Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Bij het geocachen blijkt mijn (nieuwe) oregon een redelijke afwijking te hebben. Mjin Magellan 200 is dan veel nauwkeuriger. Dit begrijp ik niet helemaal, gezien de oregon toch een zeer gevoelige antenne heeft. Heeft dit b.v. te maken met de calibratie van de kompas. Of zijn er andere redenen welke ik niet weet. Ik heb de koers ingesteld nop het magenetisch noorden. Wie weet het fijne ervan.

Geplaatst (bewerkt)

Hoeveel afwijking praat je over ?

Is het misschien een kwestie van juiste instellingen doen op je nieuwe gps ?

Bijv HDDD MM.MMM en WGS 84 ?

Instelling voor het noorden is meestal True voor het geocachen.

Probeer het maar eens uit in het veld, ik ben benieuwd.

bewerkt door pa3fus
Geplaatst
Bij het geocachen blijkt mijn (nieuwe) oregon een redelijke afwijking te hebben. Mjin Magellan 200 is dan veel nauwkeuriger. Dit begrijp ik niet helemaal, gezien de oregon toch een zeer gevoelige antenne heeft. Heeft dit b.v. te maken met de calibratie van de kompas. Of zijn er andere redenen welke ik niet weet. Ik heb de koers ingesteld nop het magenetisch noorden. Wie weet het fijne ervan.

Nieuw uit de doos bevat de Oregon niet de nieuwste software. FF updaten zou ik zeggen, wordt hij een stuk nouwkeuriger van.

Geplaatst

Mijn software version van de GPS is 2.80

Verder wordt aangegeven dat de GPS software versie 2.58 is.

Met de web updater heb ik gekeken of er een update is en Garmin geeft aan dat mijn versie de meest recente is?

De afwijking kan zo'n 16 meter zijn. Ik heb Waas uitgeprobeerd maar dat maakt m.i. geen enkel verschil.

De kaartdatum is WGS 84 en Ellipsoide WGS 84

Met dank alvast voor jullie reactie en het meedenken!

Geplaatst

Nog een vraag van mijn kant. Mijn gedachte is altijd geweest om de instelling magnetisch noorden te gebruiken. Wanneer gebruik je de instelling het ware noorden?

Hoe werkt de kompas hier op?? Mijn Magellan had ik altijd op het magnetisch noorden ingesteld?

Geplaatst
Mijn software version van de GPS is 2.80

Verder wordt aangegeven dat de GPS software versie 2.58 is.

Met de web updater heb ik gekeken of er een update is en Garmin geeft aan dat mijn versie de meest recente is?

De afwijking kan zo'n 16 meter zijn. Ik heb Waas uitgeprobeerd maar dat maakt m.i. geen enkel verschil.

De kaartdatum is WGS 84 en Ellipsoide WGS 84

Met dank alvast voor jullie reactie en het meedenken!

http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp

Bovenstaande link geeft een nieuwe Beta versie van de software voor de Oregon.

Hij werkt goed, het is dus altijd te proberen.

Geplaatst
Nog een vraag van mijn kant. Mijn gedachte is altijd geweest om de instelling magnetisch noorden te gebruiken. Wanneer gebruik je de instelling het ware noorden?

Hoe werkt de kompas hier op?? Mijn Magellan had ik altijd op het magnetisch noorden ingesteld?

Deze instelling is volgens mij enkel van belang bij projectie's, ofwel vanuit een punt een afstand en richting op gaan.

Hierbij is er een klein verschil in bestemming indien je True of magnetisch gebruikt. Volgens eerdere bericht hebben we daar bij het geocachen nauwelijks last van gezien de korte afstanden waar we steeds mee te maken hebben.

Je kompas zul je na een batterij wissel opnieuw moeten calibreren, te vinden in het menu.

Misschien is het niet uitvoeren hiervan al de reden van je geconstateerde afwijking ?

Leg je oude en nieuwe GPS eens naast elkaar en bepaal of het aangegeven coordinaat afwijkt bij vrij zicht naar boven.

Er zijn zo genoeg dingen die je kunt proberen, ik zou zeggen we houden het draadje wel in de gaten hier. :thumbup:

Groeten Jan-Willem.

Geplaatst

Ondanks dat het misschien niet veel uit maakt: ik zou hem instellen op true north. Dit is mi. de meest gehanteerde instelling en mi. ook een ongeschreven afspraak.

Geopatra.

• 1 month later...
Geplaatst

Sinds een paar dagen ben ik ook in het bezig van een Oregon 400T. Alles ziet er super mooi uit maar de ontvangst heb ik toch nog wel wat over te klagen. Op dit moment heb ik de nieuwste Beta Software geinstalleerd 2.98 en GPS software 3.4

Heel vaak is de WAAS sataliet nr 33 (voor europa) niet te vinden waardoor de miswijzing (EPE) bijna altijd boven de 7 meter zit.

Zijn er andere mensen die deze ervaring hebben met de Oregon?

Geplaatst
Sinds een paar dagen ben ik ook in het bezig van een Oregon 400T. Alles ziet er super mooi uit maar de ontvangst heb ik toch nog wel wat over te klagen. Op dit moment heb ik de nieuwste Beta Software geinstalleerd 2.98 en GPS software 3.4

Heel vaak is de WAAS sataliet nr 33 (voor europa) niet te vinden waardoor de miswijzing (EPE) bijna altijd boven de 7 meter zit.

WWAS heb je in Nederland niet veel aan, kun je beter uitschakelen volgens mij.

Geplaatst (bewerkt)

Kan je uitleggen waarom niet? Het is toch een systeem dat de atmosferische afwijkingen zo veel mogelijk uitsluit door de afwijking op vaste plaatsen te meten en terug te sturen via de WAAS sateliet.

Link: http://www.gps.nl/waas_egnos.html

bewerkt door Cach en Carry
Geplaatst

Kan je uitleggen waarom niet? Het is toch een systeem dat de atmosferische afwijkingen zo veel mogelijk uitsluit door de afwijking op vaste plaatsen te meten en terug te sturen via de WAAS sateliet.

Link: http://www.gps.nl/waas_egnos.html

Een quote uit 2008 van dit forum

EGNOS is op dit moment nog niet betrouwbaar. Officieel zit EGNOS (bijv. Artemis satelliet) nog in testfase. Ik ben eens bij een GPS kernetpunt gaan staan van het Kadaster. Bij uitstekend weer was de afwijking 4 meter met EGNOS enabled. Toen ik deze heb uitgeschakeld was dit 0 tot 1 meter verschil.

Bij slechter weer (bewolking, regen) wordt de ontvangst duidelijk minder: Toen had ik ook 4 meter verschil. Dus voorlopig de WAAS mode uitschakelen

Mijn ervaring is in de bossen: waas aan ->slecht. Hij werkt mi dan met aannames en dat kan je erg op het verkeerde spoor zetten dus heb ik het snel weer uitgezet en gebruik ik het niet meer.

En lees dit draadje maar eens door. Allemaal gevonden met de zoekfunctie :)

Geplaatst
...Heeft dit b.v. te maken met de calibratie van de kompas. Of zijn er andere redenen welke ik niet weet. Ik heb de koers ingesteld nop het magenetisch noorden. Wie weet het fijne ervan.
Nauwkeurigheid van de plaatsbepaling wordt net zoveel beïnvloed door je kompas als door je rekenmachine of je vis/jaagkalender, of de instelling van je achtergrondverlichting.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...