Spring naar bijdragen

Coördinaten en meters


BoT

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Na een paar geslaagde caches :beerchug: , kwamen we er nu ééntje tegen waarvan we het eerste coördinaat hebben opgekregen, waarna we door middel van een paar opgaves, een aantal meters als uitkomst hebben gekregen.

 

Hierin wordt gesteld dat je, bijvoorbeeld 100 meter naar het noorden gaat en daarna 58 meter naar het oosten. Aangezien onze passen nou net geen 1 meter precies is, vroegen we ons af of dit op een andere manier kan.

Kun je dit op een bepaalde manier " uitrekenen ", zodat je een nieuw coördinaat krijgt, of zien we iets heel simpels over het hoofd ?

Zijn er bepaalde Tips & Trucs die jullie hiervoor gebruiken??

 

Alvast bedankt,

Bo

Team Dog-Tones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je kunt meestal met een GPS (en PC software) de actie 'project waypoint' (ja de mijne heeft geen Nederlandse taalmodule) uitvoeren, bijvoorbeeld vanuit het optiemenu als je de eigenschappen van het uitgangswaypoint bekijkt. Dan kun je opgeven op hoeveel meter en in welke richting (let op wat je basis-instellingen van je GPS zijn: true of magnetic, die moeten overeenkomen met wat men van je verlangt) vanaf dat waypoint je een nieuwe wilt hebben.

Echter dit is soms niet helemaal nauwkeurig genoeg aangezien de meeste GPS'en dit niet in meters, maar alleen in tientallen meters kunnen, maar ach: dat is soms ook wel goed genoeg.

Een tweede methode is om een 'measure distance' te doen in je kaartmode, waarbij je daarna met je cursor eerst een keer klikt op het uitgangswaypoint en vervolgens met je cursor beweegt in ongeveer de juiste richting. Ga nu zo nauwkeurig mogelijk naar het punt op 'zoveel meter op zoveel graden' en lees de bijbehorende coördinaten af. Onthoud die en voer ze in voor het gewenste waypoint. Let hierbij op dat om zoveel mogelijk nauwkeurigheid te halen je zo sterk mogelijk inzoomt op je eindpunt want dan is één minimale cursorbeweging niet gelijk tientallen meters of meerdere graden. Zoom dus stapsgewijs in rond het gebied waar je uit moet komen en beweeg er steeds zo goed mogelijk naartoe alvorens je weer inzoomt. Afhankelijk van je GPS-merk moet je misschien ook eerst goed inzoomen op je uitgangswaypoint, dat is niet nodig als de cursor vanzelf 'snapt' naar het waypoint (magnetische functie dus).

 

Dit heb ik geschreven met de werking van een Etrex Venture in gedachten.

 

Edit: oh ja, en mocht je nou ooit toch met passen iets moeten uitmeten, dan kun je beter van 75cm. uitgaan en lopen op een normale stapgrootte. Dat blijkt (in elk geval bij mij) toch net iets beter te gaan dan die belachelijke 1m stappen. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit geval en in vele andere gevallen is het vrij simpel.

Basis kennis wiskunde : de stelling van Pietje Havengras. (Pythagoras)

 

Wie had ooit gedacht dat die wiskunde lessen toch nog toegevoegde waarde zouden hebben.

 

In je voorbeeld schrijf je 100 meter naar het noorden en dan 58 meter naar het oosten.

Dit wordt een rechthoekige driehoek.

 

En bij een recht hoekige driehoek geldt:

 

- de stelling van Pythagoras Z = wortel (X in het kwadraat + Y in het kwadraat)

- een hoek van 90 graden en een hoek van 60 graden en een hoek van 30 graden.

 

X = 100 meter

Y = 58 meter

Volgens pietje is Z = 115,6 meter

 

Nu nog de richting bepalen.

 

100 meter naar het noorden is 100 meter richting 0 graden.

58 meter naar het oosten in 58 meter naar 90 graden.

 

Hier vinden we dan ook onze eerste hoek van 90 graden.

Blijven er nog twee hoeken over 60 en 30 graden.

 

Om het simpel te zeggen je gaat meer naar voren (100 meter) dan op zij (58 meter) dus is de hoek 30 Graden.

 

(als je meer opzij zou moeten als naar voren dan was het 60 graden geweest.)

 

We hadden al gezegd dat het noorden 0 graden is + de 30 graden van de hoek maakt de richting 30 graden.

 

Resumé : de cache ligt op 115,6 meter richting 30 graden.

 

Om op deze plek te komen kan je zelfs met de simpelste gps het volgende doen.

 

Als je op de cache plek zou staan en je kijkt terug naar de plaats waar je de berekening heb gemaakt,

dan kijk je precies 180 graden de andere kant op.

 

Als je GPS nog staat te wijzen naar het vorige punt (daar waar je de berekening hebt gemaakt)

zou er op je scherm moeten staan: afstand 115,6 meter richting 210 graden.

