Spring naar bijdragen

Wiki?


ds-polleke

Aanbevolen berichten

Ik zoek me soms helemaal suf op het forum (ondanks de zoekfunctie) en ik dacht:

 

"waarom heeft geocaching.nl nog geen wiki?"

 

Het voordeel van een wik is dat iedereen kan editten (en volgens mij kun je de login van geocaching.nl hergebruiken) .

 

dus voorstel:

 

stel een wiki in !!!

 

de geocaching community zal hem dan wel vullen met handleidingen voor:

 

geocachen voor beginners

GPS apparaten (kopen en gebruiken)

Paperless caching

pocket queries

wherigo

en alle andere zaken waar je graag een handleiding van wilt hebben in een formaat wat leesbaarder is dan een forum..

 

Het forum kun je blijven gebruiken voor nieuwtjes en discussie en zo..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wiki_software

 

schiet maar af!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Euh, het is er toch al? Weliswaar engels, maar dat is een minimale vereiste voor dit spelletje!

geocaching wikipedia

 

Nu heb ik daar geen problemen mee maar lang niet iedereen is heel erg blij met het ronddolen op het internet en in een non-native language op zoek te gaan naar de uitleg van de obscure functie van een stukje software

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, tweede poging..wat te denken van onze eigen .nl site? Die geeft toch ook al aardig wat info? Begrijp me niet verkeerd, je initiatief is aardig, maar ik zou dan nog meer pleiten om de .nl site op te tuigen met handige linkjes! Een stichting met een site en vele linkjes naar persoonlijke sites bijvoorbeeld.

 

EDIT: daar is deze site trouwens al weer voor

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh, het is er toch al? Weliswaar engels, maar dat is een minimale vereiste voor dit spelletje!

geocaching wikipedia

 

Nu heb ik daar geen problemen mee maar lang niet iedereen is heel erg blij met het ronddolen op het internet en in een non-native language op zoek te gaan naar de uitleg van de obscure functie van een stukje software

niet zo uitgebreid als de engelse versie, maar er is al een nederlandse vertaling:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geocaching

bewerkt door Mars Express
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh, het is er toch al? Weliswaar engels, maar dat is een minimale vereiste voor dit spelletje!

geocaching wikipedia

 

Nu heb ik daar geen problemen mee maar lang niet iedereen is heel erg blij met het ronddolen op het internet en in een non-native language op zoek te gaan naar de uitleg van de obscure functie van een stukje software

niet zo uitgebreid als de engelse versie, maar er is al een nederlandse vertaling:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geocaching

Dat is niet wat ds-polleke bedoelt, volgens mij.

 

Hij (zij?) bedoelt (denk ik) een eigen wiki voor geocaching.nl, die je als geochachers onder elkaar kunt vullen en waar je geen last hebt van betweterige moderators die nog nooit van geocaching gehoord hebben.

 

Michiel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen in deze gedachtenuitwisseling wel begrijpt wat ds-polleke bedoelt maar dat er eigen visies geventileeerd worden. Prima wat mij betreft!

 

Als ik ds-polleke goed begrijp komt de vraag voort uit het feit dat er op dit forum nog moeilijk iets te vinden is aan info. Ik herken dat wel.

Veel zaken worden off-topic besproken (vaak waardevolle gedachtenuitwisselingen) maar zijn alleen met zoektermen te vinden als je bereid bent om tig pagina's in een aantal onderwerpen, die in 1e instantie niks met je zoekopdracht te maken lijken te hebben, te lezen.

Is dit met een eigen wiki wel op te lossen of moeten we de oplossing zoeken in een meer gedisciplineerd gebruik van ons forum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit lijkt mij een heel goed initiatief. Wat dan bijvoorbeeld ook leuk is om op te nemen is de uitleg bij archived unknown caches. Daardoor zouden nieuwe cachers die kennis krijgen die de oude rotten al hebben omdat zij die unknown wel gedaan hebben. Daarnaast kom je door het lezen van andermans kronkels zelf ook weer op andere "leuke" puzzel mogelijkheden.

 

Probleem bij deze aanpak is dat de noodzaak voor het bestaan van een boek als 'de kunst van het vinden' dan wegvalt.

