Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Onlangs is een van mijn caches opnieuw geript en daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van, maar natuurlijk gaan gewoon weer een nieuwe plaatsen.

Om de kansen voor de rippertjes zo klein mogelijk te maken wil ik graag de collectieve creativiteit van de geocaching gemeenschap aanspreken om nieuwe ideeen op te doen om te voorkomen dat ik er een nieuwe hobby bij krijg: geocaches plaatsen.

Wat moet ik doen om te voorkomen dat mijn cache weer geript wordt?

Geplaatst

Als de omgeving het toelaat timmer een kistje in elkaar. Zelf gebruik ik een grote pvc pijp waar een kist in past, vervolgens een (rond, geverfd) plankje als deksel. Je maakt dus geen "brandstapel" op het plankje, maar een dun laagje blad.

Lees de logjes bij onze cache's maar na, zelfs cachers die het goede coordinaat hebben vinden het nog lastig om de cache te vinden.

Geplaatst

Als de omgeving het toelaat timmer een kistje in elkaar. Zelf gebruik ik een grote pvc pijp waar een kist in past, vervolgens een (rond, geverfd) plankje als deksel. Je maakt dus geen "brandstapel" op het plankje, maar een dun laagje blad.

En dan maar hopen dat volgende cachers vervolgens niet alsnog een brandstapel gaan bouwen omdat ze denken dat dat het deksel beter bedekt...... al meermaals een cache tegengekomen, zoals door jou omschreven, waar vervolgens alsnog een brandstapel (of vreemdere zaken) op lag. Van mijlen ver te herkennen......

Oorzaak meestal: Omliggende grond zakt in het kistje en deksel sluit niet meer als de ammobox is geplaatst. Dan valt het deksel dus niet meer met een laagje blad toe te dekken. Als eenieder nu eens de moeite zou nemen om het kistje of holte even weer leeg te halen voor de ammobox terug te plaatsen, dan past het deksel ook weer mooi en kan de aarde er overheen zoals Smeule omschrijft.

Geplaatst

Verberg de cache op een plaats waar niet zo veel mensen komen. Als je op drukke plaatsen iets moeilijk verstopt, dan gaat men ook moeilijk lopen zoeken. Dus liever niet op drukke plaatsen verstoppen en als het toch moet dan zo makkelijk mogelijk.

Geplaatst

Mmmhhhh er mag toch niet gegraven worden??

Lees de logjes bij onze cache's maar na, zelfs cachers die het goede coordinaat hebben vinden het nog lastig om de cache te vinden.

Groetjes Keske27

Geplaatst

En dan maar hopen dat volgende cachers vervolgens niet alsnog een brandstapel gaan bouwen omdat ze denken dat dat het deksel beter bedekt...... al meermaals een cache tegengekomen, zoals door jou omschreven, waar vervolgens alsnog een brandstapel (of vreemdere zaken) op lag. Van mijlen ver te herkennen......

Oorzaak meestal: Omliggende grond zakt in het kistje en deksel sluit niet meer als de ammobox is geplaatst. Dan valt het deksel dus niet meer met een laagje blad toe te dekken. Als eenieder nu eens de moeite zou nemen om het kistje of holte even weer leeg te halen voor de ammobox terug te plaatsen, dan past het deksel ook weer mooi en kan de aarde er overheen zoals Smeule omschrijft.

Om te voorkomen dat het kistje vol raakt met losse bladeren, zand, modder e.d. kun je het kistje dieper maken en er een open bodem in maken d.m.v. van 2 latten waarop de munitiekist komt te staan. Zo vallen de bladeren in de holte onder de munitie kist en komt de kist niet bovengronds. Met de cache controle haal je het overtollige blad van de bodem zodat alles weer tiptop is voor de eerst komende tijd.

Geplaatst

Groetjes Keske27

Oh nee? Zelfs op advies van de boswachter van Geldersch Landschap die met mij meeliep tijdens de goedkeuringsronde.

Geplaatst

Maak een verstop plek die opgaat in de omgeving.

