Spring naar bijdragen

Vista


De Roode Loper

Aanbevolen berichten

Ik heb eerst gezocht of er hier een draadje over was, maar kon zo snel niets vinden. Daarom de volgende vraag.

 

Zijn er bij gebruik van Windows Vista ook problemen met gebruik van GSAK, OZI en Mapsource?

 

Zijn er ook voordelen bij Vista t.o.v. XP?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb eerst gezocht of er hier een draadje over was, maar kon zo snel niets vinden. Daarom de volgende vraag.

 

Zijn er bij gebruik van Windows Vista ook problemen met gebruik van GSAK, OZI en Mapsource?

Als je GSAK onder Vista wilt gebruiken, raadpleeg dan eerst even deze: http://www.gsak.net/help/hs38180.htm pagina.

 

(komt erop neer dat je onder Vista GSAK in c:\gsak moet instaleren, of in elk geval niet in c:\program files)

bewerkt door Mars Express
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja deze raadgeving is een goede. Het blijkt dat als je zaken in Program Files zet, dat je dan onderworpen bent aan allerlei veiligheidsbeperkingen.

Zo bleek mij dat het onmogelijk was om een programmafile verblijvende in Program Files te vervangen of te patchen. Mag allemaal niet. Ook mag je niet in deze folder kijken via het lokale netwerk.

Als de software het toestaat dan installeer ik tegenwoordig in een zelfgemaakte folder '' Programs'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien de standaard C schijf voor mij altijd te weinig ruimte heeft, heb ik GSAK op D staan gewoon onder Program Files.

 

Garmin heb ik geïnstalleerd in de root van D en toch zet het software de besturing op C in de root.

 

OziExplorer staat gewoon als altijd in de root van C.

 

En dat allemaal op Vista en verder allemaal zonder problemen... behalve... het lukt me niet om de laatste versie van Mapsource er op te krijgen. Dus het updaten via de site van Garmin. Ik installeer het wel, maar de oude versie vanaf de laatste Metroguide blijft gewoon staan :bangin:

 

Misschien dat ik dus garmin ga verwijderen van D en het toch op de voorgestelde lokatie ga installeren en dat dan de laatse versie van Mapsource wel te updaten is.

 

Maar draaien doet het allemaal, net als het ook deed op XP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En adt allemaal op Vista en verder allemaal zonder problemen... behalve... het lukt me niet om de laatste versie van Mapsource er op te krijgen.

 

Ik heb afgelopen weekend nog Mapsource op een Vista pc geinstalleerd, het enige waar ik tegenaan liep was dat je Mapsource als Administrator moet starten. Dus met rechts op het icoon klikken en dan kiezen voor "Uitvoeren als Administrator".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ander vraagje over Vista en GSAK. (Daarmee kaap ik het topic een beetje, als de modjes het erg vinden schuiven ze het maar in een nieuw draadje.)

 

Heeft er iemand ervaring met het draaien van GSAK op twee PC's waarbij de map waarin de database staat gesynchroniseert wordt tussen de PC's mbv Sync Center? Anders gezegd, gaan de GSAK's van zo'n constructie over hun nek ja of nee?

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ander vraagje over Vista en GSAK. (Daarmee kaap ik het topic een beetje, als de modjes het erg vinden schuiven ze het maar in een nieuw draadje.)

 

Heeft er iemand ervaring met het draaien van GSAK op twee PC's waarbij de map waarin de database staat gesynchroniseert wordt tussen de PC's mbv Sync Center? Anders gezegd, gaan de GSAK's van zo'n constructie over hun nek ja of nee?

 

Volgens mij kan het eenvoudiger... Als je gewoon een gedeelde map (op een server, nas, externe HD) hebt kun je je databases delen...

 

Je moet Vista opvoeden dat het niet zo mekkert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En adt allemaal op Vista en verder allemaal zonder problemen... behalve... het lukt me niet om de laatste versie van Mapsource er op te krijgen.

 

Ik heb afgelopen weekend nog Mapsource op een Vista pc geinstalleerd, het enige waar ik tegenaan liep was dat je Mapsource als Administrator moet starten. Dus met rechts op het icoon klikken en dan kiezen voor "Uitvoeren als Administrator".

 

Klopt, ik had dat bij bijna alles wat ik wilde installeren en heb dus die administratorbeveiliging uitgeschakeld. Een optie zou dus ook nog kunnen zijn die uitschakeling even ongedaan maken en dan toch weer als administrator proberen de update te installeren. Eigenlijk is het gewoon absurd natuurlijk. Ik ben de enige gebruiker en dus al aangemeld als administrator en dat je dan nog soms weer "als Administrator" moet aanklikken, of iedere keer die belachelijke vraag; "Weet u zeker dat u dit of dat wilt doen" moet bevestigen is iedere keer weer een onnodige tussenactie.

