Spring naar bijdragen

Een schaap op zijn rug


Vasc0

Aanbevolen berichten

Gisteren was ik met *BaJo* op weg door het weiland naar de caches Dragon Departure en WIE DURFT.

Toen we de beste plaats aan het bapalen waren om de sloot over te steken zagen we ineens een schaap op de rug liggen.

Daarop besloten we het dier te helpen dat er hulpeloos bij lag en zwaar aan het ademen was.

Nadat we het dier hadden omgerold en het weer op de poten staat was alles weer in orde en rende het schaap eg net of er niets gebeurd was.

 

De onderstaande informatie heb ik op Wikipedia gevonden:

 

Een schaap dat op zijn rug ligt, noemen men ook wel een verwenteld schaap. Verwentelingen komen meestal voor bij schapen die een geruime tijd niet geschoren zijn. Wanneer schapen op hun rug liggen, zullen zij sterven, aangezien zij niet zelfstandig weer op hun poten terecht kunnen komen. Directe hulp is dan noodzakelijk. Wanneer een schaap niet geholpen wordt, drukken de ingewanden op de longen en de ruggengraat, waardoor het moeite krijgt met ademen en na verloop van tijd zal stikken.

 

Het dier moet altijd via het achterwerk weer op de poten geholpen worden, waarbij de achterpoten het eerst de grond moeten raken. Er moet hierbij niet teveel aan de wol of de hoorns worden getrokken omdat er dan allerlei bloeduitstortingen bij het schaap ontstaan. Het best kan je het dier bij de vang, de oksels van een schaap, pakken. Omdat een schaap soms wel 60 tot 70 kilogram kan wegen, is het verstandig het schaap met zijn tweeën op te tillen. Als het schaap op de kont getild is, kan je het dier beter even laten zitten. Er komt dan weer zuurstof naar de spieren en de organen krijgen dan weer meer ruimte.

 

Een schaap dat nog levenskracht heeft, zal zelf ook willen opstaan, en dat hoef je alleen maar te helpen. Een schaap dat geheel niet meewerkt, moet je niet met geweld op de poten zetten, maar in etappes, zodat de organen zich weer aan kunnen passen aan de nieuwe situatie. Een schaap dat op tijd geholpen wordt, zal meestal binnen 10 minuten weer gaan grazen. Een schaap dat langer op de rug heeft gelegen, zal in het begin wat slingeren bij het lopen. Men moet er dan altijd even bij blijven staan zodat het dier niet ergens in loopt, bijvoorbeeld een sloot. Pas als de dronkemansloop over is en het dier gaat grazen, is het grootste gevaar geweken.

 

Het is niet zo dat een verwenteld schaap zo naar links of rechts omgerold kan worden en weer op de poten gezet kan worden. Op deze manier is er een grote kans op een maagkanteling. Een maagkanteling (ook wel maagtorsie genoemd) veroorzaakt veel gasvorming in de maag en de darmen waarna het dier vaak eerst in coma raakt, en uiteindelijk alsnog overlijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gisteren was ik met *BaJo* op weg door het weiland naar de caches Dragon Departure en WIE DURFT.

Toen we de beste plaats aan het bapalen waren om de sloot over te steken zagen we ineens een schaap op de rug liggen.

Daarop besloten we het dier te helpen dat er hulpeloos bij lag en zwaar aan het ademen was.

Nadat we het dier hadden omgerold en het weer op de poten staat was alles weer in orde en rende het schaap eg net of er niets gebeurd was.

 

Goed gedaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadat we het dier hadden omgerold en het weer op de poten staat was alles weer in orde en rende het schaap eg net of er niets gebeurd was.

 

De onderstaande informatie heb ik op Wikipedia gevonden:

 

Het is niet zo dat een verwenteld schaap zo naar links of rechts omgerold kan worden en weer op de poten gezet kan worden. Op deze manier is er een grote kans op een maagkanteling. Een maagkanteling (ook wel maagtorsie genoemd) veroorzaakt veel gasvorming in de maag en de darmen waarna het dier vaak eerst in coma raakt, en uiteindelijk alsnog overlijdt.

 

Begrijp ik nu goed, dat je verteld dat je hem goedbedoeld hebt willen helpen door hem om te rollen en tot je spijt thuis pas leest, dat ie uiteindelijk alsnog overlijdt?

 

Aaahhh, dat moet een teleurstelling zijn geweest. :blush:

 

Dan nog heb je goed geprobeerd, anders was ie ook doodgegaan en wat je niet weet, kan je niet helpen.

Wel fijn dat je het dan alsnog hier meld, want voor de mensen die dit nog niet wisten is het misschien wel fijn om te weten!

 

Mocht ik je verkeerd begrijpen en heb je hem wel via zijn achterwerk op zijn poten geholpen, dan helemaal chapeau, weer een diertje gered! :crybaby:

 

groetjes GeoVlinder

 

Trouwens toen ik de titel las, dacht ik in eerste instantie aan zoiets:

 

ewe-on-shoulders.jpg

bewerkt door GeoVlinder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen boerendochter, maar met een oom als boer met wat schapen wist ik dit wel. Toen ik daar ging logeren als klein meisje, heb ik toch best wel wat geleerd dus!