Dat maakt het zoeken een stukje moeilijker maar het vinden een stuk leuker.

Wel een beetje kreatief denken en dan uitvoeren.

Groeten tuitje.

Geplaatst

Groetjes Keske27

Oh nee? Zelfs op advies van de boswachter van Geldersch Landschap die met mij meeliep tijdens de goedkeuringsronde.

Even een copietje uit een ander draadje van kruimel:

Buiten het feit dat deze topic wel een behoorlijk groot offtopic gehalte heeft, valt het me op dat niemand meldt dat volgens de guidelines geen enkele cache begraven mag worden, anders dan in opdracht van de beheerder/eigenaar van het gebied waar de cache verstopt is/wordt. Buiten speciale toestemming/verzoek van deze beheerder om is begraven uitgesloten.

Dus met andere woorden alleen als men toestemming heeft van de grondeigenaar.

En niet zomaar begraven zonder toestemming dus :beerchug:

Groetjes Keske27

Geplaatst

Ik denk dat het belangrijk is om eerst eens te kijken of de plek wel geschikt is om een cache te verstoppen.

We komen geregeld caches tegen waarbij we ons afvragen of er wel over nagedacht is of de plek goed gekozen is.

Pas geleden kwamen we er nog een tegen in Duitsland die op een "risico" plek lag terwijl het ding ook gerust 100 meter verderop geplaatst had kunnen worden.

Bij het loggen van deze cache is het bijna niet te doen om ongezien te loggen.

En dat is vragen om moeilijkheden.

Soms heb je geen andere keuze omdat het om een echt speciale plek gaat.

Dat was bij deze zeker niet het geval.

In een dergelijk geval zou ik een micro verstoppen en zeker geen cache waar TB's en Coins in kunnen.

Dat een cache geript wordt hoeft op zich nog niet zo'n drama te zijn want daar is meestal wel wat moeite voor gedaan maar het heeft over het algemeen geen kapitalen aan materiaal gekost.

Wel is het erg jammer dat er dan Coins of TB's in zitten die al een hele reis achter de rug hebben.

Zelf hebben we ondanks het feit dat we de 1000 al gepasseerd zijn nog geen eigen caches verstopt

maar mocht dit gaan gebeuren gaan we wel eerst goed kijken hoe groot het risico van "rippen" daar is ondanks dat je dit nooit voor 100% kunt uitsluiten.

Geplaatst

Dat is wat mijn zoon alttijd doet je wil niet weten hoe hij er daarna uit ziet als alle modder en bladeren verwijdert zijn

Geplaatst

Vermijd plekken waar vaak jonge kinderen spelen. Die onderzoeken en zien alles.

Vermijd plekken waar mensen honden uitlaten. Die ruiken alles.

Verder: verstop je caches liever zo dat ze snel gevonden worden door cachers dan dat mensen lang lopen te zoeken op een plek. Dat laatste valt veel meer in het oog.

Plaats je cache in de buurt van een bankje of andere plek waar mensen weleens langer op dezelfde plek zitten of staan. Zo kan de cacher onopvallend zijn logje schrijven.

Geplaatst
Onlangs is een van mijn caches opnieuw geript en daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van, maar natuurlijk gaan gewoon weer een nieuwe plaatsen.

Om de kansen voor de rippertjes zo klein mogelijk te maken wil ik graag de collectieve creativiteit van de geocaching gemeenschap aanspreken om nieuwe ideeen op te doen om te voorkomen dat ik er een nieuwe hobby bij krijg: geocaches plaatsen.

Als de route naar de cache vrij druk bezocht wordt door wandelaars, fietsers, e.d. zorg dan dat de cache niet moeilijk te vinden is. Duidelijke hint, merkteken e.d. Als er even niemand aankomt, dan de cacher snel de cache tevoorschijn halen. Is de cache relatief klein, dan kan hij of zij hem meenemen naar een rustiger plekje in een rugzak bijvoorbeeld om daar te loggen. Ik doe dat wel vaker.

