Spring naar bijdragen

9000+ caches in je Garmin met beschrijving/hint/logs/etc.


meekbelieve

Aanbevolen berichten

Ik kreeg net een Pm-tje van Biertjuh, die mij attendeerde op deze topic. En eigenlijk ben ik het voor een groot deel wel met de strekking van zijn verhaal eens: het komt overeen met wat ik gisteren mij ook al afvroeg: het kan toch niet de bedoeling zijn op PQ's te gaan aanbieden als een soort 'open source'? En volgens mij en daar geef ik Track Leader gelijk in, is het niet eens toegestaan:

 

IMPORTANT--READ CAREFULLY BEFORE DOWNLOADING THE ONLINE DATA

 

GROUNDSPEAK, INC. D/B/A GEOCACHING.COM (GROUNDSPEAK), IS WILLING TO LICENSE THE REQUESTED DATA TO YOU ONLY UPON THE CONDITION THAT YOU ACCEPT THE TERMS AND CONDITIONS CONTAINED IN THIS LICENSE AGREEMENT. PLEASE READ THE TERMS AND CONDITIONS CAREFULLY BEFORE CLICKING THE ‘I ACCEPT’ BUTTON AND THEREAFTER DOWNLOADING THE ONLINE DATA. BY DOWNLOADING THE ONLINE DATA, YOU ARE INDICATING YOUR ACCEPTANCE OF THE GROUNDSPEAK DATA LICENSE AGREEMENT. IF YOU DO NOT AGREE TO THE TERMS AND CONDITIONS AS STATED, THEN GROUNDSPEAK IS UNWILLING TO LICENSE THE DATA TO YOU.

 

GROUNDSPEAK DATA LICENSE AGREEMENT

 

 

This is a license agreement, and not an agreement for sale, between the end user (Licensee) and GROUNDSPEAK, Inc. (GROUNDSPEAK), a Washington corporation, with its principal place of business at 2127 5th Avenue, Seattle, WA, 98121, USA. This GROUNDSPEAK Data License Agreement (Agreement) gives Licensee certain limited rights to use the Data and Related Materials. All rights not specifically granted in this Agreement are reserved to GROUNDSPEAK.

 

Reservation of Ownership and Grant of License: GROUNDSPEAK and its licensor(s) retain exclusive ownership of the copy of the Data and Related Materials licensed under this Agreement and, hereby, grant to Licensee a personal, nonexclusive, nontransferable license to use the Data and Related Materials based on the terms and conditions of this Agreement. Licensee agrees to use reasonable effort to protect the Data and Related Materials from unauthorized use, reproduction, distribution, or publication.

 

Proprietary Rights and Copyright: Licensee acknowledges that the Data and Related Materials contain proprietary and confidential property of GROUNDSPEAK and its licensor(s). The Data and Related Materials are owned by GROUNDSPEAK and its licensor(s) and are protected by United States copyright laws and applicable international copyright treaties and/or conventions....

 

Met andere woorden: ik voorzie problemen met Groundspeak.

 

Daarnaast: geocachen kost ip niets: je kunt Premium Member worden en dan heb je een aantal leuke extra's waaronder PQ's. Gaan wij die nu onderhands doorgeven, dan kan dan voorzie ik dat Groundspeak op termijn kan gaan zeggen dat we dan ook maar voor het lidmaatschap moeten gaan betalen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Knip

Met andere woorden: ik voorzie problemen met Groundspeak.

 

Daarnaast: geocachen kost ip niets: je kunt Premium Member worden en dan heb je een aantal leuke extra's waaronder PQ's. Gaan wij die nu onderhands doorgeven, dan kan dan voorzie ik dat Groundspeak op termijn kan gaan zeggen dat we dan ook maar voor het lidmaatschap moeten gaan betalen...

 

Daar kon best wel eens gelijk in hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip

Met andere woorden: ik voorzie problemen met Groundspeak.

 

Daarnaast: geocachen kost ip niets: je kunt Premium Member worden en dan heb je een aantal leuke extra's waaronder PQ's. Gaan wij die nu onderhands doorgeven, dan kan dan voorzie ik dat Groundspeak op termijn kan gaan zeggen dat we dan ook maar voor het lidmaatschap moeten gaan betalen...