Immers 30 graden + 180 graden = 210 graden.

 

Om op de cache plaats te komen doe je dus het volgende:

 

- Maak de berekening.

- Laat je gps staan zo als die staat.

- loop ongeveer 100 meter naar het noorden en 58 meter naar het oosten.

- kijk op je gps en loop naar de plek toe waar je gps 115,6 meter en 210 graden aangeeft.

 

 

Sux6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En bedankt he?

 

Bytheway (1.93m lang en i.d.d. stappen van meer dan 1m :P )

Eeeeh, oeps. :beerchug:

Sorry :dribble:

Ik had me idd wat vollediger uit moeten drukken: namelijk dat dat wel in verhouding moet worden gezien tot lichaamslengte. (Vraag ook maar aan Miranda, die een redelijk stukje kleiner is dan ik. Als ik soms niet oplet dan loopt ze er met snelle pas achteraan te dribbelen. :lol: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat je in het veld zo weinig mogelijk moet rekenen.

Als je GPS het kan aangeven heb je de minste kans op vergissingen.

 

Daarom is Eagle's methode in mijn ogen de beste.

 

Maar zijn 'measure distance'-methode kan ook zonder het overnemen van coördinaten, tenminste als je je op het uitgangspunt van de af te meten afstand bevindt.

Kies niet voor 'measure distance', maar beweeg simpel de cursor over de kaart totdat de juiste afstand en richting wordt aangegeven. Druk dan kort op enter, en het doelwaypoint wordt automatisch aangemaakt. (Als je lang drukt is het nieuwe waypoint je huidige positie.) Misschien dat het niet bij alle typen GPSsen zo werkt, maar bij mijn Garmins wel.

 

En als je je niet op het uitgangpunt bevindt kan het ook nog zo. Zoek het doel op via 'measure distance'. Druk 'quit' om de 'measure distance mode' op te heffen. De cursor blijft nu staan. Druk kort op 'enter' en je hebt je doelwaypoint, zonder ook maar een enkele coördinaat over te hoeven nemen!

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn methode om eenheidsstappen te maken is: touwtje tussen de enkels en een keer je paslengte ijken.

 

Moet ik op een gegeven moment x meters oost en y meters noord dan hebben we voor dat soort dingen ons lokale metrische raster. In ons landje Rijksdriehoeksmeting geheten. Je GPS kan dat weergeven. Zeg: ik loop op (RD-coordinaten in meters) 153230 / 518213 (een Godswonder maar dat is een ander verhaal) en ik moet 430 meter oost en 620 noord gaan. Dan maak ik een waypoint om naar toe te gaan met coordinaten 153660 / 518833.

Eventueel schakel ik dan weer terug naar graden in WGS84 weergave van de positie indien nodig.

 

Deskundigen zullen nu zeggen: het rasternoorden (kaartnoorden op onze topografische kaarten schalen 1:25k of 1:50k) is niet gelijk aan het kompasnoorden. Maar als de afstanden van minder dan 1 km N/Z zijn: je GPS zal dat verschil amper kunnen meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn methode om eenheidsstappen te maken is: touwtje tussen de enkels en een keer je paslengte ijken.

Dat ijken doe je bijvoorbeeld door het aantal passen te tellen dat je nodig hebt om een afstand af te leggen waarvan je de lengte in meters weet en deze dan op elkaar te delen.

 

De afstand tussen twee hectometerpaaltjes is (per definitie) 100 meter :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

deBruineBeren schreven

En bij een recht hoekige driehoek geldt:

- de stelling van Pythagoras Z = wortel (X in het kwadraat + Y in het kwadraat)

- een hoek van 90 graden en een hoek van 60 graden en een hoek van 30 graden.

zo simpel is het niet. in het gegeven voorbeeld klopt het (ongeveer).

maar rechthoekige driehoeken kunnen hoeken in velerlei maten hebben:

altijd eentje van 90 en de twee andere die samen 90 zijn.

bijv 90, 45, 45 of 90, 10, 80 of 90, 30, 60

om bij willekeurige afstanden de hoek uit te rekenen, moet je iets van

de sinus en arcsinus functies weten.

zo niet dan gewoon: eerst naar het noorden en dan naar het oosten lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

 

Na een paar geslaagde caches  :lol: , kwamen we er nu ééntje tegen waarvan we het eerste coördinaat hebben opgekregen, waarna we door middel van een paar opgaves, een aantal meters als uitkomst hebben gekregen.

 

Hierin wordt gesteld dat je, bijvoorbeeld 100 meter naar het noorden gaat en daarna 58 meter naar het oosten. Aangezien onze passen nou net geen 1 meter precies is, vroegen we ons af of dit op een andere manier kan.

Kun je dit op een bepaalde manier  " uitrekenen ", zodat je een nieuw coördinaat krijgt, of zien we iets heel simpels over het hoofd ?

