Spring naar bijdragen

De eerste virtuele travel bug


Gast 108-1012845392

Aanbevolen berichten

Het vraagstuk is voor tweeerlei uitleg vatbaar en daarom zo'n leuke discussie:

- vanuit het perspectief van Jules

- vanuit het perspectief van de thuisblijvers

 

De enige juiste oplossing vind je door het boek te lezen. Dan zal wel duidelijk worden of Jules dacht 80 dagen te hebben gereisd en de thuisblijvers 79, of dat de thuisblijvers dachten dat hij 80 dagen weg was en Jules zelf 79 dagen dacht. In het laatste geval klopt de stelling van Lupardi, in het andere geval klopt mijn toelichting.

 

Ik meen mij te herinneren dat Jules zelf 80 dagen dacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan hier aan toe voegen wat ik reeds in uitgave 87 van het tijdschrift 'ST' (nov. 2000)  op pagina 40 heb geschreven:

 

Het hardnekkige verhaal gaat dat het internet ooit door de militairen ontwikkeld is om te kunnen blijven communiceren na een atoomaanval. Dat is onzin. De paar bedenkers van 'computers met elkaar verbinden' hadden nog geen telefoonmodem dat in een luciferdoosje past Hun eerste apparaat moest met de hand gebouwd worden en nam verder evenveel ruimte in als een echte mainframe computer toendertijd. (en in die tijd waren er alleen nog maar mainframe computers). De prijs zou navenant zijn. En waar haalden ze het geld vandaan? Precies: bij de militairen. Maar die wilden niet. Totdat een van de uitvinders bedacht: als er genoeg nodes overblijven dan blijft het netwerk bruikbaar. Het is dus 'atoomaanvalbestendig'. Toen sprongen de militairen als een bok op de haverkist en de rest van het verhaal kent u: internet.

 

Het was in die tijd 'Koude Oorlog' en het was niet meer dan een verkoperstruc die ze inviel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even zien op de uittreksel-site voor scholieren: de zinsnede is:

 

In India bevrijdt hij een vrouw die zou worden verbrand tijdens een godsdienstig ritueel. De vrouw reist met hen mee naar Europa.

Dus zou westen het antwoord op de poll moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja natuurlijk!

 

Het einddoel is London en de laatste keer lag dit in Europa!

 

Heel goed lauya  :D

 

En dan wordt oostwaarts weer een mogelijke optie.

Maar in ieder geval duik ik vanavond weer in de boekenkast en ga ik lekker lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het spijt me dat ik de kwalificatie "flauwekulgedoe" heb gebruikt.

het gedoe heeft zich ontwikkeld tot een interessante diskussie. ik was veel te voorbarig.

 

even wat anders ..

stel dat Jules naar het noorden of zuiden zou zijn gereisd,

hoe zouden dan de pooldag en -nacht van invloed zijn geweest ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij blijf je als je in een rechte lijn verticaal de aarde over zou gaan, dus van pool naar pool, gewoon in dezelfde tijdzone.  

Alleen dat uitblijven de zons ondergang of zons opgang, dat zou je in de war kunnen brengen.  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn diverse routes van zeilwedstrijden en auto-ritten die 'in de voetsporen van Jules Verne' gaan. Die gaan allemaal in oostelijke richting.

Een route met een zeilboot in oostelijke richting is door stroom en wind trouwens altijd sneller dan in westelijke richting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja!!!! Ik heb de oplossing: :D

 

Pagina 255, uit 'Reis om de wereld in 80 dagen' van Jules Verne.

 

Ik citeer:   :D

 

"Maar hoe had de man die zo stipt en nauwkeurig was, zich een volle dag kunnen vergissen? Hoe had hij kunnen denken, dat het Zaterdagavond de 21ste december was, toen hij te Londen aankwam, terwijl het pas Vrijdag 20 december was - dus pas 79 dagen na zijn vertrek uit Londen? De reden van deze dwaling is zeer eenvoudig:

Phileas Fogg (deze meneer ging dus eigenlijk rond de wereld, en Jules Verne heeft het geschreven) had, zonder te weten, een dag op zijn reis gewonnen, doordat hij van het westen naar het oosten ging. Hij zou die dag echter verloren zijn, wanneer hij naar het westen zou zijn gegaan.

Daar Fogg zijn weg in oosterlijke richting volgde, trok hij de zon tegemoet en dientengevolge werden voor hem de dagen zoveel maal vier minuten korter, als hij graden in deze richting aflegde. Er zijn 360 graden in omtrek van de aarde; die 360 graden, vermenigvuldigd met vier minuten, geven precies 24 uren- dus juist een volle dag, die men het zonder te weten wint.  Met andere woorden, nu Phileas Fogg oostwaarts reisde, zag hij de zon 80 maal de meridiaan passeren, terwijl zijn collega's die in londen bleven, dit slechts 79 maal zagen. VANDAAR!"

 

FF dat boek uit de bieb gehaald...  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Los van het feit dat de omstandigheden uitzonderlijk bar zullen worden als je richting één van de polen vaart en dan een (klein) lusje om de pool en weer terug, moet het mogelijk zijn om dat snel te doen. Zeker in de zomer rond de noordpool. Ik ben met Lauya eens dat Jules daar wel heel erg van in de war zou zijn geworden. En waarschijnlijk slapeloze nachten :sleeping: of juist een slapeloze dag  :laugh:

 

IK wordt er moe van als ik er aan denk... :D

 

Dank Lauya. Eindelijk een punt achter deze overpeinzingen. Kunnen we weer verder met het eigenljke onderwerp. De reis van de virtuele travelbug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...