Heb je toestemming om je cache in te graven en af te sluiten met een deksel en wat camouflagemateriaal, dan is een goede hint en de vermelding van een prikstok aan te bevelen. Bij een beetje gebladerte kan de cache zomaar in een straal van 8-10 meter rond het nulpunt van je cache liggen. Dan kun je lang zoeken! Goede hint is dan noodzakelijk, bijvoorbeeld '2 meter westwaarts van pad' e.d. Nadeel van een dergelijke cache is dat cachers de cache weer achterlaten met een lading aarde en bladeren eroverheen zodat van ingraven eigenlijk geen sprake meer is.

• 4 weeks later...
Geplaatst

We komen toch ook regelmatig caches tegen waar een slotje op zit.

Dit lijkt me ook wel anti-rip, maar dat weet ik niet zeker?

Alleen de kans bestaat dat ze dan de kist in zijn geheel meenemen terwijl ze anders alleen de inhoud plunderen. Tja wat is er dan erger? :D

We zijn op dit moment bezig met het uitzetten van onze eerste cache, we hebben hierbij een zestal waypoints, met zeg maar mini-caches met aanwijzingen voor de eind-cache maar ook voor de volgende way-points. Hierbij is natuurlijk het rip-risico nog hoger, waardoor de cache niet meer te lopen is.

De eindcache rippen is natuurlijk nog veel erger vanwege de coins en TB's.

Deze tussenpunten kunnen we natuurlijk niet met een slotje oid beveiligen, want hoe komen de cachers aan de combinatie, dan wordt het wel een heel ingewikkelde cache :thumbup:.

Ik kwam in Denemarken een cachedoos tegen die onder een laagje klimop lag, met op de deksel nep-klimop. Zo viel die toch minder op. Ook kwam ik een aantal cachedozen tegen die met kastmagneten (ik weet niet hoe deze anders genoemd worden, zeg maar magneten waar een kastdeur mee dichtblijft) ergens onder gehangen waren (in de omgevallen boom was aan de onderkant bijvoorbeeld een stuk ijzer gemonteerd) waar deze cache "aangeplakt" kon worden. Je moet dan natuurlijk wel toestemming hebben om die strip ijzer te bevestigen.

Ik ga nog maar eens flink nadenken over natuurlijke camouflage op de deksel.

Geplaatst
We komen toch ook regelmatig caches tegen waar een slotje op zit.

Dit lijkt me ook wel anti-rip, maar dat weet ik niet zeker?

Alleen de kans bestaat dat ze dan de kist in zijn geheel meenemen terwijl ze anders alleen de inhoud plunderen. Tja wat is er dan erger? :D

We zijn op dit moment bezig met het uitzetten van onze eerste cache, we hebben hierbij een zestal waypoints, met zeg maar mini-caches met aanwijzingen voor de eind-cache maar ook voor de volgende way-points. Hierbij is natuurlijk het rip-risico nog hoger, waardoor de cache niet meer te lopen is.

De eindcache rippen is natuurlijk nog veel erger vanwege de coins en TB's.

Deze tussenpunten kunnen we natuurlijk niet met een slotje oid beveiligen, want hoe komen de cachers aan de combinatie, dan wordt het wel een heel ingewikkelde cache :thumbup:.

Ik kwam in Denemarken een cachedoos tegen die onder een laagje klimop lag, met op de deksel nep-klimop. Zo viel die toch minder op. Ook kwam ik een aantal cachedozen tegen die met kastmagneten (ik weet niet hoe deze anders genoemd worden, zeg maar magneten waar een kastdeur mee dichtblijft) ergens onder gehangen waren (in de omgevallen boom was aan de onderkant bijvoorbeeld een stuk ijzer gemonteerd) waar deze cache "aangeplakt" kon worden. Je moet dan natuurlijk wel toestemming hebben om die strip ijzer te bevestigen.

Ik ga nog maar eens flink nadenken over natuurlijke camouflage op de deksel.

Kijk eens bij pzzl Daar krijg je telkens een nieuwe code om het volgende huisje open te kunnen maken. Code voor het volgende huisje vind je samen met de puzel voor de waypoints

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...