Spring naar bijdragen
  • 0

rasterkaart bewerken?

Vraag

Geplaatst

Hallo,

Heb hier rasterkaarten voor Ozi.

Zowel beeldformaat .jpg en .gif.

Met de desbetreffende .map calibratiegegevens.

Wat wil ik.

Ik wil deze kaarten bewerken.

De originele beeldkaart bewerken, met een programma. Welke hiervoor geschikt is.

Met dit programma een soort layer erover heen maken, waarbij ik wegen/paden een dikkere lijn met een andere kleur kan geven, zodat bij een hoger zoomniveau de lijn goed zichtbaar is. Waarbij ik de kaart op later tijdstip kan aanpassen,welke ik weer opnieuw kan bewerken.

Als er veranderingen uitgevoerd moeten worden.

Dan deze file opslaan met voor programma herbewerkbare file.

deze file kopieren en terugzetten naar het originele beeldformaat, bijvoorbeeld jpg.

zo dat ik de originele. map gegevens weer kan gebruiken.

Deze file weer omzetten in ozf voor pda.

Zo wil ik steeds deelkaarten uitwissellen, met eigen invullingen.

Als je zoiets met paint doet zijn de ingevoegde lijnen definitief, dus niet te veranderen en met gummen haal je de kaart weg.

Open je een jpg in coredraw dan kan je lijnen toevoegen en later veranderen, als je het opgeslagen heb in coredraw formaat. Alleen dan is het geen jpg meer.

Snapt u het dilemma.

Weet u een prog die kan wat ik wil, zo dat ik de originele calibratie kan gebruiken.

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Open je een jpg in coredraw dan kan je lijnen toevoegen en later veranderen, als je het opgeslagen heb in coredraw formaat. Alleen dan is het geen jpg meer.

Je zou hem 2 keer op kunnen slaan, 1 keer als jpg en 1 keer als coreldraw bestand. Het jpg bestand gebruik je dan op je pda en het Coreldraw bestand gebruik je dan om eventueel weer wijzigingen te maken.

bewerkt door Mar+Mar
  • 0
Geplaatst

Dat twee keer opslaan is ook de bedoeling.

en het tekenprogrammabestand steeds gebruiken.

Alleen na het tekenen wil ik het opslaan als jpg. Opslaan als, bij coredraw staat dit formaat niet.

Coreldraw was ook als voorbeeld aangegeven.

Misschien een ander programma waarmee het wel kan.

• 0
Geplaatst

Ik kan me niet voorstellen dat je het niet als jpg kan exporteren.

Photoshop heeft een 'Save for web and devices' functie. Coreldraw heeft zoiets vast ook, gewoon even in het help bestand zoeken.

• 0
Geplaatst

Ik ga zoeken.

Had ook gehoopt dat iemand het wist of bij zulke conversies, ik de originele .map bestanden van calibratie kon gebruiken.

Dat alles nog klopt.

• 0
Geplaatst

Ook ik kan me niet voorstellen dat een behoorlijk tekenprogramma niet een kopie kan opslaan als jpg, terwijl je het eigen bestandsformaat blijft gebruiken om later weer makkelijk wijzigingen aan te kunnen brengen.

Wat ik wel zeker weet is dat het gratis programma GIMP dat heel goed kan.

Je kunt zelfs met een schuif de jpg-kwaliteit instellen, zodat je precies kunt zien hoe groot het bestand wordt (mooier plaatje = goter bestand).

• 0
Geplaatst

ZoekZoek ziet denk ik wat over het hoofd.

Coreldraw kan zeker een bestand opslaan als .jpg echter alle bewerkingen die hierna gebeuren, gebeuren in het bestand kaartje.jpg (als voorbeeld),

En een jpg bestand heeft maar 1 laag (layer) dus zijn alle veranderingen definitief.

Eerst opslaan als .crw bestand en dan pas als .jpg. (hierna is er geen weg terug)

In het .crw bestand zitten meerdere layers die desgewenst aan of uit gezet kunnen worden en kunnen worden bewerkt.

Ger@ld

• 0
Geplaatst

Omdat zowel .jpg als .png slechts met één laag kunnen werken, zul je dus altijd een ander formaat moeten gebruiken om je eigen versie met aangepaste straten in op te slaan.

Zo'n beetje elk tekenprogramma kan wel opslaan of exporteren als jpg of png; dus dat zal geen probleem zijn. Denk er wel om dat je het aantal pixels in het bestand gelijk houdt, anders klopt de calibratie van de kaart niet meer.

• 0
Geplaatst

Voor het bewerken van kaarten en het toevoegen van info via layers gaat heel goed met dedicates GIS software hiervoor.

Ikzelf doe het met Global Mapper dat in vele opzichten handiger werkt dan reuzenprogramma's zoals ESRI en ARCGIS.

• 0
Geplaatst

Ben lekker aan het knutselen.

exporteren lukt, maar pixels blijven niet hetzelfde, veel te groot.

ik stoei nog even verder.

waarom wil ik dit gebruiken.

ik rij ook motor en graag allroad, dus ook over onverharde legale wegen.

Nu met al die topo/rasterkaarten zie ik veel meer mooie weggetjes.

En als ieder mens ben je geneigd wat je weet te rijden omdat het al zo'n leuk rondje is.

Nu wou ik de paden die ik wil verkennen met een streep rood inkleuren.

Zodat ze wat makkelijker terug te vinden zijn. normaal zijn onverharde paden een dubbele haarlijstreep zwart wit valt dus niet op.

Nu dacht ik de kaarten zwart wit te maken en al de onderzoeken stukken in kleur enventueel de reeds bekende paden waar je mag komen een ander kleurtje. Wel lekkerder met een PDA. Waarvan het schem toch al niet duidelijk is.

Ik catch de geo dus met de motor en heb dus veel kaartmateriaal nodig.

Ik had eerst geprobeerd de topo NL garmin kaarten aan te passen.

Maar dat werkt niet omdat je de wegen niet van kleur en lijndikte kan veranderen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...