 

Daar kon best wel eens gelijk in hebben.

Ach jongens, alsjeblieft.

Ik leg het nog 1 keer uit.

 

We delen geen pocket queries! Ik herhaal: We delen geen pocket queries!

We maken programma's, scripjes waarmee je pocket queries kan maken (op geocaching.com) en verwerken.

Dus je moet nog steeds Premium member zijn bij geocaching.com om hiervan gebruik te kunnen maken. Het wodt zelfs aangemoedigd daardoor.

 

Biertjuh, als je ergens bang voor bent, zeg dit dan op het forum, maar ga nu niet zo sneaky iets melden aan de moderator. Hij is nu door jou op het verkeerde been gezet (had hem het al eens uitgelegd trouwens).

 

Team jemar, ik ben het met je eens dat we geocaching.com niet moeten dwarsbomen door het premium membership te ondermijnen. Daar zal ik niet aan meewerken. Maar waar wij nu mee bezig zijn, GC Pocket Generator en evt dit tooltje om de pocket queries om te zetten naar POIs is niet tegen de regels van gc.com, alleen maar handig voor premium members.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip

Met andere woorden: ik voorzie problemen met Groundspeak.

 

Daarnaast: geocachen kost ip niets: je kunt Premium Member worden en dan heb je een aantal leuke extra's waaronder PQ's. Gaan wij die nu onderhands doorgeven, dan kan dan voorzie ik dat Groundspeak op termijn kan gaan zeggen dat we dan ook maar voor het lidmaatschap moeten gaan betalen...

 

Daar kon best wel eens gelijk in hebben.

Ach jongens, alsjeblieft.

Ik leg het nog 1 keer uit.

 

We delen geen pocket queries! Ik herhaal: We delen geen pocket queries!

We maken programma's, scripjes waarmee je pocket queries kan maken (op geocaching.com) en verwerken.

Dus je moet nog steeds Premium member zijn bij geocaching.com om hiervan gebruik te kunnen maken. Het wodt zelfs aangemoedigd daardoor.

 

Biertjuh, als je ergens bang voor bent, zeg dit dan op het forum, maar ga nu niet zo sneaky iets melden aan de moderator. Hij is nu door jou op het verkeerde been gezet (had hem het al eens uitgelegd trouwens).

 

Team jemar, ik ben het met je eens dat we geocaching.com niet moeten dwarsbomen door het premium membership te ondermijnen. Daar zal ik niet aan meewerken. Maar waar wij nu mee bezig zijn, GC Pocket Generator en evt dit tooltje om de pocket queries om te zetten naar POIs is niet tegen de regels van gc.com, alleen maar handig voor premium members.

Deze discussie gaat de verkeerde kant op.....

 

Biertjuh is niet sneaky seint een MOD in wat zij/haar goed recht is. Indien je problemen heb met wat daar gebeurt dan moet je dat ook via een PM doen en niet hier en public.

 

Even weer on Topic.. Alle infomatie die je verkrijgt door en via de gc.com website vallen onder the Terms and conditions. Dus ook een XML die je gebruikt om PQ te laden runnen, en daar het resultaat weer van delen met anderen die geen licentie hebben valt niet binnen die licentie die een ieder heeft afgenomen bij gc.com

 

Het aanmaken van de gebruikersnaam en wachtwoord is al voldoende om gehouden te worden aan de terms en conditions. Hetzelfde geld trouwens voor logo kleuren en layout van websites :rolleyes:

Team jemar, ik ben het met je eens dat we geocaching.com niet moeten dwarsbomen door het premium membership te ondermijnen. Daar zal ik niet aan meewerken. Maar waar wij nu mee bezig zijn, GC Pocket Generator en evt dit tooltje om de pocket queries om te zetten naar POIs is niet tegen de regels van gc.com, alleen maar handig voor premium members.

