogen neerleggen, maar niet in staat zijn ze te onderhouden. Dat is al gedekt. Volgens de regels moet je binnen 100km van de thuis coordinaten een cache plaatsen. Bovendien ben ik elke dag onderweg in de auto dus dat is het probleem niet.
Jersepe Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Je moet in staat zijn je caches te controleren op eenvoudige wijze.Anders zou je zomaar overal caches mogen neerleggen, maar niet in staat zijn ze te onderhouden. Je mag wel caches leggen die ver van je huis vandaan zijn, als je kunt aantonen dat je de boel kunt onderhouden. Bij waypoints (die niet fysiek zijn) lijkt me het helemaal geen probleem. En als ik het goed begrijp is dat de bedoeling van de topic-starter.
Twin Peaks Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Voor 1 cache: de cache "TNT: Donjons & Mountains" in de Ardennen heb ik destijds 4 waypoints moeten bezoeken en de eindlokatie, hetgeen me zowat 200 km. sturen opleverde zowel in Belgie als in Frankrijk, waar ook 1 van de waypoints lag. Ik denk dus, dat dat mag. Natuurlijk wil niet iedere cacher dat, wij hebben het ook in twee dagen gedaan en tijdens elke etappe ook nog wat andere caches bezocht, zo was het leuk te doen. En op zeker was het een van onze TOPcaches, die we hebben gedaan.
jeroenenaman Geplaatst 5 juni 2009 Auteur Geplaatst 5 juni 2009 Bij waypoints (die niet fysiek zijn) lijkt me het helemaal geen probleem. En als ik het goed begrijp is dat de bedoeling van de topic-starter. Het is juist wel de bedoeling dat het fysieke Waypoints worden. Het wordt een echte die-hard cache, dat moet ook wel als je geobsedeerd door deze cache als een razende al die kilometers af gaat leggen
yurrie-currie Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij geen probleem zie deze cache GC10P0K Maar of het ook verstandig is
CC1451 Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij zijn daar geen regels over. Sterker nog, er bestaan al een aantal caches hier in Nederland. Ik heb ooit eens een Cache gedaan, waarvan de wp's ook een behoorlijke afstand van elkaar liggen. Ik was bereid die afstanden te rijden, ware het niet dat de puzzel een beetje simpel was. Dus de Wp's hoefde ik ook niet te bezoeken. Er is zelfs een cache waarbij, ik geloof, 10 Wp's door heel Nederland verspreid liggen. Die Wp's moet je dus allemaal bezoeken voor de eindlocatie. (krijg 'm niet zo snel gevonden).
Team Gelaen Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij geen probleem zie deze cache GC10P0K Maar of het ook verstandig is Haha, ja, die wilde ik net noemen, het mag dus, was geen enkel probleem, de waypoints worden in dit geval wel min of meer door meerdere personen onderhouden. Waarom is het niet verstandig? Omdat niet iedereen zomaar die cache kan doen?
Peet en Jop Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Volgens mij zijn daar geen regels over. Sterker nog, er bestaan al een aantal caches hier in Nederland. Ik heb ooit eens een Cache gedaan, waarvan de wp's ook een behoorlijke afstand van elkaar liggen. Ik was bereid die afstanden te rijden, ware het niet dat de puzzel een beetje simpel was. Dus de Wp's hoefde ik ook niet te bezoeken. Er is zelfs een cache waarbij, ik geloof, 10 Wp's door heel Nederland verspreid liggen. Die Wp's moet je dus allemaal bezoeken voor de eindlocatie. (krijg 'm niet zo snel gevonden). Voor die cache is het helemaal niet nodig om de wp's te bezoeken. Het is juist de bedoeling de puzzel op te lossen.
Geo-Hoppers Geplaatst 5 juni 2009 Geplaatst 5 juni 2009 Als ik de richtlijnen van COM goed interpreteer, dan is er geen restrictie aan de afstand tussen de diverse waypoints van een individuele cache of één of meer caches ( al dan niet bij elkaar behorend) uit een serie. Je hebt een onderhoudsplicht voor je cache(s). Als je aannemelijk kan maken door middel van een onderhoudsplan dat je dit op afdoende wijze kan invullen ( bv het regelmatig afleggen van cachetochten op grote afstand van je thuis adres of bv de samenwerking met een andere locale geocacher ) zou dat geen probleem moeten opleveren. Ik weet dat er enige jaren geleden een cache was ( en wellicht nog steeds bestaat ) die in Nederland begint en in Polen eindigt, welke tocht ook door enkele NL cachers is gedaan (incl, vliegreis en veel sneeuw terplaatse). Zie voor de richtlijnen : http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx
Aanbevolen berichten