 

Met die 50% kans, kan je hem ook over de vieze kant terugrollen. :thumbup:

 

Maar even serieus, boeren hebben vaak liever dat je ze even komt roepen, ipv dat je hoe goed bedoeld ook, zelf gaat handelen.

 

In het geval van het kalf hebben wij ook eerst de boer geprobeerd te waarschuwen, pas toen de boer er nog niet was toen het kalfje kopje onder ging, is mijn man in actie gekomen.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geovlinder, Wikipedia is een encyclopedie en geen nieuwswebsite.

 

Het was dus alleen een citaat uit een informatief artikel over hoe een schaap op de juiste manier weer overeind te helpen. Het schaap in kwestie leeft dus nog :thumbup:

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geovlinder, Wikipedia is een encyclopedie en geen nieuwswebsite.

 

Weet ik. Maar snap niet wat je ermee bedoeld te zeggen. :thumbup:

 

 

Het was dus alleen een citaat uit een informatief artikel over hoe een schaap op de juiste manier weer overeind te helpen. Het schaap in kwestie leeft dus nog :thumbup:gelukkig!

 

Ik snap dat het een citaat is, maar uit het persoonlijke verhaal maak ik op dat ze hem hebben gerold en niet gezet. Dus zou het schaap nadat ie eerst wegrende, later best kunnen zijn gestorven.

 

groetjes GeoVlinder

 

ps Ziet er inderdaad lekker uit zo'n bordje schaap! :dribble:

bewerkt door GeoVlinder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@geovlinder:

Het viel me op dat je nogal snel de conclusie trok dat het schaap toch overleden zou zijn. Dus ik dacht dat je het citaat als een gekopieerd nieuwsbericht interpreteerde.

 

Maar nu ik het hele bericht van Vasc0 nogmaals lees, snap ik dat je vreesde dat ze het schaap op de verkeerde manier overeind hadden geholpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar even serieus, boeren hebben vaak liever dat je ze even komt roepen, ipv dat je hoe goed bedoeld ook, zelf gaat handelen.

 

Negen van de tien keer woont een boer niet direct bij een kudde, dus dan is het zoeken naar een speld in de hooiberg.

Ik denk dat er dan niets anders op zit als dat je hem dan gewoon zelf helpt.

Maar na het cachebezoek zo'n anderhalf uur later liep schaap nummer 44 nog steeds vrolijk rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hadden ook niet de boer, maar de dichtsbijzijnde boer geroepen. Maar inderdaad er staan een hoop beesten ver van behuizing af, dus zit er niks anders op dan handelen.

 

Ik wist ook niet goed hoe ik het moest lezen, dus daarom de vraag, of ik het goed begrepen had.

 

Maar ben heel blij om te lezen, dat het schaap nog steeds vrolijk rond loopt en niet volgende week ergens op een bordje ligt.

 

Goeie actie! :thumbup:

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... en niet volgende week ergens op een bordje ligt.

Hmm, schaap en knoflooksaus is anders geen gekke combinatie hoor! :ph34r:

 

Maar ja, wat doe je als je zoiets tegenkomt he? Ik ben zelf ook wel eens gestopt om een schaap te helpen. Dat was tijdens de Ronde van Noord-Holland vorig jaar. Dat is een fietstoertocht door (dat zal niemand verbazen) ... . Daarbij kwamen we langs een weiland waar een vrij groot schaap nogal krampachtig met zijn poten lag te trappelen en echt niet terug kon komen van zijn rug. Ik ben er toen heen gelopen, waarop de rest van de kudde de benen nam. Het bewuste schaap ging wel steeds harder spartelen, maar bleef op zijn rug. Tot ik een meter van het beest vandaan was, het draaide zich heel rap om en sprintte naar de rest van de groep toe. Viel dus blijkbaar toch wel mee. Ik vroeg me toen wel af wat er gebeurd zou zijn als ik er niet heen gelopen was. En of het was blijven liggen als mijn deo nog wel gewerkt had...

 

Overigens waren de schapen me dermate dankbaar dat ze de hele weg terug naar het hek achter me aangelopen waren, toch een paar honderd meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb als kind al wel eens een schaap weer op zijn pootjes gerold.

Opa riep tegen mij dat ik dat schaap om moest duwen, anders zou het sterven, ja en wat doe je dan als kind???

Ja juist ik keek zo!! :ph34r: Hmmm ja dat zal wel, je kunt mij nog meer wijs maken dacht ik.

 

Maar ja toen opa het op een rennen zette, was ik nog erger verbaasd, dus ben hem toch maar snel rechtop gaan zetten, want immers: Opa was boer dus die zou het wel weten.

 

Ja later bleek ook dat het wel waar was, dus top van jullie dat je hem rechtop hebt geholpen ondanks je het eigenlijk niet wist van te voren.

Ja Jammer eigenlijk, want shoarma is ook best lekker.

 

Groetjes Mirjam Team Alkie

bewerkt door alkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...