 

bovenstaande trouwens is tricky, PQ's omzetten in POI's..... dat betekend dat jou tool ook moet afchecken of iemand premium member is, anders zou het resultaat van jou PQ in de vorm van een POI file een infringement zijn tov de licentie :lol1:

bewerkt door Track_leader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze discussie gaat de verkeerde kant op.....

Mee eens. Hier is niets aan de hand.

 

Biertjuh is niet sneaky seint een MOD in wat zij/haar goed recht is. Indien je problemen heb met wat daar gebeurt dan moet je dat ook via een PM doen en niet hier en public.

Moet hij gewoon hier melden, dan kunnen we stoppen (indien hij gelijk heeft) of kunnen we het hem uitleggen.

 

Even weer on Topic.. Alle infomatie die je verkrijgt door en via de gc.com website vallen onder the Terms and conditions. Dus ook een XML die je gebruikt om PQ te laden runnen, en daar het resultaat weer van delen met anderen die geen licentie hebben valt niet binnen die licentie die een ieder heeft afgenomen bij gc.com

 

Het aanmaken van de gebruikersnaam en wachtwoord is al voldoende om gehouden te worden aan de terms en conditions. Hetzelfde geld trouwens voor logo kleuren en layout van websites :rolleyes:

 

bovenstaande trouwens is tricky, PQ's omzetten in POI's..... dat betekend dat jou tool ook moet afchecken of iemand premium member is, anders zou het resultaat van jou PQ in de vorm van een POI file een infringement zijn tov de licentie :lol1:

Allemaal nonsens.

Kijk, ik als premium member maak PQs aan en krijg ze gemaild door geocaching.com.

Ik mag alles met deze PQ doen INDIEN dit alleen voor mijzelf is. Ik kan ze dus in GSAK laden, in notepad bewerken, uitprinten en als behang gebruiken, op mijn Garmin zetten.

Wat ik NIET mag doen is deze informatie aan derden geven; door door te mailen, op een website zetten etc.

 

Dus ik deel, ik herhaal, ik deel niets en dan ook helemaal niets.

Wat ik deel is mijn programma, open source programma of script. Wat ik niet deel is PQ informatie.

 

Ik snap echt niet wat hier nu zo moeilijk aan is.

Trouwens, het gerefereerde draadje komt van groundspeak forum zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle infomatie die je verkrijgt door en via de gc.com website vallen onder the Terms and conditions. Dus ook een XML die je gebruikt om PQ te laden runnen, en daar het resultaat weer van delen met anderen die geen licentie hebben valt niet binnen die licentie die een ieder heeft afgenomen bij gc.com

 

Als techneut, die wel begrijpt wat het tooltje van de Broekies doet toch ook even mijn bijdrage hier.

 

Wat via de site van de Broekies wordt aangeboden is een lijstje met data, het ziet er bij benadering als volgt uit:

 

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<PQSet>
<LatestVersion>2.0.2.0</LatestVersion>
<Set FromDate="2001-01-21" ToDate="2004-03-28" />
<Set FromDate="2004-03-29" ToDate="2005-05-08" />
<Set FromDate="2005-05-09" ToDate="2006-03-07" />
<Set FromDate="2006-03-08" ToDate="2006-09-26" />
<Set FromDate="2006-09-27" ToDate="2007-03-14" />
<Set FromDate="2007-03-15" ToDate="2007-06-15" />
<Set FromDate="2007-06-16" ToDate="2007-09-27" />
<Set FromDate="2007-09-28" ToDate="2008-01-11" />
<Set FromDate="2008-01-12" ToDate="2008-03-21" />
<Set FromDate="2008-03-22" ToDate="2008-05-11" />
<Set FromDate="2008-05-12" ToDate="2008-07-25" />
<Set FromDate="2008-07-26" ToDate="2008-10-01" />
<Set FromDate="2008-10-02" ToDate="2009-10-20" />
</PQSet>

 

Niets meer, niets minder. Dit bestand wordt gegenereert aan de hand van plaatsingsdatums van de caches. Andere gegevens (zelfs de namen of GC nummers van caches) worden daarvoor NIET gebruikt. Echt alleen de plaatsingsdatum!!