Zijn er bepaalde Tips & Trucs die jullie hiervoor gebruiken??

 

Alvast bedankt,

Bo

Team Dog-Tones

Indien de koers pal Oost +; West -; Noord + of Zuid zijn. Is er ook nog een alternatieve methode beschikbaar die slechts zeer weinig rekenwerk vereist.

 

Zet dan je GPS op RD grid en tel Noord en Oost bij resp de x en y ban de uitgangspositie / waypoint op. (aftrekken in het geval van Zuid en of west). Zelfs bij mij wil dit soort hoofdreken werk meestal nog wel goed gaan.

Is het een 45 of 30graden of een veelvoud daarvan dan is deze methode ook goed handteerbaar, mits je de goniometrische verhoudingen uit je hooft kent. Maar dat is voor de eerst genoemde methode sowieso noodzakelijk

 

Maar meestal is de offset richting niet zo'n mooie pythagoriaansehoek.

Zelf gebruik ik in het veld daarom ook liever de project-waypoint indien dat een niet te grote afwijking oplevert ivm de afronding op 10tallen meters.

Is een grotere nauwkeurigheid dan gebruik ik "pan-n-scan" het magellan equivalent van de hierboven vermelde Garmin plt coördinate methode.

 

 

J@s

 

 

Oeps :beerchug: heeft e.e.a. natuurlijk al veel duidelijker gezegd. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo simpel is het niet. in het gegeven voorbeeld klopt het (ongeveer).

maar rechthoekige driehoeken kunnen hoeken in velerlei maten hebben:

altijd eentje van 90 en de twee andere die samen 90 zijn.

bijv 90, 45, 45 of 90, 10, 80 of 90, 30, 60

 

Oeps, sorry. :beerchug:

Toch niet goed opgeled tijdens de les.

 

Dan maar 58 / 100 = 0,58

 

Tan-1 van 0,58 = 30 graden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, aardige discussie los gebarsten.

 

Het hoofdstukje Wiskunde, welke BruineBeren aan haalden, is niet met succes afgesloten, velen jaren geleden. We mochten toen kiezen,....en juist ja, wiskunde viel bij mij al heel snel af!!! :lol1:

 

We gaan echter wel proberen om met de Tips&Trucs, die hier gegeven werden, de job te klaren.

 

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

 

Bo

Team Dog-Tones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kies niet voor 'measure distance', maar beweeg simpel de cursor over de kaart totdat de juiste afstand en richting wordt aangegeven. Druk dan kort op enter, en het doelwaypoint wordt automatisch aangemaakt. (Als je lang drukt is het nieuwe waypoint je huidige positie.)
Misschien dat het niet bij alle typen GPSsen zo werkt, maar bij mijn Garmins wel.

Helaas geldt dat inderdaad niet bij alle typen GPSsen, blijkbaar zelfs niet binnen het Garmin merk. Want de Etrex Venture waar ik het over had heeft niet de beschreven mogelijkheid om in de kaartmode middels een korte enter een waypoint te leggen. In de 'measure distance' optie binnen de kaartmode leg je daarmee een nieuw referentiepunt voor het meten en in de gewone kaartmode (dus na quitten van 'measure distance', of er gewoonweg nog niet ingegaan zijn :ph34r: ) open je er het hoofd- of optiesmenu mee.

Heel eventjes ging er een vreugdegevoel door me heen toen ik over die mogelijkheid las, maar dat ebde snel weg toen ik er eens over nadacht en besefte dat het toch niet kan. :ph34r:

Ik heb wel eens naar Garmin gemaild met het verzoek om in de 'measure distance' mode op een uitgemeten lokatie een nieuw waypoint neer te kunnen leggen d.m.v. een lange enter (geen korte natuurlijk want dat was die referentieverlegging al), net als je kunt doen op momenten dat je je in andere menu's bevindt om je huidige lokatie te markeren. Dit lijkt niet ingewilligd, de reden weet ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een keer vragen Eagles, de aanhouder wint zegt men. Weer leuk voor een Wishlist :ph34r:

 

 

GRTZ

 

Kruimeldief  :ph34r:Wie het onderste uit de kan wil hebben, moet hem omkeren.

Het is misschien wel een beetje teveel aan het worden voor het geheugentje in die Etrex machientjes. Vooral de Venture heeft een aantal opties niet die andere Etrexen wel hebben, zoals ombuigende pijl bij nadering van een turn in een route, en de Nederlandse taalmodule (vandaar dat mijn termen nogal Engels doorspekt zijn). Overigens zit ik zelf niet te wachten op een Nederlandse taalmodule hoor, maar dat terzijde.

 

Groeten,

Eagles.

Wie de kan omkeert om het onderste eruit te halen, moet oppassen dat hij het lid niet op z'n neus krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...