 

MacOZ58

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij (zij?) bedoelt (denk ik) een eigen wiki voor geocaching.nl, die je als geochachers onder elkaar kunt vullen en waar je geen last hebt van betweterige moderators die nog nooit van geocaching gehoord hebben.

 

A.u.b. geen onvriendelijk woord over de modjes van Wikipedia. Veel mensen die daar bijdragen schrijven zijn zich er niet van bewust dat het de bedoeling is dat onderwerpen in hoofdlijnen en op een neutrale toon beschreven moeten worden. Het is niet de bedoeling dat alle details uitgebreid behandeld worden, of dat artikelen veranderen in een 'Startpagina' vol met links.

 

Modjes (en andere gebruikers) die aanpassingen doen, zetten doorgaans wel een kleine verklaring bij hun edit-actie. Het is ergens wel begrijpelijk dat sommigen er slecht tegen kunnen dat wat ze als 'hun werk' beschouwen door anderen flink gewijzigd danwel ongedaan gemaakt worden. Maar dat is nu eenmaal de aard van Wikipedia, iedereen mag eraan bijdragen en correcties doen. De modjes controleren daarbovenop of de artikelen encyclopedisch van aard zijn en blijven.

 

Een eigen wiki is zeker een meer geschikt platform om uitgebreider in te kunnen gaan op geocaching.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij (zij?) bedoelt (denk ik) een eigen wiki voor geocaching.nl, die je als geochachers onder elkaar kunt vullen en waar je geen last hebt van betweterige moderators die nog nooit van geocaching gehoord hebben.

 

A.u.b. geen onvriendelijk woord over de modjes van Wikipedia. Veel mensen die daar bijdragen schrijven zijn zich er niet van bewust dat het de bedoeling is dat onderwerpen in hoofdlijnen en op een neutrale toon beschreven moeten worden. Het is niet de bedoeling dat alle details uitgebreid behandeld worden, of dat artikelen veranderen in een 'Startpagina' vol met links.

 

Modjes (en andere gebruikers) die aanpassingen doen, zetten doorgaans wel een kleine verklaring bij hun edit-actie. Het is ergens wel begrijpelijk dat sommigen er slecht tegen kunnen dat wat ze als 'hun werk' beschouwen door anderen flink gewijzigd danwel ongedaan gemaakt worden. Maar dat is nu eenmaal de aard van Wikipedia, iedereen mag eraan bijdragen en correcties doen. De modjes controleren daarbovenop of de artikelen encyclopedisch van aard zijn en blijven.

 

Een eigen wiki is zeker een meer geschikt platform om uitgebreider in te kunnen gaan op geocaching.

Bovenstaande opmerking was ironisch bedoeld, en zeker niet als "zuurpruimerij" :dribble:

Wat ik er eigenlijk mee bedoelde is dat we dan niet beperkt worden tot hoofdlijnen en encyclopedische onderwerpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grote voordeel van een wikisysteem boven een forum is dat je verbeteringen kunt aanbrengen. Je kunt met een aantal mensen een samenhangende tekst opbouwen.

 

In een forum kun je eigenlijk alleen maar toevoegen. Daardoor is het vooral geschikt om een concrete vraag te beantwoorden, terwijl de behandeling van een onderwerp beter door een persoon in een enkel artikel geschreven kan worden, waarin hij dan de inbreng van anderen kan verwerken.

Maar dat is dubbel werk, en die ene persoon moet er maar zijn in hebben om de bijdragen van anderen weer in zijn artikel te verwerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ds-polleke = hij

 

ik stel inderdaad voor dat het een eigen wiki wordt.

 

Ik stel me het zo voor:

 

ik zoek iets ingewikkelds uit. omdat ik denk dat anderen misschien dat wile ook willen uitvinden donder ik het op de wiki.. een nader weet wat shortcuts op mijn methode en past het aan...

 

of

 

Ik wil iets wat ik niet kan / snap

Ik stel een vraag op het forum. ik krijg een geëlaboreerd antwoord uit 30 hoeken

iemand vat het samen op de wiki

 

Sterke voorbeelde zijn bijvoorbeeld de pokkekwerries voor alle caches in Nederland. de O.P. wordt niet meer aangepast.. dus je zoekt je suf naar de gedachte er achter, de juiste tweaks en .. ergens op de op een na laatste pagina, de lijst met kwerries die je moet aanmaken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...