 

Aan de hand van deze lijst is het tooltje in staat om persoonlijke PQs in te stellen op de GC.com website. Daarvoor heb je zoals ieder ander die PQs wil ontvangen een premium membership account nodig. Dat moet het eigen account zijn natuurlijk want anders zou je PQs aanmaken voor een ander en daar heb je zelf niet bijster veel aan.

In plaats van dat je de PQs met de hand aanmaakt (zoals velen van ons doen) wordt het door de tool voor je gedaan. Zelfs op een zeer efficiente manier; je hoeft niet steeds te testen of je over de 500 caches heengaat (waarmee je dus keer op keer de GC.com servers belast), de PQs zijn gewoonweg in keer goed! M.a.w. ook GC.com heeft er profijt van want de servers die de PQs genereren worden veel minder belast (uit ervaring weet ik dat ik per PQ, 13 stuks ondertussen, soms wel zo'n 7 keer moest testen voordat ik "strak" tegen de 500 caches in de PQ had)

 

Ik hoop het hiermee enigzins begrijpelijk te hebben uitgelegd?! de Broekies doet echt niets illegaals! Zou Amerika niet zo groot zijn dan weet ik zeker dat GC.com de ontwikkeling van deze tool zou omarmen omdat ze dan ook daar er veel profijt van zouden hebben!

 

Over de POI generator doe ik hier (nog) geen uitspraken omdat ik de bedoeling daarvan niet ken. Zelf genereer ik POIs vanuit GSAK, want tja, ik heb alle data daarin staan dus kan dat zelf :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip

Met andere woorden: ik voorzie problemen met Groundspeak.

 

Daarnaast: geocachen kost ip niets: je kunt Premium Member worden en dan heb je een aantal leuke extra's waaronder PQ's. Gaan wij die nu onderhands doorgeven, dan kan dan voorzie ik dat Groundspeak op termijn kan gaan zeggen dat we dan ook maar voor het lidmaatschap moeten gaan betalen...

 

Daar kon best wel eens gelijk in hebben.

Ach jongens, alsjeblieft.

Ik leg het nog 1 keer uit.

 

We delen geen pocket queries! Ik herhaal: We delen geen pocket queries!

We maken programma's, scripjes waarmee je pocket queries kan maken (op geocaching.com) en verwerken.

Dus je moet nog steeds Premium member zijn bij geocaching.com om hiervan gebruik te kunnen maken. Het wodt zelfs aangemoedigd daardoor.

 

Biertjuh, als je ergens bang voor bent, zeg dit dan op het forum, maar ga nu niet zo sneaky iets melden aan de moderator. Hij is nu door jou op het verkeerde been gezet (had hem het al eens uitgelegd trouwens).

 

Team jemar, ik ben het met je eens dat we geocaching.com niet moeten dwarsbomen door het premium membership te ondermijnen. Daar zal ik niet aan meewerken. Maar waar wij nu mee bezig zijn, GC Pocket Generator en evt dit tooltje om de pocket queries om te zetten naar POIs is niet tegen de regels van gc.com, alleen maar handig voor premium members.

 

Het ging mij ook niet over jouw GCPG maar over onderstaand;

 

Tekst uit bericht 6

Ik bedacht me net trouwens het volgende:

 

Ik weet dat er voor de TomTom mensen zijn/waren die elke week een verse POI file voor heel NL op hun site zetten. Het zou natuurlijk een geweldige nieuwe feature zijn van geocachingNL als je elke week gewoon direct de nieuwste .gpx files voor heel NL kon downloaden en met POI loader op je GPS kon zetten.

 

 

Tekst uit bericht 9

Alleen voor Premium members dan... Maar goed, ik kan de output nu ook met jullie delen. Is dat eigenlijk illegaal?

Per PM een .zip van de output met een paar testcaches bij mij in de buurt.

 

[/color]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal nonsens.

Kijk, ik als premium member maak PQs aan en krijg ze gemaild door geocaching.com.

Ik mag alles met deze PQ doen INDIEN dit alleen voor mijzelf is. Ik kan ze dus in GSAK laden, in notepad bewerken, uitprinten en als behang gebruiken, op mijn Garmin zetten.

