wirholt Geplaatst 28 juli 2008 Geplaatst 28 juli 2008 Sinds een maand heb ik een eTrex Vista HCx, als opvolger van mijn GPS 60. Ik wilde een hogere gevoeligheid en heb eerst een eTrex H geprobeerd, maar ide beviel me niet. (Zie dit draadje.) De eTrex Vista HCx combineert de voordelen van beide in één apparaat. Bovendien is het ingebouwde kompas handig. Als je dicht bij een cache komt en je snelheid wordt kleiner, dan blijft het pijltje de goede kant op wijzen. Bij het gebruik zijn me enkele dingen opgevallen. Op de kaart zie ik om het pijltje (dat mijn positie aangeeft) een cirkel. Dat had ik ook op mijn vroegere GPS 60 en ik had de indruk dat die cirkel daar de nauwkeurigheid van de GPS aangaf. De diameter kwam daar in de buurt van de GPS nauwkeurigheid. Bij de Vista HCx, is deze cirkel echter altijd erg groot. De cirkel wordt na het aanzetten wel wat kleiner, maar ik heb hem nooit kleiner gezien dan met een diameter van een paar honderd meter volgens de schaal van de kaart, terwijl de GPS positie meestal een nauwkeurigheid van enkele meters heeft. Ik kan niet vinden wat deze cirkel aangeeft. Weet iemand de betekenis van deze cirkel? Waar wordt dat beschreven? Heeft iemand wel eens een kleinere cirkel op zijn Vista HCx gezien?
RMBS Geplaatst 6 augustus 2008 Geplaatst 6 augustus 2008 Ik heb deze cirkel ook wel eens op mijn Vista C maar ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed. Hij is er volgens mij ook niet altijd. (dom he?) Maar misschien door dit draadje weer te openen krijg je als nog je antwoord.
Famda Geplaatst 7 augustus 2008 Geplaatst 7 augustus 2008 Bedoelen jullie soms de aanduiding van het elektronisch kompas? (pagina 28 van de gebruikershandleiding)
RMBS Geplaatst 7 augustus 2008 Geplaatst 7 augustus 2008 (bewerkt) Bedoelen jullie soms de aanduiding van het elektronisch kompas? (pagina 28 van de gebruikershandleiding) Ik heb even gekeken in de handleiding maar volgens mij is het inderdaad de nauwkeurigheidscirkel. Hoe kleiner de cirkel hoe nauwkeuriger de positie/locatie. 7 augustus 2008 bewerkt door RMBS
wirholt Geplaatst 7 augustus 2008 Auteur Geplaatst 7 augustus 2008 (bewerkt) Bedoelen jullie soms de aanduiding van het elektronisch kompas? (pagina 28 van de gebruikershandleiding) Ik heb even gekeken in de handleiding maar volgens mij is het inderdaad de nauwkeurigheidscirkel. Hoe kleiner de cirkel hoe nauwkeuriger de positie/locatie. Ik heb ondertussen de handleiding van de Garmin eTrex Vista C gedownload, die veel uitvoeriger is dan die van de HCx. Hieruit blijkt dat de grootte van de cirkel niet alleen wordt bepaald door de nauwkeurigheid van de GPS ontvangst, maar ook door de nauwkeurigheid van de kaart. Aangezien de basiskaart tamelijk onnauwkeurig is, blijft de cirkel bij mij groot. Als je er een betere kaart in zou doen, zou de cirkel kleiner moeten worden. Vreemd is wel dat de nauwkeurigheid t.o.v. bijvoorbeeld waypoints dus veel beter is dan de cirkel suggereert. 7 augustus 2008 bewerkt door wirholt
327 Geplaatst 3 november 2008 Geplaatst 3 november 2008 Het valt mij juist op dat als ik in de buurt van de cache kom, er een kleine circel om het pijltje verschijnt en als ik de cache nader deze circel groter wordt, ook merkwaardig, ik ga toch nog eens rommelen met de instellingen.
Nemelis Geplaatst 4 november 2008 Geplaatst 4 november 2008 Het valt mij juist op dat als ik in de buurt van de cache kom, er een kleine circel om het pijltje verschijnt en als ik de cache nader deze circel groter wordt, ook merkwaardig, ik ga toch nog eens rommelen met de instellingen. Dat heeft te maken met een instelling van een waypoint waarbij je kunt zeggen dat je er nog "x" meter vandaan bent ("x" is dan de diameter van de cirkel). In de HCx staat standaard een diameter ingesteld is, maar die kun je ook uitzetten. Je kunt het ook in b.v. Mapsource een afstand opgeven of het uitzetten voor een waypoint (en volgens mij kan dat ook al in de .loc en .gpx files zitten die je van .com download. Tenminste ik heb een aantal caches gedaan waarbij de cirkel erwas terwijl ik het op mijn HCx heb uitgezet (volgens mij) en de grote van de cirkel is niet elke keer hetzelfde (en hier heb ik het dus over de cirkel dat je een cache nadert, niet over de nauwkeurigheid)).
327 Geplaatst 4 november 2008 Geplaatst 4 november 2008 (bewerkt) Als ik binnenkort weer ga lopen zal ik toch eens gaan uitproberen, ben erg benieuwd, bedankt voor de tip. 4 november 2008 bewerkt door Eriksteam
Aanbevolen berichten