ijskonijn Geplaatst 19 maart 2009 Geplaatst 19 maart 2009 Met de Euro, H en Geko 201 gebruik ik vooral EasyGPS en daarnaast ook Mapsource. Laatstgenoemde pas sinds kort, omdat het wel leuk is om alles op een kaartje te plotten. Maar ik switch nog veel tussen de twee. EasyGPS was het eerste programma dat ik ooit probeerde en daar doe ik dus al jaren mee, Mapsource pas sinds een paar maanden. En de Garmin browserplugin om wpts van gc.com te downloaden. Maar daar moet je mee oppassen omdat de wpt-namen in deze apparaten slechts 6 karakters lang kunnen zijn. Dus series e.d. waarvan alleen het eindkarakter afwijkt, worden dan overschreven. Meestal wil ik alleen even de wpt's downloaden of de tracks bekijken als we ze met Scouting hebben gebruikt. Daarvoor volstaat EasyGPS prima!
jvdbroek Geplaatst 19 maart 2009 Geplaatst 19 maart 2009 Ik heb een Etrex (zonder H). Waypoint voeg ik altijd handmatig toe. Ik heb normaal gesproken alleen behoefte aan de waypoints van de cache waar ik mee bezig ben. Dan is het niet zo'n moeite om ze toe te voegen. Als je veel waypoints in je GPS wilt zetten kan een programma handig zijn, maar voor veel multi-caches weet je het volgende punt toch nog niet .... Wat ik wel eens doe is de track ophalen om te kijken welk traject we gelopen hebben. Daarvoor gebruik ik OziExplorer. Daar kun je ook instellen welke GPS je gebruikt zodat het juiste protocol gebruikt wordt. Als je daar Garmin instelt, krijg je een Garmin-menu waar je tracks, waypoints en routes kan up- en downloaden naar je GPS.
jolimama Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 (bewerkt) Ik heb een Etrex (zonder H).Waypoint voeg ik altijd handmatig toe. Ik heb normaal gesproken alleen behoefte aan de waypoints van de cache waar ik mee bezig ben. Dan is het niet zo'n moeite om ze toe te voegen. Als je veel waypoints in je GPS wilt zetten kan een programma handig zijn, maar voor veel multi-caches weet je het volgende punt toch nog niet .... Wat ik wel eens doe is de track ophalen om te kijken welk traject we gelopen hebben. Daarvoor gebruik ik OziExplorer. Daar kun je ook instellen welke GPS je gebruikt zodat het juiste protocol gebruikt wordt. Als je daar Garmin instelt, krijg je een Garmin-menu waar je tracks, waypoints en routes kan up- en downloaden naar je GPS. In de aansluiting op de computer zit er een groot verschil tussen de etrex en de etrex H. Mijn computer (op meerdere geprobeerd) herkend mijn GPS nu niet. 20 maart 2009 bewerkt door jolimama
Peetee Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 (bewerkt) Ik heb een Etrex (zonder H).Waypoint voeg ik altijd handmatig toe. Ik heb normaal gesproken alleen behoefte aan de waypoints van de cache waar ik mee bezig ben. Dan is het niet zo'n moeite om ze toe te voegen. Als je veel waypoints in je GPS wilt zetten kan een programma handig zijn, maar voor veel multi-caches weet je het volgende punt toch nog niet .... Wat ik wel eens doe is de track ophalen om te kijken welk traject we gelopen hebben. Daarvoor gebruik ik OziExplorer. Daar kun je ook instellen welke GPS je gebruikt zodat het juiste protocol gebruikt wordt. Als je daar Garmin instelt, krijg je een Garmin-menu waar je tracks, waypoints en routes kan up- en downloaden naar je GPS. In de aansluiting op de computer zit er een groot verschil tussen de etrex en de etrex H. Mijn computer (op meerdere geprobeerd) herkend mijn GPS nu niet. Heeft de Etrex H een usb-aansluiting? Zo ja, installeer dan de nieuwste usb-drivers eens op je pc. Best kans dat hij je gps daarna wel herkent! Ik heb daar namelijk met mijn Quest (ook usb) ook wel vaker problemen mee. 20 maart 2009 bewerkt door Peetee
Remunj Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Hier MapSource en GSAK. Bij mijn GPS zat MapSouce (Trip en WP manager) in het pakket, is dat tegenwoordig niet meer zo dan?
Team jemar Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Nav dit draadje even het onderwerp gesplitst en dit draadje aangemaakt... De orginele vraag van Peetee was: Welke pakketjes gebruiken jullie voor het inlezen en uploaden van coördinaten enz., buiten Trip & Waypoint manager ?