Wat ik NIET mag doen is deze informatie aan derden geven; door door te mailen, op een website zetten etc.

 

Dus ik deel, ik herhaal, ik deel niets en dan ook helemaal niets.

Wat ik deel is mijn programma, open source programma of script. Wat ik niet deel is PQ informatie.

 

Ik snap echt niet wat hier nu zo moeilijk aan is.

Trouwens, het gerefereerde draadje komt van groundspeak forum zelf.

 

Aan jou om het nonsens te noemen, ik of anderen gaven ook niet aan dat jij het niet zelf mag gebruiken enz enz. Delen mag niet. Het punt is denk waar de discussie heen gaat...

Er is veel mogelijk met programeren en manipuleren van online omgevingen, gc.com/groundspeak is nier niet heel erg happy mee en laat een heleboel zaken dan ook niet toe. bv de addlogs macro in GSAK kan voor een heleboel ellende zorgen als je die in een loop laat draaien.

 

Nog niet zo heel lang geleden zijn de servers en omgeving van groundspeak drastisch geupgrade vanwege slechte performance. Een deel van die performance degradatie was toe te schrijven aan het toenemende gebruik van PQ's en het realtime benaderen van de database en online omgeving.

VErgeet niet dat niet iedereen premium member is en dat de fun is dat het voor een grooot gedeelte allemaal oudepapier en liefde werk is.

 

In het kort, tools zijn leuk , zinnig en van toegevoegde waarde. Zolang ze andere zaken niet in de weg zitten of dingen voor mensen onmogelijk maken. Het zou mij niet verbazen als gc.com voor alle activiteiten geld gaat vragen.

 

Anyway, van mijn zeepkist:) Doe wat je wilt doen of moet doen, maar zorg ervoor dat je gc.nl niet in de wielen rijd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan jou om het nonsens te noemen, ik of anderen gaven ook niet aan dat jij het niet zelf mag gebruiken enz enz. Delen mag niet. Het punt is denk waar de discussie heen gaat...

En als ik nu zeg dat we niets delen?

 

Er is veel mogelijk met programeren en manipuleren van online omgevingen, gc.com/groundspeak is nier niet heel erg happy mee en laat een heleboel zaken dan ook niet toe. bv de addlogs macro in GSAK kan voor een heleboel ellende zorgen als je die in een loop laat draaien.

 

Nog niet zo heel lang geleden zijn de servers en omgeving van groundspeak drastisch geupgrade vanwege slechte performance. Een deel van die performance degradatie was toe te schrijven aan het toenemende gebruik van PQ's en het realtime benaderen van de database en online omgeving.

Waar we het in dit draadje over hebben doet helemaal niets met gc.com. Alleen met de PQs die via de mail binnenkomen.

 

VErgeet niet dat niet iedereen premium member is en dat de fun is dat het voor een grooot gedeelte allemaal oudepapier en liefde werk is.

Ik weet niet wat dat hiermee te maken heeft, maar geloof me, de gasten bij grounspeak zijn binnen hoor. Dit is echt niet alleen uit liefde, maar keiharde pegels. Heb ik geen problemen mee. Ben zelf premium member.

Maar als je de andere niet premium members bedoelt...tja, die kunnen dit dus niet gebruiken. Geen punt toch?

 

In het kort, tools zijn leuk , zinnig en van toegevoegde waarde. Zolang ze andere zaken niet in de weg zitten of dingen voor mensen onmogelijk maken. Het zou mij niet verbazen als gc.com voor alle activiteiten geld gaat vragen.

Dit tooltje zit niemand in de weg.

Sterker nog, ze moedigen alleen maar aan tot premium membership.

 

Anyway, van mijn zeepkist:) Doe wat je wilt doen of moet doen, maar zorg ervoor dat je gc.nl niet in de wielen rijd....

Wat heeft gc.nl nu hiermee te maken?

