Spring naar bijdragen

Nieuw soort cache; Jullie mening graag!


elsinga

Aanbevolen berichten

Ik heb (naar aanleiding van mijn gestolen Nanne-cache) een zitten denken aan een virtuele cache. En toen kwam ik op deze: De 12 Provinciën.

 

Ik kreeg echter een mail van geocaching.com terug:

Would you explain your cache idea please?  Is the object of the cache to find or place other caches in each of Nederland's 12 provinces?  If so that really isn't a geocache any more than it would be to call it a geocache to find 50 or 100 other geocaches. Maybe an award to give at an event cache later, but not a geocache

 

Mijn reaktie:

You are right, it isn't a real cache. But it is sort of an award for people who are very active. And there is no other way to honour that. 

 

It is a locationless cache, after all. And since there are caches that can be "found" when you got a speeding ticket going to a cache, event caches or when spotting a moving geocacher, why not something like this?

 

It should encourage people to go caching where they normally wouldn't, further away from home. In the US you could do a 51 states cache, in Europe all countries, to promote caching on holydays. 

 

It came to mind when thinking of a virtual cache, after my first real one got stolen only two weeks after hiding it. And it was hidden well... =8-( Normal virtual caches are not very appealing to me, so I thought of something else.

 

But hey, it's no problem if you leave it out... I can always create a mini-cache/virtual cache with this as an extra qualifier to claim it, do this from my own webpage and advertise it in all caches I find or from navicache. But I would rather do it from geocaching.com... since I think an original site deserves an original caching idea. You could make this an "honour-cache" category, or introduce some kind of points system (based on found/placed/distance-between/number-of-countries etcetera). =8-)

 

Wat is jullie idee? Leuk om te hebben, zo'n cache? Waardeloos idee? Schiet maar raak! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan niet exact een goede mening vormen, omdat de link naar de pagina-in-wording niet meer werkt.

 

Maar zo op het eerste gezicht heb ik iets van 'nou nee'. Ik heb er geen goed gevoel bij.

Dit is natuurlijk wel een erg korte reactie, het lukt me niet om zo snel even concrete redenen aan te dragen. Wellicht later in dit topic wel.

Groeten,

Walter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het niet zo op virtuele caches. Daarom kan ik een dergelijke cache ook niet echt leuk gaan vinden, denk ik. Het bij elkaar hunten van diverse virtuele punten om in totaal één log te mogen doen lijkt mij ook niet echt aantrekkelijk. Daarbij denk ik dat mijn kinderen het vinden van de uiteindelijke cache zullen missen; want die prullaria is natuurlijk wel héél erg leuk. Tevens is het totaal van 12 wel erg veel. Kijk eens bij de cache "De legende van de Bokkenrijders". Dat was net leuk; niet teveel in ieder geval en redelijk bij elkaar. Want als je praat over De 12 Provinciën, gaat het denk ik over geheel Nederland en dat zijn hééééél véééé'l km's, waarvan ik vermoed dat niet veel cachers daar veel zin in hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Want als je praat over De 12 Provinciën, gaat het denk ik over geheel Nederland en dat zijn hééééél véééé'l km's, waarvan ik vermoed dat niet veel cachers daar veel zin in hebben.

Dit is dan ook bedoeld als cache voor de echte die-hards. Cache op weg naar familie, op vakantie en dergelijke. Inderdaad, je moet heel NL door. Is precies de bedoeling. Maar je hoeft het niet in 1 keer te doen. Je mag zelfs caches uit het verleden mee laten tellen. En caches die je geplaatst hebt. Zolang er in elke provincie maar 1 is en het een fysieke cache is (geen virtuele en/of event caches dus).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet exact een goede mening vormen, omdat de link naar de pagina-in-wording niet meer werkt.

Je moet even twee keer klikken... de eerste keer werkt inderdaad niet.

 

Maar voor de liefhebbers hier de tekst:

De 12 Provinciën-cache is een virtuele cache, die je kunt vinden door in alle 12 nederlandse provincies een cache te vinden en/of te plaatsen.

 

Je mag voor de te vinden caches per provincie elke willekeurige cache uitzoeken die je wilt. Enige eis is dat de cache op het grondgebied van die provincie ligt. 

 

Voor de te plaatsen cache geldt dat alleen fysieke caches tellen, dus caches die het vinden van een cache-container (van willekeurig formaat) vereisen. Dus virtuele caches, event-caches en dergelijke tellen niet mee. De caches mogen in het verleden gevonden/geplaatst zijn en mogen eventueel ge-archived zijn omdat ze verdwenen zijn. Het gaat erom dat de geocacher in die provincie een cache (ooit) gevonden/geplaatst heeft, daar dus actief is (geweest).

