Spring naar bijdragen

Idee voor echte cache - Jullie mening gevraagd


elsinga

Aanbevolen berichten

Mede-cachers,

 

Mede n.a.v. de discussie over mijn idee "de 12 provincien", ben ik gaan denken over een andere cache. Dit keer dus een fysieke, want dat schijnt het meest gewaardeerd te worden. En de ammo-box en plusminus locatie heb ik toch al. =8-)

 

Mijn vraag aan jullie is deze: ik geef omschrijvingen van 3 punten ("midden van het brugje daar-en-daar", "bovenop de plaquette bij dat beeld", "de prullenbak voor de ingang van die-en-die locatie, adres zoek je mar uit", dat soort dingen), alwaar je de coordinaten moet noteren. Dit zijn allemaal leuke/mooie locaties en/of hiervoor moet echt speurwerk verricht worden. Ik geef tevens de afstand (radius van een cirkel dus) tot de echte cache, in meters (dus 1705m of zo). Kunnen jullie dan de locatie van de cache bepalen? Snijpunt van drie bekende cirkels dus en ook nog eens exact genoeg om een grote zwarte ammo-box te vinden die toch wel wat verstopt is?

 

Goed idee? Te moeilijk? Echte uitdaging?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

ik ben brutaal genoeg om de uitdaging aan te nemen

;)

hehehe!  :D Ik zal nog even kijken naar de op te zoeken lokaties, moet wel interessant zijn tenslotte. :)

 

Verwacht deze cache binnenkort te verschijnen, ijs, weder en vooral vrije tijd dienende.  :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit vind ik echt een bereleuk idee voor een cache. Het zal inderdaad moeilijk zijn, dat kun je dan aan de sterren zien. Een beginner moet zich dan maar eerst eens achter z'n/d'r oren krabben of het wat is om die cache te gaan zoeken. Voor een gevorderde: een uitdaging om je eigen 'kunnen' te testen. Dus te moelijk? -> Nee hoor, mag best!

Als je een beetje behendig bent met wiskunde is het misschien al helemaal niet moeilijk. Ook als je over een laptop ter plaatse beschikt dan kun je met de juiste spullen best redelijk eenvoudig uitkomen.

Met alleen een gps (via het kaartje) moet het volgens mij ook kunnen. Dat zou mijn optie worden en die zie ik wel zitten.

Je zult alleen natuurlijk zelf wel heeeeeel zeker moeten zijn dat alles klopt!

Groeten, Walter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zult alleen natuurlijk zelf wel heeeeeel zeker moeten zijn dat alles klopt!

Dat is voor mij vrij eenvoudig... op alle plekken een waypoint zetten en dan de GPS of (beter, meer decimalen) MapSource de afstand laten bepalen. =8-)

 

De grootste uitdaging voor mij is om de nauwkeurigheid van de te meten coördinaten zo hoog mogelijk te krijgen. Dus erg goed omschrijven, want als iemand op de verkeerde plek meet kom hij/zij automatisch (nog) verkeerd(er) uit voor het eindpunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, dat is nu wat ik bedoel ............... een cache waar de cacheplaatser toch flink wat werk aan heeft gehad (het bedenken en het uiteindelijk uitvoeren) en dat kan ik nu weer wel waarderen. Ben benieuwd of het je lukt om alles goed kloppend te krijgen. Sukses   ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik ben ook enthousiast. Beetje rekenen is altijd leuk. Zorg er wel voor dat de punten niet te ver uit elkaar liggen, want dan kun je niet zomaar meer vlakke meetkunde gebruiken en kan het echt ingewikkeld gaan worden.

 

Doen deze cache!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik ben ook enthousiast. Beetje rekenen is altijd leuk. Zorg er wel voor dat de punten niet te ver uit elkaar liggen, want dan kun je niet zomaar meer vlakke meetkunde gebruiken en kan het echt ingewikkeld gaan worden.

 

Doen deze cache!

De afstand van de punten tot de cache is maximaal 10km. Daarboven neemt de nauwkeurigheid in Mapsource af tot 10m, voor het berekenen van de afstand. ;)

 

Verder heb ik net en e-mail naar het districtshoofd van It Fryske Gea gestuurd om toestemming te vragen voor de plaatsing op hun gebied. Is wel zo netjes. Ik heb daarin geocaching uitgelegd en ruimte gelaten voor input van hun kant :D Nu maar hopen dat hij toestemming geeft, anders moet ik andere punten zoeken. :butbut:

 

Mocht de toestemming er komen, dan gaat deze cache zeker door! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om zonder midelbare school wiskunde positiepunten op te geven dmv. afstanden vanaf andere punten zijn wat grapjes mogelijk: de gelijkzijdige driehoek (60 graden hoeken) of de 1 2 3 driehoek (lengtes 1 2 resp 3 met een rechte hoek erin) en de 3 4 5 driehoek (heeft ook een rechte hoek). Teken ze maar eens op papier dan zie je wat ik bedoel.

Andere combinaties geven je zaken zoals a kwadraat plus b kwadraat is c kwadraat. En dan moet je wortel trekken.  Kan iemand dat nog met potlood en papier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om zonder midelbare school wiskunde positiepunten op te geven dmv. afstanden vanaf andere punten zijn wat grapjes mogelijk: de gelijkzijdige driehoek (60 graden hoeken) of de 1 2 3 driehoek (lengtes 1 2 resp 3 met een rechte hoek erin) en de 3 4 5 driehoek (heeft ook een rechte hoek). Teken ze maar eens op papier dan zie je wat ik bedoel.

Op de uiteindelijke cachepagina zal een link komen te staan met een technische manier om snijpunten van cirkels te berekenen. Voor de masochisten onder ons. ;)

 

Overigens: ik heb meer dan drie mogelijkheden voor de coördinaten. Geef ik ze allemaal, ook als ze minder interessant zijn, of geef ik er maar drie. Bij meer kun je kiezen (of ze allemaal doen om de nauwkeurigheid te verbeteren). Maar of jullie dat ook leuk vinden? Roept u maar! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...