 

 

Volgens mij kan het eenvoudiger... Als je gewoon een gedeelde map (op een server, nas, externe HD) hebt kun je je databases delen...

 

Je moet Vista opvoeden dat het niet zo mekkert

 

Gedeelde server weet ik zo niet, maar via een Externe HD moet je wel de PC/laptop waar de externe HD op aangesloten zit, steeds aan hebben, anders heb je geen toegang via de andere PC/Laptop. Maar het hoeft dan geen externe HD te zijn, als de HD maar op het Netwerk gedeeld wordt en je toegang tot elkanders HD hebt.

 

Of je moet bedoelen dat je steeds aan de sjouw bent met dezelfde Externe HD, dan in de ene PC/Laptop en dan weer in de andere. Dat lijkt me ook geen gezonde situatie. Synchroniseren is dan niet nodig. Immers, je kunt gedeelde HD's gewoon gebruiken, mits natuurlijk alle PC's/Laptops allemaal aan staan.

 

Nas wil wel, goed zelfs, maar dan moet je wel een goede datasnelheid hebben in je Netwerk.

 

Ik heb zelf ook een Nasschijf aan de router hangen en dan hoef je alleen maar een laptop of PC aan te hebben. De dataoverdracht is wel heel belangrijk. Mijn laptop zit met een kabel aan de router en heeft dus 100 Mbps en dat geeft bij mij een datasnelheid van 8 Megabyte per seconde.

 

De Fee haar laptop zit met WiFi op de router en heeft van en naar dezelfde Nas maar 2 Megabyte per seconde. Het gekke is dat zowel haar laptop als de router hebben de N1 snelheid en ik zie op de laptop van de Fee dat ze gemiddeld een snelheid van 200 Mbps heeft en soms de maximale 300 Mbps. En zo nu en dan, heel vreemd, "maar" 39 Mbps. Maar of het nu 39 Mbps is of 300 Mbps, de dataoverdracht blijft hangen bij 2 Megabyte per seconde. Eigenlijks heeft ze geen verschil met de oude 54G router en 54G op haar laptop. Dat is dus een dikke tegenvaller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn geval is het idee het volgende. Op zowel mijn PC als mijn laptop staat GSAK geïnstalleerd. De laptop is mobiel, dus NAS is niet echt een optie wanneer je in 't veld zit. Daarom dacht ik aan een gesynchroniseerde map. Dan haalt het ook niet uit of ik op de laptop nieuwe PQ's ophaal, of dat ik dat op de PC doe. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn geval is het idee het volgende. Op zowel mijn PC als mijn laptop staat GSAK geïnstalleerd. De laptop is mobiel, dus NAS is niet echt een optie wanneer je in 't veld zit. Daarom dacht ik aan een gesynchroniseerde map. Dan haalt het ook niet uit of ik op de laptop nieuwe PQ's ophaal, of dat ik dat op de PC doe. Toch?

 

In jouw geval zou ik dan de database van je laptop delen..

 

Op het moment dat je thuis GSAK start moet je wel je laptop aan hebben staan..

In XP wilde substitute nog wel eens werken.. dwz je instaleert gsak dat hij op %vrije drive letter zijn gegevens plant en je maakt een batch scriptje dat iets doet als

 

if exist \\laptop\gedeelde schijf subst d: \\laptop gedeelde schijf

if not exist \\laptop\gedeelde schijf subst d: mapje waar je gsak data op je desktop staat

 

zodat je GSAK niet chrashed als je laptop niet aan staat

 

maar of dat onder viesbah werkt weet ik eigenlijk niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn geval is het idee het volgende. Op zowel mijn PC als mijn laptop staat GSAK geïnstalleerd. De laptop is mobiel, dus NAS is niet echt een optie wanneer je in 't veld zit. Daarom dacht ik aan een gesynchroniseerde map. Dan haalt het ook niet uit of ik op de laptop nieuwe PQ's ophaal, of dat ik dat op de PC doe. Toch?

 

In jouw geval zou ik dan de database van je laptop delen..

 

Op het moment dat je thuis GSAK start moet je wel je laptop aan hebben staan..

In XP wilde substitute nog wel eens werken.. dwz je instaleert gsak dat hij op %vrije drive letter zijn gegevens plant en je maakt een batch scriptje dat iets doet als

 

if exist \\laptop\gedeelde schijf subst d: \\laptop gedeelde schijf

if not exist \\laptop\gedeelde schijf subst d: mapje waar je gsak data op je desktop staat

 

zodat je GSAK niet chrashed als je laptop niet aan staat

 

maar of dat onder viesbah werkt weet ik eigenlijk niet

Goed, ga ik proberen. Vooralsnog werkt het met zo'n 11000 documentjes of bestandjes / 7 gig vrij goed. Hij heeft 2 keer een conflictje gegeven, maar dat was mijn eigen schuld omdat ik zowel op de laptop als op de PC in een documentje gewerkt had. I'll keep you informed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...