 

Indien een cache op de grens van twee provincies ligt (dus: je twijfelt, reken op binnen een kilometer van de grens ongeveer), dan mag je kiezen voor welke provincie je de cache wilt laten meetellen. Elke cache telt echter maar één keer mee per vinder.

 

Om deze cache te claimen dien je in je log per cache te vermelden:

- welke cache je mee wilt laten tellen

- voor welke provincie je deze cache mee wilt laten tellen

- wanneer je de cache gevonden/geplaatst hebt

 

In totaal moet je dus 12 caches opnoemen, voor elke provincie 1: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, Brabant, Zeeland en Limburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind sommige virtuele caches erg leuk, maar het gevaar met deze is dat men niet zozeer ervoor gaat om deze cache te krijgen (12 provincieen is erg veel), maar dat die-hards er op een moment achter komen dat ze de 12 hebben en dan deze cache maar even loggen voor de statistieken. In dit geval treedt er m.i. statistiekvervuiling op. Voor iedere cache en zeker virtuele moet gelden dat je er voor moet gaan en je best voor moet doen, niet dat je op een gegeven moment tot de conclusie komt dat je weer een 'gratis' cache kunt loggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij geld dat elke cache afzonderlijk iets moet zijn wat te vinden is. Zelfs een gewone virtuele cache is een eigen plek, een travelbug/hitchhiker een ding wat in een cache zit, een event ook (eigen plek + vrijwel altijd een hunt ter plaatse). Ook het GeleBussie is echt iets wat je moet vinden, als zelfstandige cache.

Je moet voor jouw voorstel [i:post_uid0]andermans[/i:post_uid0] caches vinden, waardoor er een soort dubbellogging ontstaat: elke cache is 1 + 1/12 log.

Inderdaad valt FLITS dus ook onder de caches die m.i. niet echt een cache zijn. Zelf zal ik deze dus nooit loggen, en hopelijk kom ik ook nooit in de gelegenheid daartoe  :D . Hooguit zou ik een note plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een leuk idee!

 

Iedereen moet zelf beslissen of ze hem wel of niet willen doen! Ik let nu ook extra op of ik geen flits zie komen uit een geparkeerde auto...als ik dan toch geflitst word dan maar een cache erbij!

Het lijkt me inderdaad een leuke stimulans voor mensen die al gehunt hebben in 10 provincieen om dan die laatste 2 erbij te doen. Wel extra km`s maar dan wel weer een extra cache.

 

een travelbug/hitchhiker een ding wat in een cache zit, een event ook

 

Deze moet je ook in combinatie met een andere cache doen dus gaat deze stelling ook op voor hitchikers en bugs:

Je moet voor jouw voorstel andermans caches vinden, waardoor er een soort dubbellogging ontstaat: elke cache is 1 + 1/12 log

 

Iedere hunter moet zelf bepalen of hij/zij dit leuk vindt. Bij mensen thuis aanbellen en thee drinken vind ik persoonlijk ook niet een cache, toch bestaan ze! En dat moetook zo blijven!

 

 

Leuk idee!  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk bestaat ol zo iets kijk maar bij The Ixie's Saga .

Daar wordt je ook van hot naar her gestuurt .

Mr. TOP.NL  maakt ook een hele serie en ik als klein kind wil ze dan ook allemaal vinden.

maar het leuke daarvan is dat bij het eind elke epesode wel een cache ligt .

En virtuele caches ben ik ook niet vies van je komt toch op boeiende plekken in dit landje.

En inderdaad als hunter bepaal je zelf waar je wel en niet aan meedoe.

Lang leve die vrijheid!!!! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En inderdaad als hunter bepaal je zelf waar je wel en niet aan meedoe. 

Lang leve die vrijheid!!!!

 

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat voor een cache een minimale inspanning/kwaliteit mag worden verwacht. Dit om teleurstellingen van hunters te voorkomen. Lang niet altijd kun je uit de logs opmaken hoe de cache is.

