jolimama Geplaatst 16 april 2009 Geplaatst 16 april 2009 Laatst was ik bij iemand voor mijn werk op bezoek. Hij is de beheerder van een stukje natuur waar een cache lag deze is inmiddels in het archief. Doordat we aan het praten waren over hang jongeren en een zwerver kwam ik op de cache die er had gelegen, omdat ik die door de aanwezigheid van de zwerver en de jongeren niet had durven pakken en nu zit hij in het archief. Helaas was de beheerder er niet van op de hoogte dat de cache er niet meer ligt. Is het niet normaal dat als een cache het archief in gaat men dit ook meld bij de beheerder aan wie men toestemming heeft gevraagd voor het plaatsen van de cache. Ik denk dat als we dat doen het goodwil kweekt bij beheerders en je voorkomt ook dat men nee zegt wanneer je een nieuwe cache wil plaatsen, omdat ze in de veronderstelling zijn dat er al meerdere caches in het gebied liggen. Even in het kort mijn vraag is er een regel voor het afmelden van gearchieveerde caches.
Sivota Geplaatst 16 april 2009 Geplaatst 16 april 2009 Bij mijn weten zijn er alleen regels voor het verkrijgen van toestemming om een cache neer te leggen. Verder niet. Ik zal mij de komende tijd gaan verdiepen in de contacten die zijn gelegd met de natuurbeheerders en kijken wat zo nog signalen zijn waaraan gewerkt kan worden; zowel van de zijde van de natuurbeheerders als van de zijde van de geocachers. Het afmelden van een cache lijkt mij een beleeftheid die een cacher zou kunnen hanteren, maar niet iedereen heeft dezelfde (goede) contacten met een natuurbeheerders. Het lijkt mij wel handig om voorzichtig te zijn met het toevoegen van regels. Zeker regels waarvan de naleving niet te controleren is.
Team Gelaen Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 Op zich mee eens, getuigd vaak wel van fatsoen. Echter als je, zoals ik, niet echt schrijftelijk toestemming (mondeling en niet echt officiele mail) hebt, dan kan ik me voorstellen dat een beheerder niet op een min of meer officiele afmeld mail/brief zit te wachten. Wat ik wil zeggen is, als zo een regel komt, is het verstandig deze afhankelijk te maken van dewijze waarop toestemming is verkregen.
GeoVlinder Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 Volgens mij vindt een beheerder het altijd fijn om te weten wat er in zijn gebied gebeurd. En als je mondeling toestemming hebt kan je ook mondeling de wijziging doorgeven. Ook als je schriftelijk toestemming hebt kan je mondeling een wijziging doorgeven. Je hebt toch een naam en telefoonnummer als je mondeling toestemming hebt? groetjes GeoVlinder
Team Gelaen Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 Volgens mij vindt een beheerder het altijd fijn om te weten wat er in zijn gebied gebeurd. En als je mondeling toestemming hebt kan je ook mondeling de wijziging doorgeven. Ook als je schriftelijk toestemming hebt kan je mondeling een wijziging doorgeven. Je hebt toch een naam en telefoonnummer als je mondeling toestemming hebt? groetjes GeoVlinder hm, ja klopt. Daar heb je wel een punt.
jolimama Geplaatst 17 april 2009 Auteur Geplaatst 17 april 2009 Misschien hoeft het geen regel te zijn, maar een melding die men krijgt bij het afmelden of overdragen van een cache dat ze dit uit beleefdheid geadviseerd wordt te doen. Deze beheerder vond het een eer dat er een cache in "zijn" stukje natuur lag, en vond het wel jammer dat hem niets gemeld was. Hij vond het ook leuk om wat meer over de cache te horen. Mocht iemand hier ooit weer een cache neer willen leggen dan weet ik vrijwel zeker dat het geen probleem zal zijn. Ik hoop dat een ieder door dit lijntje wel wat bewuster wordt over hoe om te gaan met beheerders, en regels toevoegen is denk ik ook te veel maar bij een gedrags code hoort het toch wel.
Bloodwoosj Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 ...knip... Ik hoop dat een ieder door dit lijntje wel wat bewuster wordt over hoe om te gaan met beheerders, en regels toevoegen is denk ik ook te veel maar bij een gedrags code hoort het toch wel. Bij deze wil ik er dan nog aan toe voegen dat het ook zo netjes is om na archivering een cache ook fysiek te verwijderen. Vorige week heb ik voor de vijfde keer (kluns dat ik ben, alweer een verouder waypoint in de GPS zitten) een gearchiveerde cache gevonden die niet verwijderd was. Van de vorige vier had ik het vermoeden dat ze niet verwijderd waren (allen meerder maanden na archivering) en na bevestiging ter plekke, door het vinden van de cache (eentje zelfs nog met een travelbug erin), heb ik alle owners een mail gestuurd dat hun cache per post opgestuurd kan worden of dat ze ze bij mijkomen halen, of dat ie de vuilnisbak in kan. Inclusief die van vorige week vijf mailtjes, nul reacties. Greetz, Bloodwoosj (soms ook wel El Kliko genaamd ).
Remunj Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 Greetz, Bloodwoosj (soms ook wel El Kliko genaamd ). Mooie nieuwe naam. Maar je hebt wel gelijk, maar het is niet alleen een probleem in Nederland, bij de oosterburen is het ook zo.
Aanbevolen berichten