Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

mooi sinds ik versie 5.50 heb op mijn oregon 450 is hij erg nauwkeurig :thumbup:

Ik merk wel dat sinds versie 5.50, de nauwkeurigheid sterk afhankelijk is van de snelheid waarmee je beweegt: wij gebruiken de Oregon ook vaak om met de auto naar t begincoordinaat/parkeerplaats van een multi te navigeren. Als we dan vervolgens uitstappen en gaan lopen, is de Oregon blijkbaar nog ingestelt op de gemiddelde snelheid van de auto en klopt de GPS van geen kanten (blijft vaak 'hangen' op punt waar we zijn uitgestapt). Even uit/aan verhelpt dit. Ik vermoed dus dat voor de GPS berekening in versie 5.50 de gemiddelde bewogen snelheid wordt meegenomen in de berekening om zo een nauwkeurigere berekening te kunnen doen.

• 2 weeks later...
Geplaatst
mooi sinds ik versie 5.50 heb op mijn oregon 450 is hij erg nauwkeurig :thumbup:

Ik merk wel dat sinds versie 5.50, de nauwkeurigheid sterk afhankelijk is van de snelheid waarmee je beweegt: wij gebruiken de Oregon ook vaak om met de auto naar t begincoordinaat/parkeerplaats van een multi te navigeren. Als we dan vervolgens uitstappen en gaan lopen, is de Oregon blijkbaar nog ingestelt op de gemiddelde snelheid van de auto en klopt de GPS van geen kanten (blijft vaak 'hangen' op punt waar we zijn uitgestapt). Even uit/aan verhelpt dit. Ik vermoed dus dat voor de GPS berekening in versie 5.50 de gemiddelde bewogen snelheid wordt meegenomen in de berekening om zo een nauwkeurigere berekening te kunnen doen.

Ik kan in elk geval bevestigen dat het probleem dat de positie van de GPS niet meer werd bijgehouden bij lage snelheden is opgelost. Met de vorige software versies kon je 100 meter weglopen zonder dat de GPS dat in de gaten had. Ik heb geen testen gedaan bij hoge snelheden en dan stoppen maar als dat niet goed gaat dan heeft Garmin nog wat huiswerk te doen. In elk geval ben ik blij dat het 'lage snelheid' probleem is opgelost :thumbup:.

Geplaatst
Ik heb nooit echt een lage snelheids probleem gemerkt. Wel dat e.e.a. beter werkt met de laatste update.

Kennelijk merken weinig gebruikers het maar het is/was een structureel probleem voor de Oregon/Dakota/62 bij snelheden onder de 0.8 km/h. Tot nu toe maar een 78 met een (zeer) oude software versie gezien die het probleem niet had. Zie plaatje voor een experiment met de 62 maar de Oregon heeft precies hetzelfde probleem. Het gaat daarbij niet alleen om de route maar ook om de gemarkeerde punten die voor beide op dezelfde plaats zijn genomen, een GPS in de linkerhand en de andere in de rechter hand :D. Bij de 60cx met een beter dan 4 meter nauwkeurigheid en met de 62s met 100% vertrouwen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het punt 'crossing' dan zit daar een verschil van 100 meter tussen. Verder ben ik netjes over het fietspad gewandeld zoals de roze track aangeeft en niet over het water gezwommen en door greppels gegaan zoals de witte track aangeeft. Met de software update vallen de tracks over elkaar.

62s-sticky-htc3.JPG

Geplaatst

Het probleem herken ik wel, ik ga de update zeker doen. Maar hoe komt het dat het begin- en het eindpunt wel redelijk bij elkaar liggen ? Heb je daar eerst een tijd gewacht voordat je de positie bepaalde ?

Geplaatst

Het idee achter het experiment was om duidelijk aan te geven waar de Garmin fout gaat. Tussen de punten is er met een andere snelheid gelopen. Afhankelijk van de snelheid geeft de software een zeker gewicht aan de positie-informatie (vast met een Kalman-achtig filter). Echter met de oude software werd aangenomen dat je op je oude plek was blijven staan bij snelheden onder de 0.8 km/h. Dus zelfs als je langzaam wegliep werd dit genegeerd.

Tijdens het eerste deel was de snelheid 0.4 km/h, het tweede deel in twee stukken een met 0.8 km/h en een met 1.6 km/h, het laatste deel met 3.5 km/h. Tijdens het eerste deel raakt de Garmin de kluts kwijt, tijdens het tweede deel wordt dit alleen maar erger aangezien de positie wel een beetje wordt aangepast maar onvoldoende en daardoor loopt het verschil tussen de virtuele positie en de werkelijke positie alleen maar op, tijdens het laatste deel is de snelheid hoog genoeg dat de positie-informatie voldoende gewicht krijgt om de virtuele positie weer dichtbij de echte positie te krijgen. Op het eind lopen de roze en witte track weer gelijk en is het eindpunt, binnen de meetnauwkeurigheid, identiek. Dit corrigerende vermogen bij normale wandelsnelheden is een van de reden dat het probleem vaak niet opvalt.

Geplaatst

Dat zou toch betekenen dat bij een beetje ronddwarrelen op de cachelocatie de positie niet zou moeten wijzigen? (bij een oudere softwareversie dan)

Geplaatst

Bij een matige ontvangst gebeurt dat ook. Ik heb met mijn Oregon wel eens minstens 50 meter door een bos gelopen zonder wijziging in de afstand tot het waypoint.

• 1 month later...
Geplaatst

Er is ook weer nieuwe firmware voor de Oregon x50. Versie 5.60 met GPS-versie 6.00. Ik heb hem zojuist geinstalleerd zonder problemen. Moet het nog proberen in het veld. Ben benieuwd naar de (wederom) verbeterde GPS-respons, die vond ik bij de vorige versie niet echt verbeterd. Erg trage respons bij hogere snelheid (auto, fiets). Zou de nieuwe GPS-versie soelaas bieden?

Changes made from version 5.50 to 5.60:

◦Added new route activity types and improved BaseCamp compatibility. See TrailTech (http://garmin.blogs.com/softwareupdates/2012/05/get-active-with-garmin.html) for more information.

◦Added support for Kenwood NMEA Waypoint Sentence

◦Improved GPS response at low speeds

◦Fixed issue with preserving routes imported from Basecamp (identical maps required)

◦Fixed Spell Search in German

◦Problems with this software may be reported to OregonBeta@garmin.com

Geplaatst

Net ook even geupdate.

Volgens webupdater is de 5.50 de nieuwste versie, beetje vreemd.

Enig idee hoe dit kan, 5.60 is toch geen beta versie volgens mij.

Geplaatst (bewerkt)

He, vreemd dat de updater hem niet laat zien. Probeer eens deze link. Volgens mij is dit geen beta meer, de laatste beta was de 5.57 en die had nog wat problemen gemeld gekregen. O.a. met de wherigo player.

bewerkt door terp1234
Geplaatst (bewerkt)

Voor de liefhebber is er (alweer) een nieuwe update van de link

Changes made from version 5.60 to 5.70:

◦Fixed an issue with the reporting of pressure from the barometric altimeter

◦Fixed possible issue with changing avoidance settings while actively routing

◦Problems with this software may be reported to OregonBeta@garmin.com

Nadat ik zelf geupdate heb naar 5.60, lijkt de GPS repsons beter te zijn dan bij de versie 5.50. Ik heb echter wel een 3-tal onverwacht uitschakelen van de GPS gehad.

bewerkt door terp1234
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...