Vergissing waarschijnlijk en je hebt gelijk wbt gc.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

QUOTE(Track_leader @ October 23 2008, 19:33:17 ) *

Er is veel mogelijk met programeren en manipuleren van online omgevingen, gc.com/groundspeak is nier niet heel erg happy mee en laat een heleboel zaken dan ook niet toe. bv de addlogs macro in GSAK kan voor een heleboel ellende zorgen als je die in een loop laat draaien.

 

Nog niet zo heel lang geleden zijn de servers en omgeving van groundspeak drastisch geupgrade vanwege slechte performance. Een deel van die performance degradatie was toe te schrijven aan het toenemende gebruik van PQ's en het realtime benaderen van de database en online omgeving.

 

Waar we het in dit draadje over hebben doet helemaal niets met gc.com. Alleen met de PQs die via de mail binnenkomen.

 

PQs draaien toch op gc.com :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

QUOTE(Track_leader @ October 23 2008, 19:33:17 ) *

Er is veel mogelijk met programeren en manipuleren van online omgevingen, gc.com/groundspeak is nier niet heel erg happy mee en laat een heleboel zaken dan ook niet toe. bv de addlogs macro in GSAK kan voor een heleboel ellende zorgen als je die in een loop laat draaien.

 

Nog niet zo heel lang geleden zijn de servers en omgeving van groundspeak drastisch geupgrade vanwege slechte performance. Een deel van die performance degradatie was toe te schrijven aan het toenemende gebruik van PQ's en het realtime benaderen van de database en online omgeving.

 

Waar we het in dit draadje over hebben doet helemaal niets met gc.com. Alleen met de PQs die via de mail binnenkomen.

 

PQs draaien toch op gc.com :lol1:

ik geef het op. (deze discussie, niet het tooltje :rolleyes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm een programming deadlock :lol1:

 

ik snap het ook wel, maar het tooltje blijft wat doen met pq's die komen van gc,.com ....................

 

Discussie gesloten van mijn kant, ik reboot, selecteer een ander OS en ga je straks vragen dezelfde tool voor linux te schrijven...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm een programming deadlock :rolleyes:

 

ik snap het ook wel, maar het tooltje blijft wat doen met pq's die komen van gc,.com ....................

 

Discussie gesloten van mijn kant, ik reboot, selecteer een ander OS en ga je straks vragen dezelfde tool voor linux te schrijven...........

 

 

:lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm een programming deadlock :rolleyes:

 

ik snap het ook wel, maar het tooltje blijft wat doen met pq's die komen van gc,.com ....................

 

Discussie gesloten van mijn kant, ik reboot, selecteer een ander OS en ga je straks vragen dezelfde tool voor linux te schrijven...........

:lol1: linux?

Dus ik moet een command line tooltje schrijven met alle opties als parameters?

gcpqgen -a -sun - mpq=4 etc etc

 

Maar even serieus, voor alle pinquins onder ons, als je dit tooltje wilt gebruiken zal je het misschien aan de praat krijgen met mono.

Anders, download je de code en hack je in perl/php/c of welk ander prehistorische 1ste generatie taal iets in elkaar.

 

Zo, genoeg pinguines gebashed vandaag ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm een programming deadlock :rolleyes:

 

ik snap het ook wel, maar het tooltje blijft wat doen met pq's die komen van gc,.com ....................

 

Discussie gesloten van mijn kant, ik reboot, selecteer een ander OS en ga je straks vragen dezelfde tool voor linux te schrijven...........

:lol1: linux?

Dus ik moet een command line tooltje schrijven met alle opties als parameters?

gcpqgen -a -sun - mpq=4 etc etc

 

Maar even serieus, voor alle pinquins onder ons, als je dit tooltje wilt gebruiken zal je het misschien aan de praat krijgen met mono.

Anders, download je de code en hack je in perl/php/c of welk ander prehistorische 1ste generatie taal iets in elkaar.

 

Zo, genoeg pinguines gebashed vandaag

 

a typisch geneuzel van een code generator programmer ;) tja moelijk praten dan.. en dan te bedenken dat mijn max addressable storage 16MB was in mijn IBM mainframe en moest cobol krassen om iest gedaan te krijgen. Niets schermpjes tekenen,,,, code krassen :))

 

Maar goed ik ben tenslotte al 22 ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...