tcrbr Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 Bij een berekening met letterwaardes kom ik uiteindelijk op een negatieve waarde uit. Zoiets als A - Z = -25. Hoe ga je hier mee om? Als ik gewoon door zou gaan komt er -7 uit als uitkomst. Maar dan die "min". Mag ik die over het hoofd zien?
BigFurryMonster Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 Dat ligt aan de puzzel. Er is niet zoiets als een standaard voor dit soort berekeningen, buiten de standaard wiskunde om. Per cache kan het verschillen. Ik zie wel eens cache-leggers smokkelen met de "wiskunde", zoals het negeren van mintekens of decimale scheidingstekens, maar ik kan niet beoordelen of dat in jouw geval ook zo is.
kalkendotters Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 (bewerkt) Bij een berekening met letterwaardes kom ik uiteindelijk op een negatieve waarde uit. Zoiets als A - Z = -25. Hoe ga je hier mee om? Als ik gewoon door zou gaan komt er -7 uit als uitkomst. Maar dan die "min". Mag ik die over het hoofd zien? In de meeste gevallen betekent dat, dat een van de twee letters fout is. Tot nog toe ben ik dit namelijk nog niet tegengekomen... Wel wordt er in een enkel geval gewoon gerekend met negatieve getallen, dus bv 10 + -4 = 6; en 10 - -4 = 14 Negatief stapeltellen is eigenlijk niet mogelijk (puur theoretisch: stapeltellen is eigenlijk gewoon rekenen modulo 9; voor negatieve getallen zou je er dus net zolang 9 bij op moeten tellen tot je een getal hebt groter of gelijk aan 1; maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat gebruikt in een cacheopgave) 26 december 2008 bewerkt door kalkendotters
Remunj Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 (bewerkt) Het kan ook zijn dat letterwaarde anders is (bv A=26 en Z=1) dan heb je weer een positief getal. 26 december 2008 bewerkt door Remunj
tcrbr Geplaatst 26 december 2008 Auteur Geplaatst 26 december 2008 Het kan ook zijn dat letterwaarde anders is (bv A=26 en Z=1) dan heb je weer een positief getal. Ik ben er vrij zeker van dat dit niet het geval is. Ergens anders in de opgave kom ik weer met een negatieve waarde te zitten. Het was wel een goede gedachte maar in dit geval niet juist. Helaas.
tcrbr Geplaatst 26 december 2008 Auteur Geplaatst 26 december 2008 Bij een berekening met letterwaardes kom ik uiteindelijk op een negatieve waarde uit. Zoiets als A - Z = -25. Hoe ga je hier mee om? Als ik gewoon door zou gaan komt er -7 uit als uitkomst. Maar dan die "min". Mag ik die over het hoofd zien? In de meeste gevallen betekent dat, dat een van de twee letters fout is. Tot nog toe ben ik dit namelijk nog niet tegengekomen... Wel wordt er in een enkel geval gewoon gerekend met negatieve getallen, dus bv 10 + -4 = 6; en 10 - -4 = 14 Negatief stapeltellen is eigenlijk niet mogelijk (puur theoretisch: stapeltellen is eigenlijk gewoon rekenen modulo 9; voor negatieve getallen zou je er dus net zolang 9 bij op moeten tellen tot je een getal hebt groter of gelijk aan 1; maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat gebruikt in een cacheopgave) Naar alle waarschijnlijkheid is het een fout in de uitkomsten, twee letters fout dus. Alhoewel me dit in dit geval onwaarschijnlijk lijkt. Maar wel het meest voor de hand liggend. Modulo 9 helpt trouwens ook niet, lijkt me inderdaad te ver gezocht. Ik blijf het proberen.
Geopatra Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 Bij een berekening met letterwaardes kom ik uiteindelijk op een negatieve waarde uit. Zoiets als A - Z = -25. Hoe ga je hier mee om? Als ik gewoon door zou gaan komt er -7 uit als uitkomst. Maar dan die "min". Mag ik die over het hoofd zien? Ik zou zeggen: ga gewoon verder. Als die -25 correct is zal hij verderop in de route vanzelf duidelijk moeten worden. De eerstvolgende keer dat je hem moet gebruiken kun je eea. checken en evt. corrigeren, lijkt mij. En stapeltellen doe je alleen als er staat dat je dat moet doen, anders is het geen optie. Geopatra.
barny Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 ik zou zeggen, gewoon een andere cache doen, en bij deze cache een note achterlaten, of als de maker nog actief aan het cachen is hem meelen. Barny
Aanbevolen berichten