Spring naar bijdragen

true


smart2

Aanbevolen berichten

Hallo, wie kan mij helpen?

Ik ben nog maar net begonnen met geocaching, en het zal dus wel een domme vraag zijn.

Maar ik stel hem toch.

 

soms moet je zelf een beetje uitzoeken welp coordinaat men bedoelt,

en dan staat er b.v. 129° true.

 

Mijn vraag is nu wat betekend true?

 

alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hier een snelle uitleg.

 

Dit is belangrijk bij een offset(zoveel meter/graden vanaf een waypoint)

 

True is dus het astronomisch noorden en wordt bepaald door de sterrenhemel. Het andere is het magnetisch noorden en wordt bepaald door het magnetisch veld van onze aarde. Beide zijn niet helemaal gelijk, daarom kan je het instellen in je GPS.

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, wie kan mij helpen?

Ik ben nog maar net begonnen met geocaching, en het zal dus wel een domme vraag zijn.

Maar ik stel hem toch.

 

soms moet je zelf een beetje uitzoeken welp coordinaat men bedoelt,

en dan staat er b.v. 129° true.

 

Mijn vraag is nu wat betekend true?

 

alvast bedankt.

Je hebt het ware noorden (geografisch) en het magnetisch noorden (die dus niet op de noordpool ligt, maar verschuift).

 

Hier bedoelen ze de hoek tov het ware noorden (dus niet die van jouw magnetisch kompas)

en ja, met die van Garmin kun je het kompas instellen dat hij het ware noorden aangeeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dan staat er b.v. 129° true.

true is engels voor waar. In dit geval het ware noorden. Je moet dus 129 graden ten opzichte van het ware noorden. Een andere mogelijkheid is het magnetische noorden. Het noorden wat een (magnetische) compasnaald aangeeft.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen zijn de afstanden bij het cachen te klein en zal het verschil tussen het magnetische en ware noorden te verwaarlozen zijn.

Ruud :beerchug:

 

Dat klopt inderdaad zo lang je maar in Nederland of vergelijkbare breedtegraad zit.

Als je verder naar het noorden gaat (bv Scandinavië) kan het verschil tussen ware en magnetische noorden aardig oplopen. Is het hier nog iets van minder dan een graad afwijking, in Noorwegen zou het zo maar tien of twintig graden kunnen zijn.

Overigens ken ik minstens één cache in Nederland (en er zijn er waarschijnlijk nog meer) die al gauw een afwijking van een kilometer heeft (niet echt verwaarloosbaar dus) als je true en magnetisch noorden door elkaar vervangt bij het projecteren, als gevolg van de lange afstand waarover geprojecteerd wordt.

Maar dat is dan waarschijnlijk ook een van de weinige uitzonderingen.

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens ken ik minstens één cache in Nederland (en er zijn er waarschijnlijk nog meer) die al gauw een afwijking van een kilometer heeft (niet echt verwaarloosbaar dus) als je true en magnetisch noorden door elkaar vervangt bij het projecteren, als gevolg van de lange afstand waarover geprojecteerd wordt.

Maar dat is dan waarschijnlijk ook een van de weinige uitzonderingen.

Greetz, Bloodwoosj.

Hé, da's interessant. Vertel Bloodwoosj, welke cache is dat?

surprised-004.gif

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen zijn de afstanden bij het cachen te klein en zal het verschil tussen het magnetische en ware noorden te verwaarlozen zijn.

Ruud :dribble:

 

Dat klopt inderdaad zo lang je maar in Nederland of vergelijkbare breedtegraad zit.

Als je verder naar het noorden gaat (bv Scandinavië) kan het verschil tussen ware en magnetische noorden aardig oplopen. Is het hier nog iets van minder dan een graad afwijking, in Noorwegen zou het zo maar tien of twintig graden kunnen zijn.

-knip-

Verschillen tussen magnetisch noorden en ware noorden kunnen ook groter zijn dan in Nederland, op andere plaatsen op de wereld, op dezelfde breedtegraad, dus verder naar het oosten of westen.