Bovendien vind ik dat iemand anders te makkelijk een groot aantal eenvoudige caches achter zijn naam krijgt. Tenslotte vind ik dat het (xx found) toch een maat moet zijn voor hoe actief een geocacher is. Persoonlijk kijk ik vaak wel vaak naar hoeveel caches iemand gevonden heeft bij het interpreteren van de logs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij ook wel een goede zaak dat geocaching.com een rem zet op virtuele caches zoals de beoogde 12 Provinciën. Naar mijn idee moet een cache een lokatie of ding zijn waarnaar je op zoek moet. Het eind is anders ook zoek. Zelf zou ik bijvoorbeeld een aparte cachenotering in het leven kunnen roepen voor degenen die alle 3 de Cairnteam-caches hebben gedaan. Die kant moet het niet op denk ik. Met de explosieve groei van het aantal cachers is enige afbakening van de zijde van geocaching.com onontkoombaar, naar mijn idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat voor een cache een minimale inspanning/kwaliteit mag worden verwacht....

 

Ook hier ben ik het mee eens. Maar als ik de log's lees heb ik toch wel een idee over hoe en wat van de cache.

Teleurgesteld over een cache (als ze niet geplunderd  zijn) ben ik gelukkig nog nooit.

maar in het begin dacht ik bij Sunny Times   ha leuk   maar na een paar log's gelezen te hebben werd het   nou nee  maar als iemand het wel ziet zitten so what!

En de (xx found) het is leuk maar niet belangrijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist ja, Sunny Times hoeft ook niet van mij. Ik vind het anonieme karakter van geocachen wel prettig. In mindere mate heb ik het ook met jouw 'gele bussie'-cache. Ik wil hem wel doen, maar twijfel hoe ik het zal doen. Bellen? Naar lokatie rijden en kijken of ie er staat? Hij is al een tijd niet meer gevonden. Hoe doen de meeste mensen hem? Bellen ze of zien ze hem toevallig bij een andere cache staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist ja, Sunny Times hoeft ook niet van mij. Ik vind het anonieme karakter van geocachen wel prettig. In mindere mate heb ik het ook met jouw 'gele bussie'-cache. Ik wil hem wel doen, maar twijfel hoe ik het zal doen. Bellen? Naar lokatie rijden en kijken of ie er staat? Hij is al een tijd niet meer gevonden. Hoe doen de meeste mensen hem? Bellen ze of zien ze hem toevallig bij een andere cache staan?

Ik ga hemelvaartdag ongetwijfeld het gele bussie zien. En ja, dan wil ik met het bussie en GPS op de foto en log ik 'm. Ik zou er echter niet voor om rijden. :D

 

En >Flits< zou ik denk ik niet eens loggen... dat doe je namelijk niet bewust (hoop ik), dat geflitst worden. Ik probeer het tenslotte altijd te vermijden. :(

 

De 12 Provinciën is bedoeld om mensen te stimuleren eens in een andere regio op zoek te gaan. Niks meer, niks minder. En dat mag beloond worden, want als ik uit Friesland naar Limboland ga speciaal om te cachen, dan spreekt daar wel wat uit (hoop ik).

 

En even uit het verleden caches bij elkaar sprokkelen... hij is nog in ontwerp, dus alleen gelogd na plaatsing van 12 Provincien kan ook hoor. Dan moet iemand er bewust mee bezig gaan. Maar het doet dan minder eer aan degenen die al langer cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben echt voor vrijheid blijheid!!

 

Natuurlijk mag er wat kwaliteit verlangt worden, maar door mensen de vrije hand te geven krijg je hele originele en artisitieke (en leuk om te vinden) caches.

 

Wie zijn wij om te zeggen dat dat niet mag!

 

Ik geloof dat we hier elkaar goed kunnen waarschuwen voor 'slechte' caches. Eerst dse logjes lezen en dan op pad.

 

Als we caches aan banden gaan leggen is de vraag waar dat ophoud. Op die manier mogen straks scoutinggroepen geen caches meer plaatsen (kijk maar naar de vaak slordig geplaatste caches , zie forum) Toch zijn er scoutinggroepen die WEL netjes een cache plaatsen (bv. CZN) en onderhouden. Er zijn zelfs van die scouts die zo verslaafd raken en andere besmetten (zoals ik :exclamation: )

 

Nee laten we nu gewoon op deze manier verder gaan en hier in dit forum een cache veroordelen en zo andere waarschuwen.

Dan kan iedereen zelf uitmaken of ie de cache wil hunten! Dan is ie in ieder geval gewaarschuwd.

 

IK wil bijvoorbeeld wel het gele bussie hunten ! :hehe:  IK vind dat wel een leuk en origineel idee!

 

Goede Jacht!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...