jvdbroek Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Ik heb een Etrex (zonder H).Waypoint voeg ik altijd handmatig toe. Ik heb normaal gesproken alleen behoefte aan de waypoints van de cache waar ik mee bezig ben. Dan is het niet zo'n moeite om ze toe te voegen. Als je veel waypoints in je GPS wilt zetten kan een programma handig zijn, maar voor veel multi-caches weet je het volgende punt toch nog niet .... Wat ik wel eens doe is de track ophalen om te kijken welk traject we gelopen hebben. Daarvoor gebruik ik OziExplorer. Daar kun je ook instellen welke GPS je gebruikt zodat het juiste protocol gebruikt wordt. Als je daar Garmin instelt, krijg je een Garmin-menu waar je tracks, waypoints en routes kan up- en downloaden naar je GPS. In de aansluiting op de computer zit er een groot verschil tussen de etrex en de etrex H. Mijn computer (op meerdere geprobeerd) herkend mijn GPS nu niet. Volgens mij heeft de Etrex H nog steeds een seriële aansluiting. Die sluit je aan op een seriële poort. De goede poort instellen en het moet werken. Als je geen seriële poort hebt (komt met USB tegenwoordig steeds meer voor), dan heb je een USB naar seriële poort converter nodig. Daarvoor moet je de goede drivers installeren. Daarna wordt van de USB-poort een (virtuele) COM-poort gemaakt, zodat je in het programma weer een COM-poort kunt instellen. Maar hierbij moet je opletten. Het is niet direct duidelijk welke poort er nu gebruikt wordt. Iedere USB-poort krijgt ook een eigen virtuele COM-poort. Dus koppel je je USB->serieel converter aan een andere USB-poort, dan zal hij opnieuw vragen om de drivers te installeren en krijg je een andere COM-poort toegewezen. Het handigst is dus om iedere keer dezelfde USB-poort te gebruiken. Welke COM-poort is toegewezen kan je vinden in de "Device Manager" (Configuratiescherm->Systeem->tabblad Hardware->Apparaatbeheer). Hier kun je onder "Poorten" je USB->serieel converter terugvinden. Daarbij staat welke poort er wordt gesimuleerd. Stel je die poort in op je programma, dan werkt het. Zo kan ik mijn Etrex (zonder H) gebruiken op een laptop zonder een seriële poort. Garmin verkoopt ook een USB->serieel converter, maar volgens mij werkt het met elke USB->serieel converter. Wel de bijbehorende drivers installeren. Zelf gebruik ik een Sweex, maar er zijn vast ook andere merken te verkrijgen.
jolimama Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Ik heb een Etrex (zonder H).Waypoint voeg ik altijd handmatig toe. Ik heb normaal gesproken alleen behoefte aan de waypoints van de cache waar ik mee bezig ben. Dan is het niet zo'n moeite om ze toe te voegen. Als je veel waypoints in je GPS wilt zetten kan een programma handig zijn, maar voor veel multi-caches weet je het volgende punt toch nog niet .... Wat ik wel eens doe is de track ophalen om te kijken welk traject we gelopen hebben. Daarvoor gebruik ik OziExplorer. Daar kun je ook instellen welke GPS je gebruikt zodat het juiste protocol gebruikt wordt. Als je daar Garmin instelt, krijg je een Garmin-menu waar je tracks, waypoints en routes kan up- en downloaden naar je GPS. In de aansluiting op de computer zit er een groot verschil tussen de etrex en de etrex H. Mijn computer (op meerdere geprobeerd) herkend mijn GPS nu niet. Heeft de Etrex H een usb-aansluiting? Zo ja, installeer dan de nieuwste usb-drivers eens op je pc. Best kans dat hij je gps daarna wel herkent! Ik heb daar namelijk met mijn Quest (ook usb) ook wel vaker problemen mee. Nee er zit geen usb aansluiting op de etrex H wel een verlengkabel voor de laptop aangeschaft en ook drivers op de pc geinstalleerd. Ik snap dit lijntje niet het is mijn bericht van gisteren zonder het begin en een andere naam waardoor sommige door mij geplaatste berichten nu wel echt nergens op lijken, hoe kan dit? Linda
jolimama Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Hier MapSource en GSAK. Bij mijn GPS zat MapSouce (Trip en WP manager) in het pakket, is dat tegenwoordig niet meer zo dan? Nee dat werd niet vermeld daar kwam ik dus later achter. Helaas in oktober gekocht en de site is inmiddels wel aangepast dus wat er precies stond kan ik niet meer ophalen.
jolimama Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Nav dit draadje even het onderwerp gesplitst en dit draadje aangemaakt... De orginele vraag van Peetee was: Welke pakketjes gebruiken jullie voor het inlezen en uploaden van coördinaten enz., buiten Trip & Waypoint manager ? oke nu snap ik het Linda
ijskonijn Geplaatst 20 maart 2009 Auteur Geplaatst 20 maart 2009 (bewerkt) ja, dat is vreemd. Ik ben echt niet de topic starter hier. Ik was geloof ik wel de eerste die reageerde op de vraag welke software we gebruiken met de Etrex Euro(/camo) of H. Mijn PC kent nu 3 GPS'en: de geko 201, de etrex euro en de H. Elke GPS moet apart herkend worden, hoewel de euro en de geko meestal ook werken als de verkeerde GPS geselecteerd staat. De H moet moet echt zelf geselecteerd zijn. 20 maart 2009 bewerkt door ijskonijn
fub Geplaatst 20 maart 2009 Geplaatst 20 maart 2009 Om zaken op te halen van geocaching.com: de geo-* tools en mijn eigen gebrouwen progsel om dat aan te sturen. Om spullen op de GPSr te zetten of er van af te halen: gpsbabel. Om tracklogs na te bewerken: Viking.
Aanbevolen berichten