 

Het verschil tussen magnetisch noorden en ware noorden is dus niet alleen afhankelijk van de breedtegraad waarop je je bevindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen zijn de afstanden bij het cachen te klein en zal het verschil tussen het magnetische en ware noorden te verwaarlozen zijn.

Ruud :dribble:

 

Dat klopt inderdaad zo lang je maar in Nederland of vergelijkbare breedtegraad zit.

Als je verder naar het noorden gaat (bv Scandinavië) kan het verschil tussen ware en magnetische noorden aardig oplopen. Is het hier nog iets van minder dan een graad afwijking, in Noorwegen zou het zo maar tien of twintig graden kunnen zijn.

-knip-

Verschillen tussen magnetisch noorden en ware noorden kunnen ook groter zijn dan in Nederland, op andere plaatsen op de wereld, op dezelfde breedtegraad, dus verder naar het oosten of westen.

 

Het verschil tussen magnetisch noorden en ware noorden is dus niet alleen afhankelijk van de breedtegraad waarop je je bevindt.

Klopt.

Zet 2 vingers op tafel met de ene hand

1 vinger op tafel van de andere hand

en beweeg de vinger vertikaal en zie je de hoeken met de andere twee vingers veranderen.

beweeg die ene vinger horizontaal en je ziet nu ook de hoeken naar die twee vingers veranderen.

In Nederland liggen de twee punten (vingers) nooit in het verlengde van elkaar.

 

(En natuurlijk is er een punt waar het verschil 180 graden is, maar dus niet in Nederland ;) )

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

(En natuurlijk is er een punt waar het verschil 180 graden is, maar dus niet in Nederland ;) )

 

Dat punt is een lijn en dat is de lijn tussen de geografische pool (de noordpool) en de magnetische pool :dribble:

(Die voortdurend van plaats verandert)

 

Idem voor het zuidelijk halfrond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen zijn de afstanden bij het cachen te klein en zal het verschil tussen het magnetische en ware noorden te verwaarlozen zijn.

Ruud :rolleyes:

 

Dat klopt inderdaad zo lang je maar in Nederland of vergelijkbare breedtegraad zit.

Als je verder naar het noorden gaat (bv Scandinavië) kan het verschil tussen ware en magnetische noorden aardig oplopen. Is het hier nog iets van minder dan een graad afwijking, in Noorwegen zou het zo maar tien of twintig graden kunnen zijn.

-knip-

Verschillen tussen magnetisch noorden en ware noorden kunnen ook groter zijn dan in Nederland, op andere plaatsen op de wereld, op dezelfde breedtegraad, dus verder naar het oosten of westen.

 

Het verschil tussen magnetisch noorden en ware noorden is dus niet alleen afhankelijk van de breedtegraad waarop je je bevindt.

Ik zei ook niet dat dat niet zo is.

Het ging zich in Ruuds opmerking en mijn reactie daarop om de verwaarloosbaarheid van de fout op deze breedtegraad, niet over de grootte van de fout.

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(En natuurlijk is er een punt waar het verschil 180 graden is, maar dus niet in Nederland :lol1: )

 

Dat punt is een lijn en dat is de lijn tussen de geografische pool (de noordpool) en de magnetische pool :rolleyes:

(Die voortdurend van plaats verandert)

 

Idem voor het zuidelijk halfrond!

Tsja, als we het dan precies gaan beschouwen: dit is helemaal geen lijn.

Het aardmagnetisch veld vertoont nergens lineair gedrag, derhalve zal de puntenverzameling waarop het verschil tussen waar en magnetisch noorden (eigenlijk zuiden) 180 graden is niet op een (rechte) lijn liggen, maar een niet echt voorspelbare, dagelijks variërende kromme vormen.

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen zijn de afstanden bij het cachen te klein en zal het verschil tussen het magnetische en ware noorden te verwaarlozen zijn.

Ruud :rolleyes:

 

Het verschil is nu niet groot, maar het verandert continu. Ik kan me nog herinneren dat het verschil ruim 3 graden was. Tijdje terug dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...